Röviden – Lexus UX 250h | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota luxusmárkájának első kompakt crossoverje. |
Mit tud? | Hibrid hajtásláncával takarékos, tartós és végre dinamikus. |
Mibe kerül? | Meglehetősen drága jószág, 11,78 millió az alapára, a tesztautó 14,21 millió. |
Kinek jó? | Tehetős zöldeknek, igazán egyedit keresőknek, németeket utálóknak. |
A dinnye indáján nem terem padlizsán – szól a bölcs japán mondás, aminek bekeretezett példányát óvatosan leakasztotta irodája faláról Tojoda Eidzsi. A hetvenes évei közepén járó őszes férfi portalanította a képet, majd csendben berakta íróasztala legalsó fiókjába, és kinézett a távolba a 67. emeletről. Csak állt egy ideig, és bámult a messzeségbe Tokió felhőkarcolói között. Aztán nagy levegőt vett, majd a titkárnőjével összehívatta az általa irányított népautós márka, a Toyota Motor Corpration igazgatótanácsát. A 80-as évek közepén jártunk.
„Megcsináljuk a saját Mercedesünket! Sőt, megalkotjuk a világ legjobb luxusautóját” – adta ki a parancsot, amit a cég legkiválóbbjaiból álló mérnökcsapat összeállítása követett. Ahogy mondani szokták, a többi járműipari történelem: az 1989-es Detroiti Autószalonon mutatták meg a világnak az LS 400-at, amiről a követezőket írták az első amerikai tesztelők.
Automobile Magazine: „Az LS 400 olyan közel áll a tökéletességhez, amennyire azt el lehet képzelni.”
Car and Driver: „A Lexus szó szerint és átvitt értelemben is egy másik dimenzióba repíti a felhasználót.”
Motor Trend: „Rendkívül meglepett bennünket, milyen kiváló autó az LS 400.”
Voltak persze károgók is, akik szerint koppintották az S-osztályt, igaz, kiváló minőségben. Azóta sok hó lehullott a Fudzsira, manapság a Lexus egyre szélesedő modellkínálattal valódi alternatívája a Mercedes mögé felzárkózott BMW és Audi alkotta rettegett német prémiumtriónak. Ájuldozók és kritikusok ma is akadnak szép számmal, de egyet senki nem állíthat: hogy másolnák bármelyiket!
Jóval alacsonyabb értékesítés mellett ugyan, de mostanában különösen jól megy a Lexusnak. Amerikában is, mifelénk szintúgy: az ACEA szerint 2019-ben eddig ez a márka növelte legnagyobb mértékben az eladásait az EU-ban. Úgy jött össze a 13,7 százalékos plusz, hogy közben a piac egésze 3,2 százalékot zsugorodott. (Mercedes – plusz 3,9 százalék, BMW – plusz 0,5, Audi – mínusz 7,4.)
Két igazi újdonságot dobott piacra idén a márka, az ES-ről itt olvashat USA-beli riportot, itt magyar tesztet, most pedig kipróbáljuk az UX névre keresztelt kompakt crossovert.