Röviden – Mercedes-Benz GLB
Mi ez? A Mercedes kompakt méretű, akár hétüléses változatban is rendelhető szabadidő-autója
Mit tud? Öt embernek roppant tágas, kényelmes autó, amely terepen is elképesztő dolgokra képes
Mibe kerül? 12,3 millió forinttól indul az árlista és egyelőre 15,5 milliónál végződik, de nyugalom, hamarosan lesz ára a GLB 35 AMG 4Matic-nak is, és akkor az lesz a legdrágább
Kinek jó? Aki menő stílusban akar hét személyt cipelni, vagy kényelmesen ötöt, és néha terepre is megy, üljön csak be a GLB-be egy körre 

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 1

Hiánypótló dologgal bővítette kínálatát a Mercedes, amikor keresztezte a hétüléses, családi egyterűt a szabadidő-autóval, amelynek ráadásul terepjárós génjei is vannak. Ebből lett a GLB, amit a Frankfurti Autószalonon már megnézhettünk, megtapogathattunk, most pedig menet közben is kipróbálhattunk.

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 2

Külső

A Mercedes GLB karosszériája 4634 milliméter hosszú, 1834 mm széles, 1658 mm magas, és ami igazán fontos, 2829 mm-es a tengelytávja, aminél házon belül, a kompakt kategóriában jelenleg nincs is nagyobbja a Mercedesnek. Formára pedig nagyon hasonlít arra az autóra, amit bármelyik óvodás kapásból megrajzol: szögletes, karakteres, aránylag könnyen értelmezhető dizájnú autó, amely a márka kompakt padlólemezére épül, ugyanarra, mint amire az A-osztály is.

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 82

Diffúzor és kerek kipufogó az AMG kivitelen

A klasszikus mercedeses formajegyeken túl az övvonalban lévő mókás törés izgalmas, illetve a kerékjáratokban, küszöbökön lévő műanyag rátétek láttatják kicsit karcsúbbnak az autót annál, mint amilyen valójában. Az AMG változat orra más dizájnt kapott, ott függőleges osztású rácson ül a hatalmas Mercedes-embléma, míg a normál változatokon egy masszív, vízszintes díszlécen. 

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 83

306 lóerős a legsportosabb GLB

Belső

Aki ült már új, A-osztályban, annak ismerős lehet a berendezés, hiszen ide is minden onnan érkezik. Illetve majdnem minden, hiszen mégiscsak egy szabadidő-autóban ülünk, így kellett bele pár férfiasabb kiegészítő is. Ilyen a masszívabb megjelenésű ajtóbehúzó és az anyósülés előtti kapaszkodónak látszó tárgy. Ami sajnos a látszat ellenére megmarkolhatatlan.

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 84

Ez már a 220d belső tere, a fehér betétekkel, üvegtetővel

A többi viszont ugyanaz, kezdve a felfoghatatlanul precízen járó kerek szellőzőrostélyoktól az ajtóra telepített üléspozíció-beállító gombokon és a kormányon lévő varázsgombokon át az MBUX névre keresztelt sok képernyős kijelzőrengetegig, amit nagyjából minden elképzelhető módon lehet vezérelni, tapogatva, kormányról vezérelve, vagy szimplán megkérve a rendszer mélyén tanyázó robotasszonyságot erre-arra. Aki szinte bármit megtesz, feltéve ha megérti, és nem gondolja azt ránk veszélyesnek.  

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 85

Ilyennek kellene lennie minden kormányon lévő gombnak. Oda se kell nézni, mégis mindent megtalálni rajta

A helykínálat tisztességes, vállban is bőven elég a hely, a fejtér pedig szinte indokolatlanul nagy, ami még a nyitható üvegtetőt is észrevehető csökkenés nélkül elbírja. A fotelek ülőlapja meghosszabbítható, az elöl ülők pedig egyszerre tudják fűteni és szellőztetni is a feneküket, a második sor ülései 140 mm-es úton előre-hátra tologathatóak, és a háttámla is többféle szögben rögzíthető. Utóbbiak akkor jönnek igazán jól, ha a harmadik üléssorban is ül valaki. A kidolgozásba nem igazán lehet belekötni, ahogy a használt anyagok minőségébe sem.

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 86

Egyszerre fűt és szellőztet az első ülés

Bár papíron hétszemélyes a GLB, de mint szinte mindegyik szabadidő-autóra épülő hétülésesben, ebben sincs igazán kényelmes harmadik üléssor. Ezt a gyártó sem hallgatja el, és legfeljebb 168 centiméteres testmagasságig ajánlja a leghátsó üléseket. Pedig amit lehetett, azt kihozták a megoldásból, így a harmadik sorba száműzötteknek a lábfeje befér ugyan második üléssor alá, de a padlón lévő ülések miatt a térdek közé fogott fül nem az a póz, amiben érdemes hosszabb utat végigülni. Szóval ez is inkább gyerekszállításra való, hiába van USB-csatlakozó és pohártartó is a csomagtartóba telepített ülések mellett. Csomagtartója alapból 570 literes, lehajtott üléstámlákkal ez 1805 liter is lehet.  

