Röviden – smart EQ fortwo/forfour | |
---|---|
Mi ez? | A négy- vagy kétszemélyes (fortwo) városi, villanyomotoros kisautók, utóbbi kabrióként is |
Mit tud? | Visszafogott hatótávolsággal, lokálisan nulla károsanyag-kibocsátással közlekedni – leginkább városi környzetben |
Mibe kerül? | 7 250 430 forint a kétszemélyes smart belépőára, a kabrió 8 355 330 Ft. A négyszemélyes forfour ára 7 440 930 forint a másfél milliós állami támogatás nélkül |
Kinek jó? | Aki városban rövid távokra mozog és nem zavarja a gyakori töltési kényszer |
2019 március 31. volt az a dátum, ameddig a smart elfogadta a benzinmotorral szerelt változatok iránti vásárlói igényeket. Ezen nap után kizárólag az EQ, azaz a villanymotoros kivitelek rendelhetők, a márka saját döntése szerint végleg leszámolt a hagyományos üzemanyaggal. Jövőbe mutató és merész lépés első autógyártóként, ugyanakkor a smartnak nincs is olyan nehéz dolga, mint a legtöbb gyártónak – kizárólag városban használható kisautóit jóval könnyebb villanyosítani, mivel ebben a szegmensben nem elvárás a sokszáz kilométeres hatótávolság. Lássuk, mit hozott a ráncfelvarrás a fortwo és a forfour modellek életébe.
Külső
Viszonylag látványos az átalakulás mindkét esetben elölről szemlélve: az új hűtőrács jóval nagyobb a korábbinál és sokkal frissebbnek is hat annál. Ez az első alkalom, hogy a kétajtós fortwo és az ötajtós forfour modellek megjelenése eltér egymástól. Itt már nincs annyira egyszerű dolgunk: az eltérő formájú hűtőrács mellett a különbség a ködlámpák helyzetéből szűrhető le. A forfour modelleké a hűtőrácson belül kaptak helyett, míg a kétszemélyes változaton azon kívül a szélek felé találhatók. A hűtőrács az autóra színére fényezett mostantól, bár nem minden esetben, lásd az edition one modell.
Az újratervezett fényszórókból van full LED-es kivitel is, de ez opciós, alaphelyzetben halogén jár. A hátsó lámpa ennél is látványosabb, a benne elhelyezkedő rombusz alakú formák térhatásúak, a LED-ek egyenletesen és erősen világítanak mögöttük. Mindkét modell új színkombinációkan érhető el, az élénk színek mellett különösen látványos a már említett edition one modell a gépszürkére fényezett karosszériával, a fekete hűtőráccsal és a szintén feketére fényezett, Brabus felnikkel. A fortwo hossza 2,69, míg a forfour-é 3,49 méter.
Belső
A helykínálat mindkét modellben kiemelkedő a külső méretekhez képest, amely többek között a rendkívül rövid túllógásnak köszönhető. A még jobb helykihasználás érdekében áttervezték a középkonzolt: a váltókar elé egy rolóval zárható nagyméretű tároló került, amihez kérhető, két kávéspohárnak elegendő pohártartó is. A forfour hátsó sorában azért nincs túl tágas lábhely, a beszállás mégis könnyű, mert a hátsó ajtók derékszögben is kinyílnak. A forfour csomagtartója 185 literes (975-ig bővíthető), míg a fortwo esetében 260 literrel lehet számolni.
A sajtóanyag hosszasan beszél az új 8 colos érintőkijezővel szerelt multimédia rendszerről, amely intuitívan kezelhető, és kompatibilis mindenféle mobiltelefonnal. Erről meggyőződni nem tudtunk, mert csak a második negyedévtől lesz elérhető, de az biztos, hogy a mostani rendszernél csak jobb lehet. Rég láttunk ennyire lassan reagáló navigációs rendszert, roppant bosszantó, egyértelműen az autó leggyengébb pontja.
Az anyagminőségre viszont nem lehet panasz, fiatalos egyszerűsége, és néhány Renault alkatrész (a smart a Renault Twingo alapjaira készül) ellenére masszív hatást kelt az autó belülről, az igényesen kivitelezett gombokkal alaposan feldíszített kormányt is öröm tekergetni.
Az utastér egyébként előre klimatizálható egy mobiltelefonos applikáció segítségével, és természetesen kiírja az akku állapotát és a töltöttség szintjét is. Újdonság, hogy már Apple Watch-ról is működik.
