Röviden – VW Passat Alltrack | |
---|---|
Mi ez? | Az 1973 óta létező, már nyolcadik generációnál tartó VW Passat megemelt, körbeműanyagozott, összkerekes változata, az Alltrack. |
Mit tud? | Mindent, amit egy Passat tudhat, és még egy picit többet terepen. |
Mibe kerül? | 13,7 milliótól indul a 190 lóerős Passat Alltrack, az okosan extrázott tesztautó már 17,7 millió forint. |
Kinek jó? | Aki nem csak utazóautónak használná a VW Passatot, hanem időnként lekanyarodna az aszfaltról. |
Erdei utak, szántóföld, tetszőleges dunai partszakasz. Ez mind nem olyan hely, ahol bármi keresnivalója volna egy Volkswagen Passatnak. Az Alltrack néhány centis emelése és összkerékhajtása viszont exponenciálisan növeli annak esélyét, hogy ne csak eljusson olyan helyekre, ahol a legutóbbi kombit a traktor húzta ki, hanem vissza is jöjjön onnét.
Külső
Szép és gusztusosan díszített, de látványosan konzervatív a Passat, pedig az Alltrack már tényleg lépésekkel távolabb van az unalmas, közepes kombitól. A Volkswagen már évek óta kitart az élére vasalt lemezek mellett, így egész minimalista. Jót tesz neki a műanyagba mártott karosszéria meg az ezüst tükörházak, tetőléc és a többi csillogó apróság.
Klasszul néz ki, hogy a hűtőmaszk lamellái folytatódnak a fényszórókban. A mindkét oldalon duplikált nappali menetfény is tök jó. Kicsit olyan az egész, mintha a formatervezők a világítótestekben találták volna meg a kreativitás kibontakozásának útját. A hátsó lámpákban szintén ott az ismétlődő L motívum. Az index a konszern trendjéhez igazítva futófényes.
Tényleg közel van az egész a tökéleteshez, gyönyörűen futnak az illesztések mindenütt és baromi jól áll neki a sötétzöld metál szín még akkor is, amikor tetőig sáros. Egyedül a kamu kipufogóvégek fájnak úgy, mint egy zordabb hétfő reggel.
Csapatással azért csak óvatosan, mert az Alltrack hiába van körbeműanyagozva, a ködlámpa sérülékeny helyen van és a haspáncél is csak imitáció. Az alsó védelem viszont megenged némi murvás bolondozást.
Belső
Gusztusos a teljes szélességű légbeömlő, de más ötletes elem nincs a Passat belterében. Még az analóg óra is eltűnt a két szellőző közül, helyette egy gagyi, világító felirat van. Nagyjából annyira ingergazdag környezet az utastér, mint egy üres váróterem. Az anyaghasználaton és az ergonómián viszont érezni, hogy miért is lett 2015-ben az Év Autója a Volkswagen Passat.
Puha műanyagokkal önmagában nem lehet megváltani a világot, de az átgondoltság sokat hozzátesz. Az olyan apróságok, mint a kibélelt ajtózsebek vagy az okosan kiosztott tárolórekeszek, a jól kattanó gombok egyszerűen megkönnyítik az ember életét és ebben a Passat majdnem verhetetlen. Együtt élni vele már csak azért is hibátlan, mert elképesztő mennyiségű hely van benne. És a két sornyi rengeteg lábtér mögött még volt hely 639 liternyi csomagtartónak.
Középen ott a hatalmas érintőképernyő, körülötte a fontosabb menüpontok gyorsgombjaival. Egyedül egy analóg, tekerős hangerőszabályzót hiányoltam az első napokban, aztán végképp átszoktam a kormányon lévő gombokra. Néhány apróságot gesztusvezérléssel is lehet rajta tologatni, a legtöbbször azonban ez felesleges hadonászás.
Örültem a szövet-alcantara kombinációjú kárpitnak, ami biztos nem annyira úri holmi, mint a bőr, cserébe télen nem fagy deresre benne az ember, nyáron pedig nem ég oda.
Technika
Mint a Golftól a hatalmas Atlasig minden, úgy a Passat keresztmotoros és alapvetően az első kerekeit hajtja. Mi másra is épülhetne, mint a jól bevált, szabadon variálható MQB platformra?
Alapvetően rengeteg motor közül lehet válogatni a Volkswagen Passathoz, de a kizárólag összkerekes Alltrackhoz csak a 2 literes TDI választható 190 vagy 239 lóval. AdBlue adalékos, rengeteg szűrőn keresztül pufogja ki a gázokat. Talán sosem volt ennyire tiszta a Volkswagen turbódízele, mint most.
Temérdek vezetéstámogató rendszer van a Passathoz, hogy könnyebb legyen a parkolás vagy ne üssünk el senkit, amikor haladunk vagy kitolatunk vele valahonnét. Akad 360 fokos kamera és holttérfigyelő rendszer is. IQ.Lightnak hívják a Volkswagen tudományos, mátrixos, LED-es fényszóróját, ami tényleg ügyesen teríti a fotonokat az útra és kerüli a szembejövők vakítását.
