Röviden – SEAT Tarraco 2.0 Eco TSI DSG 4Drive Xcellence | |
---|---|
Mi ez? | A spanyol SEAT márka VW alapokra épülő, 2018-ban bemutatott nagy méretű szabadidő-autója, amely hétüléses változatban is kapható. |
Mit tud? | Elegáns megjelenésű, tágas, jól variálható belsejű hétszemélyes batár, minden finomsággal teletömve. |
Mibe kerül? | Elsőkerék-hajtással, benzinmotorral, kézi váltóval 10,332,630 Ft-tól indul a Tarraco árlistája, a szintén benzines, de DSG váltós tesztautó összkerekes hajtáslánccal pedig 13,015,810 forinttól vihető el. |
Kinek jó? | Aki nagy SUV-ra vágyik, és ragaszkodik a SEAT márkához, annak tökéletes lesz a Tarraco. |
Jó ideig bajban voltak azok, akik valamiért rákaptak a SEAT-ok ízére, de az évek alatt megcsaládosodtak, vagy éppen megtollasodtak és még így is hűek maradtak volna a márkához. Nekik eddig nem volt igazi, nagy, komolyabb presztízsű SEAT, amire upgrade-elhettek volna. De már van, úgy hívják, hogy Tarraco. Igaz, hogy alapjaiban ez is szinte tökéletes klónja a Škoda Kodiaqnak, illetve a VW Tiguan Allspace-nek, mégis tudja hozni azt a pluszt, másságot, amitől ennek is megvan a saját, szerethető egyénisége.
Külső
Azonos alvázra, azonos építőkockákból épül mindhárom modell, de ha egymás mellé állítjuk őket, akkor egész jól látszik, hogy ki mivel próbál egy kis egyedi ízt csempészni a formába:
A képet Szörényi András kartárs tesztjéből vettem kölcsön, ő itt ír a SEAT Tarraco szintén puccos, összkerekes, DSG váltós változatáról, csak ő a dízelmotoros kivitelt nyüstölte egy hétig, nem a benzinest. A jellegzetes, vasalt éles ajtók mindegyik változatnál megvannak, amiben különböznek az a C-oszlop kialakítása, a külső tükrök elhelyezése, illetve a Škoda még a szögletesebb kerékjárati ívekkel is különcködik.
A Tarraco klasszikus SUV formája 4735 milliméter hosszú, 1839 mm széles és tetősínekkel 1674 mm magas, tengelytávja 2790 mm. Bár okos ember – vagy lusta – nem vesz fekete autót, de a Tarraco gazdagon felszerelt változata baromi mutatós ebben a színben, aminek kifejezetten jól állnak a csillogó króm, vagy éppen matt ezüst betétek.
Szemből a SEAT-ra jellemző cikkcakkos nappalifény egyedi, klassz a hatszögletű hűtőmaszk a króm betétekkel, a ködlámpa és az orr alján végigfutó extra ezüst díszítés is. Oldalról az üvegfelületeket keretező krómlécek és az ajtók alján futó díszcsík töri meg a nagy, fekete felületet, hátul pedig a szintén jellegzetes dizájnú, piros fénycsíkkal összekötött lámpatestek izgalmasak. Csak a két kamu kipufogóért kár.
A pestisként terjedő „pocsolyafény” őrület a Tarracót is elérte, tud ilyet is az autó. Illetve tud, a frászt, mert nem az ajtón túli világban lapító veszélyekre hívja fel az ember figyelmét azzal, hogy megvilágítja a kutyakakát, pocsolyát, akármit, hanem egy kb. 40 centi átmérőjű körbe világítja bele, hogy Tarraco. Ez így egy nagy kerek semmit ér:
Belső
Az ajtót kinyitva folytatódik az elegáns irány: a textil ajtókárpit és a csinos betét az első, ami szemet szúr, aztán a puha burkolattal bevont ajtózsebeknek is lehet örülni. Szerencsére a jól felszerelt SEAT-ban sem ragaszkodtak a bőrkárpithoz, az ülések borításának nagy része kellemes tapintású textil, amit csak vékony barna bőrcsíkok szakítanak meg itt-ott. Műszerfala, kapcsolói, váltókarja, meg úgy majdnem mindene ugyanazokból az építőkockákból áll, mint a konszern többi tagjáé, mindössze a teljesen digitális, nagy monitorból álló műszerfal grafikája kapott egy kis egyedi ízt. Lehet váltogatni, mikor melyik a praktikusabb.
