Röviden – Škoda Superb iV | |
---|---|
Mi ez? | A Superb iV a Škoda legnagyobb modelljének plug-in hibrid kivitele, és egyben a márka első hibridje |
Mit tud? | A WLTP-szabvány szerint messzire, 62 km-re eljutni tisztán elektromos hajtással. Feltöltött akkumulátorral akár 1,5 liter benzin is elég lehet 100 kilométerre. |
Mibe kerül? | Legkevesebb 12 486 640 forintba, a jobban felszerelt kivitelek ára 14 millió felett van |
Kinek jó? | Flottavásárlóknak és a fogyasztáson spórolni szándékozó családoknak |
A Volkswagen-konszern márkai közül utolsóként, de nagy lendülettel veti magát az elektromobilitásba a Škoda, ami a vállalat egyik fő pillére lesz a jövőben. Utóbbiban semmi meglepő nincs, hiszen enélkül lehetetlen lesz teljesíteni a vészesen közelgő környezetvédelmi előírásokat. A márka történetének legköltségesebb (2 Mrd euró) beruházásának eredményeként 2025-re az eladott autók 25 százalékát hajtja majd villanymotor, a számítások szerint ez flotta szinten 30 százalékkal csökkentett károsanyag-kibocsátást jelent a 2015-ös értékhez képest.
A hibrid vagy teljesen elektromos hajtású kiviteleket az iV betűkombinációról lehet majd felismerni, amit a modellek neve után biggyesztenek oda. Az i betű az angol inspiring, intelligent, iconic, individual, inventive, intuitive szavakat jelenti, a V, a vehicle – azaz jármű szóra utal. Az első két villamosított Škoda a most próbált plug-in hibrid, a Superb iV, valamint a SEAT Mii Electric és VW e-UP modellekkel közös alapú elektromos Citigoe iV. 2022 végére összesen tíz hasonló iV-kivitelt kínál majd a gyártó.
Külső
Superb hibrid kivitele nem tér el igazán a benzines vagy dízel modellektől, így nem is könnyű felismerni azt. Hátulról az iV felirat buktatja le, elölről pedig az újragondolt lökhárító, és a nagyrészt lezárt hűtőrács árulkodik a hajtásláncról. A hűtőrács jobb oldalában egy nyitható kis ablak is megbújik, itt találjuk a töltőnyílást, amivel az akkumulátort táplálhatjuk. A benzintank nyílása a megszokott helyen, jobb hátul van.
A Škoda Superb iV Ambition, Style, Sportline és L&K felszereltségi szinttel választható, és kiviteltől függően full LED Matrix fényszóróval érkezik. A 17 colos alufelnik és az adaptív futómű minden esetben széria. A Sportline változatot a fényes fekete hűtőrácsról és az ugyanilyen színű oldalsó tükrökről, valamint a hátsó fényszórókat összekötő csíkról lehet felismerni. A legjobban felszerelt L&K (Laurin & Klement) kiviteleken a fényes fekete csíkok helyett krómozottakat kapunk.
Belső tér
A Superbről mostanra mindenki tudja, hogy óriási belülről, ezzel a plug-in hibrid kivitel is így van. Az első mellett a hátsó sorban is luxusautókat megszégyenítő helykínálat fogad bennünket. Az anyagminőség jó, a hangszigetelés példás, talán egy pár centivel hosszabb ülőfelület hiányzik csak (elöl ez opcióként elérhető) a teljes boldogsághoz, bár az autóban több órát ülve sem éreztük ennek hiányát.
Az utastér finomodott néhány aprósággal, több a krómozott kiegészítő, megjelent néhány új kárpit (akár Alcantara-borítás a tetőoszlopokon az L&K esetében), változtatható a hangulatvilágítás, van kábel nélküli okostelefon-kapcsolódás, sőt induktív töltés is. Az iV modell már egy újabb médiarendszerrel érkezik, amihez alaphelyzetben a 8 colos kijelző jár (felár ellenében a 9 colos), a beépített SIM kártya segítségével pedig realtime adatokkal szolgál a pontosabb navigáláshoz.
Az iV hibrid egyetlen hátulütője, hogy csomagtere az akkumulátorok miatt kisebb valamivel, mint a hagyományos modelleké: a ferdehátú 485 litert kínál, a kombié 510 literes. A normál modelleknél 625, illetve 660 liter a két érték.
Technika
Az első plug-in hibrid Škodában 156 lóerős, 1.4 TSI benzinmotor és 85 kW-os villanymotor működik együtt, összteljesítményük 218 LE és 400 Nm, amit Sport módban lehet kiaknázni. Akkumulátora 13 kWh kapacitású, a villanymotorral megtehető hatótávolság a szigorúbb WLTP-szabvány szerint is 62 km, ami több mint tisztességes érték a plug-in hibridek között. A váltó melletti, „e mode” feliratú kapcsolóval az E-MODE és Hibrid mód között választhatunk: előbbi értelemszerűen akkumulátorról való működést jelent, Hibrid módban a benzines és villanymotor együtt dolgozik.
A lítiumion akkucsomag a hátsó tengely elé, a lábunk alá van beépítve. Feltöltése fali töltővel 3,5 óra alatt lehetséges, normál otthoni konnektorról nagyjából 5 óráig tart ugyanez, de természetesen a benzinmotor is tölt, és lassításkor is visszatáplál a rendszer, főleg, ha B fokozatot választjuk ki a hétfokozatú duplakuplungos váltón – ilyenkor kizárólag a villanymotor fékez gázelvételnél.
