Röviden – MINI Cooper S 60 Years Edition | |
---|---|
Mi ez? | A BMW által gatyába rázott MINI harmadik generációja, amit a hatvanadik születésnapjára illendően felöltöztettek |
Mit tud? | Modern műszaki tartalommal megtöltött klasszikus márka, évfordulós extra kiadásban |
Mibe kerül? | 6,139,000 forinttól indul a MINI árlistája, a tesztautó miden extrával kis híján 12,5 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Akinek végtelen mennyiségű pénze van egy élvezetesen vezethető, puccos részletekkel feldobott apróságra, az szeretni fogja |
A BMW jó érzékkel kotorta ki magának a brit autógyártás üzleti szempontból legígéretesebb mazsoláit, a Rolls-Royce-ot, és a MINI-t. Ugyan tettek egy kísérletet a Land Roverrel is, de az a pletykák szerint csak addig kellett nekik, míg az első X5-ös képében megtanultak valami olyasmit gyártani, mint a Range Rover, majd gyorsan tovább is passzolták a márkát. A Rolls-Royce és a MINI szerencsésebb volt, azokat szépen jövedelmező pályára állították és azóta is köszönik, jól vannak.
Olyannyira, hogy a MINI az eltelt évek alatt ugyan elvesztette olcsó, mindenki számára hozzáférhető jellegét, de közben teljes modellcsaláddá terebélyesedett, már van belőle a klasszikus háromajtóson kívül ötajtós változat, nyitható tetős, kombi és terepes kombi is. No meg elektromos. Mi most a mezei, háromajtós változattal foglalkozunk, ami a márka hatvanadik születésnapja alkalmából kívül belül ünneplőbe öltözött.
Külső
A jelenleg is futó harmadik generációs újkori MINI már egy ideje a piacon van, így jókor jött a tavalyi ráncfelvarrás, aminek eredményét, a modernizálásnál megejtett kisebb nagyobb változásokat ebben a cikkben írja meg Csepreghy kolléga:
Méretre a MINI 3850 milliméter hosszú, 1727 mm széles, 1414 mm magas, tengelytávja pedig 2495 mm. Érdemes ezeket az adatokat összevetni az első MINI 3 méteres hosszával és 140 centis szélességével, 135 centis magasságával. A puffadás ellenére a jelleget adó vonalak, formák, dizájnmegoldások megmaradtak, így profilból még most is könnyen észrevehető a rokonság, maradtak a kerek lámpák, illetve a sarkokba kitolt kerekek is. Bár utóbbiak már nem bútorgörgő méretűek, hanem igazi, rendes méretű kerekek.
Egy MINI pucéran is elég határozott megjelenésű, de mivel a tesztautó a hatvanadik születésnapra készült, így további feltűnő kiegészítőket is aggattak rá. Először is a modell kedvéért újraálmodták a British Racing Green fényezést, de akinek ez nem jön be, kérheti más fényezéssel is – szürke és feketék vannak még a kínálatban – az évfordulós kiadást. A spéci színen kívül fekete csíkok díszlenek a motorháztetőn, kapott oldalsó díszbetéteket a külső tükrök közelében, két tónusú, polírozott küllős 17”-os könnyűfém felnit, és sötétben még 60 Years feliratot is tud az aszfaltra világítani.
Van még fehér teteje és szintén fehér visszapillantója is, kamu légbeömlője a motorháztetőn, fémnek látszó, csillogó tanksapkája és dupla kipufogója a fenekén. Feltűnő, kívánatos jószág, az biztos.
Belső
Kinyitva az ajtaját, és átlépve a sokadik 60-as feliratot folytatódik a vizuális sokk. Belseje cseppet sem unalmas, kellemes gesztenyeszínű bőrülések várják a sofőrt, zöld és fehér díszvarrásokkal, dombornyomott pecséttel, aprólékosan mintázott díszgombokkal, zöldből szürkébe hajló csíkozással a dekorfelületeken. A MINI-től megszokott billenőkapcsoló-tenger is megvan, ugyanúgy, mint a középkonzolon krómkeretben csillogó levesestányér-szerű mindenes kijelző, amit a kézifékkar környékén, kissé mélyen lévő tárcsával és a köré telepített gombokkal ugyanúgy lehet vezérelni, mint ujjal birizgálva.
Eredeti a műszerfal kialakítása, de nagyon nem is kell ránézni autózás közben, mert a MINI kis plexilapra is kivetíti a legszükségesebb infókat. Jó belemarkolni a vastag, gombokkal teletűzdelt kormányba, komfortosak az állítható hosszúságú ülőlapos ülések, és úgy a komplett autó jól összerakott, masszív érzetet kelt. Egyedül a könyöklő recsegő, kongó műanyagja az, ami rémesen tájidegen ebben az átgondolt, jó ergonómiájú környezetben.
