Röviden – Opel Astra 2019 | |
---|---|
Mi ez? | A 2015 októberében bemutatott K Astra felfrissített változata. |
Mit tud? | Tisztább, takarékosabb, mint valaha, kapott új motorokat, váltókat, miközben külsőre alig változott. |
Mibe kerül? | Hazai ára 5 850 000, illetve 6 130 000 forinttó indul. Előbbi az ötajtós, utóbbi a kombi alapára. |
Kinek jó? | Aki a kompakt kategóriában keres tiszta autót, az nézze meg a megújult Opel Astrát is. |
Bár az idei Frankfurti Autószalon megnyitójáig még aludni kell párat, és az új Opel Astra bemutatója is csak akkor és ott történik majd meg hivatalosan, mi már mégis vezethettük a felfrissített kompakt Opel modellt. A ráncfelvarrás ezúttal nem az iparágban megszokott módon történt, itt a külső szinte teljesen ugyanolyan maradt, a műszaki tartalom viszont óriásit változott. Új motorok, váltók kerültek a K Astrába, jobb lett a légellenállása, és az új hajtásláncokkal tisztább, takarékosabb üzemre képes, mint eddig bármikor.
Külső
Karosszériája alig változott, leginkább szemből tűnik fel rajta, hogy a frissítés után talán egy kicsit jobban hasonlít az Insigniához, mint eddig. Akinek a krómbetétek nem tetszenek annyira, az helyette fényes fekete betétekkel dobhatja fel az autó megjelenését, és természetesen vannak új színek is. Kevésbé látszik, de az autó alja sík borítást is kapott, ami csökkenti a légellenállását, így az sem meglepő, hogy a puttonyos, Sports Tourer változat jelenleg a legjobb légellenállási együtthatóval rendelkező kombi modell.
Belső
Nagyobbat javult a belső is, új a digitális műszerfal, friss dekorbetétek tűntek fel a kabinban, új formájú a középkonzol, szebb a központi kijelző képe, javult a tolatókamera minősége és olyan extra szolgáltatásokkal is bővült a lista, mint a vezeték nélküli telefontöltés, vagy a fűthető szélvédő. A komfortos, hátgyógyászok által is elismert képességű ülések pedig megmaradtak.
Technika
A műszaki tartalomban történt a legnagyobb változás, hiszen új, saját, – nem PSA-fejlesztésű – háromhengeres dízel- és benzinmotorok kerültek az Astrába, amikhez háromféle váltót is kínál a márka. Összesen hétféle kombinációt lehet kirakni a motorok és a háromféle váltó – hatfokozatú manuális, kilencfokozatú automatikus, illetve a fokozatmentes CVT – egymáshoz passzításával. Ezek közül öt összeállítás CO2-kibocsátása a lélektani 100 gramm/kilométer alatt marad.
A 105 és 145 lóerő közötti teljesítményszint között kapható, alumíniumból készülő, könnyű, kis belső ellenállású motorok alapból is takarékosnak készültek, de emellett egyéb apró trükkökkel is sikerült grammokat lefaragni a CO2-kibocsátásból. Ilyen a vákuumos rásegítésű fék helyére kerülő elektromos fékrendszer, a javított légellenállás, amibe olyan varázslatok is belefértek, mint az aktív hűtőmaszklamellák, de végső soron a kis – 13 wattos – fogyasztású LED-es fényszórókkal is meg lehet pár tized gramm szén-dioxidtól menteni a világot.
Ami viszont meglepő, hogy ezek a motorok nem az Opelt nem is olyan régen bekebelező PSA-tól jöttek, hanem egy korábbi tervezés most beérő gyümölcsei. Még ha kései is ez a szüret. A dologban mindössze az az egyetlen apró csavar van, hogy ezek a friss, takarékos és tiszta Opel-motorok valószínűleg mindössze egyetlen szezonra készültek. Ahogy megérkezik a következő Astra, ezek jó eséllyel el is tűnnek majd a süllyesztőben, helyükre pedig beállnak a PSA saját motorjai. Utóbbiak azért nem kerülhettek be a most felfrissült Astrába, mert a modell fizikailag még nem alkalmas ezeknek a motoroknak a befogadására. De a következő generáció érkezésekor más lesz majd a helyzet.
