Röviden – Peugeot 2008 | |
---|---|
Mi ez? | A Peugeot kis méretű szabadidő-autója, a Peugeot 2008, mely már lehet teljesen elektromos is. |
Mit tud? | Trendi megjelenést, kis méretben, jó beltérrel, Peugeot ruhában. |
Mibe kerül? | Azt sajnos majd csak márciusban tudjuk meg. |
Kinek jó? | Aki csinos, jól használható, kis méretű szabadidő-autóra vágyik, az nézze meg a Peugeot 2008-at. |
Olyan vadászmezőre érkezik meg a Peugeot 2008-as, ahol minden gyanútlanul kóborló vásárlóra megszámlálhatatlan mennyiségű kicsi szabadidő-autó jut. A 2008-ast ezért úgy csinálták meg, hogy feltűnően kívánatos legyen és legalább annyira trendi, mint bármilyen aktuális sláger. Mert mi lehet divatosabb egy SUV-nál? Hát, ha még elektromos is!
Külső
Annyira határozott arca van a Peugeot 2008-asnak, hogy csak egészen közelről derül ki róla a valódi mérete. Legalább három számmal néz ki nagyobbnak ettől a szögletesen felmagasodó orrtól. Nem enyhít rajta a függőlegesen ledöfött menetfény és a szintén vertikálisan terjeszkedő, hatalmas maszk. Aztán jön az egyenest hátrafelé tartó gépháztető és a szinte már mozdonyos jegyek a nagy felnikkel és kis ablakfelületekkel.
Nagyon jól áll neki a fekete betétes LED fényszóró, a három karmolással a búra alatt, de az alapváltozat sem néz ki bután. Gilles Vidal és csapata érezhetően átgondolta az egész dizájnt. A csodálatos 508-asnak közelébe sem érhet és még a 208-as harmóniájától is messze van, de kis szabadidő-autó szinten csinos autó a 2008.
Izgalmas az oldalán a két háromszög alakú törés és jól áll neki a kétszínű fényezés, még fehérben is mutatós autó. Kötelező elemként ezt is körbeműanyagozták, viszont azon meglepődtem, hogy a GT változaton valóban két kipufogóvégből jönnek a gázok. Érzik még mindig ezt a fekete sávba rendezett hátsó lámpát és a közte elterülő Peugeot feliratot.
Részleteiben különbözik a többitől az elektromos e-2008. A hűtőrácsa más mintázatot kapott és a sárvédőre került egy apró, kéklő e betű.
Belső
Valaki még mindig nem tudja belakni a Peugeot i-Cockpitnak keresztelt belsőépítészeti irányzatot, pedig már évek óta csiszolgatják. Vannak benne nehezítő tényezők, mint a lent elhelyezett, kicsike és szögletes kormány, valamint a karima fölé magasodó műszercsoport, de – azt mondják – valóban több figyelmet terel az útra. Én annyira tudok ezzel együtt élni, hogy mikor az 508-asból kiszálltam az egyhetes teszt után, rendesen vissza kellett szokni a normális elrendezésbe.
Itt ráadásul eszelősen menő a háromdimenziós óracsoport. Az egész egy trükk a ferdén betolt plexivel, de baromi látványos, újító és nem utolsósorban jól használható megoldás. Van hagyományosabb grafikájú, minimalista és navigációs képet mutató, amiben a nyíl csak úgy lebeg a térkép felett.
Tetszik, hogy a Peugeot-nál észben tartják, hogy az ember hol szeretne puha felületekkel találkozni és ennek megfelelően adagolják még egy ilyen kisautó alapú SUV-ben is a keményebb plasztikokat. Ritkán akad össze ilyesmivel a kéz, mert az ajtókárpit teteje és a műszerfal főképp kellemes textúrájú és anyagú. Az üléseken finom a szövetkárpit, az egész utastérben pedig ott az a tanulmányautós merészség.
Mindkét sorban meglepően jól elférni 180 centivel. Tárolórekeszből pedig ésszel van a fedélzeten. Két apróság mutatja, hogy a 2008 tervezői nem végeztek félmunkát. Az egyik, hogy a kartámasz rátolható az egyik pohártartóra, de ettől a 0,33-as kóla még mindig elfér alatta. Másik az indukciós töltő lehajtható fedele, melybe beleállítható az okostelefon.
