Röviden – Mercedes-Benz GLB | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes kompakt méretű, akár hétüléses változatban is rendelhető szabadidő-autója |
Mit tud? | Öt embernek roppant tágas, kényelmes autó, amely terepen is elképesztő dolgokra képes |
Mibe kerül? | 12,3 millió forinttól indul az árlista és egyelőre 15,5 milliónál végződik, de nyugalom, hamarosan lesz ára a GLB 35 AMG 4Matic-nak is, és akkor az lesz a legdrágább |
Kinek jó? | Aki menő stílusban akar hét személyt cipelni, vagy kényelmesen ötöt, és néha terepre is megy, üljön csak be a GLB-be egy körre |
Hiánypótló dologgal bővítette kínálatát a Mercedes, amikor keresztezte a hétüléses, családi egyterűt a szabadidő-autóval, amelynek ráadásul terepjárós génjei is vannak. Ebből lett a GLB, amit a Frankfurti Autószalonon már megnézhettünk, megtapogathattunk, most pedig menet közben is kipróbálhattunk.
Külső
A Mercedes GLB karosszériája 4634 milliméter hosszú, 1834 mm széles, 1658 mm magas, és ami igazán fontos, 2829 mm-es a tengelytávja, aminél házon belül, a kompakt kategóriában jelenleg nincs is nagyobbja a Mercedesnek. Formára pedig nagyon hasonlít arra az autóra, amit bármelyik óvodás kapásból megrajzol: szögletes, karakteres, aránylag könnyen értelmezhető dizájnú autó, amely a márka kompakt padlólemezére épül, ugyanarra, mint amire az A-osztály is.
A klasszikus mercedeses formajegyeken túl az övvonalban lévő mókás törés izgalmas, illetve a kerékjáratokban, küszöbökön lévő műanyag rátétek láttatják kicsit karcsúbbnak az autót annál, mint amilyen valójában. Az AMG változat orra más dizájnt kapott, ott függőleges osztású rácson ül a hatalmas Mercedes-embléma, míg a normál változatokon egy masszív, vízszintes díszlécen.
Belső
Aki ült már új, A-osztályban, annak ismerős lehet a berendezés, hiszen ide is minden onnan érkezik. Illetve majdnem minden, hiszen mégiscsak egy szabadidő-autóban ülünk, így kellett bele pár férfiasabb kiegészítő is. Ilyen a masszívabb megjelenésű ajtóbehúzó és az anyósülés előtti kapaszkodónak látszó tárgy. Ami sajnos a látszat ellenére megmarkolhatatlan.
A többi viszont ugyanaz, kezdve a felfoghatatlanul precízen járó kerek szellőzőrostélyoktól az ajtóra telepített üléspozíció-beállító gombokon és a kormányon lévő varázsgombokon át az MBUX névre keresztelt sok képernyős kijelzőrengetegig, amit nagyjából minden elképzelhető módon lehet vezérelni, tapogatva, kormányról vezérelve, vagy szimplán megkérve a rendszer mélyén tanyázó robotasszonyságot erre-arra. Aki szinte bármit megtesz, feltéve ha megérti, és nem gondolja azt ránk veszélyesnek.
A helykínálat tisztességes, vállban is bőven elég a hely, a fejtér pedig szinte indokolatlanul nagy, ami még a nyitható üvegtetőt is észrevehető csökkenés nélkül elbírja. A fotelek ülőlapja meghosszabbítható, az elöl ülők pedig egyszerre tudják fűteni és szellőztetni is a feneküket, a második sor ülései 140 mm-es úton előre-hátra tologathatóak, és a háttámla is többféle szögben rögzíthető. Utóbbiak akkor jönnek igazán jól, ha a harmadik üléssorban is ül valaki. A kidolgozásba nem igazán lehet belekötni, ahogy a használt anyagok minőségébe sem.
Bár papíron hétszemélyes a GLB, de mint szinte mindegyik szabadidő-autóra épülő hétülésesben, ebben sincs igazán kényelmes harmadik üléssor. Ezt a gyártó sem hallgatja el, és legfeljebb 168 centiméteres testmagasságig ajánlja a leghátsó üléseket. Pedig amit lehetett, azt kihozták a megoldásból, így a harmadik sorba száműzötteknek a lábfeje befér ugyan második üléssor alá, de a padlón lévő ülések miatt a térdek közé fogott fül nem az a póz, amiben érdemes hosszabb utat végigülni. Szóval ez is inkább gyerekszállításra való, hiába van USB-csatlakozó és pohártartó is a csomagtartóba telepített ülések mellett. Csomagtartója alapból 570 literes, lehajtott üléstámlákkal ez 1805 liter is lehet.
