Röviden – BMW X5 xDrive45e
Mi ez? Konnektorról tölthető BMW X5-ös, amiben ott a hathangeres, turbós benzines a biztonság kedvéért.
Mit tud? 394 lóerős rendszerteljesítményt és 5,6 másodperces sprintet 100-ig.
Mibe kerül? 21 millió forintról indul a BMW X5 xDrive45e, innen pedig nagyon könnyű 30 millió fölé lökni az árát.
Kinek jó? Aki élne a zöldrendszámos előnyökkel, de tágas és erős X5-ös BMW-vel szeretne közlekedni.

Csinos grafikont tolnak elém a BMW-sek, ami azt mutatja, mennyivel zöldebb is az X5 xDrive45e, mint a villanyos hajtás nélküli, ódon benzinmotorral pöfögő X5. Élete során 40%-kal kevesebb szén-dioxidot szabadít rá a világra, ha átlagos árammal tankolja az ember. Amennyiben alternatív energiaforrásból etetjük a benne lévő akksikat, akkor akár 70%-kal is tisztábban üzemel. 

Külső

Attól, hogy kábellel láncolták egy kék oszlophoz, nem lett kevésbé szigorú az X5-ös BMW. Elvégre a pitbulltól is pont annyira tartunk, ha meg van kötve. A tekintetéből simán látni, hogy elég elszánt ahhoz, hogy jöjjön vele az egész ház. Valami ilyesmi az X5 xDrive45e is. A hatalmas hűtőmaszk meg a szúrós tekintet megadja az alaphangulatot.

Fehérben nem mutat annyira a forma, szinte alig látszanak a kedvenc éleim rajta. A konnektorról tölthető hibrid X5-öst egyébként egészen apró jelekből lehet csak észrevenni. Persze, ott az xDrive45e felirat a legvégén, de az egyetlen igazán feltűnő jele a bal oldali sárvédőben lévő töltőnyílás.

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 1
Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 53

Sárvédőben van a töltőnyílása

Belső

Fekete bőrkötésben oda az X5-ös hangárnyi utasterének otthonos hangulata, de a minőségérzet így is nagyon patent. Az embert jó anyagok veszik körbe, szépen illesztve és gondosan megvarrva, ezért aztán kellemes is utazni benne. Elképesztően kényelmesek a végtelen irányba állítható komfortülések, jó ráfogni a finom bőrös, vastag M-es kormányra, mint mindig.

Ha már digitális lett az óracsoport, akkor nem ártana szabadabban konfigurálhatóvá tenni. Nem mindenki szeretné nézegetni az egymással szembe kalimpáló mutatókat. A szélvédőre vetítő kijelzővel együtt viszont rengeteg információt tud a vezető elé önteni.

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 54

Kényelmes, mindenfelé állítható fotelek

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 55

Sok információt jelenít meg a digitális műszeregység

Elegáns megoldás a klíma apró kijelzője a szellőzők között és az alatta sorakozó kapcsolók, amikkel a legfontosabb funkciók elérhetőek. A finomhangoláshoz pedig ott a menü gomb és a hatalmas érintőkijelző. Az ülés mellett fűtött a könyöklő és az ajtópanel is, meg persze a kormány. Télen imádni fogjuk mindet, az biztos.

Hozott pár újdonságot a konnektorról tölthető hibrid hajtás, ezért valamivel mélyebbre lehet túrni a menüben. Hatótávot, töltési pontokat lehet nézegetni meg energiafelhasználással kapcsolatos grafikonokat. Ha úgy gondoljuk, hogy okosabbak vagyunk, mint egy csapat német mérnök, akkor az energia menedzselésébe is bele lehet szólni. Talán nem kéne, de a lehetőség adott. A hibrid és elektromos módok azért gyorsan elérhető gombokat is kaptak, ott vannak a váltó körül.

150 literrel lett kisebb a csomagtartó, de még így is maradt 500 literes. Szinte fáj ilyen szépen kárpitozott térbe hajigálni a töltőkábelt, de az igazán pedáns X5-gazdik a padló alatti helyre hajtogathatják be a kramancokat. Itt elfér egyébként a csomagtér rolója is, ha szükség volna az 1,7 köbméteres raktérre.

Technika

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 56

286 lóerővel önmagában is boldogul az X5-össel a sorhatos turbómotor

Könnyen fogadja be a hosszmotoros BMW-knél használt CLAR platform a konnektorról tölthető hajtást. Az X5 xDrive45e esetében ez úgy néz ki, hogy a fő elem a hathengeres, turbós benzinmotor, aztán következik a szokásos, 8 sebességes automata a ZF-től, házában a villanymotorral.

24 kWh-s a lítiumion akksicsomag, mely 265 kilogrammot nyom. Szerencsére a padlólemezben akadt helye, ezért ez a nagy pluszsúly alacsonyabb tömegközéppontot adott az autónak.

286 lóerős a hathengeres turbómotor, de itt érdekesebb az elektromos hajtás. 113 lóval és 265 Nm nyomatékkal veszi ki részét a 2,5 tonnás X5 mozgatásából.

