Röviden – SEAT Tarraco 2.0 Eco TSI DSG 4Drive Xcellence
Mi ez? A spanyol SEAT márka VW alapokra épülő, 2018-ban bemutatott nagy méretű szabadidő-autója, amely hétüléses változatban is kapható. 
Mit tud? Elegáns megjelenésű, tágas, jól variálható belsejű hétszemélyes batár, minden finomsággal teletömve.
Mibe kerül? Elsőkerék-hajtással, benzinmotorral, kézi váltóval 10,332,630 Ft-tól indul a Tarraco árlistája, a szintén benzines, de DSG váltós tesztautó összkerekes hajtáslánccal pedig 13,015,810 forinttól vihető el.
Kinek jó? Aki nagy SUV-ra vágyik, és ragaszkodik a SEAT márkához, annak tökéletes lesz a Tarraco.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 1

Jó ideig bajban voltak azok, akik valamiért rákaptak a SEAT-ok ízére, de az évek alatt megcsaládosodtak, vagy éppen megtollasodtak és még így is hűek maradtak volna a márkához. Nekik eddig nem volt igazi, nagy, komolyabb presztízsű SEAT, amire upgrade-elhettek volna. De már van, úgy hívják, hogy Tarraco. Igaz, hogy alapjaiban ez is szinte tökéletes klónja a Škoda Kodiaqnak, illetve a VW Tiguan Allspace-nek, mégis tudja hozni azt a pluszt, másságot, amitől ennek is megvan a saját, szerethető egyénisége. 

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 2

Külső

Azonos alvázra, azonos építőkockákból épül mindhárom modell, de ha egymás mellé állítjuk őket, akkor egész jól látszik, hogy ki mivel próbál egy kis egyedi ízt csempészni a formába:

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 80

A képet Szörényi András kartárs tesztjéből vettem kölcsön, ő itt ír a SEAT Tarraco szintén puccos, összkerekes, DSG váltós változatáról, csak ő a dízelmotoros kivitelt nyüstölte egy hétig, nem a benzinest. A jellegzetes, vasalt éles ajtók mindegyik változatnál megvannak, amiben különböznek az a C-oszlop kialakítása, a külső tükrök elhelyezése, illetve a Škoda még a szögletesebb kerékjárati ívekkel is különcködik.

A Tarraco klasszikus SUV formája 4735 milliméter hosszú, 1839 mm széles és tetősínekkel 1674 mm magas, tengelytávja 2790 mm. Bár okos ember – vagy lusta – nem vesz fekete autót, de a Tarraco gazdagon felszerelt változata baromi mutatós ebben a színben, aminek kifejezetten jól állnak a csillogó króm, vagy éppen matt ezüst betétek.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 81

Szemből a SEAT-ra jellemző cikkcakkos nappalifény egyedi, klassz a hatszögletű hűtőmaszk a króm betétekkel, a ködlámpa és az orr alján végigfutó extra ezüst díszítés is. Oldalról az üvegfelületeket keretező krómlécek és az ajtók alján futó díszcsík töri meg a nagy, fekete felületet, hátul pedig a szintén jellegzetes dizájnú, piros fénycsíkkal összekötött lámpatestek izgalmasak. Csak a két kamu kipufogóért kár. 

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 82

Hát, ez bizony csak optikai kipufogó

A pestisként terjedő „pocsolyafény” őrület a Tarracót is elérte, tud ilyet is az autó. Illetve tud, a frászt, mert nem az ajtón túli világban lapító veszélyekre hívja fel az ember figyelmét azzal, hogy megvilágítja a kutyakakát, pocsolyát, akármit, hanem egy kb. 40 centi átmérőjű körbe világítja bele, hogy Tarraco. Ez így egy nagy kerek semmit ér:

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 83

A levesestányérnyi fénykörbe vetített önreklám helyett praktikusabb lenne, ha használható méretű területet világítana meg, kisebb fényerővel. Ez így semmire se jó.

