Röviden – Peugeot Traveller L2 2,0 HDi Active | |
---|---|
Mi ez? | Francia kisbusz, az Expert utóda 5-6-7-8 üléssel. Ez a középső hosszúságú modell Active alapkivitelben, nyolc személynek, a 150 lóerős, kétliteres dízelmotorral, hatfokozatú kézi váltóval. |
Mit tud? | Kategóriáján belül modern vezetőtámogató rendszerekkel felszerelhető, csendes családi batár, igen jó motorral. |
Mibe kerül? | Expert Combiként akciósan 7,1 millió forintról indul ez a típus, a Traveller a tesztelt verzióban listaáron 12,3 millió, valójában 9 851 000 forinttól indul ebben a felállásban. És erre még elég sok extrát kell hozzávenni, hogy a tesztautóhoz eljussunk. |
Kinek jó? | Adófizetői hozzájárulással, állami kedvezménnyel bármely nagycsaládnak jó megoldás hat gyermekig. Kiváló variálhatósága, az ülések kiszedhetősége-tologathatósága miatt azoknak is beválik, akik csak néha használják ki a teljes kapacitását, akár cuccokat, akár embereket fuvaroznak éppen. |
Furcsa a Peugeot merészsége, amivel a személyszállító Expertet átnevezte Travellerré és a végképp kiválóan bejáratott Partner nevet lecserélte Rifterre. Magabiztos lépés, amit talán arra alapoznak, hogy ezek az autók így is nevet szereznek maguknak. Ezúttal a Travellert teszteltük a középső hosszban és mértéktartó felszereltséggel, 3720 kilométeren át.
Külső
Ebből a kategóriából nem érdemes autó-szépségversenyre nevezni. A hasábformát felül lekerekítették a formatervezők, feláldozva némi rakteret a teherhordó verziókban. Szemből néz ki a legjobban, se nem agresszív, se nem bárgyú az orra, feldobva némi krómozással. Oldalról sikktelen az L2-es verzió, mert megnyújtott tengelytávval nem harmonizál a nagyon rövid hátsó túlnyúlás. Az L3 arányosabb.
Háromféle karosszériával létezik a Peugeot Traveller. A legkurtább tengelytávja 2925 mm, hossza csupán 4606 mm, ami rövidebb egy Focus kombinál. A másik kettőnek egyformán 3275 mm a tengelytávolsága, a hátsó túlnyúlásuk tér csak el, így adva ki tesztautó esetében 4956, a hosszított verzióban 5308 millimétert. A magasság 189 és 194 centiméter között mozog, ami még épp passzol számos mélygarázs 1,95 méteres magasságkorlátozásához.
Belső tér
Ha a minőségérzetet haszonjárműves standardhoz viszonyítjuk, akkor minden szép és jó, főleg a műszerfal felületének szép az erezete. Ha viszont a 10+ milliós személyautókból indulunk ki, akkor a Traveller túlságosan indusztriális benyomást kelt.
Elöl és hátul is kényelmesek az ülések. 12 voltos csatlakozó minden üléssorhoz van, USB-töltő is akad néhány, magasabb felszereltséggel pedig 230 voltos konnektor is elérhető a Travellerhez
Minden üléssor fölé jut tisztességes világítás. A széleken utazóknak középen és leghátul is van olvasólámpája a középső világításon kívül. A kiegészítő belső tükör segít a csemetékkel a szemkontaktust tartani és felügyelni a ramazurit hátul. Időnként jól jött volna elöl egy helyett két napellenző, de ez kimaradt sajnos. Az ajtóüregek és a többi rakodóhely a dupla kesztyűtartóval hatékonyan elnyeli a nagy út legtöbb apróságát, amire szükség lehet.
Ebből is látszik, mennyire praktikus és jól átgondolt családi autó a Peugeot Traveller, de a legfőbb vonzereje a belső tér kiváló variálhatósága. Az ülések mozgását rugó segíti, a kallantyúk elölről és hátulról is hozzáférhetőek, nem kell feleslegesen vándorolni a kocsiban, ha mégsem elég csak egy picit állítani rajtuk.
