Röviden – Mazda CX-5 2,2 dízel aut. 4×4 Takumi Plus
Mi ez? Közepes méretű szabadidő-autó a Mazdától. Ezen a néven a második generáció, amely 2017 óta van piacon. A tesztautó a kínálat legjobban felszerelt modellje, 184 lóerős dízelmotorral, automata váltóval, összkerékhajtással.
Mit tud? Remek kényelem mellett eljuttatni az utasokat, akár nagyon messzire is. Sem a rossz utak, sem a zajok nem zavarják meg az autózást.
Mibe kerül? 8,2 millió forinttól indul a Mazda CX-5 listaára, a tesztelt kocsi ugyanakkor 13 545 900  forintba kerül.
Kinek jó? A szép külsőre és minőségi utastérre fogékonyaknak, akik nem a sportosságra hajtanak, inkább kényelmes kocsit akarnak.

Meglepőt húzott a Mazda. Alig másfél évvel a második generációs CX-5 bemutatkozása után, a japán gyártó máris hozzányúlt a modellhez. A 2019-es modellévre számos apró módosítással felfrissített típus új felszereltségi szinttel, új csúcsmodellel is gazdagodott. Kipróbáltuk a Takumi Plus kivitelt, a legdrágább CX-5-öst.

Külső

Látványra nem hoz újat a megújult Mazda CX-5, olyan, ahogy megismertük a 2017-es bemutatón, illetve, amilyenek a korábbi tesztautók is voltak benzinmotorral és dízellel. Azért vegyük át gyorsan, milyen is a modell: alapvetően elegáns! A cápaszerű orr, a keskeny lámpák, a döntött szélvédő sportosságot kölcsönöznek az autónak, amely ugyanakkor a valóságban igencsak méretes darab. Terepjárósságát az autón körbefutó fényezetlen műanyag betét jelzi, a Takumi Plus felszereltséget pedig a különösen szép, antracit színű 19 colos felnikről lehet azonosítani.

Elődjéhez képest 10 milliméterrel hosszabb és 35 milliméterrel alacsonyabb a második generáció, így 4550 mm hosszú, 1840 mm széles és 1680 mm magas. Ugyanakkor a tengelytávolság változatlanul 2700 milliméteres, miközben elöl és hátul is kissé szélesebb a nyomtáv, mint 2017 előtt.

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 1

Belső

Barátságos, kifinomult a Mazda CX-5 utastere. Összeszerelésben és a részletek kidolgozásban, anyagválasztásban a prémium modellekhez közelít a belső, ugyanakkor nem jellemző rá a napjainkban tapasztalható technológia lehengerlés. Van ugyan érintőképernyő a középkonzolon (menet közben csak gombokkal működik), de az a ma megszokotthoz képest kicsi. Műszeregysége részben digitális, de nincs hatalmas színes térképkivetítés, csak a fedélzeti számítógép adataira szorítkozik. 2019-re kissé átalakult, így most már a középső sebességjelző lett digitális, az analóg helyett, míg a hőfok- és üzemanyagjelző váltott fordítottan. Ugyanakkor ebben a felszereltségben már nem kis plexire, hanem a szélvédőre vetít a headup display, amelynek képe különösen jó.

A fedélzeti rendszerek kezelése egyszerű, a BMW i-Drive-ra hasonlító, billenő-tekerő-nyomógombbal, az említett központi monitor képe részletes, mérete miatt például a 360 fokos kamerakép befogadásához már mereszteni kell a szemünket. Pedig hasznos a kamerakép, főként hátra, mert a C oszlop nagy területet takar ki a vezető látómezőjéből tolatáskor.

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 59

Szépen kidolgozott, letisztult utastér fogad a Mazda CX-5 belsejében. Jók az anyagok is

Szellős a Mazda CX-5 utastere, lazán utazhatnak hátul is felnőttek. Ülései egyszerű felépítésűek, de kényelmesek. A ma szokásoshoz képest rövid az ülőlapjuk és oldaltartásuk sem hangsúlyos, mégis amikor két nap alatt több mint ezerötszáz kilométert tettünk meg az autóval, egyszer sem szálltunk ki elgyötörten. Első ülései tág határok között állíthatók minden irányba, és a kormány is jól magunkhoz húzható

Kormányán remek fogás esik, a rajta lévő kezelőszervek működése gyorsan tanulható. A gombok, kapcsolók működése az egész autóban precíz, aprólékos. Alapvetőnek kellene mindenütt lennie, de nem az, ezért is jó érzés, hogy minden ablaknak és a tetőablaknak is van egy gombnyomásos automata funkciója. Az egész belső a tartósságot sugallja.