Belső

Az ajtót kinyitva folytatódik az elegáns irány: a textil ajtókárpit és a csinos betét az első, ami szemet szúr, aztán a puha burkolattal bevont ajtózsebeknek is lehet örülni. Szerencsére a jól felszerelt SEAT-ban sem ragaszkodtak a bőrkárpithoz, az ülések borításának nagy része kellemes tapintású textil, amit csak vékony barna bőrcsíkok szakítanak meg itt-ott. Műszerfala, kapcsolói, váltókarja, meg úgy majdnem mindene ugyanazokból az építőkockákból áll, mint a konszern többi tagjáé, mindössze a teljesen digitális, nagy monitorból álló műszerfal grafikája kapott egy kis egyedi ízt. Lehet váltogatni, mikor melyik a praktikusabb.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 84

Van még egy extra, korongalakú forgókapcsoló is a váltókar mellett, amivel a négykerék-hajtást lehet a különböző feladatokhoz idomítani. Bár az érintőképernyőn számtalan dolgot lehet beállítani, kiválasztani, azért maradtak igazi gombok is a gyorsan, menüben turkálás nélkül elintézendő dolgoknak, mint amilyen a hőmérséklet-állítás, vagy az ablakok páramentesítése.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 85

Csend, rend, fegyelem. Klassz ez a belső

A központi kijelző képe csodaszép, az autóról felülnézeti képet mutató tolatókamera rendszer képminősége és használhatósága is zseniális, szükség esetén pedig az autó bármelyik oldalán lévő kamera képét is kinagyíthatjuk, hogy parkolásnál megóvjuk a díszes felniket a padkától.

Annyira nem meglepő, hogy egy ekkora autóban van hely bőséggel, mind a két üléssorban. Ugyan itt van harmadik is, ami szokás szerint inkább csak végszükség esetén alkalmas felnőttek hosszabb távon történő szállítására, de gyerekeknek több szempontból is ideális hely lehet a leghátsó üléssor.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 86

Könnyen szolgálatba állíthatóak a harmadik sor ülései

Egy sorral előrébb már sokkal vidámabb az élet, a sínen tologatható ülésrendszer praktikus dolog, ugyanúgy, mint az első ülések háttámláján lévő lehajtható, pohártartós asztalkák. A második sor komfortját a saját, innen is vezérelhető szellőző, valamint a szélső ülések fűtése fokozza tovább.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 87

Tologatható a második üléssor, a háttámlák pedig egyesével hajtogathatók

Csomagtartója a katalógus szerint 760 literes az ötüléses változatnál és 700 literes a hétüléses kivitelnél, amely még úgy is 230 literes csomagtartót kínál, ha heten ülik tele az autót. A fizikai méretnél talán fontosabb, hogy nagyon jól variálható a raktér, a harmadik üléssor üléseit egyesével is elő lehet varázsolni a padlóból, van hely a kiszerelt csomagtérrolónak, pótkeréknek, akad szatyorkampó és 12 voltos csatlakozó is.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 88

A mélyben pótkerék található, felette pedig a kiszerelt csomagtérrolónak is van helye

Egyedül a világítás szerény, bár ez az egész autó belsejére igaz, akkora, mint egy tornaterem, de csupán szerény teljesítményű LED-ek próbálják bevilágítani az utasteret. Cserébe van hangulatvilágítás, bár az nem sokat segít, ha elgurult vackokat kell felkutatni a lábtérben uralkodó örök sötétségben.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 89

Egyetlen bágyadt LED próbálja bevilágítani a csomagtartót

Technika

A SEAT Tarraco is a moduláris MQB-A padlólemez nyújtott tengelytávú változatára épül, motorválasztéka pedig 1,5-ös 150 lóerős, illetve 2,0 literes, 190 lovas benzinesből, illetve 150 és 190 lóerős kétliteres dízelmotorokból áll, a 150 lóerős benzines csak hatfokozatú kézi váltóval és elsőkerék-hajtással kapható, míg a 150 lóerős dízel hétfokozatú DSG-vel és AWD-hajtással is elérhető. A 190 lóerős változatok viszont csak DSG-vel és összkerékhajtással rendelhetők. 

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 90

Vezetőtámogató rendszerekkel is szépen teletömték a Tarracót, van benne adaptív tempomat, sávtartó, holttérfigyelő, torlódásasszisztens, vészfékező rendszer, táblafelismerő is, illetve ha elkerülhetetlen a baj, akkor a Pre Crash rendszer igyekszik minimalizálni a kárt, személyi sérüléseket.