Vezetés
Először még csak arra használtam az Alltracket, amire egy Volkswagen Passatot használnak. Tehát mentem vele a városban, és közben nem mozgatott meg bennem az égvilágon semmit. Ez pedig egy nagyszerű tulajdonsága, mert nem kell minden autónak egekbe löknie az ember pulzusát. A Passat így frissen csak simán teszi a dolgát. Dugóban sokat állva 9,5 literes átlaggal.
Picikét lassú a hétsebességes DSG, ezért a virgonc ugrándozás a tömött sorok között vagy a gyors kilövés eléggé felejtős. Rettentően könnyű, de legalább pontos a kormányzása, így magabiztosan lehet terelni az autót. A 360 fokos kamera és az egész ügyesen működő parkolóasszisztens nagy segítség, de meglepően jól belátható a kombi Passat, mert normális méretű üvegfelületei vannak.
Hosszú utakon tudja igazán megmutatni a Passat, hogy mi az otthona. A 2 literes dízelmotor 400 Nm-e pont elég hozzá, hogy nyugodtan, kellő rugalmassággal lehessen tekerni bele az autópályás kilométereket. Közben az utastérben épp csak hallani, ahogy a tükrök felől halkan susog a szél, szól a zene és kissé talán keményen masszíroz az egyébként kényelmes ergoComfort ülés. Ha éles keresztbordákon nem ütne ilyen kellemetlenül a futómű hátul, akkor kiváló lenne. Könnyű 6 liter közelében tartani a fogyasztását.
Travel Assistnak hívják a Volkswagen 210 km/órás tempóig működő önvezető rendszer jellegű asszisztensét, ami egész hosszú szakaszokat hoz le váratlanul ügyesen. Nagyobb kanyarnál, hanyagabb felfestésnél ez is kéri az emberi beavatkozást. Viszont erről már könnyű elhinni, hogy pár év múlva talán még a kormányon tartott kéz sem kell neki. Kiegészíti az adaptív tempomat azzal, hogy a térképadatok és a táblafelismerő alapján beállítja a sebességet, de ez egyelőre inkább idegesítő, mint hasznos, mert a valóságtól elég távol áll.
2,75 centiméterrel emelték meg az Alltracket, ami pont elég ahhoz, hogy zsombékjáró kalandozásra csábítsa az embert. Offroad módban érezhetően másképp dolgozik az autó, hogy mindig legyen elég nyomaték. Először csak egy kis murva, aztán sáros pocsolya és szép sorban jött a többi, ahogy felismertem, mennyire remekül dolgozik a Passat Haldex rendszerű összkerékhajtása.
Gonoszul leátlózva is a tapadó kerekekre adja a nyomatékot. Huligánkodásnál meg rafináltan dolgozik utána a hátuljával. Automatikusan aktiválja a lejtmenetvezérlőt és simán, jó tempóban viszi le az autót. Passatban ilyen jól még soha nem szórakoztam, az egész biztos.
Költségek
Amennyiben kevés a 12 milliótól induló 190 lóerős dízel, elsőkerekes, automata Passat Variant és mindenképp kell hozzá a megemelt futómű meg a műanyagozás, akkor még 1,7 milliót kell kicsengetni. További 185 ezer forint a metálzöld fényezés, aki ragaszkodik mégis a bőrkárpithoz, annak 800 ezerrel lesz könnyebb a pénztárcája.
Aztán léphetünk a további tételeket vonzó extrákhoz, mint a digitális műszerfal (168 ezer), amihez minimum az olcsóbbik Discover navigációt is be kell dobni a kosárba (500 ezerért, a Pro már 987 ezer). A nagyon okos IQ.Light LED fényszóró 710 ezer forint, a panoráma üvegtető 410 ezerbe kerül. A nem ész nélkül, de bőségesen megpakolt tesztautón 17,7 millió forintos árcédula fityeg.
A VW Passat Alltrack és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Insignia Country Tourer 2.0D AWD aut. (210 LE) | 12 910 000 |
VW Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4motion (190 LE) | 13 656 690 |
Skoda Superb Combi Scout 2.0 TDI DSG 4X4 (190 LE) | 13 927 200 |
Audi A4 Allroad 40 TDI quattro S tronic (190 LE) | 14 038 960 |
Volvo V60 CC D4 AWD aut. (190 LE) | 14 040 000 |
Értékelés
Trendi holmi a Tiguan jellegű szabadidő-autó, de a teszthét alatt rájöttem, hogy mennyivel kellemesebb az élet egy megemelt kombival. Ez nem tol maga előtt akkora homlokfelületet, csendesebb, valamivel barátibb a fogyasztása és kirándulni ezzel is pont úgy lehet. Plusz sokkal vagányabbul mutat a sár a Passat Alltrack oldalán.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|