Gyakorlatilag készre fejlesztette az Opel a Corsa E utódját a General Motorson belüli, jelentős súlycsökkenést ígérő új technikával, amikor eldőlt, hogy az autó sosem kerül szériagyártásba. Mindössze két éve volt a fejlesztőcsapatnak, hogy az új tulajdonos, a PSA moduláris padlólemezére megalkossa az F Corsát.
Nem volt több idő rá, mert 2020-től az eladott autók átlagfogyasztása, szén-dioxid-kibocsátása után büntetőadókat kell fizetnie minden márkának, ha túllépi a 95 gramm/kilométeres átlagot, nettó veszteség volna késlekedni a könnyebb és takarékosabb új Corsával. Az előszériás autót Gajdán Miklós még álcázva vezette, most matricázás nélkül próbáltuk ki az új Opel Corsát Dalmáciában.
Külső
Kicsit felfújt, szolidan egyterűs építésű modellből a Corsa nyúlánkabb és laposabb autóvá vált. 406 centisre nőtt, 3,9 centiméterrel hosszabb elődjénél, 143,3 centis magassága viszont 4,8 cm-rel kisebb az eddiginél. A tengelytáv 2,8 centiméterrel, 253,8 centire nőtt.
0,29-re javul a legkisebb alaktényezője, ami igen jó eredmény a kategóriában. Elöl a hűtésigénytől függően kinyitó, alapesetben zárt hűtőlamellák, alsó alvázburkolata és kiviteltől függően kétféle tetőlégterelő segít lefaragni a légellenállást. A tetőből kiálló botantenna sajnos ebben az árkategóriában általános, a Corsánál sem fért bele a drágább cápauszony, pedig a kocsi formája megérdemelné.
Bajosan lehet a műanyagot és a fémet pont ugyanolyan árnyalatúra fényezni, de annál azért kisebb színeltérést várnánk, ami az üzemanyag-betöltőnyílás fedele és a fém karosszéria között van a bordó autón. Más színnel ez nem tűnt fel. A malőr ellenére a felárért elöl-hátul LED-es fényszóróval, az autó formatervével és összeszerelésével sikerült értékesnek mutatni a menetpróbán látott autókat.
Jól néz ki a sportos kivitel, a GS Line dupla kipufogóvége és az Opel nem lövi lábon magát a csábos alufelnik mögül kikandikáló otromba dobfékkel a 15 és 17 col közötti kerekekkel kapható autón. A hátsó féktárcsa nagy átmérője nemcsak biztonsági, de esztétikai igényesség is, ami nagy különbség az előző Clióhoz és a vele közös alapokra épülő Micra dobfékeihez képest.
Belső tér
Bár az autó majdnem öt centivel laposabb az E Corsánál, ez főleg a hátsó fejtér szűkülésében érvényesül. Újdonság a kartámasz, ami eddig hiányzott az első ülések közül. Elöl az alacsonyabbra helyezett üléssel 3 mm-t gyarapodott is a fejnek jutó hely. Jobb az üléshelyzet az eddiginél, maradt viszont a kormány és az ülés kiemelkedő állítási tartománya, amivel igen alacsony és nagyon magas embereknek is jól passzol.
Mármint elöl, mert hátulra beszállni és elég nehéz a kis ajtónyílás és a magas küszöb miatt, és a hely is kisebb, mint az E Corsában. Beültem mindkettőbe a magamnak beállított ülés mögé, az elődben több hely maradt a térdem előtt, könnyebb volt a bejutás.
Az új fejlesztések egyike a masszázsfunkció az elektromosan állítható vezetőüléshez illetve a digitális műszeregység. A 7 hüvelykes kijelző nagy fekete térkitöltő kerete nem szép, GS Line és Elegance szinten széria, tehát van alternatívája a hagyományos órákkal a külön elnevezés nélküli alapmodellben és az Edition szinten. A középső érintőkijelző képátlója 10 hüvelyk.
