Röviden – Kia Optima SW 1.6 t-GDI GT Line, 2019 | |
---|---|
Mi ez? | Középkategóriás kombi, a jelenlegi Optima, a negyedik generációs modell életciklus-középi, idén frissített kiadása |
Mit tud? | Tágas, kényelmes, csendes, gyors hétköznapi autó |
Mibe kerül? | A legolcsóbb Optima kombi a kétliteres szívómotoros, 163 lóerős alapmodell, 7,3 millió forintért. A 180 lovas 1,6-os turbó és a hétfokozatú duplakuplungos automata felára egymillió, a GT Line kivitel iszonyú sok extrával még hárommillió |
Kinek jó? | A sok otromba SUV között öröm az élet egy ilyen lapos-széles-tágas klasszikus, jól felszerelt középkategóriás kombival. A kis turbós benzinmotor viszont kicsit fura választás bele, hisz örömautózni a GT való, spórolni a dízel, magáncélra tartós kocsinak meg a szívó benzines |
A Kia Optima nálunk egy nagy családi kombi, középkategóriás modell, amely már méretével valamiféle komoly társadalmi státuszt, beérkezettséget sugall. Ugyanakkor Amerikában ez csak egy sima hétköznapi olcsó tucatautó a modellpaletta alsó feléből, ott nem csak a Stinger, hanem még két nagyobb típus is van felette (Cadenza és K900), nem is beszélve a hatalmas Telluride SUV-ról és a Sedona kisbuszról. És hát érezni is benne, rajta ezt a fura ambivalenciát; valahogy nincs benne annyi, mint amekkora.
Külső
Rendes középkategóriás méretek, 2,8 méter feletti tengelytávon, széles-lapos elrendezésben. Ebben a SUV-okkal terhelt megkergült világban az Optima SW valami békebeli nyugalmat áraszt, nem hivalkodik, csak mutatja, hogy lehet egy autó nagy és jó akkor is, ha nincs teljesen feleslegesen hatalmas homlokfelülete és óriási kerekei. És szép kombi, jó ránézni, méretével, eleganciájával kitűnik a nagyáruházi parkolókban a többi kombi közül.
Persze azért a dizájn részletei is érdekesek, a Kia komoly erőssége az európai formatervező központ finom ízlése, hatásos, mégis elegáns kis ötletei. A Kia Optima felvonultatja a márkánál ügyesen bejáratott azonosító stíljegyeket (tigrisorr, szélvédőbe harapó tetőlemez, nagy, sötét hátterű emblémák), az alapforma pedig kiválóan mutatja meg az Optima legfontosabb értékeit; miszerint nagy, kényelmes, de elég dinamikus ahhoz, hogy vezetni is jó legyen. Inkább családi kombi, mint sportkombi, de épp-hogy-csak inkább – ezt már az autó megjelenése is érzékelteti, még a GT Line kivitelben is.
Nagy kedvencem pedig a formán a szerény, mégis mindenféle barokkos kamu-keret nélkül is erőt sejtető kettős kipufogóvég. Aki ezt így kitalálta, megtervezte és engedte gyártásba menni, az mind-mind józan értékrendű, de az autózásért rajongó jófej ember lehet.
Belső
Nem csalás, nem ámítás, a Kia Optima GT Line utastere tényleg már alapárért majdnem úgy néz ki, mint a képeken látható – csak a bőrkárpit vörös betétjeiért kell kifizetni 100 ezer forintot. Más extra (a metálfényen kívül) nem is kapható a kocsihoz. Igen, a kettős naptető, a navi, a Harman-Kardon hifi, a motoros-memóriás ülésállítás, a hátsó ülésfűtés mind-mind jár a GT Line-hoz. A Kia klasszikus távol-keleti árazási módszere megkíméli a vevőt attól, hogy órákon át kattintgasson a konfigurátorban – igaz persze, hogy nem is lehet spórolásból elengedni pár kevésbé fontos dolgot, ha az ember történetesen pont egy GT Line-t akar.
A kabinban az alaphangulatot a nagy tér, elsősorban a szélesség adja meg. Igazi terpeszkedős, elnyúlós, hosszú-hosszú utazásokra is kiválóan alkalmas kocsi az Optima SW. Ehhez képest a raktér csak átlagos, de azért az az átlagos 510 liter nem kevés egy nyaralás dolgainak a befogadásához sem. Az anyagminőség másodvonalbeli, nem prémium, de minden tartósságot ígér.
A vezetői környezeten, a műszerfalon az érződik, hogy az Optima már elég régi modell – ami azért érdekes, mert ez nem igaz. A jelenlegi, harmadik generációs széria a 2016-os modellévvel jött, a műszerfal mégis ebben a csúcsmodellben is klasszikus, mutatós órás műszerblokkot tartalmaz, meg egy olyan érintőképernyős menürendszert, aminél azért szinte kizárólag látványosabb, érdekesebb, elegánsabb megoldások léteznek a kategóriában. Amilyen elegáns, jó kiállású, friss a kocsi kívülről, annyira századeleji, érdektelen belülről. Vannak ugyan kellemes részletek és a vörös-fekete bőr is ütős, az összhatás mégis ódivatú, ami akkor is zavaró, ha a vezethetőséget, a funkcionalitást mindez egyáltalán nem befolyásolja.