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 87

Alapállásban is 507 literes a csomagtartó

Technika

Motorválasztéka három dízel- és két benzinmotorból áll, amelyek többféle teljesítménnyel is készülnek. A dízelek mind négyhengeresek és 1991 köbcentisek, teljesítményük pedig 116, 150 és 190 lóerő, amelyek közül a 150 lóerős változat választható összkerékhajtással is, míg a 190 lóerős már csak azzal rendelhető. Benzinesből az 1332 köbcentis 163 lóerős, az 1991 cm3-as pedig lehet 224 és az AMG-változatban 306 lóerős is. Váltókból duplakuplungos automatikus jár alapból mindegyikhez, és a 200-as kivételével mindegyik nyolcfokozatú, a 200-asé pedig hét. 

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 88

Teljesen digitális a műszerfal, a mutatott információk személyre szabhatóak

Vezetés

Erősen kezdtük a próbavezetést, rögtön a jelenleg még ár nélkül árválkodó GLB 35 AMG-vel, ami szerény 306 lóerős teljesítménnyel 5,2 másodperc alatt katapultálja a családi autót 100 km/órás sebességre. Nyilván teljesen értelmetlen dolog egy a divat miatt magasított autót megsportosítani, de sebaj, örüljünk neki. Azonban a 306 lóerőt csont nélkül felszívja a tömeg és a légellenállás, nem lehet akkorát autózni vele, mint amekkorát a sok száz lóerő alapján várna tőle az ember.

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 89

Stabil, masszív, mint egy tankhajó

Pedig a futómű, váltó mind álomszerűen dolgozik benne, és még kapunk egy kis lelkesítő motorhangot is. A fék már nem tűnik ennyire meggyőzőnek, lassabban érkezik a lassulásérzet, mint azt várnánk. Az állítható feszességű, elöl McPherson, hátul többlengőkaros futómű sport és komfort módban is képes a vezető kedvére tenni, bár értelemszerűen más-más örömöt kínál az aktuális beállítástól függően. 

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 90

A dízel is csendes, kifinomult példány

A tesztút félidejében egy rövid, de kiadós terepprogramot is kaptunk, ahol a 190 lóerős dízelekbe átülve hegyen-völgyön is kipróbálhattuk, mit is tudnak az autók. Aki azt gondolja, hogy egy hasonló, főleg városi használatra szánt szabadidő-autó pillanatok alatt elvérzik, ha elfogy alóla az aszfalt, az elég nagyot téved. A GLB terepen komoly trükköket tud, de ami a legérdekesebb, hogy mindezt duplakuplungos automatikus váltóval teszi, mindenféle fennakadás nélkül.

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 91

Terepen többet tud, mint amit a vásárlók be mernek vállalni

A legnagyobb húzása, hogy a 45 százalékos emelkedő közepén megállva, a fékről lelépve finom gázzal visszacsúszás nélkül kezd el felfelé araszolni. Nem tudom, ezt ki és egymás után hányszor tudná megcsinálni mondjuk egy Lada Nivával. Mert a GLB akárhányszor, ha pedig mégis túlmelegedne az olajfürdős kuplung, akkor legfeljebb pár perc kényszerpihenőt kell tartani és utána mehet tovább a kaland. 

Autobahn vagy siratófal? Tökmindegy a Mercedes GLB-nek 92

31 fokos oldaldőlésnél tartunk, de volt több is

Költségek

Típus Motor/teljesítmény Listaár (forint)
GLB 180 d 8G-DCT automata 1950 cm3 / 116 LE 12 334 620
GLB 200 d 8G-DCT automata 1950 cm3 / 150 LE 12 838 810
GLB 200 d 4MATIC 8G-DCT automata 1950 cm3 / 150 LE 14 604 110
GLB 220 d 4MATIC 8G-DCT automata 1950 cm3 / 190 LE 15 192 120
GLB 200 7G-DCT automata 1332 cm3 / 163 LE 12 248 110
GLB 250 4MATIC 8G-DCT automata 1991 cm3 / 224 LE 15 422 460
GLB 35 AMG 4MATIC 1991 cm3 /306 LE Ezt csak december 18-án árulják el

Értékelés

A Mercedes kihozta a kompakt padlólemezéből, amit csak lehetett: egy hatalmas, tágas, akár hétszemélyesként is használható szabadidő-autót, amit motortól és felszereltségtől függően az Autobahn belső sávjától akár a szügyig érő dágványig egyaránt klasszul lehet használni.

Mellette – Ellene
 
  • Tágas utastér
  • Igényes belső dizájn és kivitelezés
  • A fedélzeti rendszer szinte bárhogy vezérelhető
  • terepen is ütőképes
 
  • Kompromisszumos harmadik üléssor
  • Lassan érkező fékhatás
  • Nincs alternatív hajtású változat

Szavazás

Hány pontot adnál a Mercedes kompakt, akár hétüléses változatban is kapható GLB-jének?
átlag
8.12
szavazat
693
Hány pontot adnál a Mercedes kompakt, akár hétüléses változatban is kapható GLB-jének?