24 literrel, 309 literesre nő a csomagtartó, amit 1081 literre bővíthetünk. A csomagtér szélesebb lett 7,4 centiméterrel. A csomagtér alatt mankókerék és teljes méretű pótkerék is lehet, előbbi felára 40, utóbbié 70 ezer Ft.
Technika
Modelltől függően akár 108 kilót ad le az új Opel Corsa elődjéhez viszonyítva. A szívómotoros alapverzió 980 kilós, amivel sikerült visszatérni a 19 évvel ezelőtt bemutatott Corsa C súlyszintjére, egy nemcsak az akkorinál, de az elődnél is mintegy 15 százalékkal szilárdabb karosszériával. A fedelek és ajtók nélküli karosszérián 40 kg a megtakarítás, a könnyűfém motorokon 15, az alumínium motorházfedélen 2,4, az első üléseken 5,5, a hátsókon 4,5 kilót sikerült megfogni.
Akárcsak két közvetlen előde, az új Opel Corsa is más kisautókkal megosztott technikára épül. A Corsa D és az E rokona a FIAT Grande Punto volt, most az eddiginél erősebb az összetartozás a szintén új Peugeot 208-cal. Ebből fakad a bal oldali üzemanyag-betöltés is, ami az Opelektől abszolút idegen volt, de a Crossland X után a Corsát is balról kell megtankolni.
Az F Corsa nemcsak összes motorját és a padlólemezét örökölte a 208-tól, hanem azt az izgalmas megközelítést is, hogy azonos karosszériában lesz a benzines és a dízel mellett elektromos verziója is, akárcsak a Golfnak vagy a Konának.
Olyannyira, hogy egyelőre ez a legerősebb modell a maga 100 kW-os, 136 lóerős villanymotorjával. Az alapváltozat fedélzeti töltője egy fázison 7,4 kW teljesítménnyel képes tölteni, felárért 11 kilowattos a fedélzeti töltő. Az 50 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátorral a hatótávolság 337 km a WLTP-mérés szerint, részletek ebben a cikkünkben.
2020 középétől a Corsa F ajtói okostelefonnal is nyithatók lesznek, ami egyrészt jó azoknak a családosoknak, akik többen használnak egy autót és a kulcs átadását vagy a pótkulcsok használatát ezzel megússzák, de az autómegosztást is segítheti a bejutás, ha valaki erre adná a fejét. Ekkor jön az egy gombnyomásra történő beállás, amikor a kormányzáson felül a fékezés és a gázadás is az autó dolga, illetve a mostani sávtartó és sávelhagyás-figyelmeztetés továbbfejlesztésével születő rendszer, amely a sáv közepén tartja az autót.
Vezetés
Vezetés közben felnőtt, érett autónak mutatja magát az F Corsa. Olyan, mintha egy kategóriával nagyobb volna. Fejlesztési szempont volt, hogy Autobahnbiztos legyen, amin az Opelnél az értik, hogy nagy sebességű kikerülésnél, hirtelen sávváltásnál is stabilan viselkedjen, a menetstabilizáló rendszere finoman szabályozzon.
Tényleg jól hangolt az ESP, amit a csökkentett gördülési ellenállású, 195/55 R16-os gumikkal szerelt dízellel volt alkalom tesztelni, mert ennek kevesebb a tartaléka, mint a 205/50 R17-es gumikat kapó GS Line-é. A menetstabilizáló fékimpulzusai lágyak és harmonikusak, nem ijeszti meg a vezetőt harsány beavatkozás.
Egyre ritkább, hogy egy új kisautó dízelmotorral is gyártásban maradjon, talán a mostani az utolsó kisautó-generáció, amikor még elérhető a dízel. A 102 lóerős, 250 Nm nyomatékú dízelmotor kívül csúnya, belül mélyen zengő, de korrekten csillapított zajjal mozgatja az 1090 kilóról induló dízel Corsát, elég jól és nagyon takarékosan.
