Röviden – Kia XCeed 2019 | |
---|---|
Mi ez? | A dél-koreai márka kompakt-családjának legújabb tagja, divatos crossover. |
Mit tud? | Hozza a népszerű Ceed összes jó tulajdonságát, plusz attól kissé magasabb, és a csomagtartója is nagyobb valamivel. |
Mibe kerül? | Hazai alapára 5,99 millió forint az ezres, háromhengeres motorral, ezzel 650 ezerrel drágább a sima ötajtósnál. |
Kinek jó? | Aki a kompakt kategóriában keres vonzó kiállású, jól extrázható crossovert. |
Mi az a Shuma? Na és a Pride? Nem kérünk az LMBTQ-ellenes kommentekből, köszönjük, maradjunk az autóknál. Szóval? Mindössze négy szem Kiát dob fel a Hahu keresője 1999-re, ezekből a régen elfeledett izékből kettőt-kettőt. Ugyanarra az évre Peugeot-ból 55 darabot, Mazdából 40-et, SEAT-ból 50-et.
Ugorjunk 2019-be: a Datahouse szerint az év első nyolc hónapjában Kia-logóval 4759 új személyautót vásároltak a cégek és magánszemélyek Magyarországon. Peugeot-ból 1604 darabot, Mazdából 1546-ot, SEAT-ból 1527-et. Jól látják, a mifelénk évtizedek óta népszerű márkák együttes értékesítése sem éri el a Kia-flottát. És állítólag most jön a mészárlás.
Ülünk Marseille-ben, hallgatjuk Emillio Herrera európai Kia-górét a márka újdonságának nemzetközi bemutatóján, és kissé hitetlenkedünk. Eme bátor férfiú ugyanis azt állítja a világ minden sarkából odahívott sajtómunkásoknak, hogy az XCeedből többet adnak majd el, mint a Ceed másik három változatából együtt. Szerinte duplázza a jelenleg legnépszerűbb Kia-modell értékesítését a brand new crossoverük.
Visszatérve a magyarországi számokra, ha ez valósággá válik, akkor azzal már csúnyán alázza a Golfot, az Astrát és a Focust a Ceed-család. Mindez persze a jövő, ki tudja, bejön-e. A Kia atombombája viszont elkészült, éles, piszkáljuk meg!
Külső
Olyan két órája vezettem a premiersárga XCeedet a mindig bájos Dél-Provence nemzeti parkjában (ahol nem lehet „reklámcélú” fotókat lőni), és biztos voltam benne, hogy ez kellene a testvérei helyett, ha választhatnék. Remek kiállású, szinte tökéletes arányokat mutató jármű, izgalmas részletekkel teli a kaszni dizájnja. Ám csakhamar gondolkodóba estem, elérkeztünk ugyanis a napi programunk következő állomására, egy tesztpályára, ahol a sablonos bójakerülgetés helyett leragadtam ennél a négy autónál.
Golf-csapat ugye nemigen létezik, az Astra pedig régi vicc poén nélkül. A Focusok karakteresek, a Corollák is csinosak, nálam ők állnak a dobogó szélein. Középen pedig ez a négy kompakt, GT-kiegészítőkkel pláne. A sima Ceed, a kombi és a ProCeed hátulja más és más, az XCeednek mindene egyedi, ez lenne az úgynevezett divatos SUV. Pedig csak 48 mm-rel magasabb azoknál, a hasát még annyival sem emelték fel, 32-44 mm felnitől függően, és összkerékhajtás ebben sem lesz. Gyufásdoboznyi különbségek, de hivatalosan azok ötajtósak, ez meg crossover. És ezzel a címkével máris imádja a tömeg, pedig ebben ülve sem lehet ellátni a dugóban rekedt kocsisor felett, habár kevesebb padkán akad fel az eleje, ez vitathatatlan.
Némileg márkaidegen az első lámpatest formája, a benne világító négy különálló led a Porschék megoldását hozza. Ezen felül lágy és barátságos íveket látunk mindenütt, a Kia exterieur-mágusainak rangsorában – ha jól számolom – immár harmadik Kovács Miklós csapata remek munkát végzett.
Belső
Az alapformát és a kezelőszerveket a tavaly bemutatott ötajtósból pakolták ide, a két leglátványosabb változás két képernyő. Egyrészt teljesen új a 12,3 colos, Supervision nevű, változtatható képű digitális műszerblokk a kormány mögött, Sport módban előugró fordulatszámjelzővel, hasonlókkal. Másrészt a középkonzol felett terpeszkedő 10,25-ös kijelző az UVO nevű okostelefonos alkalmazással. Ezzel már a telónkról beállíthatjuk az autóhoz közeledve a navi következő feladatát, de a mobilunk is megmutat számos adatot az autóról, és ha elfelejtettük volna a parkolásunk helyét, oda vezet a kocsihoz.