Van még egy extra, korongalakú forgókapcsoló is a váltókar mellett, amivel a négykerék-hajtást lehet a különböző feladatokhoz idomítani. Bár az érintőképernyőn számtalan dolgot lehet beállítani, kiválasztani, azért maradtak igazi gombok is a gyorsan, menüben turkálás nélkül elintézendő dolgoknak, mint amilyen a hőmérséklet-állítás, vagy az ablakok páramentesítése.
A központi kijelző képe csodaszép, az autóról felülnézeti képet mutató tolatókamera rendszer képminősége és használhatósága is zseniális, szükség esetén pedig az autó bármelyik oldalán lévő kamera képét is kinagyíthatjuk, hogy parkolásnál megóvjuk a díszes felniket a padkától.
Annyira nem meglepő, hogy egy ekkora autóban van hely bőséggel, mind a két üléssorban. Ugyan itt van harmadik is, ami szokás szerint inkább csak végszükség esetén alkalmas felnőttek hosszabb távon történő szállítására, de gyerekeknek több szempontból is ideális hely lehet a leghátsó üléssor.
Egy sorral előrébb már sokkal vidámabb az élet, a sínen tologatható ülésrendszer praktikus dolog, ugyanúgy, mint az első ülések háttámláján lévő lehajtható, pohártartós asztalkák. A második sor komfortját a saját, innen is vezérelhető szellőző, valamint a szélső ülések fűtése fokozza tovább.
Csomagtartója a katalógus szerint 760 literes az ötüléses változatnál és 700 literes a hétüléses kivitelnél, amely még úgy is 230 literes csomagtartót kínál, ha heten ülik tele az autót. A fizikai méretnél talán fontosabb, hogy nagyon jól variálható a raktér, a harmadik üléssor üléseit egyesével is elő lehet varázsolni a padlóból, van hely a kiszerelt csomagtérrolónak, pótkeréknek, akad szatyorkampó és 12 voltos csatlakozó is.
Egyedül a világítás szerény, bár ez az egész autó belsejére igaz, akkora, mint egy tornaterem, de csupán szerény teljesítményű LED-ek próbálják bevilágítani az utasteret. Cserébe van hangulatvilágítás, bár az nem sokat segít, ha elgurult vackokat kell felkutatni a lábtérben uralkodó örök sötétségben.
Technika
A SEAT Tarraco is a moduláris MQB-A padlólemez nyújtott tengelytávú változatára épül, motorválasztéka pedig 1,5-ös 150 lóerős, illetve 2,0 literes, 190 lovas benzinesből, illetve 150 és 190 lóerős kétliteres dízelmotorokból áll, a 150 lóerős benzines csak hatfokozatú kézi váltóval és elsőkerék-hajtással kapható, míg a 150 lóerős dízel hétfokozatú DSG-vel és AWD-hajtással is elérhető. A 190 lóerős változatok viszont csak DSG-vel és összkerékhajtással rendelhetők.
Vezetőtámogató rendszerekkel is szépen teletömték a Tarracót, van benne adaptív tempomat, sávtartó, holttérfigyelő, torlódásasszisztens, vészfékező rendszer, táblafelismerő is, illetve ha elkerülhetetlen a baj, akkor a Pre Crash rendszer igyekszik minimalizálni a kárt, személyi sérüléseket.
