Röviden – Porsche Taycan 4S | |
---|---|
Mi ez? | Taycan, a Porsche elektromos sportlimuzinja. |
Mit tud? | Mindent, amit egy Porsche tudhat, csak ki kell húzni a konnektorból. |
Mibe kerül? | 105 607 eurótól kezdődik a Porsche Taycan 4S és még rengeteg pénzt lehet rákölteni. |
Kinek jó? | Ez talán még azt is meggyőzi, aki irtózik az elektromos autóktól. |
Azt mondod a Taycan nem is igazi Porsche, mert nincs hangja (pedig van), élhetetlen a hosszú órás töltés (pedig nem feltétlenül) és különben is vacak az egész, mert nem benzin-levegő lökdösi a fekvő dugattyúit. Aztán úgy rúgja el magát a Taycan 4S, hogy meg vagy győződve róla, ma lesz a napja, hogy utol fogod érni a horizontot. Ülsz egy kicsit az élménnyel szemben és rájössz, hogy sosem tévedtél még ekkorát.
Külső
Abban az értelemben kedvesen retró a Taycan, hogy javarészt úgy néz ki, mint egy 911-es. A 911-es pedig több mint 50 éve úgy néz ki, ahogyan. Kiemelkedő lemezek alól les ki a LED-es lámpáival, amik okosan terítik szét a fotonokat a finn tél sötétségében. Jó, hogy a kormány mögött ülve folyamatosan a látótérben van egy izmosan domborodó sárvédő, akár a szélvédőn át, akár a tükörbe pillantva.
Akár a 964-esnek, olyan törésvonal van az orrán, de az egész nagyon letisztult és futurisztikus attól, hogy valószerűtlenül közel állnak egymáshoz az elemek, meg a kilincsei is belesimulnak az ajtóba és csak akkor billennek fel, ha szükség van rájuk.
Klasszikus a szárnyprofilra emlékeztető ablakvonal, a szépen lejtő tetővonal és a vörösen izzó fénycsík a legvégén. Már az arányoknál súlyosan rendben van az egész Taycan, annyira látványosan széles és lapos.
Csapágyasra hajtották a szélcsatornát, de megérte, mert a 0,22-es légellenállási együttható kiemelkedően jó érték. Nem csak azért, mert halkan susog körülötte a menetszél, hanem azért, mert segít élhetőbbé tenni az elektromos autót. A kis homlokfelület, a kevés hűtőnyílás, a teli felnik mind segítik, hogy a Taycan messzebb jusson el egy feltöltéssel.
Belső
Kinyitod a légies, keret nélküli ablakos ajtót, benézel és a kormányon kívül semmi nincs a Porsche Taycanban. Az óracsoport helyén feketeség, a középkonzol helyén semmi. A váltó a jobb oldali bajuszkapcsoló mögé bújt, annyira ijesztő az üresség. Mikor megláttam az analóg stoppert, roppantmód megörültem.
Ez egy Porsche, így a minőség zsigeri szinten érezhető. Az egyes részek a hibátlantól a tökéletesig menő skálán sorakoznak az utolsó öltésig. Beülni meg olyan, hogy eszedbe se jutna kiszállni.
Végtelen mennyiségű ujjlenyomatnak ágyaz meg ez a sok fényes felület. Minden helyszínelő álma ez a sok négyzetcentiméter, én pedig csak arra gondolok, hogy hová tenném az ablaktisztítót és a mikroszálas törlőkendőt. Egyrészt azért, mert nem bírnám ki, hogy ne takarítsam le mindig, amikor kiszállok.
Másrészt, mert semmit nem tudok eltenni sehová. A középkonzol alatti lyuk például nem vezetéknélküli töltő vagy simán hasznos tárolóhely, hanem csak egy haszontalan folytonossági hiány. Hátul 407, elöl 81 literes a csomagtartó, szóval a sporttáska és a laptop akár az autó két végén is utazhat, ha fontos a balansz.
Technika
Csupa hidegen és melegen sajtolt acél a Taycan karosszériája, akad benne alumínium meg más anyagok, de sokkal érdekesebb az alapja. A padló alatt tele van akksival az egész – 79,2 vagy 93,4 kWh-s csomag – és, hogy ne legyen kényelmetlen hátul ülni, ezért a lábaknál tartottak egy kis szünetet a cellázásban.
800 voltos a rendszer, ami kompaktabb, könnyebb és gyorsabban tölthető. Persze, nem a mikró vagy a kávéfőző mellől, mert úgy 8-9 óráig is eltart. Hanem gyorstöltőről, ami képes 225 vagy épp 270 kW-tal 5%-ról 80-ig tölteni villannyal a Taycant valamivel több mint 20 perc alatt. Ez már egészen élhető, ahogy a 330-460 kilométerre lőtt hatótáv is.
Igen, ez egy elég tág tartomány, de függ attól, hogy nagyobb vagy kisebb akksis Taycan 4S-ről van szó. Meg attól, hogy bal vagy jobb lábbal keltünk-e ki az ágyból, továbbá az időjárástól és még rengeteg tényezőtől. Arra viszont törekedtek a hűtési és fűtési rendszer tervezésekor, hogy a maximális teljesítmény a lehető legtovább áljon rendelkezésre.
Állandó mágneses szinkronmotorok vannak a két tengelyen, de tettek bele egy kis csavart. Elvégre a Porsche az a vállalat, ahol még a saját márkás golyóstollnak is van nürburgringi körideje. Hátul van benne egy kétsebességes váltó és hozzá tisztességes, mechanikus, önzáró differenciálmű.
Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, de ez nem mondja el, hogy valójában mennyire nagyszerű a futómű. Mivel a Porsche betegesen vonzódik fékekhez, ezért acél fékeken túl választható volfrám-karbid bevonatos (PSCB) vagy karbon-kerámia (PCCB) rendszer is.
Van a Taycanhoz egy nagy csokor vezetéstámogató asszisztens a holttérfigyelőtől az intelligens, távolságtartós tempomatig. Szóval minden modern holmi, ami kell egy opciós listára.
Vezetés
Mókás bekapcs gomb van ott, ahol a benzingőzös múltban még a kulcsnak volt helye. Megnyomom és egyszerre annyi képernyő éled fel, mintha a NASA vezérlőtermébe teleportáltam volna. Orrom előtt hajlított panel, kezem alatt haptikus érintőkijelző – tudod, ami visszazizeg az ujjadnak, ha megnyomod – és még két taperolható képernyő, hogy az utasnak is jussanak pixelek.
Egészen északon van Levi, ahol decemberben már csak pár óráig van a sötétnél picit világosabb egy nap alatt. Egyetlen rénszarvason kívül nem találkoztam senkivel az úton, ezért aztán a kisördög bekapcsolta a felelőtlenebbik énem. A megfelelően hosszú, mindenütt hóval borított egyenesben szőnyegbe süllyesztettem a gázpedált és ráálltam a fékre. Aztán leugrottam az utóbbiról miután kiírta, hogy Launch Control activated.
Irgalmasjóistenem! Abban a pillanatban koppantam a fejtámlán, eszeveszett módon tolja meg a Taycant a 650 Nm. Csak pár pillanatra mertem lenézni, de nem egyesével ugráltak felfelé a számok a kijelzőn, annyi egészen biztos. Lehet, hogy a hó és jég miatt valamivel több volt 100-ig, mint 4 másodperc, de az intenzitás, a rögvest felszabaduló rettentő erő, na az lenyűgöző.
Tömegközéppontja annyira lent van, hogy a cipőfűződért se hajolsz le addig és olyan merev, mint a tisztességesen bedurrantott bicepsz. Hát, innen van az a soha meg nem szűnő tapadás. A Performance Plus akksis Taycan 4S elvileg 2 220 kg. Ha nem német mérnök mondja a szemembe, akár azt is feltételezhetném, hogy néhány kilóval van 1,5 tonna felett. Egy huncut grammal sem érződik többnek.
Amíg tart az energia, addig a Taycannal lehet rakétakilövőst játszani. Ahhoz viszont mindig meg is kell állni. Ezért vannak akkora fékek rajta, hogy a 19-es felniket szinte szétfeszítik. Menüből elérhető az elektromos autós varázslat, tehát tud nagyot lassulni gázelvételre. Alapvetően viszont nem csinálja, hogy végig stabil legyen a pedálérzet. Valóban lehetetlen megállapítani, hogy amikor övre akasztja a 77 kilómat fékezéskor, annak melyik részében harapott rá istenigazából a tárcsára a sokdugattyús nyereggel.
Kellemes Porsche Taycan 4S-ben utazni, mert őrületesen jó ülései vannak egész sportautósan alacsonyan, jó szögben áll a kormánya és lehetetlenül csendes, légrugóin csak ellebeg a dorozmás út felett. Leviben viszont van egy hatalmas játszótere a Porschénak, ahol az aszfalt jégből van a gumifal pedig hóból.
Soha semmivel nem volt még ennyire könnyű felszabadultan vihogva hókocsizni. Mert a Taycan mindig pontosan annyi nyomatékot ad le, amit kigrammoltál a jobb lábaddal és mindig pontosan oda fordul, ahová becéloztad a veszettmód pontos kormánnyal. Amint megvan a megfelelő szög, már csak dekázgatni kell és finom kormányzással kilinccsel előre tartani a 490 lovas (rövid ideig 571 szédítően szilaj villanylovas) Taycant. Ha vége a kanyarnak, akkor ívkülső felé húzni és máris egyenesbe jön. Erre ilyen könnyedén nem képes semmilyen M-es BMW, de még a 911 sem.
Még a hangja sem rossz, amit egyébként a hajtáslánc valódi zajaiból generáltak és erősítették fel. Tényleg meglehetősen űrhajós az egész. Illetve annál azért sokkal jobb, mert itt érezni a tapadást, a testet innen-onnan nyomó G-erőket. Szédületes és mindennél csodálatosabb, hogy ez természetes a Taycanban.
Költségek
105 ezer eurótól indul a Porsche Taycan 4S, az árfolyam pedig folyamatosan változik, így jobb ha mindenki megragadja az okostelefont, számológépet, szorobánt. Vagy megnyitja a konfigurátort, hogy miközben álmodozik, addig elkészüljön a matek.
Hamar növekszik a végösszeg az 1 095 eurós fagyos kék színnel, a 7 900-ért mért karbonbetétes felnikkel és a 3 600-as szintetikus bőr kárpitozással – mert a Taycan ennyire a fenntartható jövő Porschéja. 2 035 euró tudományos ülésre, 6 500-ért jön a 93,4 kWh-s akksicsomag és ezzel a lendülettel tovább 170 ezer euró fölé.
Értékelés
Teljesen lényegtelen, hogy konnektorról kell tankolni, mert az élmény így is mennyei. Ahogy a végtelen erejét tűhegynyi adagokban méred bele a kanyarkijáratba, ott lesz világos, hogy a Porsche Taycan sokkal inkább autó, mint kütyü és ettől imádnivaló.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|