Röviden – Ford Puma | |
---|---|
Mi ez? | A Puma a Ford kis szabadidő-autója, amibe hengerlekapcsolós, mild hybrid háromhengeres motorok kerültek. |
Mit tud? | Praktikus, divatos és jó vezetni. |
Mibe kerül? | 6,8 milliótól kezdődik a Ford Puma 125 lóerős EcoBoost motorral, a 155 lovas ST Line, rengeteg extrával már 10 millió. |
Kinek jó? | Aki ötletes és élvezetesen vezethető kis crossoverre vágyik, annak a Ford Puma lesz a nyerő. |
Jogos a félelem, ha azt nézzük, milyen típusneveket vagy komplett márkákat lakott már le a Ford. Ott van a Cougar, ami izomautóból lett elsőkerekes gombóckupé, aztán jöttek az olyan neves karosszériaépítő cégek, mint a Ghia vagy a Vignale. Előbbivel a műfabetétes belterek jöttek, utóbbit pedig krómmal és hitványul varrott bőrkárpittal, műprémium érzettel küldik a süllyesztőbe. Közel két évtized után most a Puma került le a polcról és lelövöm a poént: megmentették a Ford Pumát.
Külső
Magasan hordja a Ford GT-re emlékeztető, LED-es fényszóróit és közben krómmal rúzsozott hűtőmaszkból mosolyog a Puma. Akárhogy nézem, van benne egy egészen picike, rajzfilmes stílusban feldolgozott Porsche Macan. Kedves ábrázatú, jó kiállású teremtés a kis Puma.
Lebeg az első tetőoszlop, amitől hangsúlyosabb lesz a hullámzó övvonal és hosszabbnak tűnik az orra. Az egészben van dinamizmus, a játékosabb fajtából. A piros metál Titanium X-en ezt csak jobban kiemelték a fényezetlen műanyag betétek és az ízlésesen használt króm díszek.
Belső
Pumás logóval indul a műsor a kormány mögötti kijelzőn. A digitális műszeregység a különböző vezetési módokban nem csak más színekkel dolgozik, de láthatóan van benne ötlet. Amennyiben ráközelítunk valakire, az előttünk haladó autót egy Mondeóval jelzi, Sport-ban viszont már Mustang képe jelenik meg a színes pixelekből, a Trailben meg F-150-esé.
Alig vannak a Puma utasterében kapcsolók, szinte csak a klímapanelnek vannak fizikai gombjai, mégis gyorsan és jól használható az egész. Közel esik a vezetőhöz van az érintőképernyő, aminek navigációja elég egyértelmű és részletes utasításokat ad. Még a mobiltelefon vezetéknélküli töltője is olyan szögben áll, hogy kényelmes legyen becsúsztatni és kivenni az okostelefont.
Átgondolt, érezni rajta, hogy ezt a terméket emberek tervezték embereknek, használni. Nekem egyedül a könyöklő pozíciója és a kisautós spórolás lógott ki a Pumából. A Titanium X-ben matt lakkozású fabetétek és kanapéra emlékeztető szövetkárpit van. Az ülések huzata lecipzározható, ha rossz helyre kerülne egy kocka csoki.
456 liternyi csomagtartó van, méghozzá jól használható formátumban. A két magasságban rögzíthető padló alatt van a Megabox, ami egy 80 literes doboz, strapabíró anyagból. Ezért aztán ide nem csak befér két kis kabinbőrönd, hanem retkes gumicsizmától az 1,1 méteres szobanövényit mindent be lehet pakolni. Ezek jellemzően koszosabb holmik, ezért egyszerűen vízzel mosható a doboz, a koszos löttyöt pedig a dugót kihúzva tessékeli ki a gravitáció.
Technika
Ahogyan a Fiesta, úgy a Ford Puma is a B platformra épül, de attól minden irányban kicsit nagyobbra nőtt. Sokkal érdekesebb, hogy a Pumában az 1 literes, három hengeres Ecoboost turbómotor mellé hozzácsapták a mild hybrid rendszert. Fékezésnél a 48 voltos rendszer 11,5 kW-os generátora igyekszik visszaszívni valamit a kicsike akksiba, amivel aztán gyorsításnál besegíthet a motornak. Részterhelésen egy henger lekapcsolásával igyekszik további milliliterekkel csökkenteni a fogyasztást.