Elegánsak a modern zongorabillentyűk az érintőképernyő alatt és dicséretes, hogy a vezető felé fordították, de a menü továbbra is fertelmes. Lassú és logikátlan (angolra állítva legalább a csúnya félrefordítások kiküszöbölhetőek), a Peugeot virtuális 360 fokos kamerának nevezett kétkamerás rendszere pedig nem csak gagyi, hanem veszélyes is, hiszen az időközben autó mellé kerülő tereptárgyakat vagy aprótalpúakat nem rajzolja be utólag.
Technika
Nincs a Peugeot 2008-nál nagyobb autó a PSA csoport CMP (Common Modular Platform) platformján. Ebből a készletből dolgoznak, amikor az olyan kisebb modelleket építik, mint a 208-as, a vele rokonságban álló Opel Corsa vagy éppen a furcsán eklektikus DS 3 Crossback. Ebből adódóan ezek az autók elég közel állnak egymáshoz, ami a hajtást illeti.
Háromhengeres benzinmotorok és négyhengeres dízelek alkotják a kínálatot, valamint egyetlen elektromos változat. Az 1,2-es turbómotor 100, 130 és 155 lovas változatban kerül a 2008-ba, 1,5-ös dízelből 100 és 130 lovas van. Az e-2008 136 lovas és 260 Nm nyomatéka van és 310 kilométert megy el egy feltöltéssel. Minden 2008-as az első kerekeit hajtja és felár ellenében a kipörgésgátlót kezelő Grip Control segíti könnyebb terepen.
Vezetés
Hosszú másodpercekig kell nyomni a Start gombot, aztán végül csak beindul a Peugeot 2008 GT, tehát a csúcsmotoros változat. Az 1,2-est ebben merészen 155 lóra fújták fel és azonnal hallható mind a három henger benne. Fordulaton pedig végképp előjön a kellemetlen kávédaráló hang a szigetelések alól. A vibráció leginkább állóhelyzetben érezhető az ajtókon. Akadnak a kategóriában finomabbak.
Haladni azt lehet vele, mert papíron erő és nyomaték – 240 Nm már valamivel 2000 alatt – is akad a picike motorban, csak kissé motiválatlan a 8 sebességes Aisin automata, ami beosztja nekünk. 130 lóerővel és kézi váltóval jobban összeáll a 2008. Mondjuk a csatolt lengőkaros hátsó futómű bukkanókon vagy fekvőrendőrön mindig kelletlen libbenéssel teszi magát túl.
Ahol igazán összeállt az apró kormány, a hatsebességes váltó és úgy általánosságban az egész 2008, az a 100 lóerős dízel. Az 1,5 literes, négyhengeres elég könnyen viszi az 1205 kilogrammos 2008-at. A fogyasztása és a járáskultúrája miatt is a dízel ízlett nekem a leginkább. A jó méretű beltérrel együtt ez így egy családnak is élhető autó benyomását kelti.
340 kilogrammal nehezebb és ezt a futóműve már érezteti is. Viszont, aki tényleg csak munkába menne vele és minden fillért személyesen kísér a malacperselyig, annak ígéretes az e-2008. Egyrészt ugye dinamikusan veszi fel a városi tempót, másrészt hely ugyanannyi van benne (a csomagtér itt is bő 400 literes). 50 kWh-s akksiját otthon több mint fél nap feltölteni, de gyorstöltővel 30 perc alatt az optimális 80%-ig szívja magát. 310 kilométeres hatótávot ígér. Okos, hogy Eco módban 60 kW-nyi teljesítményt enged, Normálban már 80-at, Sportban pedig a teljes 100 kW (136 ló) áll rendelkezésre.
Költségek
Változik az euró árfolyama és a Peugeot árazása is jövőre, ezért egyelőre a 2008-asról sem tudjuk, hogy mennyibe fog kerülni. Talán majd márciusban. Azt viszont a franciák is látják, hogy a 2008-as beltéri minőségben és külső dizájnban is a kategória magasabbik feléhez igazodik. Míg az előbbi érezhető az utastérben, addig az utóbbit mindenkinek a saját szeme dönti el. Ám az árában meglátszik majd, ebben biztosak lehetünk.
Értékelés
Hatalmas kérdés, hogy milyen árcédula lóg majd a Peugeot 2008-on, mert a sok magasabbra épített kisautó között ez egy érezhetően nívósabb, jobban átgondolt, stílusosabb termék. Az biztos, hogy a fertelmes menürendszere ellenére jó benne ülni és egyszerű autóként használni. Már csak az lesz a kérdés, hogy megvenni mennyire lesz egyszerű. Igény lesz rá bőven.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|