Röviden – Opel Grandland X Hybrid4
Mi ez? Az Opel a Peugeot 3008-cal közös alapokra épülő kompakt szabadidő-autója, konnektoros hibrid változatban, összkerékhajtással
Mit tud? 300 lóerős összteljesítménnyel gyors, a 60 kilométer körüli tisztán elektromos hatótávjával pedig tiszta
Mibe kerül? 14,630,000 forinttól indul az összkerekes, 300 lóerős változat ára
Kinek jó? Akik tisztán elektromosként is használható hibridre vágynak szabadidő-autó kasztniban, azok nézzék meg bátran a Grandland X Hybridet

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 1

A legtöbb autógyártóhoz hasonlóan az Opel is durván belehúzott modelljeinek elektromosításába, és a terveik szerint 2024-ig minden kategóriában vagy teljesen elektromos, vagy hibrid modelljei lesznek a márkának. Ennek a villanyosítási trendnek a legfrissebb darabja a kompakt méretű Grandland X konnektorról is tölthető, tisztán elektromos üzemben is értékelhető távolság megtételére alkalmas hibrid változata. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 2

Bár a sajtóanyag az Opel Grandland X Hybridet tartja a világ első német kompakt hibrid SUV-jának, mi azért fogadjuk ezt kétkedve, hiszen ha nem is ennyire komoly, de a 48 voltos hibrid rendszer a korábban bemutatott Audi Q3 Sportbackben is megtalálható. 

Ha elsőnek nem is első a most bemutatott GrandlandX hibrid változata, de sok mindenben mégis ez a leg. Például ez a legelső összkerékhajtású konnektoros hibrid Opel emblémával, és jelenleg erősebb sincs nála a márka modellpalettáján. Megnéztük, kipróbáltuk. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 54

A fekete motorháztető feláras extra

Külső

Ránézésre a hibrid Grandland X pont úgy néz ki, mint a hibridtelen. Illetve mégsem, a fekete motorháztető csak a hibrid hajtáslánchoz rendelhető. Méreteik azonban megegyeznek, a kasztni hossza 4477 milliméter, szélessége 1856, magassága 1609 mmm, tengelytávja 2675 mm. Ezzel a kiterjedéssel az Opel háromszereplős szabadiő-autó kínálatának ez a legnagyobb darabja, a kategóriára jellemző magas építésű karosszériával, masszív kiállással. Természetesen a hibrid érezhetően nehezebb, a 177 lóerős csúcsdízelnél – ez a legsúlyosabb a darab a listán –  pontosan 300 kilogrammal nyom többet a maga 1875 kg-os tömegével.

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 55

Külsőre szinte semmi különbség nincs a mezei és a hibrid Grandland X között

Van karcsúsító műanyagcsík az autó hasa környékén, pár vasalt élet is kapott az oldala, és a motorháztető, illetve a jellegzetesen opeles LED-es nappalifény és a szárnyakkal ékesített márkaembléma próbál egyedi hangulatot adni a Peugeot 3008-cal közös alapra épülő autónak. Hátul viszont nem csak egy, hanem két darab kis ajtó található, az egyik mögött a benzint, másik mögött az áramot kell belecsorgatni. 

Videón így mutat a hibrid Grandland X:

a videó a hirdetés után indul

Belső

Külsejéhez hasonlóan az utasterében sincs ordító különbség, mindössze a nyolcfokozatú váltó fokozatváltója lett teljesen más, mint ami a hagyományos, de szintén sokfokozatú automatikus váltós Grandland X-ben található. A többi ugyanaz, kezdve a tudományos, háttudósok által is ajánlott profi ülésektől, a puha, kellemes tapintású bevonatokon át a hagyományos, mutatós műszerfalig. Extra még a vezetési mód választó gombja – hibrid, sport, tisztán elektromos, 4×4 -, illetve a fokozatválasztón a B állás, amivel a visszatáplálást lehet maximális fokozatba kapcsolni, ami így erős motorfékként lassítja le az autót, miközben hatékonyan tölti az akkumulátort is.

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 56

Puha kárpitok, és klasszikus, mutatós műszerfal

Konnektoros hibridnél fontos még a csomagtartó mérete is, ami itt alapállásban 390 – ez nem túl fényes érték -, ülésdöntögetés után 1528 literes. Pótkeréknek természetesen hűlt helyét sem találni a padló alatt, de leghátra befért még a komikusan apró méretű akkumulátor is, ami nem a motor indításáért felel, hanem csupán a fedélzeti rendszerek táplálása a feladata. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 57

Picike akksi a csomagtartó sarkában

Technika

Bár nemsokára beindul a szimplán elsőkerekes változat gyártása, értékesítése is, de minket inkább az összkerékhajtású változat érdekel, ami nemcsak erősebb, sokoldalúbb, de még takarékosabb is egyszerűbb, olcsóbb testvérénél. Ebben a 300 lóerős rendszer teljesítményt a 200 lóerős, 1,6 literes turbós benzinmotor adja, aminek elöl egy 110, hátul egy 113 lóerős villanymotor segít be, és együtt 520 Nm nyomaték leadására képesek. A motorokat tápláló 13,2 kWh-s lítium-ion akkumulátorcsomag a hátsó ülések alatt kapott helyet. Ez a WLTP szabvány szerint 59 kilométeres tisztán elektromos, emisszió nélküli autózáshoz elegendő, és egészen 135 km/órás sebességig tudja gyorsítani az amúgy 235 km/órás csúcssebességre képes autót.