Vezetés

Ahhoz képest, hogy mekkora szörnyeteg, meglepően kellemes Tarracót vezetni. Ugyan a sportosság, ami talán előbb jut eszünkbe a SEAT emblémáról, mint az elegancia, szinte teljesen hiányzik belőle. Inkább komfortos, mint fürge, bár a műszaki adatoknál olvasható 8 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 211 km/órás csúcssebesség egész szép eredmény úgy, hogy az autó 1800 kg körül van vezetővel nehezítve. Az úton egész meggyőzően ott van, nem inog, nem akar lepottyanni róla, cserébe a rugózás kissé koppanós, ha nagyobb úthibába fut vele a vezető. Kormányzása pontos, élénk, fordulóköre 11,9 méteres, és a kamerarendszer segítsége nélkül is jól átlátható a karosszéria minden sarka.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 91

Pontos, érzékeny kormány, és a fordulóköre is vállalható

Hétfokozatú DSG váltója néha csinál nehezen magyarázható dolgokat, főleg városban, araszolva képes gorombán cibálni az autót, amikor nagyon nem erre lenne szükség, békésebb autózáskor azonban nem lehet rá panasz. Izgalmas hangra, de igazából semmilyen hangra ne számítson a Tarraco sofőrje, a masszív hangszigetelés miatt inkább csendes, hosszú, kényelemben, békében letolt útra való ez az autó.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 92

Szép kép, sok hasznos funkció

Jól működik benne az adaptív tempomat, és az egész fedélzeti rendszer logikus, könnyen kezelhető, annak ellenére, hogy egész mélyre lehet ásni a beállítások között, és számtalan USB töltőponton lehet életben tartani a hosszú út közben sokat használt kütyüket, telefont pedig vezeték nélkül is lehet benne tölteni. Fogyasztása a jellemzően ingázós, városi körön, spórolósan vezetve bő 12 liter lett, ami sajnos túl van a fájdalomküszöbön.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 93

Jellegzetes LED-es nappalifény

Költségek

Legolcsóbban 10,332,630 forintért – Xcellence felszereltséggel 666,750 forinttal többe kerül – vihető el a SEAT Tarraco, ezért a pénzért benzines, kézi váltós, elsőkerekes modell jár. Hasonló tudással, de dízelmotorral 11,222,100 forint a beugró ár, amit 12,587,350 forinttal követ az automata, összkerekes dízel változat, majd ugyanez következik, csak benzinmotorral, ami 13,015,810 forinttól indul. A metálfény felára 173 ezer forint, az egyedi metál 277 ezer, a 20 colos alufelni további 260 ezer forintos kiadást jelent.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 94

Vannak más VW termékből ismerős darabok is benne

270 ezer forintba kerül a harmadik üléssor, de ha van kéznél három, vagy több saját gyártású gyerek, akkor a SEAT jóvoltából azonnal lejön az árból 1,9 millió forint, majd még az állami támogatás 2,5 millióját is le lehet csippenteni a vételárból. Használt autó beszámítással pedig 900 ezer forint a kedvezmény, amit sajnos a nagycsaládos kedvezménnyel együtt nem lehet bezsebelni.  
 

SEAT Tarraco 2,0 EcoTSI (190 LE) Xcellence – Listaár, forint
SEAT Tarraco 2,0 EcoTSI (190 LE) Xcellence (190 LE) 13,015,810
VW Tiguan Allspace Highline (190 LE) 13,593,660
Skoda Kidiaq SportLine (190 LE) 12,199,200
Nissan X-Trail Tekna DIG-T 160 DCT (160 LE) 10,445,000

Értékelés

A SEAT Tarraco egy tisztességesen összerakott, jól variálható, tágas családi autó, aminél a nagycsaládos állami támogatás mellé a forgalmazó is melléteszi a maga szabad szemmel is jól látható, 1,9 milliós kedvezményét. Így akár már nagyjából 6,2 millió forintra is lefaragható a legegyszerűbb Tarraco ára. Ami valljuk be, egész jól hangzik.

A legnagyobb spanyol: SEAT Tarraco teszt 95

Csinos a vörös fénycsík a fenekén

Mellette – Ellene
 
  • Elegáns megjelenés
  • Tágas, otthonos belső
  • Jól variálható csomagtartó
  • Tologatható második üléssor
  • Jól használható fedélzeti rendszer
 
  • Nagy fogyasztás
  • Néha fakezű DSG váltó
  • Komolyabb úthibákra érzékeny futómű

Szavazás

Hány pontosra értékelnéd a SEAT Tarraco-t?
átlag
6.58
szavazat
592
Hány pontosra értékelnéd a SEAT Tarraco-t?