Általában egy háromajtós autó inkább két embernek, vagy két felnőttnek és két gyereknek kínál elég helyet, és ez a MINI-ben is így van. Persze ha nagyon kell, ülhet hátra felnőtt, de se bemászni, sem menet közben hátul ülni nem annyira felemelő dolog, mint mondjuk egy sorral előrébb. Csomagtartója 211–731 liter közötti méretű, alapból elég kicsinyke, de váratlanul jól variálható. Van két szintre beállítva elhelyezhető, pakoláshoz felhajtva is rögzíthető padlója, a hátsó ülések támlája osztva dönthető, és kis kompromisszummal nagyjából sík felületet is összehozhat vele, aki épen teherhordásra kényszerül a MINI-jével.
Technika
A Cooper S-re épülő évfordulós MINI orrában kétliteres, turbós benzinmotor morog, ami 192 lóerős teljesítmény és 280 Nm nyomaték leadására képes. Hozzá hétfokozatú dupla-kuplungos váltó csatlakozik, aminek munkájába a kormány mögötti váltófülekkel is beleszólhat a vezető, és van sport állása is. Hátsó futóműve a kisautóknál megszokottnál igényesebb megoldású, független, több lengőkaros, míg elöl a jól bevált MacPherson-rendszerű.
Vezetés
Nem nagy titok, hogy MINI-t vezetni klassz dolog. Hiába nőtt az évtizedek alatt jóval nagyobbra és hiába szedett fel több száz kilót, ma is aránylag kis autónak számít, amiben erős motor, alatta pedig igényes futómű található. A móka a motorindítással kezdődik, amit a jellemzően repülőkben használatos billenőkapcsolóval kell megtenni. Aztán D-be húzni a váltót és hajrá! 192 lóerővel már önmagában élvezeteset lehet autózni, de a remek irányíthatóság, a pontos kormány, az atombiztos futóművel pedig tényleg azt a gokartos élményt adja, amit a híre alapján várunk tőle. A katalógus szerint 6,8 másodpercre van szüksége a 100 km/órás sebesség eléréséhez, és 235 km/óráig tart a gyorsulás.
17 colos kerekei sokkal nagyobb menetkomfortot kínálnak, mint amit kinéz belőlük az ember, csupán egy dolog hiányzik nagyon az autóból: a hang. Hiába váltunk vissza kézzel, trükközünk a gázpedállal, csak egy-egy bágyadt morgást lehet előcsalni az autó feneke közepén lévő dupla csőből, az igazi türhő üvöltözést nem kapjuk meg tőle.
Vezetési mód kapcsolója, amivel Normál, Green és Sport között lehet váltogatni, talán az egyik legértelmesebb, amivel az utóbbi időben dolgom volt. A fokozatok között határozottan érezhető lépcsők vannak, gázreakcióban, váltásban, motorvezérlésben. A Green értelemszerűen halott, mintha a gázpedál hideg mézben mozogna, szinte semmi nem történik időben, tényleg megvan a takarékosság illúziója. Nehéz ebben a módban autózni, csak nagypapáknak, nagymamáknak ajánlanám.
A Normál sem tartogat nagy meglepetést, de ez már teljesen élhető beállítás, hétköznapokra ideális. Aki szerelemből vesz MINI-t, az valószínűleg minden indítás után áttolja majd Sport-ba – sajnos nem marad meg a beállítás a gyújtás levétele után – és úgy autózik vele. Városban, szűk parkolóhelyeken, kanyargós hegyi úton, nagyjából mindenhol élvezet vele autózni és MINI-ben ülve feltűnik, hogy mennyire sokat látni belőle Budapesten is. Viszont valami érthetetlen okból a MINI-sek nem örülnek úgy meg a márkatársaknak, mint ahogy azt a Land Roveresek, vagy a Mazda MX5-ös tulajok szoktak.
Költségek
MINI Copper-t legolcsóbban 6,139,000 forintos listaáron lehet hazavinni, 136 lóerős benzinmotoral. A következő lépés a Cooper S, 192 lóval, 7,210,000 forintért. Aki még erősebbre vágyik, annak ott a 231 lóerős John Cooper Works változat, 8,809,000 ft-ért. Ezek persze alapárak, egy fél délutános személyre szabás és vad extraválogatás után simán összejöhet a végére a bő 12 milliós árcédula is. Mint a tesztautónál, a 12,4 milliós ár.
Értékelés
A MINI így 60 évesen is fiatalosabb, menőbb, mint a mai beszürkült egyen-modellek nagy többsége. Kívül dögös, bent jól használható, minőségi anyagokból összeépített és szinte a végtelenségig személyre szabható, vezetni pedig erős motorjának, stabil futóművének köszönhetően igazán jó móka. Boldog születésnapot, MINI!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|