Röviden – Renault Captur, 2020 | |
---|---|
Mi ez? | A Renault legkisebb szabadidő-autójának második generációja, egyben a márka talán legfontosabb európai modellje, amellyel globálisan támad a gyártó: 70 országban árulják majd. |
Mit tud? | Szebb, komolyabb és tágasabb elődjénél. Széles a motorválaszték, rengeteg a rendelhető extra. |
Mibe kerül? | Meglehetősen kedvező, 4,6 millió forintos alapáron rendelhető 2020 februártól. |
Kinek jó? | Az első generációval ellentétben immár akkora, hogy családi autónak is simán ajánlható. |
Ismerik a viccet, amiben egy japán, egy német és egy francia a kuplerájban versenyez…? Ha igen, felejtsék el! Fejest ugorva a sűrűjébe a japán Nissan Juke-ban megszámlálhatatlan mennyiségű francia alkatrészt találunk, a német Opel Crossland meg ugye ma már Peugeot-tulajdon, a páros éppen grupira készül egy olasz-amerikai házaspárral, akik a Fiat és a Chrysler vezetéknév alatt kelletik magukat a sarkon.
A könnyed első generációs Renault Captur után pedig meglepetésre számítson, aki lágyan ringatózó csípőre, és játékosságra számít az utódtól. Ennél a francia crossovernél németebb járművel régen kerültem kapcsolatba.
Külső
Először is hessegessük el magunktól, amit korábban hallottunk: igazságtalan az új Renault Capturt annyival elintézni, hogy egy felfújt Clio. Ráadásul a saját elődjénél is minimum egy kategóriával komolyabb és érettebb jármű, egyrészt jelentősen megnőtt: 110 mm-rel hosszabb, 30-cal nyúlt a tengelytáv. Másrészt rengeteg kisebb-nagyobb ötlet teszi nagyautóssá a levehető üléshuzata és a szülőbosszantó gumipókjai által híressé tett nevet.
Tetszik az első ledsorokat összekötő álkróm-csík a hűtőrács tetején, vagány domborulatok izmosítják a farát, elegánsak az élek a motorháztetőn, a bumeráng formájú hátsó lámpák pedig erőteljesen szélesítik a kasznit. Azon kevés autó közé tartozik az új Captur, amelynek nincsen rossz szöge, a személyes kedvencem pedig ez a rész:
Határozottan látszik minden porcikáján, hogy sokat és átgondoltan bűvészkedtek vele, jobban összeállt, mint újabban egypár német riválisa. Nem véletlenül, a Renault modellcsaládjának talán legfontosabbja a Captur, amelyet Észak-Amerika kivételével mindenütt árulnak majd a világban, ahol emberek élnek. Ráadásul arra a csodára is képes volt az előd, hogy a gyártásának utolsó évében, tavaly értékesítették belőle a legtöbbet globálisan, 310 ezret. Hat év alatt elkelt bő 1,5 millió – kövér adat ebben a kategóriában.
Belső
Szintet lépett az interior is, hogy használjunk már végre egy francia eredetű kifejezést, nekem nem gond, hogy az ötödik generációs Clio formái köszönnek vissza a lebegő középkonzollal. 10,2 colos a kormány mögötti digitális kijelző, középen pedig egy 9,3-as, immár érintős képernyő ácsorog, amely ugyan szokatlan lehet még sokaknak, de például a navi használata közben egyértelműen jobb a fekvőknél.
Nagyon rendben vannak ebben a kategóriában a Captur plasztikjai, finoman működnek a kapcsolók, és ahogy egyre inkább iparági sztenderdnek számít, ebben a crossoverben is rengeteg, összesen 18 belső színösszeállítás konfigurálható. Gyakorlatilag immár nélkülözhetetlen az indukciós telefontöltő, itt megkapjuk, holott jó pár prémiummárkás autóból még mindig hiányzik.
Úgy sikerült ekkora helyet szobrászkodni, hogy a könyöklő alá nem került tároló. Ennél persze érdekesebb a hatalmas, fiókként hátrafelé kicsúszó óriási kesztyűtartó, amellyel csak egy probléma van: ha anyós a helyén székel, nem lehet kinyitni. Hatalmas geg volt, és az év autóipari fejlesztése 2013-ban a levehető üléshuzat az első Captur-ben, ettől elbúcsúztunk, ahogyan az első ülések háttámlájáról is eltűntek a papírrögzítő gumicsíkok, pedig mekkorát csattantak! Mindkettő az előd játékosságát hangsúlyozta, nincsenek többé.