Vezetés

Borzasztóan okos a plug-in hybrid X5-ös BMW és érezni rajta az átgondoltságot. A rendszer nem akkor vált elektromos hajtásra, amikor úgy véli, hogy kiadja elektronokkal is, hanem a navigáció adatai alapján tervezi meg a szakaszokat. Tehát városból kiérve igyekszik mellőzni a villanyt, mert olyankor benzinmotorral jóval hatékonyabb a haladás, ugyanakkor városba érve több kilométert tesz meg emissziómentesen.

Felkészítették arra is, hogy geofencing alapon lője le a benzinmotort, ha füstmentes zónába ér. Ilyen még elég kevés városban van, de számítanak a zéró emissziós zónák megjelenésére, ezért önmagától is menedzseli majd ezt is. A valósághoz közelebb álló WLTP szabvány szerint ráadásul elmegy 67-87 kilométert villanyról. Ez már zöldrendszámért kiált!

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 57

Városban némán suhan a 2,5 tonnás X5

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 58

Hibrid és elektromos módok kerültek az indítógomb alá

Amíg kiaraszoltam Münchenből, addig kapcsolgattam a váltó körüli gombokkal, hogy hibrid legyen vagy teljesen elektromos, de igazából magától is leginkább az utóbbit preferálta a dugóban. Egész könnyed természetességgel viszi elektromosan a nagy testet. 135 km/órás sebességig tudja ezt, de nyilván ilyenkor már aránytalanul sokat szív ki az akksiból.

Bolygót megmenteni nem lehet a konnektoros X5-össel, de segít tudatosabban közlekedni akkor, amikor nincs szükség az eszeveszett tűzerőre. Rengeteg alkalommal bőven elég a villanymotor 113 lóereje is ahhoz, hogy elguruljon az ember a munkába vagy bevásárolni. Mindezt kényelmesen, csendben, a szabadidő-autós üléspozíció minden jóságával.

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 59

Vezetési élményben még mindig sokat ad a BMW, akkor is, ha egy 2,5 tonnás plug-in hybrid-ről van szó

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 60

Dinamikus, jól vezethető, hatalmas autó a konnektorról tölthető X5

Városon kívül viszont pont úgy viselkedik, mint egy X5-ös BMW. Ennek is nagyszerű a légrugós futóműve, komfortosan ringat és váratlanul jót lehet vele autózni. Mindig akad pár olyan kanyar, ami megmutatja, hogy milyen nagy mágia az összkerékkormányzás. Egyenesben meg meggyőzően, szinte szakadatlan gyorsítással lendít rá a másik végpontra a 600 Nm.

8,6 literes átlagfogyasztás jött ki a 200 kilométeres körön, amiben leginkább országúton futott az X5 xDrive45e és némi városozást hozott le néma csöndben. 230 V-ról közel 7 óráig tart feltölteni az akksikat 100%-ra. Az akkupakk azonban ezt nem annyira kedveli, ezért inkább 80% környékéig érdemes tölteni, így legalább a lassítással nehezen visszatermelt villanymanóknak is marad benne hely.

Költségek

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 61

394 lóerő az X5 xDrive45e összteljesítménye

20,6 millió forint a 340 lóerős, benzines BMW X5, az xDrive30d úgy félmillióval olcsóbb. A konnektorról tölthető X5-ös egész pontosan 21 011 200 forinttól indul és ahogyan az lenni szokott, a határ a csillagos ég. 350 ezerért már rendes színe van, további 1,3 millióba kerülnek a 21 colos felnik, és szebb bőrkárpitra is könnyű több mint 1 milliót elkölteni.

1,7 millió az Innovációs csomag, amiben rengeteg vezetéstámogató rendszer, tudományos fényszóró és szélvédőre vetítő kijelző is van. 250 ezer a metszett üveg váltókar és még néhány gomb, további 85 ezerért a kormányra is kerülnek váltófülek. Mivel fékből sosem elég, ezért 186 ezerért bepipálnám az M-es fékeket, mellé pedig bő 420 ezerért jöhet az összkerékkormányzás is, mert ez tényleg sokat tesz hozzá az X5 mozgásához.

Már az eddigiekkel is közel 6,5 millió forinttal nőtt a végösszeg, pedig felsorolhatatlanul sok tétel van az opciós listán vonóhorogtól a nightklubos üvegtetőn át az ülésmasszázsig, ami mellett még nincs pipa.

Értékelés

Az X5-ös esete a tiszta lelkiismerettel 62

Zöld senki sem lesz tőle, de kicsit tudatosabban lehet vele közlekedni

Krémes utazóautó, szuperül vezethető SUV és jó BMW az X5 xDrive45e. Pluszban villannyal suhan a városi forgalomban, szóval a hathengeres motor tényleg csak akkor kér a 69 literes tankból, amikor abból hatékonyan tud menést csinálni. Nem szűkül össze tőle az ózonlyuk, nem csinál jégtáblát a jegesmedvék alá. Ez viszont nem is a konnektoros BMW X5 feladata.

Mellette – Ellene
 
  • Remek forma
  • Harmonikus hibrid hajtáslánc
  • Nagyszerű, kényelmes utastér
  • Okos fedélzeti rendszer
  • Zöld rendszámmal járó varázsigék
 
  • Fantáziátlan digitális műszeregység
  • Szolid mértékű rekuperáció
Hogy tetszik a konnektorról tölthető X5-ös BMW?
átlag
7.72
szavazat
675
Hogy tetszik a konnektorról tölthető X5-ös BMW?