Röviden – Volvo XC60 B5 | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo prémium középkategóriás szabadidő-autójának második generációja, erős, nyomatékos, 235 lóerős dízelmotorral egy mild hibrid rendszerben, automata váltóval, összkerékhajtással |
Mi tud? | Elegáns megjelenésű, csendes és megnyugtató környezetben, kényelmesen és biztonságban utaztatni. |
Mibe kerül? | Az XC60 alapáron 12 195 000 Ft, a B5 kivitelért Inscription felszereltséggel legalább 17 745 000 forintot kérnek. Tesztautónk ára 23 millió felett volt |
Kinek jó? | Akik a prémiummárkák között is kiemelkedő stílusra és minőségre vágynak |
Az internet népe még nem talált értelmes magyarázatot az új mild hibrid hajtásláncokat jelölő B betű jelenlétére, de az biztos, hogy a Volvo így jelöli a 48 voltos fedélzeti rendszert, fékenergia-visszanyerést és indítógenerátort tartalmazó hibrideket, legyenek azok benzines vagy dízelmotorhoz csapva. Tesztautónk egy dízelmotort rejtett, amely a B5 jelzéssel az itthon kapható legerősebb dízel, és mint olyan, teljes egészében száműzte a kínálatból a korábbi D5 jelzésű hajtásláncot. Lássuk, mire jó egy dízel hibrid szabadidő-autó!
Külső
Stílusos megjelenésre mindenképpen, mivel a Volvo középső SUV-modellje továbbra is kellemes a szemnek sportosan elegáns külsejével. Ugyan erős a hasonlóság az XC90-essel, de a hasonló stílusjegyek ellenére mégis frissebb, dinamikusabb az összhatás: 26 centivel rövidebb annál és jóval alacsonyabb is, közel 12 centiméterrel. Amennyiben ez sem segített azonosítani a modellt, a fényszórókat érdemes alaposan szemügyre venni. Az elöl alaphelyzetben LED-es fényszórókban ugyanúgy ott találjuk a Thor kalapácsát idéző formát, de a kalapács szára itt kinyúlik a lámpatestből. Hátul is hasonlóan árulkodó a lámpatest, ott is az autó közepe felé benyúló vékonyabb csíkról ismerhető fel a XC60.
A házon belül erős hasonlóság ellenére a konkurensekhez képest továbbra is erős a kontraszt, a Volvo egyedi formavilágával ügyesen ráérzett arra, hogyan lehet kitűnni a prémiumszegmensből. Az XC90-essel azonos padlólemezre épülő második generációs modell (2017 óta) hosszúsága 469 centi, magassága 166 cm, tengelytávja 286,5 cm.
Belső
Mivel utóbbi érték több mint 9 centiméteres növekedést jelent az elődhöz képest, az aktuális modellben már kifejezetten kényelmes az utazás a második sorban is. Hiába alacsonyabb növésű az XC60-as, a fejtér mérete még a panorámatetővel együtt is kielégítő. Ugyanez mondható el az 505 literes csomagtérről is, ami megfelel a kategóriaátlagnak, és elegendő a legtöbb utazáshoz. A hátsó támlákat felár ellenében elektromosan is előredönthetjük, ebben az esetben teljesen sík rakteret kapunk 1432 literes térfogattal – ez az érték viszont elég szűkösnek számít a konkurensek adataihoz képest. A csomagtérajtó elektromosan, akár láblengetésre is nyitható.
Az XC60-as egyik legfőbb vonzereje az utasteret belengő igényes hangulat, amely egyrészt a svédek letisztult és merőben eltérő formatervének, másrészt a kiemelkedő anyag- és összeszerelési minőségének köszönhető. A középkonzolt uraló 12,3” átmérőjű érintőképernyő is eltérő a konkurensekétől, mert annak ellenére, hogy kiváló a felbontása és kifejezetten gyorsan reagál a mozdulatainkra, sokadszorra látva sem tudunk könnyen eligazodni menürendszerében. A kormány mögötti digitális műszerfal más tészta, könnyedebben kezelhető és könnyedén le is olvasható.
Szintén sajátos, ahogyan a Volvóban életre keltjük, illetve leállítjuk a motort, ehhez nem egy gombot kell nyomni, hanem egy forgókapcsolót elforgatni. Ez könnyen megszokható részlet, ami szintén növeli a modell egyediségét. A kényelmes első ülésekből bármikor öröm rápillantani, akárcsak a szépen megmunkált fabetétekre, a Bowers & Wilkins hifi hangszóróira, vagy a svéd üvegműves, az Orrefors által készített átlátszó váltókarjára.
Technika
Tesztautónk esetében a B5 jelzés egy dízelmotoros hibridet jelent, amely a korábban D5-ként forgalmazott motort rejti. A kétliteres négyhengeres kellemes 235 lóerős teljesítményt és 480 newtonméteres nyomatékot produkál, amit bonyolult technikai háttértámogatás tesz lehetővé. Két turbófeltöltő (az egyik változó geometriájú) segíti a motort levegőhöz jutni, plusz a Volvo saját fejlesztése, a Power Plus teszi élhetőbbé a végeredményt. Utóbbi lényege, hogy hirtelen gyorsításkor egy tartályból sűrített levegővel pörgetik fel a turbó turbinakerekét, amitől érezhetően csökken a turbólyuk mérete.