Táncolni ugyan még nem lehet hátul, arra inkább egy X7-est ajánlanék a harmadik üléssor nélkül, ám a Capturben utazni hátul is komfortos. 17 mm-rel nőtt a lábtér, 40-nel szélesebb az utastér, a két légbeömló és a két USB már-már szinte egyedülálló a szegmensben, ahogyan a bő másfélszeres növekedés után immár 536 literesnek mondott, duplapadlós csomagtartó is.
Technika
Miközben mondjuk a cseh-német Škoda Kamiq kizárólag kétféle benzinessel kapható Magyarországon, a CMF-B platformra épülő crossover orrába meglehetősen sokféle hajtáslánc kerül. A TCe nevű benzinesből ezres, háromhengeres 100 lóerővel, és 1.3-as négyhengeres 130 és 155 lóval, előbbi ötfokozatú kézi váltóval, utóbbiak közül a 130-as hatfokozatú manuálissal, vagy hétfokozatú duplakuplungossal választható, legerősebb már csak utóbbival készül.
A legkisebb motorból készítenek gázüzeműt is (LPG), ami nálunk nem lesz rendelhető, ahogyan a szerényebb teljesítményű, 95 lovas dízel sem. Az 1,5-ös dCi 115 lóerős változata lesz kapható hatfokozatú kézi váltóval, és a duplakuplungos automatával is. 2020 nagy újdonsága lesz, hogy a kategóriában elsőként megjelenik egy konnektorról is etethető hibrid hajtáslánc, amivel akkor majd egészen biztosan sokat foglalkozunk.
Egy ennyire fontos modellhez nyilvánvalóan rengeteg rendelhető extrát kínál a Renault. Többek között aktív vészfékezőt, holttérfigyelőt, parkolássegítőt és kamerát, hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszert, adaptív tempomatot, automata fényszórót és Bose audiót. Nem extra, de meg kell említenem, hogy a telefonomat ennyire gyorsan nem fogadta be semmi korábban.
Vezetés
Csupán a 130-as és a 155-ös benzinest sikerült kipróbálni a nemzetközi bemutatón, Görögországban, ám nyugodtan leírom, hogy a Renault kisdízeljei meglehetősen jól teljesítenek sok esztendeje, a 115 lóerős az 1.5-össel én látatlanban kiegyeznék.
Benzinesből érdemes 130 lóerőssel kezdeni, és talán nem is nagyon kell tovább keresgélni. Nagy sebességnél is kulturáltan és csendesen teszi a dolgát, az 1300 kilós kasznit normálisan mozgatja a motor, mindössze 120-as tempó fölötti akcióindításkor lehetne szükségünk több erőre. Számomra kissé hosszú úton közlekedik a kézi váltó karja, de a működésével nincs probléma. A 155 lovasban az automata pedig szinte észrevétlenül pakolgatja a fokozatokat.
Athén környékén bőven jártunk gyatra minőségű utakon is, amelyeken a 18-as kerékkel szerelt csúcsfelszereltségű tesztautók rugózása nem volt éppen a legkényelmesebb. Ezzel azt akarom érzékeltetni, hogy a magyar úthálózaton úgymond franciásan lágy hullámzásra senki ne számítson. Egyre inkább a sportos felfüggesztés a trend ilyen, mondjuk úgy, hogy nőinek tekintett autóknál is, kár, hogy minálunk meg az a trend, hogy az illetékes kormányzat nem teszi rendbe a közutak nagyját. Érdemes kisebb felnit választani!
Kanyarogni – sima aszfalton – egyébként élvezetes vele, a kormány közvetlensége is rendben van ebben a kategóriában.
Költségek
Ez lesz cikkünk legrövidebb bekezdése, ugyanis a februártól rendelhető Captur árcédulájával kapcsolatban egyelőre csak terv van itthon, ez 4,6 millió forintos alapárat céloz meg – rádió és klíma nélkül. Ugyanakkor azt hallottuk a premieren, hogy 4,8 milliónál viszont már nagyot ugrik a felszereltség, azt már belülről is lehet mutogatni a szomszédnak.
Értékelés
Amennyiben 5 millió forint környékén normálisan felszerelt változatban valóban elérhető lesz mondjuk a 130 lóerős benzines, egyértelműen a kategória egyik legjobb vételéről beszélhetünk. Igen, tudjuk, hogy a Vitara így meg úgy, de ez az autó más szint. Ez már nem a vicceskedő első generációs francia, hanem egy németesen átgondolt, vonzó megjelenésű, tágas és komoly crossover. Megkockáztatom, pasik is nyugodtan elvihetik.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|