Vezetés
Ahhoz képest, hogy mekkora szörnyeteg, meglepően kellemes Tarracót vezetni. Ugyan a sportosság, ami talán előbb jut eszünkbe a SEAT emblémáról, mint az elegancia, szinte teljesen hiányzik belőle. Inkább komfortos, mint fürge, bár a műszaki adatoknál olvasható 8 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 211 km/órás csúcssebesség egész szép eredmény úgy, hogy az autó 1800 kg körül van vezetővel nehezítve. Az úton egész meggyőzően ott van, nem inog, nem akar lepottyanni róla, cserébe a rugózás kissé koppanós, ha nagyobb úthibába fut vele a vezető. Kormányzása pontos, élénk, fordulóköre 11,9 méteres, és a kamerarendszer segítsége nélkül is jól átlátható a karosszéria minden sarka.
Hétfokozatú DSG váltója néha csinál nehezen magyarázható dolgokat, főleg városban, araszolva képes gorombán cibálni az autót, amikor nagyon nem erre lenne szükség, békésebb autózáskor azonban nem lehet rá panasz. Izgalmas hangra, de igazából semmilyen hangra ne számítson a Tarraco sofőrje, a masszív hangszigetelés miatt inkább csendes, hosszú, kényelemben, békében letolt útra való ez az autó.
Jól működik benne az adaptív tempomat, és az egész fedélzeti rendszer logikus, könnyen kezelhető, annak ellenére, hogy egész mélyre lehet ásni a beállítások között, és számtalan USB töltőponton lehet életben tartani a hosszú út közben sokat használt kütyüket, telefont pedig vezeték nélkül is lehet benne tölteni. Fogyasztása a jellemzően ingázós, városi körön, spórolósan vezetve bő 12 liter lett, ami sajnos túl van a fájdalomküszöbön.
Költségek
Legolcsóbban 10,332,630 forintért – Xcellence felszereltséggel 666,750 forinttal többe kerül – vihető el a SEAT Tarraco, ezért a pénzért benzines, kézi váltós, elsőkerekes modell jár. Hasonló tudással, de dízelmotorral 11,222,100 forint a beugró ár, amit 12,587,350 forinttal követ az automata, összkerekes dízel változat, majd ugyanez következik, csak benzinmotorral, ami 13,015,810 forinttól indul. A metálfény felára 173 ezer forint, az egyedi metál 277 ezer, a 20 colos alufelni további 260 ezer forintos kiadást jelent.
270 ezer forintba kerül a harmadik üléssor, de ha van kéznél három, vagy több saját gyártású gyerek, akkor a SEAT jóvoltából azonnal lejön az árból 1,9 millió forint, majd még az állami támogatás 2,5 millióját is le lehet csippenteni a vételárból. Használt autó beszámítással pedig 900 ezer forint a kedvezmény, amit sajnos a nagycsaládos kedvezménnyel együtt nem lehet bezsebelni.
SEAT Tarraco 2,0 EcoTSI (190 LE) Xcellence – Listaár, forint | |
---|---|
SEAT Tarraco 2,0 EcoTSI (190 LE) Xcellence (190 LE) | 13,015,810 |
VW Tiguan Allspace Highline (190 LE) | 13,593,660 |
Skoda Kidiaq SportLine (190 LE) | 12,199,200 |
Nissan X-Trail Tekna DIG-T 160 DCT (160 LE) | 10,445,000 |
Értékelés
A SEAT Tarraco egy tisztességesen összerakott, jól variálható, tágas családi autó, aminél a nagycsaládos állami támogatás mellé a forgalmazó is melléteszi a maga szabad szemmel is jól látható, 1,9 milliós kedvezményét. Így akár már nagyjából 6,2 millió forintra is lefaragható a legegyszerűbb Tarraco ára. Ami valljuk be, egész jól hangzik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|