Röviden – Opel Combo Life 1,5 D aut. | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel áruszállitó ikertestvérrel rendelkező egyterűje. Közvetlen rokonságban a PSA Berlingo/Rifter modelljeivel. Itt most öt üléssel, nyolcfokozatú automata váltóval és erős dízelmotorral |
Mit tud? | Mindenre jó családi autó, bitang nagy bendővel, tele okos megoldásokkal |
Mibe kerül? | Az Opel Combo árlistája az 1,2-es, 110 lovas benzinessel indul 6 millió forinttól, a tesztautó alapára nagyjából 7 millió forint, ami felextrázva már hajszál híján a 10 millió forintot is eléri |
Kinek jó? | Családoknak, aktív életet élőknek ideális, mert az égvilágon minden és mindenki belefér |
Szépen lassan szinte már az összes hagyományos alapokra épülő egyterű kihalt, vagy csak szenved, mióta a nagy SUV-őrület elvette a munkájukat. Hiszen így vagy úgy, de hét ülés egy szabadidő-autóban is elfér, és még jobban is fest a ház előtt, mint egy törpe kisbusz. Egyedül a Berlingo-osztályú tolóajtós utazókockák azok, amik még tartják magukat, amik az árukért elképesztő belső teret és variálhatóságot nyújtanak.
Az nem kétséges, hogy kevés annyira praktikus, sokféleképpen használható autó létezik, mint amilyen a tolóajtós furgonból polgáriasított személyautó. Szebb, nagyobb presztízsű, menőbb biztos számtalan van, de okosabb tuti nincs. A franciák jó ideje sikerrel gyártanak autókat ebben a kategóriában, és most a francis és német cég egyesülése uþán már Opel változatban is kapható.
A Peugeot Rifter, a Citroën Berlingo és az Opel Combo ugyanarra az alapra épül, legfeljebb hangulatukban van némi különbség, hogy mindenki eldönthesse, az elegánsabb, vagy a mókásabb megjelenésű áll-e közelebb az ízléséhez. Az Opel Combo valahol középen helyezkedik el, se nem vicces, se nem kimondottan elegáns. Olyan kis közepes, megfontolt, opeles stílusjegyekkel megbolondítva.
Külső
Az Opel Combo egy haszonjárműből készült személyautó, ennek megfelelően sokkal inkább a használhatóság lehetett a cél megrajzolásakor, nem pedig az ütős dizájn. Magas építésű karosszéria, kocka formájú raktér, tolóajtók, ennyi. Kintről az Opelekre jellemző nappalifény csempész egy kis egyediséget a megjelenésbe, van még szárnyakkal ékesített Opel embléma, és kész.
A trió többi tagjához hasonlóan a Combo Life-ból is kétféle hosszúságú létezik, van az alap – árlistában L1-gyel jelölve -, illetve a hosszabb – L2 -, amely 35 centiméteres plusz hosszúságával és 19 cm-es tengelytávtoldásával – már a hétüléses utastér kiszolgálására is bőven elég térrel rendelkezik. Ennek a rövidebbnek a hossza 4403 milliméter, szélessége 1848, magassága 1841 mm, tengelytávja 2785 mm. Ha nem lenne mindenre elég az autó belsejében lévő hely, akkor még a tetősínre felszerelhető csomagtartó is bevethető.
A beszállást, pakolást a kétoldali tolóajtó könnyíti meg, amelyekbe leereszthető elektromos ablakok is belefértek, ami egyáltalán nem általános. Hátul is van ötlet az ablakban, a felfelé nyíló csomagtartóajtóban lévő, opciós tételként kérhető az ajtótól függetlenül nyitható üvegablak. Klassz, ha nincs elég hely vagy lelkesedés a teljes hátsó ajtó felnyitásához.
Belső
Utasterében azért már érezhető a Combo munkás származása, odabent mindent kemény, rideg műanyag felületek borítanak, amit nem tör meg az égvilágon semmi. Vigasznak legyen elég az, hogy legalább könnyen takarítható, és a kölkök is nyugodtam rugdoshatják, összekenhetik válogatott koszokkal, mert a drága kárpittisztítás helyett egy szivacsos sikálástól újra tiszta, foltmentes lesz bent minden.