A 2019-es újítás során módosítottak a klímakonzolon, illetve a fedélzeti rendszerek vezérlőjének gombcsoportján is, de a Takumi Plus mást is tud. Különlegessége a sötétbarna árnyalatú – különösen jó minőségű – Nappa-bőr kárpitozás és az Ázsiában honos Sen fából készült díszítések, illetve a sötét színű tetőkárpit. Ezen felül fémdíszítést kaptak a motoros első ülés állítógombjai a belső tükör pedig keret nélküli. De alapáron jár az ülésszellőztetés az első üléseken és az ülésfűtés a hátsókon is. Légkondicionálója igen hatékony és ami külön jó, igen csendesen és huzatmentesen dolgozik.

Csomagtartója 494 literes, jól határolt, családi nyaraláshoz elég helyet ad. A csomagtérajtó motorosan nyílik, akár a kulcsról is, de láblendítés funkciót nem kínál.

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 60

Két évig a vízhőfok és az üzemanyagjelző volt digitális, a mostani újítással a sebességjelző az. Ha a számítógép valamilyen információját látjuk a mutató csak a számok közelében látszik

Technika

Négyféle teljesítménnyel kapható a Mazda CX-5, két-két benzines és dízel motor választható hozzá.  A benzinesek 150 vagy 194, a dízelek 150 vagy 184 lóerősek lehetnek. Első- és összkerékhajtás illetve a kézi helyett automataváltó is kérhető, a fentiek összesen 11 féle kombinációba rendezhetők, és ehhez jönnek még a különböző kivitelek. A Takumi Plus felszereltség kétféle kombinációval választható, az erősebb benzinessel és az erősebb dízellel, de mindenképpen automata sebességváltóval és négykerék-hajtással. Mi ezúttal a dízelt próbáltuk.

Korábban is szerepelt a 2,2-es dízelmotor a kínálatban, teszteltük is, de ez a motor új, a frissítéssel kerül a modellbe. A legfőbb oka a változásnak a szigorodó európai emissziós norma, amely miatt SCR-katalizátor és AdBlue tartály került az autóba. Ám a Mazda többet is tett, módosították az égésteret, a befecskendezést, a szelepeket, a turbót, és változtattak a sűrítésen is. Így aztán nemcsak a nitrogén-oxidokat hatástalanítja jobban a négyhengeres blokk, de erősebb is, teljesítménye 175-ről 184 lóerőre, nyomatéka 420-ról 445 newtonméterre nőtt.

Nemcsak az intelligens 4×4 segít az erő biztos útra vitelében, de az átdolgozott elektronikus nyomatékvezérlés is, amit immár G-Vectoring Controlt Plusnak hívnak. A fékeket használó rendszer a kanyar teljes ívén besegít az ívkülső kerék fékezésével, illetve a hirtelen irányváltásokkor is fokozza a stabilitást. A CX-5 alapvetően elsőkerék-hajtású, de ha kell, a nyomaték 50 százaléka juthat a hátsó tengelyre, mikor a sokféle adat elemzése azt mondja, az első alól elfogy a tapadás. Az újítások sorába tartoznak a módosított lengéscsillapítók és kereszt-stabilizátor, illetve áthangolt szervokormány.

Mit érezni ebből menet közben?

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 61

360 fokos kamerarendszer is megjelent a CX-5-ben, az apró kijelzőn a körpanoráma nem tökéletes

Vezetés

Szinte semmit nem vesz észre a sofőr abból, ami a hajtásban történik, de minden mástól is igyekszik megvédeni az autó, és csak legszükségesebb visszajelzésekkel zavarja az utazást.   Ebben élen jár a független felfüggesztés, amely a legtöbb úthibával elbánik. Cserébe viszont kanyarokban bedől a kasztni, de ez nem aggasztó, a kerekek nem veszítenek tapadást, viszont az oldaltartás nélküli ülések miatt kicsit kapaszkodni kell a kormányba, ha túl gyorsan érkezünk egy kanyarba. 19 colos felnijei látványosak, nagyok, de 225/55-ös abroncsok elég oldalfallal rendelkeznek, hogy részt vegyenek a csillapításban. Szóval, igen kényelmes ebben a konfigurációban is a Mazda CX-5.

Ami nagyban befolyásolja az autó mozgását az 1,8 tonnás üres tömege. A kanyarok mellett főként lassításkor érezni ezt a súlyt, szokni kell a féket, amely eleinte alulméretezettnek hatott. Persze gyorsításkor is jelen van súly, így a viszonylag nagy nyomaték ellenére is átlagos dinamikával bír a kocsi. Lassúnak persze sem nevezhető, rendelkezik elég tartalékkal. Országúton és autópályán különösen elemében van, lazán képes a sebességhatárok feletti utazótempóra is. Bár az autó mellett állva hallható a jellegzetes dízel motorhang, az utastérben ebből keveset venni észre, ahogy a szél vagy a gördülésből fakadó zajok is távol maradnak az utasok fülétől. Igazán csendes a CX-5 belseje.

