Tudtátok, mennyi talált gazdára a 206-ból egy igazán jó évben? 627 000 darab 2001-ben. És a 207-ből? 2007-ben még mindig elment 437 000. Mivel az előző 208 nem tudta ezt megközelíteni és a terepjárósra rajzolt SUV-sereg is szorongatja a kiskocsikat, a Peugeot a profittermelés másik módját választotta: csinált egy zsigerileg menő kisautót, aminek önérzetes árat szabott.
Külső
Ezt a blokkot az autó színével kell kezdeni. Aki a fáradtrózsaszín és a hússzínű közötti átmeneteket éppoly kevéssé érzi, mint én, azzal maradjunk mustársárgában, mindenesetre zseniális. A dukkózás gyári neve Faro-sárga, alighanem a portugál városról kapta a nevét.
Ezt a 208-ast látva szinte rá lehet könyökölni egy magára találó, öntudatos autómárka kisugárzásra. Jó kiállású, magabiztos autó, remek ízléssel megrajzolva és összeállítva. Allure kivitelben 16-os alufelni jár alapfelszerelésként, 195/55 R16-os gumikkal, a tesztautóé 17-es, 205/45 R17 gumimérettel.
93 mm-rel hosszabb elődjénél a 4055 mm hosszúságú, 1745 mm szélességű és 1430 mm magasságú új Peugeot 208. A nyújtásból sok jutott az orrnak, nemcsak a motorház hosszabb az elődjénél, de a szélvédő is hátrébb került, ami a három centiméterrel kisebb magassággal együtt javít az autó arányain.
Ha azt mondaná valaki, hogy íme, ez az új Audi A1, nem sokat kételkednék benne. A 208-as Peugeot-n sikkesek a részletek a sárvédőívek dupla domborításától kezdve a típusfeliratok karakterén át a 205-ről átvett kis lemezdíszig a C-oszlopban. Apró malőr, hogy a GT Line-hoz szériában adott LED-es fényszóró híján az első menetfény szemfogának színe nem vág össze a fényszóróéval, hátul viszont tökéletes a kompozíció a karommintával.
Belső tér
Ennek a szép autónak számos részlete van, ami megnehezíti vele az életet. Nemcsak a lábtér kevés hátul, az ide vezető ajtók is kicsik. Ebbe a látványosan igényes autóba nagyon nem illik a csomagtér olcsó szövetkárpitja, amit nehéz visszatenni a helyére, nincs egy nyomorult elválasztópolc, hogy síkba hozhassuk a rakteret a lehajtott üléstámlákkal és 265 literjével a csomagtér nemhogy a kategória átlagát nem hozza, de még az elődben is nagyobb volt 20 literrel. Az új Renault Clio fél centivel rövidebb és 391 liter a gyári adata. De a Clio meg a lökhárítóba tett nyitógombbal és a másik kézzel kinyitandó fedéllel idegesíti az embert, sokkal gyakrabban, mint ahányszor telerámolnám a csomagteret.
Minden tiszteletünk a lángészé, aki a 208-ba belekonstruálta a középkonzolból kihajló fedélbe a telefontartó peremet. Állva és fekve is jól támasztja a telefont, ha fut rajta a navigáció.
Örvendetes, hogy a rádiónak van külön ki-bekapcsoló gombja, a kormányra viszont kéne egy tapintható jelölés a hangerőgombok intuitív megkülönböztetéséhez. Igazán nagystílű a hangszerbillentyűkre emlékeztető kapcsolósor középen, de a gombokra rajzolt szimbólumokat ekkora méretben, vezetés közben csak lepillantva nehéz értelmezni. A belső keringtetésnek és a gyors utastérhűtésnek külön gombja van, amiért hálás az ember.
Az ülésfűtés mintha érintetlenül hagyná az ülés középső sávján a bőrhatású betétet, másutt viszont parádés sebességgel kezd parázslani az ülés. A gyári navigációsrendszer tervezőinek érdemes lenne a felhasználó fejével közelíteni a témához, a cím megadásához 2020-ban először egy országot kiválasztani nagyon körülményes.
Ültem már jó pár autóban, de a cím felől indulva nem sikerült megadnom azt a Szent Imre teret Csepelen, amit a kereső felől viszont megtalál és kiad a rendszer. Tényleg egyszerűbb a telefonon futó navigációs programot tükrözni az autó képernyőjére.
Magasságtól függően a kormány teljes egészében ki tudja takarni a műszeregységet, hiába olyan karakteresen kicsi. Kár érte, mert aki felette néz a műszerekre, azt lenyűgözi a térbeli elrendezésű óracsoport. Lassan cserélődnek a nézetek, de van belőlük elég, a tervezők kiaknázták a lehetőségeket.
Ráadásul a digitális kijelzőn a skálák és a mutatók egymáshoz képest elmozdulnak, méretet váltanak, így emelve ki az értékeket. Varázslatos, pláne, hogy az egész egy vetített kép, az árnyékoló alól vetül az alsó, talán polikarbonát felületre és onnan a műszeregységre.