Három üléssorral a legrövidebben 224, a tesztautóban 603, az L3-ban 989 literes a csomagtér a háttámlák felső pereméig a gyártó adatai szerint. Ez a 603 liter soknak tűnik és tényleg nem kevés, kivéve, ha 6-8 ember csomagját kellene elnyelni. Érdemes kicsit előrehúzni a középső és a hátsó ülést, hogy a lábtér egy részéből is csomagtartó legyen.
Mivel a középső és a hátsó üléssor kettéosztott padja is állítható hosszirányban, valamint a háttámlák is egyenként lehajthatóak, temérdek konfiguráció képzelhető el. Furgonnak átszerelve, az üléspadok egyáltalán nem bonyolult kiszedésével padlótól a plafonig majdnem négy köbméteres, 3968 literes teret nyerhetünk a tesztelt verzióban.
Áldásos részlet a külön nyitható csomagtérablak, így lejtőn állva sem esik ki semmi az előzőleg púposra tömött csomagtartóból, mert zárt ajtóval is hozzáférhetünk fentről a cuccokhoz. Szűk parkolókban is jól jön ez a figyelmesség, amikor kevés a hely a fedél kitárásához.
Nagyon kellemetlen a hátsó és a leghátsó oldalablakok nyithatatlansága. Némi menetszél beengedésével könnyebben elkerülhető az érzékeny gyomrúak rosszulléte, legalább egy kopoltyúablak juthatott volna a harmadik üléssorba, ha már a Dacia Lodgyban ez belefért.
Technika
Akárcsak testvérei, a Citroën SpaceTourer, az Opel Zafira Life és a Toyota ProAce Verso, a PeugeotTraveller is a PSA K0 haszonjárműcsaládjába tartozik. Alapjaikat az EMP2 moduláris padlólemez adja, amire a C5 Aircrosstól az Opel Grandland X-en át az 5008-ig oly sok autó épül.
Magasságból egyféle, tengelytávból kettő, hosszból háromféle van a kínálaton belül. Ha áldoz rá a tulajdonos, a Traveller sokféle vezetőtámogató rendszert kaphat felárért, többek között táblafelismerést, gyalogosfelismeréssel kombinált, automatikus vészfékezést, adaptív távolságtartó tempomatot, sávelhagyás-felismerést és fáradásfigyelést.
Csak soros négyhengeres, dízelmotor van az autóhoz, 2020 után elektromos verzióra is számíthatunk, legalábbis a furgonból. Az 1,5 HDi 100 vagy 120 lóerős és elég elveszett lehet a hatalmas autóban. Kétliteres motorból 150 vagy 177 lóerős választható, a tesztautóban az előbbi volt hatfokozatú kézi váltóval, 370 Nm nyomatékkal és elsőkerék-hajtással. 4×4-est a Dangel készített az autóból, akit a valóban terepjárásra szánt kocsi érdekel, az Opel testvérmodell menetpróbájában olvashat róla.
Vezetés
Nem nehéz fellibbenni a kényelmesen magas ülésekbe. A vezetőt a szerény Active kivitelben műanyag kormánykerék fogadja, de egész kellemes fogású darab. Rettentően zavart viszont a kormányzás érzéketlensége, a visszajelzések hiánya az első kerekek felől. Ez nagyon rossz így, mert az egyébként stabil útfekvésű, jámbor kisbuszban a kormányzás alig segít észlelni, ha elnéztünk egy kanyart vagy változik az útfelület és közeleg a gumik tapadásának határa.
Városban sokat kell tolatni, ipszilonozni a Sevel Nord üzemben gyártott kisbusszal. Járdák között is kell neki 12,4 méteres kör a megforduláshoz, a reálisabb érték, a falak, autók között mért 13,1 méteres fordulókör-átmérő. Városban tetszett a dízelmotort finoman újraindító stop-start rendszer. A tükrök túl kicsik az autóra, a fordulókör pedig óriási.
