Röviden – Audi Q3
Mi ez? Az Audi kompakt méretű szabadidő-autójának második generációja, 2018 óta. A tesztautóban 1,5 literes turbós benzinmotorral.
Mit tud? Használható autó, tágas utastérrel és nagy csomagtartóval, Audi-kivitelben, ennek megfelelően extra áron.
Mibe kerül? Az Audi Q3 alapára 9 648 100 forint, 1,5 literes benzinmotorral és automata váltóval 11 millió, a tesztautó extráival több mint 16 millió forint.
Kinek jó? Azoknak lehet jó választás, akik az autóra mint utazási megoldásra tekintenek. Akiknek a kényelem és a szolgáltatások fontosak, nem a vezetési élmény.

Az utcán állva mutattam egy igen kedves ismerősömnek: Nézd, azt a kabriót pár éve vezettem. Tuti? – kérdezte az 50-60 méterre, a sorban araszoló kocsiról. Könnyű kiszűrni a volt tesztautókat – mondtam. Mivel a forgalom 90 százalékát fehér, szürke, fekete autók teszik ki, egy piros kabrió kilóg, persze a rendszáma azonosítja biztosan. Úgy is volt. És így lesz ezzel a BKK-busz-kék (hivatalosan „Turbókék”) Q3-assal is. Mert a színét leszámítva kevesen kapnák fel a fejüket utána. Unalmasan hozza a kötelezőt.

Ez a kocsi pontosan azt tudja, amit egy Auditól elvár az ember, és azt is, amit egy kompakt méretű szabadidő-autótól  – pont olyan, mint egy méretpontos, szürke Boss-öltöny. Semmi kaland. Ha valaki azért olvasná ezt az autótesztet, mert épp egy Audi Q3-as vásárlásán gondolkodik és különleges titkokat, nagy hibákat akar megtudni, annak nem kell tovább görgetni, nincs ilyen, lehet a kasszához fáradni, minden rendben lesz. Viszlát!

Mondjuk pont olyat, mint ez a tesztautó, nem tud venni, de ennek megértéséhez tovább kell olvasni.

Semmi trükk – Audi Q3 1

Külső

Egyértelműen markánsabb kiállást kapott az új Audi Q3, amely küllemében sokat örökölt a Q7-estől. Az Audi kínálatából erre a modellre hasonlít legjobban. Hűtőmaszkja, fényszórója is hasonló. Hasonló a Q7-eséhez az immár nyolcszögletű single frame hűtőmaszk, amelyet függőleges lamellák tesznek még hangsúlyosabbá. Nem aprózták el a nappali menetfény és a lökhárító hűtőnyílásainak formatervezését, vagy épp a hátsó lökhárító kipufogóimitációinak megrajzolását sem. Érdemes időt szánni rájuk.

Elődjéhez képest megváltoztak az Audi Q3 arányai, hangsúlyosabb lett a motorháztető – jóval hosszabbnak és síkabbnak tűnik -, miközben dobozformájúbb az utascella – akár a Q7. A karosszéria vonalai feszesebbek, élesebbek, sárvédői jobban domborodnak. A terepjárósság jegyében megtartották az elődön is használt fekete sárvédőíveket, küszöb- és lökhárítótoldatokat, de a tesztautón az S-Line sportcsomag részeként színre fújták ezeket.

Semmi trükk – Audi Q3 67

Több ív, szögletesebb forma jellemzi az új Audi Q3-ast

Ellentétben a korábbival, az új Q3-as már a Volkswagen-csoport legnépszerűbb padlólemezére, a keresztmotoros autókhoz kitalált MQB-platformra épül. Az Audi kínálatban a Q3 a legnagyobb modell, amely még ezt használja. Az első generációs Q3-hoz képest az új modell 9,7 centivel hosszabb, 2,5 centiméterrel szélesebb, viszont fél centivel alacsonyabb, vagyis 4484 mm hosszú, 1856 mm széles és 1585 mm magas. Tengelytávolsága 2680 milliméter, ami jelentős, 7,7 centis bővülést takar, ami nemcsak a vezethetőségre gyakorol pozitív hatást, hanem az utasok is örülhetnek neki.

Belső

Az említett növekedéssel az Audi Q3-as teljes értékű családi autóvá vált. Míg az első generáció hátul kissé szűk volt, majd az ülések áttervezésével a facelift során sokat javítottak ezen, a mostani, második generáció nagyon tágas. 180 centis sofőr mögött kényelmesen elfér egy ugyanilyen, sőt magasabb utas is. Elöl ülve nem érezni ezt a tágasságot, sportosan szűkre szabott a vezető környezete.