Ehhez jön még hozzá a mild hibrid rendszer, amely fékezéskor energiát termel vissza a 48 voltos akkumulátorba, amelyről a 10 kW teljesítményű, 40 newtonméteres nyomatékkal rendelkező indítógenerátor üzemel. Utóbbi annyit segít be a hajtásba, hogy százig egytized másodperccel jobban gyorsul a B5 a korábbi D5 dízelnél: 7,2 helyett 7,1 másodperc alatt. Végsebessége nem változott, ugyanúgy 220 km/óra a maximum. Ennél a motornál minden esetben jár a nyolcfokozatú automata váltó és az összkerékhajtás is.
Tesztautónkat adaptív csillapítással és légrugózással szerelték, aminek a finom csillapítás mellet további előnye, hogy a csomagtartóban található gombbal pakoláskor lejjebb ereszthető az autó hátulja, terepen pedig 4 centivel megnövelhető a hasmagasság.
A biztonságért asszisztensrendszerek tömege felel: az adaptív tempomat és a sávtartó megbízhatóan működik autópályán, a holttérfigyelő hasznos a városi forgalomban, akárcsak a hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, amely tolatáskor le is fékez bennünket hirtelen, ha ütközésveszélyt érzékel.
Vezetés
A XC60 vezetési élményben pont azt nyújtja, mint amire kinézete alapján számítani lehet. A kormány mögött ülve nem ez a legizgalmasabb SUV modell a piacon, de lehet vele sportosan is közlekedni, annak ellenére, hogy a kényelem áll közelebb igazi énjéhez. A menetdinamika-kapcsoló használata itt most érzésre nem okozott akkora változást, mint a korábbi D5 modellben, aminek oka a villanymotoros rásegítés lehet – ez kellő lendület biztosít indulásnál. Ennek ellenére érezni, hogy a váltó kicsit serényebben, a csillapítás pedig kevésbé engedékenyen teszi a dolgát, ha Dinamikus módba kapcsolunk. Rugózása még így is kényelmes marad, attól eltekintve, hogy a nagyobb keresztirányú gyűrődéseket nem képes szépen kisimítani – ezeket még a legpuhább beállításban is érezni.
Ezt leszámítva rendkívül kellemes utazópartner az XC60, amit kényelmes ülései és rugózása mellett jó hangszigetelése is segít. Szél- és motorzaj rendkívül csekély mértékben van jelen az utastérben, utóbbi olyannyira visszafogott, hogy városban is nehéz odabentről megállapítani, hogy benzines vagy dízelautóban ülünk. A hibrid technika jelenléte ilyen környezetben érzékelhető egyedül, kicsit könnyebben indul a sima dízelnél a B5, a stop-start rendszer pedig szinte észrevétlenül és villámgyorsan indítja és állítja le a motort.
Költségek
A B5 jelzésű XC60 Inscription felszereltséggel érkezett hozzánk, amely a létező legdrágább dízel az árlistán 17 745 000 forintos alapárával. Az alapfelszereltség mellé azért könnyedén lehet még extrát választani 5 millióért: például a panorámatetőt és head-up displayt tartalmazó csomagot 835 ezer forintért, a légrugózást (736 000 Ft), az állóhelyzeti fűtést (480 000 Ft), a Bowers & Wilkins hifit (1 083 000 Ft), a tolatókamerát (218 000 Ft), a memóriás és masszírozós ülést (852 000 Ft) vagy 360 fokos kamerát (345 000), de az Intellisafe Pro biztonsági csomag is 576 000 forint.
Ami a fogyasztást illeti, a mild hibrid rendszer papíron akár 15 százalékos javulást is hozhat a korábbi D5 kivitelhez képest, de ez nem jelenti azt, hogy egy 2 tonnás SUV könnyedén hozza a gyári 5,4 l/100 km-es értéket, ami pontosan egy decivel kedvezőbb, mint a D5 hasonló értéke volt. Belvárosi használatban ennek a duplája sem mindig elegendő, autópályán pedig nehéz 8 liter alatt közlekedni, ha tartjuk a 130 km/órás sebességet.
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q5 45 TDI quattro tiptronic (231 LE) | 15 085 900 Ft-tól |
BMW X3 xDrive 30d (265 LE) | 16 935 000 Ft-tól |
Jaguar F-Pace 2.0 AWD Auto (240 LE) | 16 073 000 Ft-tól |
Mercedes GLC 300 d 4Matic (245 LE) | 16 349 980 Ft-tól |
Értékelés
Kiemelkedően jó minőségérzete, stílusa, különösen vonzó darabbá teszi az XC60-ast, a 235 lóerős mild hibrid hajtáslánc pedig könnyedén mozgatja a kéttonnás tömeget is. A korábbi D5 kivitelhez nem sokat ad hozzá a hibridesítés, de városi közlekedésben azért könnyebben lódul meg annál. A tesztautónkra szerelt 19” méretű abroncsok jobb menetkényelmet biztosítottak, mint a korábban próbált 20” méretűek, rossz minőségű úton használva nem javasoljuk ennél nagyobb méret használatát.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|