Technika
Az applikáción elérhető „ready to” szolgáltatás érdekes opciókat kínál a tulajdonosoknak. Mind közül a legérdekesebb a „ready to share”, de sajnos, ez az opció Magyarországon nem működik, és Európában is csak négy helyen engedélyezett (Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország). A ready to share keretében általunk meghatározott perc alapú díjazás fejében megoszthatjuk autónkat a kijelölt személyekkel, akik ezek után kulcs nélkül, mobiltelefonnal juthatnak be az autóba és használhatják azt – pont úgy mint a hazai car sharing szolgáltatók esetében is.
A „ready to park” parkolóhelyeket mutogat a környéken, bár a smartnak azért nem olyan nehéz helyet találni apró méretei miatt. A „ready to spot” a leparkolt autót segít megtalálni, és el is navigál hozzá. A „ready to pack” opció pedig segít eldönteni, hogy az adott tárgy vajon elfér-e a smart csomagtartójában.
A hajtáslánc tekintetében nem történt változás, kizárólag egy 82 lóerős villanymotor választható a kisebbik és nagyobbik smartba is. Mindkettőben hátul találjuk a motort és az a hátsó kerekeket hajtja. A 17,6 kWh kapacitású akkumulátorral a WLTP szabvány szerinti a fortwo 133 kilométer messzire juthat egy töltéssel, a forfour 115-re. Egyik sem túl combos érték, de városi közlekedésre elegendő. A töltési idő sima otthoni hálózatról 6 órát vesz igénybe, de a smart villámtöltővel is tankolható (22 kW-tal) – így 10 %-ról 80-ra 40 perc alatt tölthető.
Az állandóan elérhető 160 newtonméteres nyomaték jó erővel mozgatja a karosszériát, nulláról hatvanra 4,8 (kabrió: 4,9) illetve 5,2 másodperc alatt tart a gyorsulás, százig 11,6, 11,9 és 12,7 másodperc szükséges. Minden változat végsebessége 130 km/órában limitált.
Vezetés
Ilyen gyorsan még sosem értük el talán egy autó végsebességét, a tesztvezetés harmadik percében már a 130 km/órás tempóval „száguldottunk” az autópályán, ami a motorhang híján egész kellemes zajszinten átvészelhető. Persze, városi terepen érzi otthon magát inkább mindkét smart, ahol rövid tengelytávjával, parádésan jó fordulékonyságával (fortwo 6,95m; forfour: 8,95m fordulókör) nagyon könnyű vele manőverezni, a legkisebb parkolóhelyekre is könnyedén beférünk.
A villanymotor az azonnal elérhető nyomatékkal fürgén indul, elsőként indulhatunk a lámpától, ha akarunk, és a dinamikus autózás, kanyarodás sem áll távol a kisautótól, persze bizonyos keretek között. A futómű az apró mérethez képest kellően komfortosan rugózik, a kormányzás pedig elég közvetlen. A végeredmény egy könnyen vezethető, és gyorsan megszokható autó mindkét esetben. A fortwo átláthatósága viszont kifejezetten rossz hátrafelé, ezzel számolni kell tolatáskor, sőt, kikanyarodáskor is egyes kereszteződésekben.
Költségek
A smart forfour ára 7 440 930 forinttól indul, míg a fortwo ára 7 250 430 forint (kabrióban: 8 355 330 Ft). A Skoda Citigo megjelenése óta a Smart forfour már nem a legolcsóbb – legalább négyszemélyes – hazai villanyautó a piacon, de a másfél milliós állami támogatással még kisebb hatótávolsága ellenére is jó vételnek számít.
A smart EQ forfour és vetélytársai – Listaár, forintban
A Smart ForFour EQ és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Volkswagen e-up! / Skoda Citigo e IV (80 LE, 260 km) | 8 768 080 / 6 549 349 |
Renault Zoe (135 LE, 395 km) | 9 999 000 |
Mitsubishi i-MiEV (64 LE, 105 km) | 8 090 000 |
smart EQ forfour (82 LE, 115 km) | 7 440 930 |
Értékelés
A fortwo úri huncutság, főként a jóval drágább kabrió változatban, de városi környezetben két személynek tökéletesen megteszi, és formája, játékossága megadja azt a pluszt, amivel jobban szerethető a Volkswagen konszern termékeinél. A forfour modell két személlyel nagyobb utasterével már egy kisebb családnak is alkalmas városon belül, szerethetőségi faktora szintén magas – leszámítva a szűkös hatótávolságot, és az ebből adódó gyakoribb töltési igényt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|