Praktikumért sem megy a szomszédba a Q3, hátsó ülése 150 milliméterrel eltolható, az osztott háttámlájának szöge több fokozatban változtatható. Ezzel persze a csomagtartó mérete is módosul, de minimum 530 literes.  A csomagtér padlója háromféle szintre állítható be, a kalaptartó pedig használaton kívül a padló alá rejthető.

Semmi trükk – Audi Q3 68

15 centis úton tologathatók a hátsó ülések, a háttámla több szögben dönthető

Ha a külsőnél megjegyeztük az élek megjelenését, akkor az utastérben még inkább hangsúlyoznunk kell ezt. Szinte mindenfelé négyszögletes, trapéz, paralelogramma formákat láthatunk ugyanis. A szellőzők, a kapaszkodók, az ülések oldaltámaszai, a kesztyűtartó kilincse, a képernyők keretei, mind-mind hangsúlyosan ilyenek. A kedvencem a belső kilincs, ami egy lefelé fordított kampó, fura használni, de végülis működik.

További érdekesség, hogy a középső szellőzőt és képernyőt felcserélték az elődhöz képest. Korábban a központi kijelző a műszerfal tetején trónolt, most lentre került. Létezik belőle 8,8 col átlójú, vagy az itt is látható, feláras 10,1-es col méretű. Mindkettő érintésérzékeny.  Megtehették az említett cserét a tervezők, hiszen az utasoknak mindegy, hol van a képernyő, a sofőrnek pedig ha fontos, akkor kérhet olyan műszeregységet, amire kikerülhet a navigációs rendszer képe. A műszerfal egyébként mindenképpen digitális, nincs már analóg változat. Nagyon szép képet ad, viszont rengeteg információt jelenít meg, e mellé már szinte kötelező lenne a head-up display, ami nem volt a tesztautóban.

Semmi trükk – Audi Q3 69

Ilyen, ha a műszeregységre is kitesszük a navigáció képét

A menürendszer gyors, de időt kell szánni rá, hogy az ember kitanulja, mit hol talál benne. A korábban a váltó előtt található tapipad hiányában immár a képernyőre lehet írni. Az MMI természetesen kezeli az Apple Car Play és Android Auto applikációkat, így a telefonunk programjait is megjeleníthetjük a képernyőn. Navigációs rendszere intelligens, a korábbi útvonalak alapján felismeri a vezető preferenciáit és figyelembe veszi azt a tervezéskor. Jó összhangot találtak az autó kezelésében a tervezők, hiszen sok funkció menüből érhető el, de a hifi hangereje és a szellőzés állítására megtartották a valódi gombokat.

Az utastér kialakítása az Audihoz méltó minőségű. Szép részletek és jó anyagok építik a belsőt, különleges az Alcantara-betét a műszerfalon. Az ajtók szépen csukódnak, az ablakok finoman mozognak, a könyöklő kellő hosszúságú – szóval jó benne lenni. A S-Line csomaggal járó sportülések kényelmesek, jól tartanak, jól összeállítható a kormánnyal, amely szintén sportosabb az alapmodellénél. Alul csapott, oldalt lyuggatott bőr borítja.

Semmi trükk – Audi Q3 70

Szögletes formák uralják a Q3 utasterét

Technika

Ötféle motorváltozat – három benzines és két dízel – szerepel a Győrben készülő Audi Q3 kínálatában. A legtöbb motor 2,0 literes, a dízelek 150 és 190 lóerősek, a benzinesek 190, illetve 230 lóerő teljesítményűek. A tesztautóban ugyanakkor nem ezek egyike, hanem a 35 TFSI néven futó 1,5 literes blokk dolgozott. A direktbefecskendezéses, turbófeltöltésű benzinmotor 150 lóerős, nyomatéka 250 Nm. Az Audi konfigurátora szerint jelenleg csak kézi váltóval társítható, míg a tesztautóban hétfokozatú automatával dolgozott össze, az első kerekeket hajtva. Ha mégis automatát akarna valaki, annak raktárról tudnak adni már összeállított kocsit.

Semmi trükk – Audi Q3 71

Széles tartományban jól működik az 1,5-ös turbómotor, 150 lóerős teljesítménye nem okoz kirobbanó élményt

Vezetés

Ne fájjon a szíve senkinek az S-tronic váltó után, mert az a kocsi gyenge pontja. Elinduláskor szörnyen darabos, nagy rántással kapcsolja a hajtásba a motort. Különösen igaz ez Y forduló esetén, ha hátramenetből váltunk D-be.  Később már jobban teljesít, visszafogott jelzések mellett kapcsolja a fokozatokat, de hirtelen padlógáznál sokat gondolkodik. 

