Röviden – MINI Clubman Cooper S All4
Mi ez? Szekrényajtós kompakt MINI, a Clubman Cooper S-ben 192 lóerős motorral és összkerék-hajtással.
Mit tud? Kompakt autó, angolos stílusban, remek vezethetőséggel.
Mibe kerül? 7,3 millió forinttól indul a 136 lóerős, háromhengeres turbómotorral szerelt MINI Clubman, a Cooper S All4 tesztautó már átlépi a 15 milliót.
Kinek jó? Annak, aki kinőtte a pici MINI-t, de nem szeretne elszakadni az autó hangulatától.

MINI Clubman Cooper S All4-t nagy valószínűséggel nem egy Excel-táblázatban levezetett érvrendszer dob ki. A Clubman valamivel tágasabb és praktikusabb, egészen picikét kevésbé játékos, mint az a MINI, amivel a MINI-t azonosítjuk, de még mindig örömteli, széles mosollyal vezethető autó. Hogy ezt a MINI-t vihogva küldené ducitornára egy Mini? Hát, mégis kit érdekel!?

Külső

Nehéz volna előnyös profilképet csinálni a Clubman Facebook oldalára, annyira bambán néznek rajta a kerek fényszórók. A fotonokat egyébként LED-ek terítik az autó elé. Nagyon jót tesz neki, hogy arca van, pedig a tátongó fekete harcsaszáj mellé van egy kis mélytengeri hal lecsengése is.

Meredeken áll a szélvédő, aranyos buborékszerű tükrök vannak rajta és szinte egyenes a tetővonal a pufók lemezek felett. A körbeműanyagozást csak az első kerekek mögötti levegő kilépő csatorna homorulata akasztja meg. Ez minden változaton adott, a hűtőmaszkon lévő S kitűző és a gépháztető (nem igazi) beömlője viszont a Cooper S sajátossága.

Hipszterség, négy keréken 1
Hipszterség, négy keréken 83

Angolabb a királynőnél

Utasok számára van négy teljes értékű ajtaja és a csomagoknak még kettő. Nehezebb ugyan kilátni hátra, de mennyire jól néz már ki! Tengernyi aranyos ötlet van rajta, de nekem akkor is az angol zászlót mintázó hátsó lámpa tetszik a legjobban.

Belső

Minden gömbölyű belül és ez nagyon jól áll a MINI Clubmannek, a fekete és csillogó krómoktól, a szerénytelenül adagolt hangulatvilágítástól lesz az egésznek olyan hangulata, mint semmi másnak. A körbefutó fényjáték az érintőkijelző körül hőfok- vagy hangerő állításra, menüben lépkedésre mindig csinál valamit, ami giccsesnek hangzik, de funkciója van: nem kell lenézni a klíma kijelzőjére.

Sornyi billenőkapcsoló, kis krómozott apróságok, kerek tekerentyűk vannak mindenütt és az egész tök jól használható. Az óracsoport meg éppen osztódó gombócból készült. Igazából minden ott van benne, ahol lennie kell, csak a megvalósításában van két dolog, ami sok helyen kimarad: az ötlet és a stílus.

Hipszterség, négy keréken 84

Hangulatos a beltér, pedig a feketeséggel nem spóroltak

Hipszterség, négy keréken 85

Mindenhol jön a fény

Kellemes méretű tér van a Clubmanban, az elektromosan állítható, fekete bőrbe csomagolt sportülések hosszú távon is kényelmesek. A második sorban elegendő a lábtér és a normális méretű ablakok, valamint a panorámatető miatt szellősebbnek érződik. A 360 liternyi csomagtartó hamar telerámolható, de a szokottnál több motyóhoz 1250 literig bővíthető az ülések döntésével.

Határozottan nem tetszett az olcsón megvalósított, plexi lapra vetítő Head-up Display, aminek ebben a formában kérdéses a hasznossága. Nem szemmagasságban, hanem a gépháztető élénél van a vetített kép, így akár az cuki mutatós órát is nézegethetném. Biztosan nem adnék ki érte közel 200 ezer forintot.

Technika

Akárcsak az 1-es BMW vagy az X2-es, a MINI Clubman is az UKL platformra épül. Ebből következik, hogy 1,5 literes három- vagy 2 literes négyhengeres motorok vannak az orrában (benzin és dízel), méghozzá keresztben és alapvetően az első kerekek hajtottak. De nem ennél a Clubmannél! Ez ugyanis összkerekes.

2 literes, turbós benzinmotorja 192 lóerős és 280 Nm maximális nyomatéka van. Hozzá nyolcsebességes Aisin automataváltó kapcsolódik. Futóműve elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, teljesen független.

Hipszterség, négy keréken 86

2 literes négyhengeres, turbóval megfújva, 192 lóerőre és 280 Nm-re belőve

Magától tud parkolni, van tolatókamerája (mondjuk ez kell is hozzá) és tartja a beállított sebességet (felárért még a távolságot is) a Clubman. Ennél viszont már jóval többet kéne tudnia vezetéstámogató asszisztensek szintjén.