Technika
Akárcsak az új Opel Corsa, a 208 is a PSA-csoport CMP-technikájára épül (Common Modular Platform), amit a DS3 Crossback vezetett be. A katalógus szerint a szívómotoros alapverzió sem fért be egy tonna alá, 1005 kilós, a tesztelt verzió 1080 kg-ról indul, viszont nem 40, hanem 44 literes a tankja. Szeles időben fotóztuk az autót és a cúg szinte fellibbentette a kinyitott motorházfedelet, annyira könnyű.
Leszámítva a hűtőmaszkot és a kipufogócső hiányát ugyanilyen formában megvehető lesz a 208 elektromos hajtáslánccal is, 50 kilowattóra kapacitású akkumulátorral, 340 km WLTP-szerinti hatótávval és az adófizetők támogatásával 9 900 000 forintos áron. Részletek az Autó Magazin főszerkesztője, Gajdán Miklós menetpróbájában.
Mintha az lenne a stratégia, hogy az autó külseje és utastere megnyeri a vevőt, aztán majd eldönti, hogy benzinest, elektromost vagy dízelt szeretne belőle, mert elérhető a 100 lóerős, 250 Nm nyomatékú 1,5 Blue HDi is, a Corsa F alapján lenyűgöző közúti fogyasztással.
A benzines motorok mindegyike soros, háromhengeres és 12 szelepes. A belépőmodellé szívómotor, 75 lóerővel, a 100 (vagy inkább 101) lóerősön és a 130-ason fix lapátgeometriájú turbófeltöltő van. A feltöltöttekhez elérhető az Aisin 8 fokozatú automatikus sebességváltója, a 100 lóerőshöz 700 ezer forintért, a 130-ason alapfelszerelés. További információk a technikáról ebben a cikkünkben.
Vezetés
Miután kiiktattam a sávban tartó rendszert, amely kíméletlen beavatkozásokkal írja felül a megcélzott kanyaríveket, a 208 a tenyerén hordozott. Remekül mozog, csodás harmónia árad belőle. Kezes, könnyű léptű, fürge autó, amivel a 10,4 méteres fordulókör ellenére flow-ban vagy, városban és országúton is.
Ahol a mindennapokban kell, ott jól húz a turbós háromhengeres, hangja sem kellemetlen. A sebességváltó karja elég hosszú utakat jár be, megérdemelne egy pontosabb megvezetést a kulisszában, mert az átlagos szint ebből a Peugeot 208-ból már lefelé lóg ki. A bő nyomatékú, 1750-es fordulatszámon 205 Nm-t leadó motor elbírja a hosszú áttételezést, amivel a kihúzatott hármas már autópályás sebességtartományba ér, és akkor még van három fokozat.
130-nál elég halkan fúrja előre magát a levegőben ez az ékszerdoboz. A hangulatot az ülések sem rontják el, legalábbis elöl, mert a hátra befalazottaknak már nem ennyire vidám élettér a tesztelt új Peugeot 208.
Fontosabb azonban a városi forgalom, ahol a 208 szintén jó. Finoman működik a visszagurulás-gátló, nem tartja vasmarokkal az autót, amiből elinduláskor csak viszonylag nagy gázra és rántással lehetne kiszabadítani. Ugyanez az erénye az automatikusan kioldó kéziféknek is. Lejtőn parkoláskor is jól jön az automatikus alapjárat-emelés, ami a kuplung felengedésekor az elindulást segíti.
A fáradásfigyelő az egyszerűbbik verzió, de így is hasznos, hogy szól hosszabb utakon. Nem a kormányzásról állít fel egy mintát az indulás után, amikor még feltételezhetően friss a vezető és ehhez viszonyítja az autó irányítását, egyszerűen a vezetési idő alapján jelzi, ha ideje pihenni.
Költségek
Városi forgalomban 7,2 liter/100 km fogyasztás jött az autó teletankolása után, ami kivételesen kevesebb volt annál, amit a fedélzeti számítógép kalkulált. Budapestet elhagyva ebből 1,5 litert lehet levonni, ha nem száguldotok. Ez reális csereérték ahhoz képest, amit az autó az elöl ülőknek kényelemben, biztonságban ad.
2+3 év/100 000 km a garancia az autóra. Kettő a kötelező minimum az EU-ban, a plusz hároméves jótállást épp három éve adja kedvezményként a Peugeot, ami a márkaszervizes karbantartáshoz kötött, akárcsak más márkáknál.
5 870 000 Ft az Allure felszereltségű 208 listaára a 100 lóerős turbós benzinessel, ebből 300 ezer forint a bevezető kedvezmény. Extrák nélkül 5,6 millió forintról indul tehát, amin 700 ezer forintot emelne a nyolcfokozatú automatikus sebességváltó. A tesztautó 1 350 000 forintért kapott extrákat, így a fotókon egy árengedménnyel együtt 6 920 000 forintos műtárgy látható.
Értékelés
Ritkán adnak olcsón valamit, ami jó, és amire teljes joggal lehet büszke árcédulát aggatni. A 208 ebben a felállásban vonzó, mutatós, formatervében és kivitelezésében is igényes autó. A koncepció egyoldalú, térkínálata és hátsó utastere átlagon aluli, rugózási kényelme is csak közepes. Aki ezzel együtt tud élni, annak egy Faro-sárga 208 minden reggelét megszépíti, amikor odamegy hozzá.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|