A fekete plasztiktengert mindössze két helyen váltja valami kellemesebb burkolat, a kormányon – bőr – és a vidám, színes csíkos üléseken. De a hangulat mégsem komor, ami a beárnyékolható, gigászi méretű üvegtetőnek köszönhető. Fentről ömlik be a fény, aminek a tetőbe épített áttetsző műanyag polc sem állít akadályt. Ráadasul a tetőkárpit világosszürkéje is segít abban, hogy a sok fekete műanyag mellett is otthonos legyen a belső.
Műszerfala a klasszikus iskolát követi, mutatós műszerekből áll, a két nagyobb a fordulatszámot, sebességet mutatja, a két kisebb az üzemanyagszintet és a hűtőfolyadék hőmérsékletét, köztük pedig egy LCD kijelző mutatja az egyéb infókat. Középen érintőképernyős monitor trónol, a további funkciókkal, és a tolatókamera képe is itt jelenik meg. A sebességet és még pár fontos infót a kormány mögötti plexilapon is láthat a sofőr. Sokan nem szeretik ezt a szegény ember head up display-ének is nevezhető megoldást, pedig pont ugyanolyan hasznos, mint a szélvédőre vetítő.
Nagy belmagasságú utasterében széltében, hosszában is jól elfér öt ember, a hátsóknak még lehajtható asztalka is jut, a tolóajtók ablakaira pedig árnyékoló is húzható.
Utazás előtti pakolásnál végtelen számú kisebb-nagyobb rakodórekeszt lehet feltölteni cuccal, kezdve a zsebekkel ellátott ajtótól a dupla kesztyűtartón és a középkonzol üregein át különféle pohártartókig, tetőpolcig és a hátsó ülések lábterében lapuló csempészrekeszekig. És csak ezután jön a csomagtartó, aminek plafonjából még egy elölről és hátulról is pakolható, lenyíló kis szekrénykéje is van, de lehet pakolni a napellenzők fölötti polcra is. Elképesztő a választék.
Szabvány szerint mért csomagtartója 597 literes, de plafonig pakolva ennél jóval többet be lehet hátra rakodni. Az üléseket lehajtva pedig már 188 centi hosszú dolgok is beférnek hátra. A második sor három különálló ülése egyesével is összecsukható, amelyek összecsukott állapotban alig foglalnak helyet és szinte teljesen sík padlójú raktérré változtatják a teljes hátsó részt.
Technika
Az Opel Combo Life motorválasztéka egy benzines és egy dízelmotorból áll. A benzines háromhengeres, 1,2 literes, de rögtön kétféle teljesítménnyel kapható, a gyengébb 110 lóerős és hatfokozatú kézi váltóval rendelhető párban, míg az erősebb 130 lovas és nyolcfokozatú automatikus váltó jár mellé.
A dízel 1,5 literes és ebből is többféle teljesítményszint létezik, 75, 100 és 130 lóerővel. A 75 lóerőshöz ötfokozatú kézi váltó jár, a 100 lovashoz hatfokozatú kézi, míg a 130-as hatos kézivel, és nyolcfokozatú automatikussal is rendelhető. A tesztautó mindenből a legjobbat kapta: erős dízelmotort, kényelmes, sokfokozatú automatával.
Vezetés
Bár a 130 lóerős motor a legerősebb, amivel kapható a Combo, eszelős száguldás mégsem várható tőle, a katalógus szerinti 11,4 másodperces gyorsulással mégis vidáman lehet közlekedni. Rugalmasságával jó partner a motor.
A kurta Combo fordulóköre 10,8 méter – a hosszabb változaté 11,5 méter -, amivel nem okoz gondot a városban manőverezés. A rövidebb, 4,4 méteres hosszával a belső teréhez mérten kifejezetten kis helyen is elfér, és ugyan van benne rafinált felülnézeti képet adó tolatókamera, de ne dőljünk be neki, ez félmegoldás, tolatás közben a már látott képből sakkozza ki az autó, hogy hogyan is néz ki az autó körül a világ.
