Röviden – Mazda MX-5 RF 30th Anniversary | |
---|---|
Mi ez? | Harmincadik születésnapját ünnepli a Mazda MX-5-ös a narancsba öltöztetett limitált szériával. |
Mit tud? | Hatalmas élményt varázsolni bármilyen útszakaszból. |
Mibe kerül? | 8,6 milliótól indul a keménytetős MX-5 RF, a 30th Anniversary már közel 11 millió forint. |
Kinek jó? | Leginkább a rajongóknak szól a jól kitömött ünnepi kiadású MX-5. |
Bob Hall, a neves Motor Trend magazin újságírója nem csak a japán autók nagy szakértője, hanem a kultúra és a nyelv iránt is érdeklődött. Talán éppen ezért zajlott olyan kötetlenül a beszélgetés Kenichi Yamamotóval, aki a Mazda kutatás-fejlesztési részlegének vezetője volt akkoriban. Yamamoto megkérdezte Hallt, hogy milyen autót látna szívesen a kínálatban. Az amerikai újságíró pedig azt mondta, hogy egy klasszikus angol roadsterre van szükség, amiben bogár megy az ember fogai közé és borzolja haját a menetszél.
1981-ben Hall már jó pozícióba került a Mazdánál, Yamamoto pedig az igazgatótanács élére került. Kedvezően alakult a projekt sorsa, így 1989-ben már bemutatták a pici, könnyű, kétüléses roadstert: az MX-5-öst.
Külső
Arca van a Mazda MX-5-nek, amivel morcin néz és ravaszul vigyorog, de közben mégsem fenyegető. Sőt, igazából nagyon kedves és aranyos, ami valószínűleg azért van, mert nem sokkal nagyobb, mint egy Matchbox. Minden apró részlete annyira kedvesen picike, hogy lehetetlen nem szeretni. A csúcsosra húzott sárvédőívektől rajzolja a kólásüveg formát az összehúzott farig, ahol meg ott vannak a korábbi generációkra is utaló körlámpák.
Bár hagyományosan rongytetővel az igazi az MX-5-ös, de nekem a keménykötésű RF lett igazán nagy kedvencem. A targatetős kinézet ezzel a hullámzó övvonallal nekem szinte már C3-as Corvette. Pedig így pont az ember füle mellett zúz be a keretbe a szél, amitől meg semmi mást nem hallani. Cserébe kicsit több biztonságérzetet ad meg némi nyugodalmat azoknak, akik valamiért tartózkodnak a vászontól.
Eddig egészen szolidan oldották meg az ünnepi modelleket, most azonban már egész messziről kiszúrhatják az integető Miata klubosok – innen is hatalmas pacsi a remek közösségnek! – a 30th Anniversary MX-5-öst. Mindennél narancssárgább lett, amit csak kiemelnek a fekete, kovácsolt Rays felnik.
3000 példányt gyártanak majd a harmincadik szülinapos kiadásból, a sorszámozást a vezetőoldali ajtó mögötti plaketten lehet nézegetni.
Belső
Beszállás helyett akkor is inkább felvenni kell az MX-5-öst, ha az ember nem az átlagosnál később fejezte be a növést. Még 180 centivel épp úgy érzem magam benne, mintha rám szabták volna. Öröm markolni a kis kormányt, a mögötte lévő sportos körműszer triót pedig nézni jó. A középsőn táncol a fordulatszámmérő tűje és csak egyet áldoztak be kijelzőnek.
Kesztyűtartó nincs és azért egy aprócska hiányozna, hogy ne kelljen minden kacatot a két ülés közötti zárható rekeszbe tenni, de igazából három nap alatt megszoktam az egészet. Közben kialakult az a képességem, hogy bármennyi aprót, cetlit és két telefont is be tudtam tenni a kartámasz lehetetlenül kicsi zsebébe. A lassú és ódivatú fedélzeti rendszerével továbbra sem szeretnék együtt élni, viszont az ezernyi okostelefonos streamelő és navigáló app mellett nem is nagyon mutatkozik rá szükség.
Onnantól különben se nagyon érdekel semmi, hogy belehuppanok az alacsonyan ülő Recarókba. Nagyszerű az üléspozíció és a baromi jó kompromisszum a tartás és a használhatóság között. Egészséges mértékben az előbbi javára, hogy pont elég marasztaló legyen egy hosszabbik úthoz hazafelé.
Alaposan teletolták bőrrel és alcantarával a szülinapost, az ülések mellett a műszerfal alsó részére is jutott a pihe-puha anyagból. Persze mindenütt narancssárgával szegték és varrták a kárpitozást.
