Röviden – Kia Ceed GT | |
---|---|
Mi ez? | A Kia kompakt modellje, a Ceed 2018-ban bemutatott harmadik generációjának legsportosabb darabja. Több mint kétszáz lóerős turbómotorral |
Mit tud? | Az átlagnál sportosabb vezetési élményt kínál, a hagyományos használati értékek csökkentése nélkül. Parádésan kanyarodik |
Mibe kerül? | 8 149 000 forint az ötajtós Ceed GT alapára, a tesztautó némi extrával 8 939 000 forint |
Kinek jó? | Akik néha szeretnék, ha hétköznapi autójukból előjönne a kisördög |
Hat hónap, ennyit szántak a Kiánál pluszban a GT futóművének hangolására. Sok, kevés? Nehéz megmondani, mindenesetre dicsérendő, hogy egy modellváltozat futóművét eddig csiszolgatták. Albert Biermann a BMW-nél tanulta ki, majd maga irányította a sportmodellek fejlesztését, míg az M GmBH igazgatói székéből a Hyundai-Kia konszernhez nem igazolt. A Hyundai i30 N-nel már megmutatta új csapata, képesek élményautót faragni egy kompaktból, a Ceed GT-nél újra bizonyíthattak.

4310 mm hosszú, 1800 mm széles, 1447 mm magas a Ceed
Külső
Bár egy sportosabb variánsról, a legerősebb kiviteléről van szó, alapvetően ugyanaz a kocsi, mint a többi Kia Ceed. Méretei azonosak, ugyanarra a 2650 mm-es tengelytávolságú alapra kerül a 4,3 méteres kasztni. A formaterv dinamikáját a GT-n is az A és C oszlop erős döntése határozza meg, már-már kupés ívet mutatva oldalról.
Bár egy átlagos Ceedhez képest látszólag laposabban ül a GT, a valóságban ez csak 5 mm. A 18 colos felnik és spoilerek csapják be a nézelődőt, illetve a Ceednek eleve laposan fut a teteje. Nevéhez hűen sportos karosszériaelemek kerültek a GT-re, amelynek immár a fényszórójában látható – a korábbi generációs Ceed GT-vel bevezetett – jégkockaszerű, nappali menetfény.

2650 mm az ötajtós Ceed tengelytávolsága
Első lökhárítója mélyre fut, az alsó része splitterszerűen előrenyúlik. A lökhárítón keresztülfutó, kétoldalt felhajló fényes fekete betétet nézve függőleges szárnyvéglapot is elképzelhetünk, akár a formaautóknál. Ügyes húzás! A hűtőrácsokat is érdemes közelről szemügyre venni, belül kis piros díszítést kapott, ahogy a lökhárító és a küszöbök alja, de a GT felirat is mutatós.
Oldalról a már említett szép keréktárcsák mellett a piros féknyergek és a küszöbspoiler érdemel említést, amely szintén jól rájátszik az „ültetésre”. Hátul a lökhárító diffúzorszerű, de csak látványra készült eleme és a két impozáns kipufogóvég hangsúlyozza a nagyobb teljesítményt.











































































Belső
Ami elsőre feltűnhet a Kia Ceed GT utasterében, az a feketeség. Itt ugyanis a BMW M-es modelljeihez hasonlóan (milyen meglepő :-)) a tetőkárpit is fekete, míg a többi Ceedben ez világosabb, szürke színű. Piros varrás díszíti a GT belsejét, feltűnik az ajtókon, a váltókar szoknyáján, az üléseken és a kormányon is, a képet fém pedálsor és hasonló díszítések teszik teljessé.
Jó fogás esik a részben perforált bevonatú, alul egyenes karimájú kormányon – amely kellően nagy úton állítható -, de ha vastagabb lenne, még jobb volna. Ülései kiválóak, az ülőlap és a háttámla keményebbek, az oldaltámaszok puhák, viszont kellően nagyok, így tartják a testet. A vezető oldalán motoros állítás és memória is tartozik hozzá. Gyengesége, hogy nem lehet igazán mélyre ereszteni.

Nemcsak a műszerfal nagy része, de a tetőkárpit is fekete a Ceed GT-ben
Alapvetően ugyanaz, főként jó tapintású, ahol kell, puha műanyagokból épülő kabin fogadja az utasokat. Műszerfala itt is kissé a vezető felé fordul. Hét- vagy nyolccolos lehet a központi kijelző, amely fura módon monokróm volt a tesztautóban. Annál is inkább meglepő ez a kialakítás, mert a műszeregységben lévő kisebb TFT színes képet ad, illetve a tolatókamera képe már színesen látható. Menüje sem épp a legbarátságosabb.
Telefont csak álló helyzetben lehet csatlakoztatni, de viszonylag egyszerűen megy, a kihangosító viszont elég zajos. A csomagtartóba rejtett mélynyomóval a JBL hifi nem túl nagy dinamikával, de szépen szól, széles tartományból építi fel a zenét, megvannak a magas és mély hangok is.

