Röviden – Lexus RX 2020 | |
---|---|
Mi ez? | A Lexus felső kategóriás szabadidő-autója, az RX negyedik generációjának 2020-ra felújított változata. |
Mit tud? | Csendes suhanással szállítani 5-7 embert a végtelenbe és tovább. |
Mibe kerül? | 21 milliótól indul a 2020-as Lexus RX ára, az RX L 23,5 milliótól kapható. |
Kinek jó? | Aki szabadidő-autó formával keres olyan kocsit, amelyben a kényelem, a nyugalom a legfontosabb ajánlat. |
Akár a harcművészetre, a kézművességre vagy az autógyártásra gondolunk, a japánok szeretik az aprólékos munkával jobbá csiszolt dolgokat. Így nem meglepő, hogy a megújult Lexus RX-be egy olyan fényszóró kerül, amelyet a márka 13 éve fejleszt.
A Koito Manufacturing céggel közösen létrehozott adaptív, LED-es fényszóróban legyező formájú, pengeszerű tükrök pörögnek. Nem kicsit. Nagyon. 6000 fordulat/perc tempóval. A tükörből visszaverődő fény egy lencsére vetül, így világítja meg az úttestet. A bal oldali fényszóróban van a rendszer központja, amely egy kamera, illetve a saját jármű dinamikai adataiból működteti a LED-eket és állítja be a fényerőt.
Ahogy más adaptív lámpáknál, a lényeg itt is az, hogy nem vált országúti és tompított fény között a lámpa, hanem a fény eloszlását szabályozza, a forgalomhoz igazítva. Vagyis, a szembejövőt, előttünk haladót nem vakítja el, azokat körbepásztázza a fény. A fényszóró technikailag nagyon gyorsan villog, de ezt az emberi szem nem érzékeli. Ugyanakkor ezzel a lámpával a baleset-megelőző rendszer a hagyományos LED-es megoldásokra jellemző 32 méter helyett 56 méterről felismeri a gyalogosokat.
Ezt nem tudtuk kipróbálni, mert nappal vezettünk, de egy demonstráción megmutatta a Lexus, mit látnánk. Sebaj, majd itthon a tesztautóval. Ez a legizgalmasabb újdonság a megújult RX-ben, de akad sok más is, amivel frissebbé tette legnagyobb európai szabadidő-autóját 2020-ra a Lexus.
Külső
Továbbra is kétféle hosszúságú karosszériával készül az RX, a normál változat 4890 milliméter hosszú, míg az L kereken ötméteres és az alapvető forma is maradt. Továbbra is az orsó alakú hűtőmaszk uralja a kocsi frontrészét, de – az UX-et követve – itt is megváltozott az L-hálóminta. Emellett kissé más a lökhárító, amelyben a nappali menetfény lejjebb költözött. Ugyanakkor az LC-hez hasonló módon keskenyebbek a fényszórók, mint eddig és a jobban felszerelt modellekbe bekerül az említett BladeScan adaptív távfény, amellyel 56 méterről is felismeri a rendszer a gyalogosokat, míg a hagyományos LED-es rendszerek határa a Lexus szerint 32 méter.
Hátul is módosítottak a lámpákon. Befoglaló formájuk nem változott ugyan, viszont helyet cseréltek benne a helyzetjelző és a tolatólámpa részei. Így míg korábban felül volt a fehér/szürke rész és alul a piros, most fordítva van. Immár nemcsak a helyzetjelző, de az irányjelző is L-t formázva villan fel.
A korábbinál szélesebbnek tűnik a kocsi hátul, ami annak is köszönhető, hogy az eddig függőleges tájolású prizmákat vízszintesek váltották, és közel egy vonalba kerültek az alsó védőlemezzel és a kipufogókkal. Az új LED kombinált hátsó lámpatest egy sor L-motívumot villant fel, amikor a féklámpák, a hátsó zárófények és az irányjelzők működnek.
Összességében az autó ugyanaz maradt, egy nagy, alapvetően szögletes szabadidő-autó, amelynek karosszériáját élekkel igyekeztek súlytalanabbá tenni. Vannak szögek, ahonnan unalmas, máshonnan nézve érdekes, de semmivel össze nem téveszthetően Lexus.