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 58

Gyorsulása sem rossz, 6,1 másodperc alatt futja a 0-tól 100 km/h-ig tartó sprintet. Szintén a WLTP szabvány szerint mérve 1,3-1,4 literes átlagfogyasztást írtak be a katalógusba. Ezt persze nem kell készpénznek venni, hiszen ha városi ingázásra használják, naponta, kétnaponta fullra töltve az akksikat, akkor kevesebbel is beéri az autó, ha pedig hosszabb távon, autópályán hajtják, akkor a bő 8 literbe sem nehéz belefutni. Szóval a tényleges átlagfogyasztás nagyban függ a felhasználás módjától. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 59

Töltője nem túl combos, az alap változattal 4 óra egy teljes töltés

A józan méretű akkumulátorok töltése sajnos elég időigényes, az alap fedélzeti töltő mindössze 3,7 kW-os teljesítménnyel tölti az akksikat, ezzel négy órát kell rászánni egy teljes töltésre. A dupla teljesítményű, 7,4 kW-os egységgel már szűk két óra alatt is megoldható ugyanez, de ez a vég, ennél gyorsabban egyelőre nem lehet bele villanyt tankolni. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 60

Húzós töltési idők

Vezetés

Tisztán elektromosként hajtva a Grandland X hibrid változata bitang élvezetes valami. Mondjuk majdnem minden elektromos autó ilyen, húz, mint egy teherlift, nincsenek megtorpanások váltásokkor és az egész folyamat teljesen folytonos, egyenletes. És persze mindezt csendben, üvöltő motor nélkül. Simán elérhető így a normális – szabályos – autópálya-tempó, a fokozatválasztót B-be húzva pedig szinte egy pedállal is vezethető az autó, bár ez közel nem annyira kifinomult, mint mondjuk a LEAF kifejezetten így is hirdetett megoldása. Ilyenkor a fék érintése nélkül is lassul a Grandland X, méghozzá olyan intenzíven, hogy határozott lejtőn haladva is képes lassulni, miközben vadul tölti az akkumulátort. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 61

Az első tengelyt villany- és benzinmotor is hajthatja, a hátsót csak villany

A kissé bizonytalan kormányzású autót egész odáig nagyon klassz dolog vezetni, míg be nem kapcsol a benzinmotor. Ilyenkor oda a varázs, a motor sokszor indokolatlanul pörögve bőg, és gázelvétel után nagyon lassan ejti a fordulatot. Eközben még megérkeznek a váltások és a köztük lévő rövidebb megtorpanások is, amivel nem is lenne semmi baj, ha a papíron leírt 300 lóerőből mondjuk legalább 220-250 érződne az autó mozgásán. De erről szó sincs. Bár lehet vele gyorsan menni, de a vonyító motor nem ad semmi pluszt az élményhez, így talán érdemesebb vele inkább takarékosan, főleg elektromos üzemben autózni. Futóműve jól működött a kanyargós hegyi utakon is, de a hazai aszfaltra valószínűleg nem a 19 colos felni az ideális választás. 

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 62

6,1 mp alatt van 100-on és 135 km/h-s tempóig tisztán elektromosan is használható

Költségek

A hibrid Grandland X alapára 13,130,000 forinttól indul, ezért az összegért a szimpla elsőkerekes változatot lehet elhozni, csupán 225 lóerős rendszer-teljesítménnyel. A legolcsóbb összkerekes hibrid változat ára 300 lóerővel pedig 14,630,000 forint, a csúcsváltozat minden jóval megtömve 15,300,000 forint. Persze ez sem a teteje, még az opciós extrákkal tovább lehet dagasztani a végső árat. Az összkerekes változatok első darabjai az első és második negyedév határán érkeznek meg a vevőkhöz, míg az elsőkerekes, olcsóbb kivitel első példányai a második negyedévre várhatóak.

Konnektoros hibrid három motorral: Grandland X Hybrid4 63

Motor mindenhol. Összesen három van benne

Értékelés

Az Opel első konnektoros hibrid szabadidő-autója a maga 59 kilométeres elektromos hatótávjával jó választás emissziómentes hétköznapi ingázáshoz –  a kutatások szerint Németországban a napi átlag leautózott távok 80 százaléka ebbe simán belefér – hétvégenként pedig hatótávpara nélkül – a benzintank mérete nem lett kisebb, az ugyanúgy 43 literes, mint a normál Grandland X-ben – lehet messzebb kirándulni. Sajnos a 300 lóerő csak papíron mutat jól, bár a 6,1 másodperces gyorsulás meggyőző, mégis inkább elektromos módban a legjobb a hibrid Grandland X-et hajtani.

Mellette – Ellene
 
  • Csendes utastér
  • Használható elektromos hatótáv
  • Összkerékhajtás
  • Bivalyerős  villanymotorok
 
  • Nem igazán harmonikus hajtáslánc
  • 19 colos kerékkel már kényelmetlen futómű
  • Lassú töltés

Szavazás

Hány pontot adnál az Opel Grandland X hibrid változatának?
átlag
6.20
szavazat
517
Hány pontot adnál az Opel Grandland X hibrid változatának?