Technika
1,6 literes, kettős megfúvású turbós benzinmotor, hétfokozatú dupla kuplungos robotváltó: kötelezően ez a kettős dolgozik a GT Line kivitelű Optima orrában. A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, jól bevált konstrukció. Amit nem értünk: hibridhajtás pillanatnyilag nem érhető el a hazai piacon a modellhez, pedig a jó pár éve bemutatott szívómotoros hibridrendszernek mára illett volna oda fejlődnie, hogy a turbós motorokat is támogathassa a nyomatéknövelő, fogyasztáscsökkentő elektromos segédlet. És az 1.6 T-GDI-re rá is férne ez a kis segítség, mert nagyon fojtogatja szegényt az EURO-6d TEMP emissziós szabvány.
Vezetés
Ahogy a jelenleg hatályos környezetvédelmi szabályrendszernek próbál megfelelni, az Optima GT Line motorja elég sokat küszködik néhány élethelyzetben. Lepadlózáskor lassan épül fel a nyomaték, a váltó pedig kicsit rángatja a kocsit a kapcsolásoknál. A nem túl nehéz, 16 mázsa körüli tömeg alatt elinduláskor, gyorsításkor az első kerekek könnyen elpörögnek. A futómű, az irányíthatóság messze-messze túltervezett a motor erején, az Optima kétszer ennyi lóerővel is stabil maradna. A rugózási komfort jó, a nagy tengelytáv elnyeli a zöttyenéseket.
Hogy az Optima beltere nem divatos, nem jelenti azt , hogy ne lenne jó. Az ergonómiával nincs hiba, a sok gombon könnyű eligazodni, a menürendszer működési logikája könnyen kiismerhető, a vezetéstámogatás szintje korszerű. Egy hibát azért meg kell említenem: a klímakonzolról elmaradt a kijelző, a központi képernyőn pedig késéssel jelenik meg, hogy mi hány fokra van állítva és honnan is érkezik a levegő. És ami jó lenne még: egy nívós Head-Up Display, de ilyen nem rendelhető az Optimához.
A Harman-Kardon hifi szépen szól a nagy tempónál is csendes utastérben. Az asszisztensek nem erőszakosak, tényleg csak támogatják a vezetést, nem akarják kicsavarni az ember kezéből a kormányt és nem is lehet rájuk mindig száz százalékban számítani.
A fogyasztás 8,5 liter körül alakult, ami a teljesítménynek és a benzinességnek megfelelő érték, de a menetteljesítmények nem indokolják, hogy ne a sokkal takarékosabb és kevésbé ideges 1,6 literes dízelt válassza a vevő. Persze az kerregősebb és manapság divat utálni is, de a nagy családi kombis jelleghez akkor is sokkal jobban illik.
Költségek
Az Optima GT Line gazdag felszereltsége jó ár-érték arányt eredményez, de ha az a kérdés, hogy ez a kocsi így, ahogy van megér-e 11,4 millió forintot, arra már nehezebb egyértelmű igennel válaszolni. Mindenesetre én jobb kocsinak tartanám ugyanezt az autót dízelmotorral, ami 500 ezerrel drágább és papíron sokkal gyengébb (136 lóerős, 1,6 literes motorral), viszont sokkal takarékosabb és nyugodtabb. De persze a legjobb a korábban már oly remekül bizonyított hibridekkel lenne, viszont ilyen hajtással ma nem kapható az autó.
A vörös-fekete bőrkárpitos Kia Optima GT Line és hasonlóan felextrázott vetélytársai – Listaárak, forintban
A vörös-fekete bőrkárpitos Kia Optima GT Line és hasonlóan felextrázott vetélytársai – Listaárak, forintban | |
---|---|
Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo aut. Ultimate (200 LE) | kb. 14 millió |
Peugeot 508 SW GT Line 1.6 pt. EAT8 (180 LE) | kb. 12,5 millió |
Volkswagen Passat Variant Elegance 2.0 TSI DSG (190 LE) | kb. 14,7 millió |
Kia Optima GT Line (180 LE) | 11.399.000 |
Értékelés
Ódivatú, de remekül használható, jól megszokható kezelőszerveivel, tágas utasterével és egyszerű, józan karakterével az Optima kombi régóta személyes kedvencem a kommersz középkategóriában. De nagy visszalépés, hogy ma már nem kapható plug-in hibrid technikával. 11 és félmillióért az vegye meg, akinek nem fáj majd a szíve a zöld rendszámért és sokat autózik nagy távolságokra – mert az Optima kombi ezzel a motorral nagyon nem való városi autónak. Az árazás a sok-sok extrával reális.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|