125 és 155 lóerős változatban elérhető az 1.0 Ecoboost és a bevezetéskor hatsebességes kéziváltó csatlakozik hozzá. Automataváltó, négyhengeres dízelmotor és vagányabb változat később érkezik a Pumából.
Vezetés
Ha van tényező, amire nem számítottam a Ford Pumával kapcsolatban, akkor az a lelkesítő vezetési élmény. Lassan a Ford lesz a népi Porsche, akiknél a mérnökök bármilyen kereken guruló tárgyból képesek valami olyat csinálni, amivel élvezet kanyarogni a szerpentineken. Az elsőkerék-hajtású kis crossoverek alapvetően olyanok, mint egy divatos retikül. A Ford Puma is alkalmas erre a célra, csak közben autó is.
125 lóerővel olyan arcpirító autózást lehet rendezni, amilyenre korábban csak Fiesta ST-hez hasonló hot hatch-ek voltak képesek. Nem csak attól szalad ki az emberből a vállalhatatlan hülyegyerek, hogy a szélvédőn át látja a sárvédő két púpját – akár egy Porschéban -, hanem attól, hogy a Puma alatt zseniális futómű van.
Mindig lehet szűkíteni kicsit az íven, pedig a Marbella környéki szerpentinek nem épp a szélesebbik fajtából valóak. A kormányzás élénk és beszédes, tapadást pedig mindig megoldja a feszes futómű. Ezért lehet vele olyanokat művelni, amit alapesetben apró crossoverrel nem szokás.
Normál mellett takarékos, sportos, csúszós és terepes üzemmód is van a Ford Pumában. Közvetlenül a hagyományos kézifék karja mellett lehet rotálni a módok között. A murvás út, az engedékenyebb kipörgésgátló és a kézifék kombinációja meg további mókákra nyit ajtót.
Annyira remekül hangolták a menetstabilizálóját, hogy tényleg csak akkor terel vissza, amikor a Puma már nagyon radírozza az orrát vagy épp meglegyintette a fenekét. Akkor sem házsártos napközis tanárnéni stílusban tesz helyre, hanem szinte észrevétlenül.
Túltöltéssel, rásegítéssel, Sport móddal együtt már 210 Nm nyomaték viszi végtelen könnyedséggel az autót (alapvetően meg 170 Nm, az se kevés). A 10 másodperces 100-as sprint meg a 191 km/órás végsebesség tényleg csak semmitmondó katalógusadatok, mert a Puma dinamizmusát alapvetően számokkal nem megfogható jellemzők határozzák meg, ettől olyan jó vezetni.
Hogy a váltó tényleg pontos és jól jár a kulisszában, az ülések úgy tudnak megtartani, hogy közben nem tolakodóak és kényelmesek, meg ahogyan az egész Puma egy tömbként tud mozogni. Mindezt egy olyan autóban, amit alapvetően egyszerű közlekedésre kell a legtöbbeknek.
Jól irányítható, kis alapterületen leparkolható, ez városban roppant hasznos. A Puma nagy előnye, hogy akkor is jó, amikor nem boltba járnak vele. Hanem vidéki utakon vagy épp autópályán, ahol meglepően csendben suhan.
Költségek
6 815 000 forinttól indul a Ford Puma. Ebben még 48 voltos mild hybrid rendszer nélküli (120 000 forint), 125 lóerős EcoBoost van, de a Titanium felszereltségben széria a masszírozós ülés és a 17 colos alufelni is. A 155 lóerős ST Line már 8,3 millió forint és 19 colos felnikkel, menő kék színnel, LED fényszórókkal már simán átlépi a 9 milliót. Ha bepipáljuk a panorámatetőt és a vezetéstámogató rendszerek csomagját, akkor 10 milliós lesz a Puma.
Értékelés
Bármilyen kis szabadidő-autó képes elvinni a város tetszőleges pontjára, legyen az bolt, munkahely vagy iskola. De egyik másik sem tudja azt a fajta klasszikus vezetési élményt, amit a Ford Puma ad.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|