Az iV a legfejlettebb asszisztensrendszereket kapta meg, például a Side Assist már 70 méterre is ellát oldalirányban, és a Superbek között egyedüliként a vontatmányasszisztenst, és a 360 fokban látó kamerarendszert is tartalmazza az extralista. A tempomat okosabb a korábbinál, a szélvédőn található kamera képe és a navigációs rendszer adatai alapján felméri a sebességkorlátozásokat, és ennek fényében automatikusan beállítja a sebességet. Az 2020-tól elérhető Emergency asszisztens baleset esetén az út szélére kormányozza, és megállítja az autót, ehhez a sávtartó, a parkoló- és a keresztirányú közlekedést vizsgáló asszisztens is szükséges. Ez a Superb már a gyalogosokat is felismeri, és veszély esetén automatikusan fékezni kezd.
Vezetés
A start gomb megnyomásával mindig a villanymotor indul elsőként, így a Superb iV a szomszédok kedvence is lesz, mert zaj nélkül tudunk lelépni vele a ház elől akár hajnalban is. A gyalogosok védelme érdekében azért morog egy kicsit az autó (50 km/órás sebességig), de első hallásra annál még a gumik is hangosabban zúgnak.
Igazi villanyautós érzést is képes kiváltani a hibrid Superb, mert E-mode-ban kifejezetten erősen gyorsíthatunk vele a benzinmotor aktiválása nélkül. Könnyedén felveszi a közlekedés tempóját, de ha mégis szükséges a benzinmotor, az kulturáltan, rántás nélkül indul be. A villanymotorral való fékezés ugyanilyen kiforrottnak tűnik, a pedálérzet, a nyomáspont jól eltalált.
A 1,4 TSI motor közepesen pörgős, de ha minden erejét aktiváljuk, szépen húz a Superb: álló helyzetből 7,7 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége 224 km/óra. Országúti tempónál villanymotorral még a suttogást is hallani az utastérben, szél- és gördülési zaj alig jut be. Ez a nyugodt autózás illik leginkább a méretes Škodához, dinamikus vezetésre kicsit sem sarkallja vezetőjét, kormányzása, rugózása is inkább andalító.
Költségek
Feltöltött akkumulátorral benzinre nem kell sokat költeni a hibrid Superbbel, nekünk a 150 km körüli tesztútvonalra 3,5 litert számolt az autó. A gyári adat egyébként 1,5 l/100 km-es értéket határoz meg – ami szintén feltöltött állapotot feltételez. Ami a vételárat illeti, a Superb iV 12 486 640 forintos alapára a 190 lóerős, összkerékhajtású dízel változat szintjén mozog, de a jobban felszerelt Sportline és LK kivitel már 14 millió feletti áron érhető el.
Citygo iV: ez első villany-Škoda
Az Amszterdam környéki menetpróbán kipróbáltuk a Škoda első villanyautóját is, a Citygo iV-t. Ez a modell nagy újdonságot nem tartogat azoknak, akik ismerik a VW e-UP, vagy a SEAT Mii Electric változatot, mert azokkal szinte teljesen megegyezik. Előbbit a budapesti car sharing szolgáltatók közül kettő is előszeretettel használja, azt kibérelve gyorsan megtudhatjuk, mire lehet képes a Škoda. A Citigo orrában ugyanaz a 61 kW (80 LE) teljesítményű elektromos motor található, mint a többiekében, és 32,3 kWh kapacitású akkumulátora is megegyezik, akárcsak a WLTP-szabvány szerinti 260 km-es hatótávolság. Eltérés a külsőt illetően van leginkább, amit talán itt találtak el legkevésbé a tervezők a konszernen belül.
Az apró (3597 mm hosszú) kisautót dinamikusan mozgatja a 210 newtonméteres nyomaték, padlógázon sportosan lehet repeszteni vele. Igaz, nem bármeddig, mert százra már 12,5 másodperc kell a Citigónak, a száguldás pedig 130 km/órás tempónál véget is ér. A váltókart nem kell sokat tapogatni, de azért babrálhatjuk, ha úgy van kedvünk, mert a gázelvételre lassítás (és ezzel együtt a visszatáplálás) mértéke négy különböző fokozatban állítható. A legerősebb motorfékkel a legtöbb helyzetben nincs is szükség a fékpedál érintésére.
Mozgékonyságát könnyű de pontos kormányzása is segíti, elsőkerék-hajtása ellenére komoly hajtási befolyással sem kell számolni, így igazán könnyű vele a városban manőverezni. 250 literes csomagtartója elég a kisebb bevásárlásokhoz, a nagyobbakhoz érdemes ledönteni az üléseket, amivel 923 literig bővíthető a tér.
A Citigoe iV opcióként CCS villámtöltővel (40 kW) is tölthető, ilyenkor 80 százalékig pontosan 1 órát kell várnia a sofőrnek. Ugyanez otthon egy 7,2 kW-os fali töltővel 4 óra 8 percet vesz igénybe, hagyományos konnektorra dugva pedig 12 órát és 43 percet számolt a Škoda. A Citigoe iV alapára kicsivel 6,5 millió forint felett van, így állami támogatással 5 millió körüli összegért vihető haza.
Értékelés
Nagy hatótávolságával a Superb egyesíti a villanyautók és a benzinesek előnyét, a 62 kilométeres villamos hatótáv elég lehet a mindennapi munkába járáshoz, országon belül pedig ahhoz, hogy a hibrid rendszer autópályán se okozzon magasabb fogyasztást az akkumulátorok plusz súlya miatt. A kicsit megnyirbált csomagtér még mindig közel 500 literes, így kiváló családi autó jellegét ez a Superb sem vesztette el, igaz, a Škoda szerint az eladások több mint 80 százalékot a flottavásárlások teszik majd ki. Reméljük, az állami szerveknél lévő sok Superb utódját – ha marad a márka -, dízel helyett ilyen modell teszi majd ki!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|