Fura a fekete-fehér kijelzés, mivel színes képet is tud a TFT
Érezhetően a klasszikus utastérépítés szerint tervezték a Ceedet, így sok funkciónak van valódi gombja és nem az érintőképernyő menüjéből vezérelhető. Rakodórekeszekből jól ellátták a Ceedet, a középkonzol különféle fakkjai és az ajtózsebek is jól használhatóak. Elöl két USB és egy 12 voltos csatlakozó is van. A kétzónás klíma mellé jól jön télen az ülésfűtés és kormányfűtés is. Olyan extrák teszik kényelmessé a kocsi használatát, mint a kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás, a vészfékasszisztens, a keresztirányú forgalomfigyelés, vagy az automata fényszóróvezérlés. Utóbbi kiválóan működik, szemben a sávelhagyásra figyelmeztetés, amely gonosz pedellusként sipákolt állandóan.
Elöl-hátul van elég hely a kabinban, két 180 centis utas elfér egymás mögött. A hátul ülő lábfeje befér az első ülés alá. A nyitható üvegtető nagyon klassz dolog, de csak a 180 centis magasságig ajánlható, mert beszűkíti a fejteret. Csomagtartója 395 literes, már használható méretű, praktikusságát sík falak, változtatható magasságú padlózat és 40:60 arányban ledönthető hátsó üléstámlák segítik.

Nincs állítható combtámasz, helyette igen hosszú az ülőlap
Technika
Számos motor választható a Kia Ceedhez. Benzinesből van 1,0-es turbó és 1,4-es szívó és turbó is, illetve két dízel is rendelkezésre áll. Ezekre jócskán ráígér a GT egyetlen motorja, a már az elődmodellben is használt 1,6 literes, turbós benzines. 204 lóerős teljesítményével házon belül övé a korona, de sportos kompaktok esetében a sereghajtók között szerepel. A Ford Focus ST, a Renault Megane RS, a Honda Civic Type-R mind más ligában játszanak. Igazi fenevadak. A Ceed GT nem az, hanem egy erős kompakt. Fő ellenfele a 205 lovas Renault Megane GT lehetne, de az a változat jelenleg nem elérhető.
Hatfokozatú manuális és hétsebességes, dupla kuplungos automata sebességváltó kapcsolódhat a négyhengeres motorhoz. A tesztautóban előbbi szerepelt.

205 lóerős teljesítményt és 265 Nm nyomatékot nyújt az 1,6 literes turbós benzinmotor
Alapvetően ugyanaz a független kerékfelfüggesztés van a GT kasztnija alatt, mint a többi Ceednél, ugyanakkor teljesen más hangolással. A feszesebb első és hátsó rugókkal csökkentették a karosszéria mozgását és javították a kormány visszajelzését, ugyanakkor a stabilizátorokat lágyabbra váltották elérve, hogy a gumik belső fele jobban tapadjon a gyors kanyarokban.
A fentiekkel párhuzamosan új menetstabilizáló programot kapott a GT, amely több szabadságot ad a vezetőnek azzal, hogy a szokásosnál több mozgást enged meg a hátsó tengelyen. Jár a modellhez a fékek úgynevezett Torque Vectoring elektronikus vezérlése, amely az ívbelső kereket jobban fékezi meg, így csökkentve az alulkormányozottságot. Az sem mellékes, hogy míg a többi Ceeden 288, a GT-n 320 mm-es féktárcsák vannak, amelyek 3 mm-rel vastagabbak is, jobban viselve az ismétlődő igénybevételt.