A fedélzeti számítógép a teljes útra 4,8 liter/100 kilométeres fogyasztást írt ki, ami a sebességhez és a hegyre fel, hegyről le országúti útvonalhoz képest nagyon jó eredmény. Higgadtabb szakaszon a nullázás után az autó 3,7 literes átlagot számolt a motorkínálat egyetlen négyhengeres tagjával.
Nekünk a tesztautók eloszlásából fakadóan pont kimaradt a 100 lóerős 1,2-es turbós benzines a hatfokozatú kézi váltóval, amit a kollégák annyit dicsértek. Emiatt a 130 lóerős, szintén 1199 köbcentis, de 230 Nm nyomatékú motorváltozatot vezettük a dízel után a sportos GS Line kivitelben, amely csak a nyolcfokozatú automatikus váltóval kapható.
Ez igazán hightech megoldás egy kisautóban, de az automata kicsit melankolikusan váltott, kelletlenül reagált a gázadásokra visszakapcsolással. Békés autózáshoz megfelel, de ahhoz a sebességhez, amit a futómű kiszolgálna, túl tompa. Az energikus motorral az autó tizedre ugyanúgy gyorsul 0-ról 100 km/órára, mint a donor Peugeot 208 ugyanezzel a motorral, 8,7 mp alatt.
GS Line felszereltséggel és a 130 lóerős motorral van üzemmódkapcsoló is. Eco és Normal állásban nem, Sportban viszont intenzívebb lesz a motorhang, amiből a háromhengeresek kellemetlen frekvenciái helyett a morgást erősítették fel. Jó aláfestés, amikor gyorsan, örömből vezetsz. Az élvezetes autózás eredménye 7,7 literes átlagfogyasztás lett, ez majdnem három literrel van a dízelé felett.
Költségek
Már az Opel-márkakereskedésekben vannak az új Corsák, a hazai árlista is adott. A listaáron 4 290 000 és 6 740 000 forint közötti, az automatikus sebességváltó felára 700 000 Ft a 100 lóerős benzineshez. A dízelhez és a 75 lóerős szívómotorhoz nem rendelhető a nyolcfokozatú váltó, a 130 lóerős viszont csak ezzel készül Zaragozában, Spanyolországban.
Alapfelszerelésként hat légzsák jár, térdlégzsák nincs. A külön név nélküli alapverzióhoz 200 000 Ft a légkondicionáló, a többiben a manuális klímaberendezés széria. Az automatikus, de egyzónás légkondi ára 80 000 Ft az Elegance-ba és a GS Line-hoz.
Csupán 21 000 forintért kapható „rossz út” csomag emelt hasmagasságal és erősített futóművel, a többi extra ára sem eget verő és a Corsa jól személyre szabható, a vevők nincsenek rákényszerítve őket hidegen hagyó extrák megvételére trükkösen összerendezett csomagokban. A Corsára is érvényes az Opel meghosszabbított jótállása, amivel a kilométer-korlátozástól mentes, kétévi garancia kiegészül még három évvel, maximum 100 000 kilométerig.
Értékelés
Eddig csak olyan Opelek érkeztek a francia fél műszaki alapjaira, amelyek kiegészítették a kínálatot (Grandland X és Crossland X) illetve eddig sem Opel-génekkel rendelkeztek (Combo, Vivaro). Most azonban az Opel legsikeresebb autóját kellett leváltani a nagy közös komponensraktárból összeválogatott technikával, amiben sokkal nagyobb a rizikó.
Amiben az Opel jó volt, abban a Corsa még jobb lett (futómű, ülések, világítás), amivel meg gondok voltak az elődben, tehát az elmaradott motorkínálattal, ott a PSA-technikával csak jól járhatnak a vevők. Az Opel Corsa F-nél létezik agilisabb konkurens a Fiestával, tágasabb az Ibiza-Polo párossal vagy belül szebb a 208-cal és a Clióval. Nem kell minden egyes ütközetben győznie, így is vonzó, fejlett és igazán jól sikerült autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|