Technika
Motorválasztéka három dízel- és két benzinmotorból áll, amelyek többféle teljesítménnyel is készülnek. A dízelek mind négyhengeresek és 1991 köbcentisek, teljesítményük pedig 116, 150 és 190 lóerő, amelyek közül a 150 lóerős változat választható összkerékhajtással is, míg a 190 lóerős már csak azzal rendelhető. Benzinesből az 1332 köbcentis 163 lóerős, az 1991 cm3-as pedig lehet 224 és az AMG-változatban 306 lóerős is. Váltókból duplakuplungos automatikus jár alapból mindegyikhez, és a 200-as kivételével mindegyik nyolcfokozatú, a 200-asé pedig hét.
Vezetés
Erősen kezdtük a próbavezetést, rögtön a jelenleg még ár nélkül árválkodó GLB 35 AMG-vel, ami szerény 306 lóerős teljesítménnyel 5,2 másodperc alatt katapultálja a családi autót 100 km/órás sebességre. Nyilván teljesen értelmetlen dolog egy a divat miatt magasított autót megsportosítani, de sebaj, örüljünk neki. Azonban a 306 lóerőt csont nélkül felszívja a tömeg és a légellenállás, nem lehet akkorát autózni vele, mint amekkorát a sok száz lóerő alapján várna tőle az ember.
Pedig a futómű, váltó mind álomszerűen dolgozik benne, és még kapunk egy kis lelkesítő motorhangot is. A fék már nem tűnik ennyire meggyőzőnek, lassabban érkezik a lassulásérzet, mint azt várnánk. Az állítható feszességű, elöl McPherson, hátul többlengőkaros futómű sport és komfort módban is képes a vezető kedvére tenni, bár értelemszerűen más-más örömöt kínál az aktuális beállítástól függően.
A tesztút félidejében egy rövid, de kiadós terepprogramot is kaptunk, ahol a 190 lóerős dízelekbe átülve hegyen-völgyön is kipróbálhattuk, mit is tudnak az autók. Aki azt gondolja, hogy egy hasonló, főleg városi használatra szánt szabadidő-autó pillanatok alatt elvérzik, ha elfogy alóla az aszfalt, az elég nagyot téved. A GLB terepen komoly trükköket tud, de ami a legérdekesebb, hogy mindezt duplakuplungos automatikus váltóval teszi, mindenféle fennakadás nélkül.
A legnagyobb húzása, hogy a 45 százalékos emelkedő közepén megállva, a fékről lelépve finom gázzal visszacsúszás nélkül kezd el felfelé araszolni. Nem tudom, ezt ki és egymás után hányszor tudná megcsinálni mondjuk egy Lada Nivával. Mert a GLB akárhányszor, ha pedig mégis túlmelegedne az olajfürdős kuplung, akkor legfeljebb pár perc kényszerpihenőt kell tartani és utána mehet tovább a kaland.
Költségek
Típus | Motor/teljesítmény | Listaár (forint) |
GLB 180 d 8G-DCT automata | 1950 cm3 / 116 LE | 12 334 620 |
GLB 200 d 8G-DCT automata | 1950 cm3 / 150 LE | 12 838 810 |
GLB 200 d 4MATIC 8G-DCT automata | 1950 cm3 / 150 LE | 14 604 110 |
GLB 220 d 4MATIC 8G-DCT automata | 1950 cm3 / 190 LE | 15 192 120 |
GLB 200 7G-DCT automata | 1332 cm3 / 163 LE | 12 248 110 |
GLB 250 4MATIC 8G-DCT automata | 1991 cm3 / 224 LE | 15 422 460 |
GLB 35 AMG 4MATIC | 1991 cm3 /306 LE | Ezt csak december 18-án árulják el |
Értékelés
A Mercedes kihozta a kompakt padlólemezéből, amit csak lehetett: egy hatalmas, tágas, akár hétszemélyesként is használható szabadidő-autót, amit motortól és felszereltségtől függően az Autobahn belső sávjától akár a szügyig érő dágványig egyaránt klasszul lehet használni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|