Szerencsére a virágosládák ritkán ugranak csak úgy elő a semmiből de a kutya, gyerek, már hajlamos ilyen trükkökre. Jó hír viszont, hogy a Combo a hatalmas üvegfelületekkel olyan, mint egy nagy terrárium, remekül belátható minden csücske, és a forma is őszinte, ahol úgy látszik, hogy vége az autónak, ott valóban egy függőleges vonallal vége is van.
Ami viszont utálatos benne, az a PSA-tól átvett indítógomb, ami minden más, létező megoldással szemben nem érintésre indítja, vagy állítja le az autót, hanem kényelmetlenül sokáig kell nyomva tartani a gombot. Persze, nem ez a világ legnagyobb problémája, de kellemetlen. Hasonlóan érthetetlen dolog, hogy a hideg autóba ülve miért kell hosszú perceket várni arra, hogy az indítási protokoll eljusson az ülésfűtés elindításáig. Már kilométerekre vagyunk a lakástól, amikor végre be lehet kapcsolni. Az Eco mód kapcsolója pedig teljesen kiszámíthatatlan, hol be lehet kapcsolni, hol nem.
Futóműve nem túl bonyolult, hátul mezei csatolt lengőkaros megoldás dolgozik benne, ami talán valamivel keményebb, mint a francia rokonokban lévő. Mindenesetre üresen, rossz minőségű úton elég rázós és ilyenkor zörög is benne minden. Rendes úton, autópályán azonban komfortos, és még 130-as tempónál sem zavaró a szélzaj, pedig komoly homlokfelület feszül neki a levegőnek. Kormányzása lágy, sok visszajelzést nem ad, de igazából itt nincs is szükség arra, hogy bárki is autóversenyzőnek érezze magát.
Megy, kanyarodik, és még váltani sem kell, csak az idétlen megjelenésű programválasztó tárcsát kell forgatni és szinte észrevehetetlen váltásokkal indulhat is a menet. Mondjuk van miből válogatni, a nyolc fokozatból mindig akad egy, amivel takarékosan lehet gurulni. Persze a mért fogyasztás messze van a műszaki specifikációban említett 4,5 litertől, de autópályával és városi dugóval nehezítve a 6,7 liter sem olyan rossz eredmény.
Költségek
Az Opel Combo Life alapára 6,050,000 forint, ezért háromhengeres, turbós benzinmotort, 110 lóerőt és hatfokozatú kézi váltót kap a vevő, ugyanezt nagyobb teherbírással 100 ezer forinttal drágábban adják. A legolcsóbb dízel – 75 lóerővel – 6,280,000 forintban kerül, míg a 130 lovas dízel belépőára 6,520,000 forint, amihez még 600 ezer forintot kell hozzácsapni a nyolcfokozatú automatikus váltóért. Újabb 400 ezer forint a hétüléses kivitel felára.
Opel Combo Life 1,5D aut. és konkurensei – Listaár, forint
Opel Combo Life 1,5D aut. – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Dokker Blue dCi 95 6 fok. kézi vált. (95 LE) | 4 149 000 |
Citroen Berlingo BlueHDi 130 EAT8 (130 LE) | 7 755 000 |
Peugeot Rifter BlueHDi 130 S&S EAT8 (130 LE) | 8 190 000 (akciós ár: 7 540 000) |
Opel Combo Life 1,5D aut. (130 LE) | 7 120 000 |
Értékelés
Az Opel Combo Life bárkinek jó lehet, aki nem szeretne választani az öt személlyel, vagy a sok csomaggal utazás között. Szinte minden belefér, az automatikus váltóval kényelmes vezetni is, a sok üvegfelülettől pedig még a forgalomban is teljesen jól kezelhető marad a ránézésre talán nehézkesnek tűnő autó. Autópályán is viszonylag csendes, belseje tele van praktikus tárolóhelyekkel, szóval ideális családi autó sok gyerek és sok sporteszköz, akármi mellé.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|