Ha már mobil, van indukciós töltő is, mindig piros pont, ahogy az ülés-szellőztetés is. Számos komolyabb autóban egyiket sem találjuk.
Kényelmesek és könnyen beállíthatók az első ülések, hátul is egészen korrekt a lábtér, és nagyjából 185 centiméteres magasságig az ember frizuráját sem rendezi át a tetőkárpit. A VDA-szabvány szerint 426 literes a csomagtartó, dupla padlós, a hátsó ülések 40:20:40 arányban dönthetőek.
Technika
Rutinos olvasóinknak nyilván a szempillája sem rebben arra, hogy az XCeed alapmotorja háromhengeres, ezres (120 lóerő, 172 Nm), de számos európai riválisával ellentétben alapból hatfokozatú kéziváltó jár hozzá. A benzinesek sorában az 1.4 T-GDI következik (140 lóerő, 242 Nm), majd a csúcsváltozat 1.6-os (204 lóerő, 265 Nm), mindkettő immár a hétfokozatú DCT-váltóval is rendelhető. Dízelből 1.6-ost kínál a márka (115 és 136 lóerő) négy különböző nyomatékmaximummal (280-320 Nm), váltó függvényében, mindkét teljesítményszinthez társítható mindkét váltó.
Aki hasítani akar felfelé az értékesítéseket mutató grafikonon, annak ezt az extralistát kell kínálni manapság: parkolást segítő rendszer, sávtartó, ráfutásos ütközést akadályozó asszisztens, holttér-, és mögöttes keresztirányú forgalmat figyelő rendszer.
Vezetés
Nem állította be a flottába az ezrest a Kia, kár érte. A két erősebb benzinest sikerült kipróbálni, azokat is szokás szerint röviden, mindkettőt az automatával. Egyértelműen a kisebb a jobb választás, 60-70 lóerőt semmiképpen nem éreztem közöttük, leginkább azért, mert a 204 lóerős egyáltalán nem tűnik annyinak. De nagyon nem. A 140 lovas viszont a maga szintjén dinamikus, csendes, a szélsőségeket félretéve teljesen normálisan mozgatja az 1,3 tonnás kasznit, a pedálok ugyan kissé gyurmák, a kormány viszont kellően érzékeny.
Az XCeed elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros sablon-felfüggesztése pingpongasztalon tökéletes, ám a francia nagyváros környékén szerencsére találkoztunk gyatra utakkal is, ezért rossz hírem van. A hazai kátyútengerben kissé feszes lesz ez a futómű, a kényelemimádó leendő tulajdonosok számára érdemes lenne ballonosabb abroncsokat választani. De persze ezek csak két rövidke tesztút tapasztalatai, egy-két hónapon belül lesz nálunk hosszabb időre tesztautó, akkor kapunk érdemi infókat. Az erőltetett hegyvidéki menetben 10 liter fölé tornázott fogyasztási adat sem mértékadó, jó eséllyel elmegy majd ennek a felével is az 1.4-es.
Költségek
Hatmillió alatt indul pár forinttal a sajtó elöl most eldugott ezres motorral az XCeed, ami tisztességes ár, éppen a riválisok szintje. Csakhogy azok többségétől izgalmasabb a Kia crossovere, és még mindig sokkal komolyabb a márkának lassan a védjegyévé váló hétéves garancia. Telnek, múlnak az esztendők, és még mindig senki nem mer ennyit bevállalni. Ez is egy érv a dél-koreai SUV mellett, ráadásul a használtautó-piaci árát is valamelyest magasabban tartja.
Értékelés
Egyes márkáknál vasalják a gyászlobogót jónevű kompaktjaik temetésére készülve, eközben a Kia meg csak bővíti kínálatát ezen a tájon, és nincs vége. Hamarosan jön a konnektorról tölthető Ceed kombi és az XCeed PHEV, utóbbi már hagyományos meghajtással is igen szexi. De hogy tényleg annyira rámozdulnak-e a tömegek, ahogy a márka szeretné, arról beszéljünk egy év múlva.
Persze az is benne van a pakliban, kedves Kia, nem dupláz az XCeed úgy sem, hogy valóban kétszer annyi vevője lesz, mint a többi Ceednek együttvéve. Ha éppen tőlük veszi el a vásárlók egy részét, ahogy a legnagyobb rivális új crossovere, amely házon belül kannibalizálja a saját testvérét.
Azt írtam az elején, ha bejön a várt siker, a Ceed szétrobbantja a kompakt kategóriát. Nos, ha valaki nem tudná, a versenytársak már most sincsenek jó bőrben: 2019 első hat hónapjában ugyanis eleve több Ceedet értékesítettek nálunk, mint Focust, Astrát, vagy Golfot.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|