Röviden – Mitsubishi L200, 2019 | |
---|---|
Mi ez? | Thaiföldön gyártott, alaposan renovált pickup, a Mitsubishi L200 hatodik generációja, 2.3 literes dízelmotorral, kézi vagy automatikus sebességváltóval, kapcsolható 4×4-es hajtással |
Mit tud? | Masszív és jó terepjáró maradt, de kényelmesebb, modernebb és főleg biztonságosabb lett. |
Mibe kerül? | Áfa nélkül 5 690 000 és 9 090 000 Ft közötti a listaár, áfával az 7 226 300 és 11 544 300 forint közötti összeg, a hatfokozatúra cserélt automatikus váltó félmilliós tétel. |
Kinek jó? | Vegyes használatú haszonjárművet és rendes terepjárót keresőknek vagy azoknak, akik más erőgépeik örvén ebből is visszakapják a gázolaj áfáját. |
41 éve gyártja és a Mitsubishi a Triton néven is forgalmazott L200-ast, amely a világ jó részén meghatározó szereplő a platós kisteherautók között. Harmadik generációjából rengeteg kelt el hazánkban is, aztán a márka európai térvesztésével, nehezen értelmezhető modellpolitikájával és a fejlesztések visszafogásával a típus visszaszorult a konkurencia mögé az agyongömbölyített negyedik nemzedéktől. A körülbelül 150 országban értékesített hatodik generáció lehet a nagy visszatérő.
Külső
Úgy fest, hogy a kategórián belül szokatlanul lekerekített formát nem díjazták a vevők bármilyen izgalmasan eltérő is volt, mint a többieké. Az eredetileg majdnem egy éve bemutatott, de Európába csak 2019 nyarától érkező L200 sokkal markánsabb, férfiasabb rajzú autóvá cseperedett. Erre szükség is volt a Nissan Navara, a Toyota Hilux illetve az Európa-szerte, de Magyarországon is meghatározó piaci súlyú Ford Ranger árnyékában.
Hosszúsága a nyújtott fülkéssel 5215, a dupla fülkéssel 5225 vagy 5305 mm, a szélesség egyformán 1850, a magasság 1780 mm, ahogyan a kereken 3000 mm-es tengelytávjuk is azonos. Fontos adat az első terepszög 30 és a hátsó 22 fokos értéke. A középső 24 fokos és az autó 45 fokos oldaldőlésig nem borulhat fel terepen.
Belső tér
Kétféle kabinnal választható az autó, mindkettő négy oldalajtós, de a rövidebben egymással szemben nyílnak az ajtók, a hosszabbikban a megszokott módon. A Club Cab-ben két hátsó ülés van csak, a duplafülkésben háromszemélyes a hátsó sor. A rövid fülkésben 185, a tágasabb utasterűben 152 centis a plató, az oldalfal magassága 47,5 cm, a szélesség a kerékdobok előtt és mögött 147.
Elöl lazán terpeszkedve pörgethetném a föld alapú támogatásként érkező bankóköteget, de ez el is várhatót. Az L200 fülkéje hátul lepett meg emberbaráti méreteivel, kialakításával: kategóriatársaihoz képest hátsó ülése egész kényelmes, mert az üléspad kellően magasan van, nem kell összehajtogatott lábbal gubbasztani. A fejtér is bőven jó elöl-hátul. 2019 végén a hátsó USB-töltő viszont beleférhetne az összes modellen, nemcsak a jobban felszerelteken.
Technika
Ez egy klasszikus pickup, technikájában is. Alvázas, kapcsolható 4×4-es, valódi terepjárásra tervezett platós kisteherautó, amely a konkurensek egy részéhez hasonlóan Thaiföldön készül. A hatodik generációval merevebb lett az autó szerkezete az áttervezett létraalváz megerősítéseivel. Teherbírása a kategóriának megfelelően körülbelül egy tonna.
Egyféle motor van, a 2268 köbcentis, könnyűfém blokkos, soros négyhengeres dízel. Turbófeltöltője változó lapátgeometriájú, kipufogógázaiban természetesen SCR-katalizátor alakítja vízé és nitrogénné a mérgező nitrogén-oxidokat. A teljesítmény percenként 3500-as fordulatszámon 150 lóerő, a forgatónyomaték 400 Nm 1750 és 2250-es fordulatszám-tartományban. Eddig ötfokozatú volt az automatikus váltó, amely egy fokozattal gazdagodott a modellváltással, a kézi váltó maradt hatgangos.
Kétféle hajtásrendszer van hozzá, mindkettővel 100 km/óráig lehet menet közben átváltani 4×4-re egy forgókapcsolóval és mindkettőben zárható a hátsó differenciálmű. Az egyszerűbbik az Easy Select, ebben nincs középső kiegyenlítőmű, így jól tapadó úton csak hátsó hajtással autózhatunk a pickuppal.
A Super Select 4WD viszont három kiegyenlítőműves (elöl, középen, hátul). Ezek az L200-asok szilárd úton is használhatók 4×4-esként, mivel a hajtásrendszerben van középső differenciálmű az első és a hátsó kerekek közötti fordulatszám-különbség kiegyenlítésére. A másikban aszfalton 4×4-ben befeszülne a hajtáslánc kanyarodáskor és a gumik radírozása mozogná ki az elöl-hátul eltérő fordulatszám következményeit.