Addig viszont itt vannak ezek a háromhengeresek, amelyek az alábbi teljesítményre képesek:
Benzinmotorok: | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.4 |
Teljesítmény (kW/LE) @ ford./perc | 81/110 @ 4,500 | 96/130 @ 5,500 | 107/145 @ 5,500 | 107/145 @ 5,000-6,000 |
Nyomaték (Nm @ ford./perc) | 195 @ 2,000-3,500 | 225 @ 2,000-3,500 | 225 @ 2,000-3,500 | 236 @ 1,500-3,500 |
Kibocsátási norma | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Váltó | 6-fok. kézi | 6-fok. kézi | 6-fok. kézi | CVT |
Ezek pedig a dízelmotorok adatai:
Dízelmotorok: | 1.5D | 1.5D | 1.5D |
Teljesítmény (kW/LE) @ ford./perc | 77/105 @ 3,250 | 90/122 @ 3,500 | 90/122 @ 3,500 |
Nyomaték (Nm @ ford./perc) | 260 @ 1,500-2,500 | 300 @ 1,750-2,500 | 285 @ 1,500-2,750 |
Kibocsátási norma | Euro 6d | Euro 6d | Euro 6d |
Váltó | 6-fok. kézi | 6-fok. kézi | 9-fok. automatikus |
Vezetés
De próbáljuk ki végre, milyen élőben a háromhengeres motorpaletta! Kezdetnek a 130 lóerős 1,2 literes motoros Astrát kaparintottuk meg, amiben hatfokozatú kézi váltóval kellett a fokozatokat kapcsolni. Ellentétben az emberek többségével, nekem nem okoz komolyabb lelki válságot, ha eggyel kevesebb henger dolgozik a motorban. Az Astrában ez nem is annyira zavaró, alapjáraton fel sem tűnik a hiányosság, csak indulásnál, amikor a nyomatékszegénység, illetve az ehhez igazított kuplung hangolása lehet fura, a maga hosszú útjával.
130 lóerővel persze tisztességgel el lehet közlekedgetni, de a hegyes-völgyes tesztút kiválasztásánál sajnos bakot lőttek a szervezők, itt már néha kevésnek bizonyult a motor ereje, nyomatéka. Különösen, amikor a remek aszfalt és a barátságos kanyarok dinamikusabb vezetésre csábítják a vezetőt. A hatfokozatú váltó pontos, precíz, jól kapcsolható szerkezet, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű pedig az új lengéscsillapítókkal az autó egyik legszerethetőbb része.
Másodikként a CVT-váltós modell került a kezünk közé, az 1,4 literes motorral. A CVT váltó az Astrában is nehezen szerethető dolog, bár itt elmarad a fokozatmentes váltóknak gyakran felrótt fejhangon üvöltés. Helyette olyan, mint amikor egy nagy tehetetlenségű hajón felpörgetik a motort, de hosszú másodpercekig csak várjuk, hogy meglóduljon a tömeg. Nagyjából itt is végtelennek tűnik az a másodperc, míg megindul az autó, mintha gumikötél lenne elrejtve valahol a hajtásban, de az egészet tovább bonyolítja, hogy a háromhengeres motor hangra sem pörög annyit, mint amit a négyhengeresekhez szokott fülünk elvárna ilyen helyzetben. Persze forog, csak nem hallani. Roppant zavarba ejtő párosítás ez így együtt.
Persze ha a sebességmérőt nézzük, akkor kiderül, hogy korántsem olyan rémes a dolog, mint amilyennek az érzékeink mutatják, az Astra tisztességgel gyorsul, csak érezni nehéz, illetve máshogy kell. A végére maradt a háromhengeres dízelmotor a kilencfokozatú automatikus váltóval. Ez is egy érdekes szett, szintén nyúlós, lassan ébredő karakterrel. Cserébe biztos nagyon takarékos, és legalább van dízel változat is az árlistán.
Költségek
Ugyan még a hivatalos bemutatkozáson sincs túl a megújult Opel Astra – ez majd a jövő héten, Frankfurtban lesz esedékes, ahonnan majd mi is jelentkezünk -, de a hazai alapárak már ismertek. Az ötajtós Astra alapára 5 850 000 forint lesz, a kombi karosszériaváltozatért pedig minimum 6 130 000 forintot kell majd adni.
Értékelés
Látszik, hogy az Opelnél komolyan vették a jövőt, az egyre szigorodó kibocsátási normákat, és időben elkezdtek dolgozni a saját megoldásukon. Nagy kár, hogy időközben nagyot változott a világ, és ezek a motorok már csak pár évig dolgozhatnak az Astrákban. Aztán menthetetlenül kihalnak és átveszik helyüket a valószínűleg olcsóbban előállítható egyenmotorok.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|