Városban tetszett a dízelmotort finoman újraindító stop-start rendszer. A tükrök túl kicsik az autóra, a fordulókör pedig óriási. Ezzel az autóval ki kell jutni a sűrűn lakott övezetekből és magára talál. Autópályán vagy ahol jó az út, már nem dobál minduntalan a hátsó futómű, amiből elöl mit sem érezni.
Kategóriájához mérten igen gondos az autó zajcsillapítása, 150-160 nyugodt utazósebesség. A tetőpanelen lévő levegőnyílásokkal a légkondicionáló hőségben is tisztességesen klimatizálja az utasteret. A tesztautóból hiányzott, de jobb felszereltséggel 230 voltos, földelt csatlakozókra méretezett konnektor is lehet a fedélzeten.
Összesen jó 3700 kilométert mentünk az autóval egy franciaországi túra kapcsán, így derült ki, hogy 2000 km után itt is lenullázza magát a napi kilométer-számláló. Addig 7,9 litert írt ki vegyes fogyasztásként, ami reális a tankolások alapján.
Az igen jó hírű, régóta bevált 2,0 HDi ebben a verziójában karbamid-befecskendezéssel alakítja át a nitrogén-oxidokat ártalmatlan nitrogénné és vízzé. A motor 150 lóerős és 370 Nm a maximális forgatónyomatéka, amivel a telirámolt autót még alpesi hágóutakon felfelé is készségesen viszi. Sík úton kellően dinamikus vele az autó és autópályán sem fullad ki vészesen. Nem lemondás a 177 lóerős helyett ezt választani.
Dugók és viharok miatt egyszer 19 órát töltöttünk az autóban 1520 km megtételéhez, a letört faágak miatt egysávosra szűkült autópályákon, koromsötét hegyi kaptatókon. Ha egy ennyire hosszú nap után egy autót nem utálok meg, akkor az valamit nagyon tud.
Költségek
Svájcban autózva csupán 7,3 liter/100 km volt az átlagfogyasztás, legalább ennyi előnye van az idegőrlő 100-as és 120-as szakaszoknak. Nagyobb sebességgel, Németországon keresztül 8,7 litert mértem tankolás után. 900 kilométert megtehetünk egy tankkal, de a számítógép a takarékosabb szakaszok után teletankolva a Peugeot Travellert 1020 kilométeres hatótávolságot ígért.
A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Tourneo Custom Trend 2,0 TDCi (130 LE) | 11 401 170 |
Peugeot Rifter L2 (hosszított) 1,5 HDI Allure (130 LE) | 8 185 000 (akciósan 7 235 000) |
Peugeot Traveller Active 2,0 HDi L2 (középső hossz) (150 LE) | 12 280 000 (9 851 000) |
Renault Trafic SpaceClass 2.0 Energy dCi (145 LE) | 10 619 000 |
Mint a többi kisbuszból, a Travellerből is kapható fapados verzió Expert Combi néven, a nyolcszemélyes autó listaáron 8,9-10,6 millió, valójában 7 133 000 és 8 531 000 Ft közötti áron kapható. A szebben kárpitozott, kulturáltabb Traveller felára értékarányos, a tesztelt modell ára a központi engedménnyel 9 851 000 Ft. Az a baj, hogy erre még 1-1,5 millió forintot könnyen hozzá lehet tenni hasznos és kellemes extrákkal. A nagycsaládos kedvezménnyel kihasználható az adófizetők maximum 2,5 milliós forintos hozzájárulása az autó árához, az érintetteknek így 7 351 000 forint az ár.
Értékelés
Akárcsak kategóriatársai, a Traveller is sokba kerül, de a Peugeot kisbusza sokat is nyújt. A 150 lóerős motor pont jó hozzá, szériafelszereltsége az oldallégzsák hiányát leszámítva elfogadható. Takarékos, csendes, békés és szolgálatkész csatahajó, az extrákra viszont érdemes bőven áldozni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|