Röviden – VW Golf 8 | |
---|---|
Mi ez? | A Volkswagen 1974-ben bemutatott, kompakt ötajtós modellje, a Golf nyolcadik generációja |
Mit tud? | Áramvonalasabb, tisztább és okosabb, mint elődje |
Mibe kerül? | Árakról egyelőre nincsenek információink |
Kinek jó? | Aki modern, minden mókás extrával felszerelt, sokféle motorral kapható kompakt méretű modellben gondolkodik, annak a Golf jó választás lehet |
Igazából már egy hónapja láttuk, megszagoltuk az új VW Golfot, sőt beleültünk, nyomkodtuk a nagy érintőkapcsolósítás után még megmaradt gombjait, bizgeréltük, amijét csak lehetett és fotózkodhattunk is vele. Csak menni nem tudtunk vele és nem mondhattuk el senkinek. Egészen eddig.
Külső
Szóval az új Golf, már valóban új. Külsején forradalmi változást ne keressünk, az alap, ötajtós forma természetesen megmaradt, ugyanúgy, mint a modell jellegzetessége, a baromi széles C-oszlop. A Golf 8-as 4284 milliméter hosszú, 1789 mm széles, 1456 mm magas, tengelytávja pedig 2636 mm.
Kissé alacsonyabb lett a Nyolcas, de belül vállban mégis szélesebb. Változatlan az eltéveszthetetlen Golf dizájn is, csak persze finomabbak a vonalai, amivel a légellenállást is sikerült csökkenteni. Szemből 2,21 négyzetméternyi felületbe kapaszkodhat bele a szél, amivel az autó légellenállási együtthatója 0,275.
Miután leragasztották a telefonunk utolsó kameráját is, és szavunkat adtuk, hogy ma estig hallgatunk a látottakról, végre megpillanthattuk a titkot. Fura sárgában. Vagy zöldben. Rögtön feltűnt, hogy tényleg sokkal áramvonalasabb a forma, de hogy ne legyen félig elszopogatott savanyú cukor jellege, itt-ott elképesztő élek, rafinált domborulatok kerültek a karosszériára. A jelzők itt annak a bravúrnak szólnak, amivel ezeket a bonyolult formákat – a vasalás mindkét oldalán konkáv a lemez – belepréselték a fémbe.
De inkább ideteszek egy 7-es Golfot és egy 8-as Golfot, a középső csíkot jobbra-balra húzogatva könnyebben észrevehetőek a generációs különbségek:
Szemből nézve még a szélesebb és a karmolásszerű csíkozástól jóval hangsúlyosabb első lökhárító, illetve az új, letisztultabb márkalogó lehet még feltűnő. Oldalról az autón végigfutó csíkok izgalmasak, van belőlük rögtön kettő is, egy magasabban, a kilincsek vonalában, egy pedig lejjebb, nem sokkal a küszöb fölött. Ezektől elméletileg hosszabbnak látjuk az autót, mint amilyen valójában.
Fényszóróiban már alapáron LED-ek világítanak, de persze ebből is van egyszerűbb és okosabb darab is, utóbbi például kimaszkolja a szembejövő autót, nem vakítja el a vezetőt, sőt, a reflektortól vadul világító közlekedési táblákat is finomabban világítja meg. Hátul szintén LED-ek világítanak a lámpatestekben, és az irányjelző most már elöl is képes menő futófényként jelezni a kanyarodási szándékot.
Belső
Bár utasterében eddig sem volt káosz, vagy rendetlenség, de a 8-as Golfban mégis megpróbáltak rendet rakni. Magyarul kidobták belőle szinte az összes gombot, kapcsolót és a helyükre simogatható felületek kerültek. Biztos nagyon menő, hogy a lámpakapcsoló helyére is érintőfelület került, és a klímavezérlés is ilyenre váltott, de majd kiderül, mennyire használható ez a való életben, úton zötykölődés közben.
Egy kis logikai bukfenc miatt ezentúl már nem a klímavezérlés, hanem a lámpakapcsoló környékén kell keresni a hátsó ablakfűtést, illetve a szélvédő gyors páramentesítésének kapcsolóját is. Persze meg lehet magyarázni, hogy ez a panel felel azért, hogy lásson a vezető, de akkor is furcsa. Sebaj, majd megszokjuk, ne legyenek kétségeink, hogy lesznek, akik majd utánozzák ezt a megoldást.
Mindenesetre látványra valóban izgalmas ez a kezelőfelület, ugyanúgy, mint a 10,25 colos, teljesen virtuális műszerfal, amit alapáron 8,25, vagy felárért 10 colos középső kijelző egészíthet ki. Egyedül a kormány nyomógombjai és az elektromos ablakemelő vezérlése tarthatta meg valós, fizikai gombjait, mert még a tetőablak is simogatós vezérlőfelületet kapott.
Ezzel párhuzamosan az automatikus, DSG-váltós Golfban a váltókar egészen jelentéktelenné zsugorodott, a korábbi, klasszikus váltókar helyét egy picike pöcök vette át. Teljesen rendben van, ha már elektronikus, nem kell ennél nagyobb dolog az utastérbe.
A vezető teljes értékű, a szélvédőre vetítő head up display-nek is örülhet, az utasok pedig az akár háromzónás klímának, vagy a széria hangulatvilágításnak, ami felárért akár 30 színű is lehet.
Sokat okosodott a Golf a vezetőtámogatás terén is, észreveszi a gyalogosokat, vészfékez, az adaptív tempomat figyeli a sebességkorlátozásokat és lassít körforgalom előtt, de a legérdekesebb mégis az, hogy első európai autóként képes 800 méteres körzeten belül megosztani más autókkal is a releváns közlekedési információkat, illetve kommunikálni az infrastruktúrával. Így még az előtt értesülhet a vezető a beláthatatlan kanyar mögötti lerobbant autóról, útfelújításról, torlódásról, mielőtt azt meglátná, de felfagyott kanyarról is kaphat, és küldhet információt más járműnek.
Technika
A Golf 8-ba kerülhet dízelmotor, benzines és CNG-üzemű motor, lágy hibrid és konnektorról is tölthető hibrid hajtáslánc is. Az összes dízel- és benzinmotor turbófeltöltős és direkt-befecskendezéses, és ha az összes motorvariáns piacra kerül, akkor 90 és 300 lóerő közötti teljesítménnyel lehet majd megvenni őket.
Újdonságnak számítanak a Golf8-ban a háromhengeres TSI motorok, amelyek 90 és 110 lóerősek, illetve a négyhengeres TDI-k is, 115 és 150 lóerővel. Nagyot bővült a hibridkínálat, ötfősre duzzadt a korábbi egyszereplős lista, ezek közül három a 48 voltos lágy hibrid – eTSI – vonalat képviseli 110, 130 és 150 lóerővel, a maradék kettő pedig „igazi” hibrid – eHybrid – 204 és 245 lóerős csúcsteljesítménnyel, szintén új, a korábbinál 50 százalékkal nagyobb kapacitású, 13 kWh-s akkumulátorcsomaggal.
Mivel egyelőre csak álló helyzetben, kitömve találkoztunk vele, nagyon várjuk, hogy milyen lehet vezetni. De erre sajnos még várhatunk pár hónapot.