Vezetés

MINI-t vezetni alapvetően baromi mókás és ezen a Clubman mérete sem változtat, az összkerék-hajtása viszont jócskán hozzátesz ahhoz, hogy az eddigieknél is vállalhatatlanabbul lehessen közlekedni vele. Kerekei szinte az autó négy sarkában vannak, a futóműve pedig elképesztően stabil és feszesre hangolt. Nincs az az úthiba, amin észrevétlen maradna, de a sportos hangulat ezzel jár. Cserébe úgy kanyarodik, ahogyan csak nagyon kevés kompakt.

Amennyiben besokall az íven, úgy a kis buci orrát kezdi el radírozni, de az All4 változatnál kisegíti farral a hátra küldött nyomaték. Könnyen lehozza technikából a kanyart. Ehhez azért kell ez a szinte észrevétlenül ügyeskedő menetstabilizáló elektronika is. Ha már megtaláltuk a közelebb eső határokat, akkor nagyon könnyű az élvezeti zónában tartani a Clubman Cooper S All4-t.

Hipszterség, négy keréken 87

Feszes futómű van a Clubman Cooper S alatt

Hipszterség, négy keréken 88

Remek fogású a kormány és nagyon közvetlen

Már csak azért is a vidéki utak kedveznek a Clubmannek, mert a kormány nem csak fogásában remek, hanem sok visszajelzést ad és elképesztően közvetlen. Elég egy kis mozdulat és a gumik máris az ív tövéről verik fel a kavicsokat, annyira szűkre lehet tenni. A végén pedig jöhet a kigyorsítás, ahol kiderül, hogy 192 ló csak egy szám. Nem árulja el, hogy valójában mennyire erős a Cooper S. Hát, nagyon! 

Lelkes morgással indul miután lepöccintem a pirosló Start billentyűt. Mély az üléspozíció, nagyszerűen tartanak az oldaltámaszok, jó szögben áll a kormány. Ezek az apróságok és a műszerfalon kacsintó grafika önmagában is folyamatos csábítás. A Clubman viszont Green módban, tehát leszedálva is kellemes autó. Autópályán szépen, magabiztosan fut egyenesen, csak a meredek szélvédő tövében susog kissé a szél. Az egynapos bécsi kirándulást 130 km/órás átlaggal 8,2 literes fogyasztással lehozta.

Városban fájdalmas a kontraszt, ott 12 vagy akár 14 literes átlaggal rabol rá a 48 literes tankra. Az araszolás már csak azért is kellemetlen, mert a 8 sebességes Aisin váltó olykor darabosan működik. Ha kihasználjuk azt, hogy nem visít más az utastérben és minden csomag fixre van rögzítve, az út pedig tiszta, akkor könnyű 9 litert megetetni a Clubmannel. Ezt fel sem rónám neki, annyi örömet bőven ad. 

Költségek

Hipszterség, négy keréken 89

Mit sem érő Head-up Display

7 350 000 forinttól lehet kapni 136 lóerős, háromhengeres motorral szerelt Clubmant, ami halogén fényszórós, kéziváltós és csak az első kerekeit hajtja. Az automataváltós Cooper S már 9,1 millió. Összkerék-hajtással és kormány mögötti váltófülekkel pedig úgy 750 ezerrel lesz súlyosabb az ára. A megfelelő szín 200 ezer, amihez ki nem hagynám a fehér tetőt (már csak azért is, mert egy fillért sem kérnek érte).

662 ezer forintos fekete bőrkárpitozás helyett inkább választanám a 263 ezerért mért félbőr sportüléseket. Megkerülhetetlen a tolatókamera (126 ezer), az ülésfűtést sem hagynám ki (116 ezer) és a parkolóradarokat sem, ha már a kamerára futotta (266 ezer). Hangulatvilágítás, LED-es fényszórók és még tengernyi apróság löki a MINI Clubman Cooper S All4 árát 15 millió forint fölé.

A MINI Clubman Cooper S és vetélytársai – Listaár, forint

A MINI Clubman Cooper S és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic (150 LE) 8 031 390
MINI Clubman Cooper S aut. (192 LE) 9 122 300
Kia Proceed GT 1.6 T-GDi aut. (204 LE) 9 249 000
Mercedes-Benz CLA 200 Shooting Brake aut. (163 LE) 11 691 620

Értékelés

Hipszterség, négy keréken 90

Szerethető és jóval többet tud annál, mint amit kinéznek belőle

Ahogy minden MINI, úgy a Clubman Cooper S All4 is érzelmi döntés, aminek minden reggel lehet örülni. A stabilitása, az ereje és az angolosan hipszter stílusa mellett jól használható, vidám autó marad.

Mellette – Ellene
 
  • Karaktere van
  • Pont elég erős
  • Nagyszerű vezetni
  • Egyszerű használni
 
  • Ennél több vezetéstámogatóra lenne már szükség
  • Megérdemelne egy rendes Head-up Display-t
Hogy tetszik a szekrényajtós MINI Clubman Cooper S?
átlag
6.87
szavazat
298
Hogy tetszik a szekrényajtós MINI Clubman Cooper S?