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 62

Gyorsan, de észrevétlenül kapcsol a hatfokozatú automata sebességváltó. A manuális mód csak játszani jó

Bár a maximális nyomaték már 2000-es fordulatszámnál rendelkezésre áll, a motor nem tiltakozik akkor sem, ha pörgetnénk, élénken forog akár 5500-ig, igaz ennek nem sok értelme van. Ha nem manuális módban próbálkozunk, az automata nagyon ritkán tesz ilyet, 2000-2700-as fordulatszám-tartományban elrendezi a dolgot. A hatfokozatú automata váltó szinte észrevétlenül teszi a dolgát, finoman kapcsolgat. A komfortos hangolásból a kormányzás lóg ki leginkább, persze nem nagyon, de fentiekhez képest élénkebb reakciójú, pontos szerkezet.

A vezetőt számos rendszer segíti, így 0-200km/h között működő távolságtartó tempomat, amely a hasonló eszközökkel összevetve kifejezetten jól végzi a dolgát, normál üzemben, csak finoman avatkozik be, nincs hirtelenkedés. A vészfékezést viszont nem szereti, autópályán hirtelen megálló sor esetén hangos sipákolás mellett kéri a vezetőt, hogy fékezzen. Ugyanakkor gyakran jajong  a fáradtságérzékelő is, mert szerinte pihenőre lett volna szükségem, akár indulás után fél órával is. Ez a rendszer túlérzékeny.  Van a modellben ezen felül sávtartó, holttérfigyelő, automatikus vészfékezés (parkoláskor is) és táblafelismerés is.

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 63

Jól működik a kormányról élesíthető távolságtartó tempomat, amely 40 km/óra alatt is működik így dugóban való araszoláshoz is jó

Költségek

Több mint háromezer kilométert tettünk meg a kocsival, 80 százalékban dimbes-dombos autópályán hajtva, de volt benne szerpentin is rendesen. Ez alatt 7,6 literes átlagfogyasztást mértünk, ami kedvező érték ha figyelembe vesszük, hogy három ember és sok csomag volt a kocsiban.

A Mazda CX-5 8,2 milliótól vásárolható meg. Az Emotion néven futó alapmodellbe 2,0 literes benzinmotor és kézi váltó kerül. Dízelmotorral (150 LE) 9,730,000 forintba kerül legalább a modell, míg a tesztautóban is szereplő erősebb változatért már 12,15 millió forintot kérnek, hiszen az csak magasabb felszereltségi szinthez választható.

A tesztautó a kínálat teteje, a csúcsmodell. A Takumi Plus néven futó változat csak automata sebességváltóval és összkerékhajtással kapható az erősebb benzines vagy erősebb dízelmotorral. A dízel listaára 13 250 000 forint, amivel a legdrágább Mazda a hazai kínálatban. Néhány tétel növelte még a képeken látható kocsi árát, így a metál fehér fényezés 136 900, a navigációs rendszer 159 000 forintba kerül. Így egy ilyen kocsinál 13 545 900 forintról indulhat az alku.

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 64

19 colos felnijei ellenére kifejezetten kényelmes autó a Takumi Plus felszereltségű CX-5

A Mazda CX-5  és hasonló méretű, jó felszereltségű, vetélytársai – Listaár, forint

A márka modell  és vetélytársai – Listaár, forint
VW Tiguan Highline BMT 2.0 TDI DSG 4Motion (190 LE) 12 803 250
Hyundai Tucson Executive 2.0 CRDi 4 WD 8 A/T (185 LE) 12 274 000
Volvo XC60 Inspiration D4 Aut. (190 LE) 15 495 000
Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi EAT8 (180 LE) 12 849 000
DS 7 Crossback BlueHDI 180 EAT8 (177LE) 12 540 000
Mazda CX-5 CD184 AWD/AT Takumi Plus (184 LE) 13 250 000

Értékelés

Remek autó a csúcskivitelű Mazda CX-5, ha a kényelemre szavazunk. Szép külső mellé, jó minőségű belső társul. Különösen autópályán és országúton tudja megmutatni előnyös képességeit. Aki, inkább a sportosságra szavaz, annak kell egy MX-5-ös is mellé, akkor minden helyzetben lesz megfelelő járgánya.

Mellette – Ellene
 
  • Szép külső
  • Jó minőségérzet
  • Tágas utastér
  • Csendes utastér
  • Kulturált, erős dízelmotor
  • Jó kormányzás
  • Komfortos futómű
 
  • Kis központi képernyő
  • Rövid ülőlap
  • Erősebb fék jobb lenne
  • Érezhető tömeg
  • Kanyarban bedőlő karosszéria

Mit tud a legdrágább Mazda? Teszten a CX-5 65

Hány pontot adsz a Mazda CX-5 csúcsmodelljének?
átlag
7.89
szavazat
848
Hány pontot adsz a Mazda CX-5 csúcsmodelljének?