Belső
Számos ponton finomítottak 2020-ra az RX utasterén, de a legnagyobb dobás a központi képernyőhöz köthető. Az alapból 8, de 12,3 colos méretben is elérhető kijelző immár érintéssel is működtethető, nemcsak a felhasználókat eddig erősen megosztó tapipaddal a váltókar mögül. Az új funkcióhoz a képernyőt az utastér belsejéhez közelebb helyezték, hogy a vezető és az első utas egyaránt könnyen elérje. A hangvezérléssel is kezelhető rendszer másik újdonsága, hogy végre az Android Auto és az Apple CarPlay is működik rajta, ami egyelőre nem általános a Toyota-/Lexus-modellekben. Hifiből 9, 12 vagy 15 hangszórós kerülhet a kocsiba.
Nemcsak a képernyő, de a kormány is új pozíciót kapott, közelebb került a vezetőhöz és a korábbihoz képest kevésbé meredek szögben áll, ami kényelmesebb.
Míg a normál Lexus RX ötszemélyes, addig a nyújtott változat hat- és hétszemélyes kivitelben is választható. Feláruk ugyanannyi. Ha valaki hatszemélyes kivitelt kér, akkor a második üléssorban két, az elsőkhöz hasonló fotelszerű ülést talál. Javítottak az RX L használhatóságán is, mivel a harmadik üléssora immár két pozícióba is beállítható, ezzel vagy az ott utazók lábtere tágasabb 95 mm-rel vagy a csomagtartó nagyobb. A második üléssor ülései a korábbihoz képest 45 mm-rel nagyobb távolságon, összesen 165 mm-es úton állíthatók, bővítve a variációkat.
Továbbra is jó minőségű anyagokból épül az RX utastere, nemcsak a fém-, de a fabetét is jól áll neki, mindkettőről érezhető, hogy abból készült, aminek látszik. Az üléseket és a kormányt borító bőr puha. Az üléseket akár a nappaliba is helyezhetnénk, nagyon kényelmesek.
Míg a normál RX változatokban két nagy kerek óra kerül a műszeregységbe, addig az F Sportban egy középső műszeren olvashatók le az említett adatok. Kissé fura ez az LFA szupersportkocsira hajazó megoldás egy ekkora dömperben. Emellett az F Sport változatban a váltókart és a kormánykereket perforált bőr borítja, illetve alumínium pedálsort is kap ez a kivitel.
RX
Az RX a Lexus 30 éves történetének kiemelten fontos modellje. 1998-as megjelenésével a szabadidő-autós őrület egyik alapítója. A márka saját modelljét tartja az első prémium szabadidő-autónak. Igaz, hogy a Mercedes-Benz ML előbb érkezett (1997), de az még alvázas felépítésű volt. Az RX viszont a Toyota Camry padlólemezét felhasználva önhordó karosszériát kapott. Az elmúlt több mint húsz év alatt az RX eladásai átlépték a 3 milliós darabszámot.
Technika
Továbbra is az ismert motorokkal készül a Lexus RX, két tisztán benzines motor és egy benzin-elektromos hibridhajtás kerülhet a kocsi orrába. A 2,0 literes turbóval (238 LE) szerelt RX 300, illetve a 3,5-es szívó V6-ossal (300 LE) készülő RX 350 nálunk nem kapható, itthon csak az RX 450h kerül az immár három helyen (Budapest, Debrecen, Szeged) megtalálható Lexus-szalonokba.
A hibridben 3,5 literes, közvetlen üzemanyag-befecskendezéses V6-os benzinmotor és két állandó mágneses szinkronmotor alkot rendszert. A benzines teljesítménye 262 lóerő, az első villanymotor 167, a hátsó tengelynél működő 68 LE-s. Utóbbival valósul meg a 4×4-hajtás, amely akkor működik, ha az első kerekek kipörögnének. A rendszerteljesítmény 313 lóerő.
A fentiekben nincs újdonság, ez megegyezik a korábbi variánssal, a faceliftes modellekben a karosszériát és a futóművet dolgozták át, hogy javuljon a vezetési élmény. Módosítottak a lengéscsillapítókon, a hátsó kanyarstabilizátor szilárdabb, a kerékcsapágyak pedig erősebbek. Emellett a küszöbökön, a hátsó kerékjáratokon, valamint a padlólemezen újabb hegesztéssel és ragasztással fokozták a szilárdságot. Az RX megkapta a legújabb adaptív csillapítást is.