Elöl csavarrugós és kettős keresztlengőkaros a független kerékfelfüggesztés, hátul merev tengelyes a futómű. Az impozáns vasakból készült hidat tartó laprugóköteg öt helyett helyet hat lapból áll. A gyár végre javított az autó súlyához és 3-3,1 tonnás vontatási kapacitásához képest alulméretezett fékrendszeren. Az első féktárcsák átmérője a gyengébben felszerelt autókban csak 294 mm, a jobb kivitelekben 320 mm-re nőtt és a 60 mm átmérőjű fékdugattyút leváltotta két 45 mm átmérőjű az első féknyergekben.
Lefelé ereszkedve segít a lejtmenet-vezérlés, amely a fékpedál megnyomása nélkül, automatikusan fékezve igyekszik tartani a beállított sebességet. Szerintem terepen egyszerűbb a terepáttétel használatával a dízelmotor sűrítésére hagyatkozni fél egyben, fél kettőben motorfékezve, de most már van hill descent control is.
A modern kor vívmányai közül jobban örültem a gyalogosokat és kerékpárosokat is felismerő ütközésérzékelésnek, automatikus fékezéssel. A holttérfigyelés nemcsak sávváltáskor, de egy figyelmetlenül megkezdett előzéskor is jól jöhet, ha valaki nem néz a tükörbe. Az autó maga mögött is ügyel a forgalomra a hátsó keresztirányú forgalomfigyeléssel.
Mostantól elérhető az ultrahangos koccanáselkerülő rendszer is. Az ultrahangos távolságérzékelés a gázpedállal is összeköttetésben áll és megakadályozza, hogy a tévedésből gázt adók letarolják közvetlen környezetüket parkoláskor.
Vezetés
Aki személyautóból ül át pickupba, tudatosítsa magába, hogy ezek nem személyautók és nem is szabad hozzájuk úgy közelíteni. Az L200-ban az imbolygás mérsékelt, tisztességes az egyenesfutása és még hátsó futómű sem dobált zavaróan az üres platóval, de mintegy négy mázsányi utassal kipróbált autókban.
Felszereltségtől függően a fényszóró képes automatikusan váltani tompítottról távfényre és viszont. Kellemes extra a kormánykerék fűtése is, a vezetői térdlégzsákkal kiegészített első, oldalsó és függönylégzsákok működéséről remélhetőleg egyik olvasónk sem szerez tudomást.
300 centiméteres tengelytávú, 5,2 méteres autókkal van mit tekerni a kormányon. Az L200 viszont méreteihez képest fordulékony, járdák között a fordulókörének átmérője 11,8 méter, ami ebben a szegmensben igen jó.
Külön öröm volt, hogy a terepjárás a bemutatón nem a harmatos fű legyőzéséből állt, nem két sor szőlő között kellett volna elkábulnunk az autó tudásától. A pálya mellett az instruktori gárda intelligenciája is dicséretes, akik abban és akkor támogattak, amikor és amiben szükség volt a tapasztalatukra és tudásukra, de nem visítottak, hogy lassabban, mert mind meghalunk. Ezt nem tudjátok elképzelni, de tényleg volt kísérőnk, aki a V8-as Range Roverjével és könnyebben tankolható dízel széria II-es Land Roverjével 25 éve terepjárózó Földes Attilának belenyúlt a kormányba.
Száraz terepen, földúton és homokos talajon is jól helytállt az autó, de a mutatott képességeket akkor lenne módom a helyén kezelni, ha ugyanazon a tereppályán végigmennék a konkurensekkel is, lehetőleg egyforma gumival. A felezővel elég rövidek az áttételek, hogy biztonságban araszoljunk hátborzongató emelkedőkön és lejtőkön, amikor felfelé csak az eget látni, aztán az orr átbukása után a talajjal nézünk farkasszemet. Tehát az új Mitsubishi L200 sokat tud, de a konkurensek sem ma kezdték.
Költségek
Inform, Invite, Intense Plus és Instyle kivitelben kaphat az autó, áfával 7 226 300 és 11 544 300 Ft közötti listaáron. Ez nettóban 5,7-9,1 millió forint. Intense Plus és Instyle szinten rendelhető automatikus sebességváltó, bruttó 508 000 forintért.
Öt év/100 000 km a garancia, amit 290 000 forintért lehet kiterjeszteni 200 000 km-re, de az öt év marad. A kipróbált autót a fedélzeti számítógép szerint 8,4 l/100 km fogyasztással adtuk le. A tesztútnak ez a része némi földutas porolásból és legnagyobbrészt 60-100 km/óra közötti gurulásból állt, viszont elég sok gyorsítással. Ennek tükrében ez nagyon ígéretes, de valódi mérést csak a tesztautót tankolva tudunk majd végezni.
Értékelés
Idén Magyarországon januártól szeptember végéig a forgalomba helyezések alapján Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara, Isuzu D-Max a sorrend az új pickupok között és az új modell erősödése dacára csak messze a D-Max után jön az L200. Van tehát előrelépési lehetőség, mert a régről jól csengő nevű Mitsubishi is olyan, mint az Alfa Romeo: a gyártónak a legszerencsétlenebb modellpolitikával sem sikerül porig rombolnia saját nimbuszát.
Terepen a konkurencia is hasonló képességekkel bír, az pedig csak hosszú évek, évtizedek múlva derül ki, hogy melyik autó bírja jobban a gyűrődést. A rövid tesztút és technikája lapján az új L200 ígéretes autó és végre egy örömteli életjel a szebb napokat látott márkától.