Technika
Mindig jót tesz egy autónak, ha nem kell semmilyen platformra optimalizálni. A Mazda MX-5-ös is egy totál önálló termék és ezt nagyon érezni rajta. Végtelenül egyszerű és minden eleme célszerű. Rettentően merev, különösen a csukott keménytetővel.
Hagyományos felépítés, tehát a 2 literes, négyhengeres szívó benzines után következik a hatsebességes kéziváltó, aztán jön a kardántengely és a differenciálmű. Az MX-5 négy sarkában igényes a futómű, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul soklengőkaros felfüggesztés tartja úton a valamivel 1 tonna feletti kisautót.
Könnyebb szelepeket kapott a frissebb motor, a kipufogóoldalon nagyobbak is, így már kijön belőle 184 lóerő és a 205 Nm nyomaték. Méghozzá elég magas fordulaton.
Vezetés
Vezetési élményben kevés autó van, ami többet képes adni, mint egy Mazda MX-5-ös. Colin Chapman is megmondta, hogy a könnyű autónak párja nincs és ez nagyobb igazság, mint bármelyik bölcsesség az interneten. Egész egyszerűen zsigeri szinten hat minden, ami történik az autóval és ettől baromi átható lesz, bárhol is járjon a fordszámmérő.
Van rendes szélzaj, sebességérzet, hallani a két kipufogóvégen keresztül a kicsit régies szólamban trombitáló motort. Alacsonyan ül benne a vezető és mindenével beszél. Baromi intenzív már egészen alacsony tempónál is, így nem kell eszeveszett száguldást rendezni ahhoz, hogy a Miata a világ királyává emeljen. Nem is arra való, hogy hegyeset menjen.
Ó, az a csodás váltó! Olyan, mint a sütemény legfinomabb része. Mert minden áldott fokozatcsere egy felszabadult kacagással jár. Érezni, hogy itt közvetlenül a fogaskerekeket tologatjuk. Utána felhörren a motor, aztán gázra abban a pillanatban jön a mesés szívóhang. Úgy ötezertől már annyira mohón és ércesen harap, hogy öröm hergelni.
Minden adott hozzá, mert a futómű valahol a nagyszerű és a zseniális között van belőve. Alatta vannak a sárga Bilstein gátlók, amik picit keményebbek a szokottnál, de ettől meg benne van ez a boldogan kalimpáló érzés, a könnyedség, amivel kidolgozza a nyomorult sokadrangú utakat. Azokat, ahol a legjobb kanyarok vannak, amik mellett a legidillibben suhannak a fák és ahol pontosan tudod, melyik kanyarban legyezheted meg a fenekét. Ha baj van, ott az elöl Brembo, hátul Nissin fék. Vagy egy nagyobb gázfröccs, mert ez is benne van a pakliban, hogy kiadja.
Segíteni fog benne a sperr és a 184 lóerő, ami már tényleg eszelős módon mozgatja az MX-5 RF-et. Annyira gyönyörűen, grammolva lehet táncba vinni a tipegő kis kerekein, hogy minden körfogalom egy kísértés lesz utána. Az MX-5 a vagány haverod, aki először állít rá a gördeszkára, kínál cigit, mutat be annak a csinos csajnak. De nem hagyja, hogy elkanászodj, hogy elvigyenek a számok és a megalománia. Huncut huligán ez!
Költségek
1,5-ös motorral 8,6 milliótól indul az elektromosan hajtogatható, keménytetős Mazda MX-5 RF. A kétliteres, 184 lóerős pedig nagyjából 900 ezer forinttal kerül többe. A Revolution Top – tehát legmagasabb – felszereltséggel 10,2 millió közelében jár a Miata.
Ettől 560 ezer forinttal fekszik feljebb a 30th Anniversary kiadás, mely megdolgozik a pénzéért. Sportkipufogót kap, egyedi felniket és persze a feltűnő narancssárga színt, aztán ott a sorszámozott plakett és a tengernyi apróság, amitől különleges lesz a harmincadik szülinapos.
Értékelés
Harminc év nagy idő, de a Mazda MX-5-ösnek valahogy sikerült mindig épp csak annyit alkalmazkodnia a korszellemhez, hogy a klasszikus vezetési élmény utolsó, apró bástyáját lássuk benne. Amilyen játékosan mozog, amennyire őszinte mechanikus érzetet ad, ahogyan elsüvít a fejed felett a szél, amennyire kívánja a kedvenc kanyarjaidat. Ezektől az apróságoktól lesz az az autó az MX-5, amire öröm ránézni és nehéz elengedni akár egy estére is. Isten éltessen sokáig, Miata!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|