Szerencsére az 1500-as fordulattól élő maximális nyomaték hatására kellően rugalmas a motor. A maximális teljesítmény nem biztosít túl nagy vehemenciát az 1,6 tonnás kocsinak, de a hétköznapi vezetőknek bőven elég. Az autó egész hangolása olyan, hogy kényelmesen, könnyedén eljutunk A-ból B-be, de izgalmat nem kapunk. Ha az autó karakterisztikáját szabályozó Drive Select kapcsolóval Dynamic módra váltunk, akkor javul a helyzet, hiszen a motor élesebb lesz, a váltó gyorsabb, a kormányrásegítés mértéke – érzésre – csökken.

Semmi trükk – Audi Q3 72

Könnyen irányítható a Q3-as, az izgalmasabb vezetéshez több visszajelzés kellene a kormányon

Futóműve komfortos hangolású, ami a tesztautó ballonos abroncsaival együtt kiválóan szűrte az úthibákat, tehát ideális társ a hétköznapokon, sportos vezetésre kevéssé optimális, ám ebben az autóban nem is vágytunk erre. Városban a normal módban könnyű kormányával és jó fordulékonyságával lazán irányítható a Q3. Parkolni könnyű vele, még a tolatókamera nélkül is.

Erős gázadáskor hallatszik a motor hangja, ami nem túl vérpezsdítő, de ritkán hallani, ahogy más külső zajt sem, mivel az utastér nagyon jól szigetelt. Ha pedig a hifit kissé hangosabbra vesszük, meg is szűnik a külvilág. Olyan funkciók segítik a sofőr dolgát, mint a táblafelismerő, sávtartó, az adaptív tempomat, a vészfékrendszer, a holttérfigyelő.

Semmi trükk – Audi Q3 73

A hétfokozatú,  duplakuplungos automata váltó induláskor rángat, padlógáznál lusta

Reméljük, egyszer próbát tehetünk majd kézi váltóval is a kocsival, mert könnyen lehet, hogy az automata tette falánkká az autót. Egy hengerlekapcsolással is üzemelni képes kis turbós motortól ilyen visszafogott show, dinamika mellett többet, azaz kevesebbet vártunk.

Költségek

8,1 literes átlagfogyasztás jött ki a teszt végére, ami nagyjából 60 százalék autópálya, 20-20 százalék országút és városi kilométer mellett picit több, mint reméltük. Egy literrel kevesebb jobban mutatna. 9 648 000 forinttól vehető meg az Audi Q3, az S Line-külsővel és automata váltóval felszerelt kocsi alapára már 11 015 890 forint, de ennél sokkal többet kellene letenni a képeken látható autóért.

A pontos összeállítás 16 018 400 forint végösszeget mutat. Ebben az árban már olyan tételek szerepelnek, mint a kétzónás klíma, a fejlettebb digitális műszerfal, a motoros csomagtérajtó, az automata ajtónyitás és motorindítás, a távolságtartó tempomat, az okosabb navigációs rendszer, az S Line-belső stb.

Semmi trükk – Audi Q3 74

Elsőre nem egyszerű megtalálni a funkciókat

Az egyik legsűrűbb mezőnyben kell helytállnia a Q3-asnak, de ha nem számítjuk a tömegmodelleket, csak a prémiumgyártókat, akkor is bőven akad ellenfele. Az alábbi táblázatban igyekeztünk összeszedni a konkurenseket, amelyek vagy olcsóbbak nála vagy erősebb motort kínálnak, vagy akár a kettőt együtt is. Ugyanakkor ebből nem lehet óriási következtetést levonni, mert az extrák, csomagok ára nagyon eltérő végső árakat ad ki.

 

Az alapmotoros Audi Q3  és vetélytársai – Listaár, forint
BMW X1 sDrive 18i (150 LE) 9 059 000
Lexus UX 200 2WD CVT (171 LE) 10 950 000
Volvo XC40 T3 Aut. Base (163 LE) 9 895 000
Mercedes-Benz GLA 220 4MATIC (184 LE) 11 535 410
Audi Q3 35 TFSI S Tronic (150 LE) 11 015 890
Semmi trükk – Audi Q3 75

Nagyon jó fényt adnak éjszaka a LED-es fényszórók

Értékelés

Tágas, praktikus autó a Q3, amely, minőségének köszönhetően, büszkén hordhatja az Audi-jelvényt. Ezzel a motorral kevés vezetési élményt ad, de ha megelégszünk a kényelemmel, amit nyújt, jó társ lesz a hétköznapokban.

Mellette – Ellene
 
  • Jó összeszerelés
  • Szép anyagok
  • Tágas utastér
  • Kényelmes ülések
  • Jó minőségű képernyők
  • Nagy csomagtartó
  • Praktikus hátsó ülés
 
  • Darabos váltó
  • Visszafogott vezetési élmény
Hány pontot ér 1,5-ös benzinmotorral az Audi kompakt szabadidő-autója
átlag
6.61
szavazat
490
Hány pontot ér 1,5-ös benzinmotorral az Audi kompakt szabadidő-autója