Nincs hiány biztonsági és vezetőtámogató rendszerekből sem, így van ütközést megelőző biztonsági rendszer, távolságtartó tempomat, sávkövető asszisztens, jelzőtábla-felismerés, 360 fokos panorámakép. Holttérfigyelő és hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, parkolássegítő is.
Vezetés
Ahogy a Lexus összes hibrid modellje, az RX is nagyon csendes egyenletes haladás mellett. Ez az, ami egyértelműen meghatározza az autózást a megújult változattal is. A fordulatszámmérő 2000 alatt áll, csupán a motor búg halkan és a széles kerekek surrogása hallatszik. Nem zavar minket a külvilág. Nem autózunk, utazunk.
Ha rálépünk a gázra, izgalmas motorhang veszi át a szólista szerepét, ami ezúttal – szemben más Lexus-modellekkel – nem hanggenerátorból tör elő, hanem valódi. A V6-os benzinmotornak nincs szüksége ilyen jellegű tuningra.
Nem túl kirobbanóan, de meggyőző energiával gyorsít a kocsi, ennél többre ebben a luxusautóban nincs szükség. Fel sem merül, hogy nyomuljunk, suhanásra buzdít. Nincs a konkurens SUV-k dízeles brutalitása. Milyen is lenne, ha egy Lexus akarná lenyomni a forgalom többi résztvevőjét?!
Ha nem guruló nappaliként tekintünk az RX-re, de vezetnénk is, akkor érdemes az F-Sport kivitelt választani, amelyben nemcsak Normal, Eco és Sport módok szerepelnek, de van Sport + is. A sportos beállításokkal javul a gázreakció és pontosabb lesz a kormányzás, miközben a hibridhajtás nagyobb teljesítményt is nyújt, ugyanakkor a felfüggesztés is feszesebbre vált. Ez finom lépcsőkben, de érezhetően történik meg.
Nem válik Sport S+-ban sem sportos modellé az RX, de – ahogy az Ibiza környéki szerpentinen ezt bizonyította is- nem elveszett egy kanyargós útszakaszon. Viszonylag kis karosszériadőlés mellett, visszafogott kormánymozdulatokkal irányítható a kocsi, amelynek mozgását leginkább a tömege határozza meg . Futóműve ilyenkor sem válik sprőddé, de érezhetőek az úthibák, amelyeket Normal módban kiszűr a kocsi. Gyorsabb kanyarokban nemcsak az aktív stabilizálás segít, de a rendszer lassítja az ívbelső kerekeket, csökkentve az alulkormányozottságot.
Költségek
Kereken 21 millió forintról indul a megújult Lexus RX ára (az árlista innen elérhető) Comfort felszereltségi szinttel, amiért többek között szintetikus bőrborítás, 8 légzsák, elektromos mozgatású ülés, kulcs nélküli ajtónyitás és indítás, 12 hangszórós hifi, kétzónás klíma, LED fényszóró, adaptív tempomat, tolatókamera is jár.
A jobban felszerelt modellek, az Executive kivitel 22,8 millió, a Luxury, illetve az F-Sport kivitelek valamivel 26 millió feletti árral csábítanak. A hosszabb kivitel 23,5 millió forintól választható, ami elsőre sok lenne plusz egy vagy két ülésért, de az RX 450hL csak az Executive felszereltségtől érkezik, azaz csak hétszázezer a nagyobb méret ára. Ugyanakkor a hétülésesre igénybe vehető az állami családtámogatási csomag 2,5 milliós összege.
Értékelés
Húszmillió feletti vételárnál, pláne prémium autóknál aligha beszélhetünk elsőrangúan ész érvekről. Szolgáltatásban, motorkínálatban, a részletek kidolgozásában a német prémium trió előrébb jár, de a japánok mással indulnak a sikerért. A Lexus zászlaján a komfort, a hibrid és megbízhatóság szavakat írták a legnagyobb betűkkel, amelyek napjainkban a korábbiaknál is fontosabb üzenetek. Az új Lexus RX mindegyikben jeleskedik, így a visszafogott vezetési élmény mellett is komoly versenyző.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|