Igen szépek a 18 colos felnik, mögöttük 320 milliméteres féktárcsák bújnak meg
Vezetés
Pontosan a fentieknek megfelelő kép rajzolódik ki a kocsiról használat közben. Nem a motorerővel, hanem a kanyarbeli és fékezési képességével emelkedik az átlagos modellek fölé a Ceed GT. Mivel a maximális nyomaték már 1500-as fordulattól megvan, így turbólyuk szinte nincs, de nem érezni 200+ lóerősnek a motort. Sport módban nagyon jó gázreakció mellett könnyedén tör a fordulatszám a 6000-es határ felé, de nincs nagy erődemonstráció. Poros vagy hullámos útfelületen hajlamos alacsony fokozatokban, padlógázra kissé kipörgetni első kerekeit, ami elsősorban show-műsorként értékelhető.
Ha nem hajtjuk keményen, a GT akkor az úthibákat közvetítő, az átlagnál feszesebb felfüggesztésű kocsi. Ha azonban keressük a határait, kiderül, hogy nagyon gyors kanyarvételre képes. Meglepően szűken lehet vele fordulni, ami meghozza a várt vezetési élményt, mindezt úgy, hogy a hétköznapi használhatóság nem kíván nagy kompromisszumot. Sokáig semlegesen viselkedik, de ha a kanyarkijáraton túl hamar lépünk a gázra, az eleje kezd lecsúszni az ívről. Nagyon könnyen irányítható, kormányzása kellően direkt, de több visszajelzésnek örülnénk.

Az ablakokat ölelő krómkeret ad dinamikát a tetőnek
A futóműhöz hasonlóan a fék is meglepetéseket tartogat, sok tartalékkal rendelkezik. Jóval rövidebb féktávot vehetünk, mint normál körülmények közötti használatból feltételeznénk. Váltója viszont már nem ilyen jó, a kiosztása előnyös, de a kar vezetése rossz. Pontosnak pontos, és gyorsan is kapcsolható, de folyamatosan akadópontokon kell áttolni, ami hangos kattogással van jelen az utastér életében.
Nemcsak a feszesebb kormányzás és a jobb gázreakció miatt válik izgalmasabbá a váltókar mellett aktiválható Sport módban a GT, de ilyenkor megjön a hangja is. Egy plusz szelepnek köszönhetően a kipufogó mély tónussal muzsikál az utca közönségének, míg a bent ülőknek egy hanggenerátor erősít rá a motorhangra. Normal módban hétköznapi autóvá szelídül a GT, csendes és jóval takarékosabb.
Főként Normal módban használva 8,3 literes átlagot produkál a kocsi, ahonnan a sportos használat mennyiségének függvényében mozoghatunk 10 liter környékére. Mi összességében 9,3 litert mértünk, úgy, hogy városban, országúton és autópályán is használtuk a kocsit.

Viszonylag hangos kattogással jár, minden váltás
Költségek
2019 októberében 8 149 000 forint a Kia Ceed GT listaára (a cikk írásakor akcióban 7 899 000 kínálják), amelyhez a képen látható tesztautó esetében még olyan tételek jöttek hozzá, mint a metálfényezés 140 ezerért, a napfénytető 300 ezerért, a parkoló asszisztens és a JBL hifi együtt 350 ezer forintért. Minden más a GT felszereltségének része, így a kulcs nélküli ajtónyitás, a tempomat, a sávelhagyásra figyelmeztető, a tolatókamera, az ülésfűtés (hátul is), a kormányfűtés stb. A 204 lóerős motor fényében pedig igazán jó ajánlatnak tűnik a kocsi.
Például a Volkswagen Golfból 1,5-ös turbómotorral, 150 lóerővel Highline felszereltséggel 7 599 590 forintba kerül, ám ha beletesszük a Kiában szereplő kényelmi extrákat, akkor 10,5 millió forintos ár jön ki. Igazi ellenfele jelenleg nincs a Kia Ceed GT-nek, mert vagy jóval gyengébb vagy sokkal erősebb sportmodellek között kell helytállnia.
A Kia Ceed GT és más sport- vagy sportos modellek – Listaár, forint
A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen Golf 1,5 TSI High Line (150 LE) | 7 599 590 |
Ford Focus 1,5 ST Line (182 LE) | 7 960 000 |
Hyundai i30 N (250 LE) | 8 799 000 |
Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG (245 LE) | 10 875 860 |
Opel Astra 1,2 Turbo GS line (145 LE) | 7 430 000 |
Renault Megane TCe 160 GT Line (160 LE) | 6 899 000 |
Kia Ceed GT (204 LE) | 8 149 000 |

A tigrisorrnak nevezett hűtőmaszk továbbra is a Kiák jellegzetessége
Értékelés
Az említett hat hónapos fejlesztés során a mérnökök feladata az volt, hogy javítsák a Ceed agilitását kanyarban, fokozzák a mozgékonyságát, növeljék a tapadást és a reakcióképességet. Mindezt pedig úgy, hogy megőrzik a mindennapi használhatóságot. Sikerült. Nagyon jól hozza a GT. Nem olyan vad, mint a 250-300 lóerős kompakt modellek, de ahhoz elég sportos, hogy aki szeret vezetni, sok élményt kapjon. Jól együtt lehet élni vele, ha családja is van az embernek.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|