Aki hibridautón a HSD Toyotákból ismert viselkedést érti, nehezen látja be, mit keres a Hybrid embléma a Swiften. De a hibrid hajtásrendszerek alapeleme nem a hangtalan suhanás a kellően erősre méretezett villanymotorral, hanem a villamos gép(ek) és a belső égésű motor összehangolt működése a fogyasztáscsökkentés érdekében. Ebben az értelemben a tesztelt Suzuki Swift valóban hibrid, de az autó valódi értéke nem a hajtáslánc alapfokú villamosítása.
Külső
GLX felszereltséggel elöl-hátul LED-es lámpákat kap az ötödik generációs Suzuki Swift és a tükörházból villog az irányjelző, ami a többi kivitelből hiányzik. A menetfény LED-íve az autó szélességét hangsúlyozó orral jó kiállást ad a Japánban gyártott kisautónak.
384 centis hosszával, 173,5 centiméteres szélességével és 149,5 centis magasságával a Swift a szegmens legkisebb méretű autói közé tartozik, nem követte a konkurensek méretgyarapodását. Részben műszaki, részben esztétikai értéke a GLX Suzuki Swifteknek, hogy a GL és a GL+ dobféke helyett hátul is tárcsafékkel lassítanak.
Belső tér
Pillanatnyi megtorpanással kezdődik a bejutás, a kulcsfelismerő zárrendszer kapcsolóját megnyomva egy gondolatot érdemes várni a kilincs meghúzásával, mielőtt feltárható az ajtó. Kemény, fekete műanyagok uralják a belső teret a tesztelt Suzuki Swiftben. Az autó hibridségének belül nincs nyoma, leszámítva a 4,2 hüvelyk képátlójú műszerfali kijelző vonatkozó menüpontját.
Méreteihez képest a Swift térhasznosítása jó, hátul a fejtér átlagos, a térdnek tisztességes hely jut. Kicsit magas az üléshelyzet, a kormány ki-be és le-fel állítható, kellően tág tartományban. Az ülésfűtésnek összesen egy fokozata van, cserébe gyorsan dolgozni kezd.
211 literrel a negyedik generációs Swift csomagtere sokkal kisebb volt, mint a konkurenseké. A modellváltással csökkent a hátrány, de a 265 literes csomagtartó még mindig szerény és a formája is kedvezőtlen, mert elsősorban magas, de kicsi az alapterülete.
Technika
A2L gyári kódnéven ismert az ötödik generációs Swift. Legfontosabb fejlesztése a Heartect-padlólemez, amely rekordalacsony súllyal jár. 840 kg-ról indul a Swift, a hibridesített minimumsúlya 850 kg, ami még a csúcsfelszereltséggel sem megy 900 kg fölé a gyári adatok szerint. A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, mint a többi kisautóban.
1242 köbcentis a Swift K12C kódszámú, négyhengeres szívómotorja. A Dualjet név az osztott szívótorokra utal, a hengerenkénti dupla injektorral még finomabb cseppekre bontható a benzin, a levegővel gyorsabban elegyedő benzin-levegő keverék tökéletesebben éghet el. A magas, 12,5:1 sűrítési arány is mérsékli a benzinigényt.
Hazánkban a szívó benzinesből készült az éppen hogy csak hibridnek mondható verzió, más piacokon a soros háromhengeres turbós benzinessel is társítható a 12 voltos hibridrendszer, amely a 4×4-es verzióhoz is kapható.
Videón a rendszer működése és funkciói
Műszaki szempontból az SHVS néven futó rendszer nem fejlődött, egyszerűen most Hybrid 12V a neve, mert lesznek 48 voltos hibridek is a Vitarából és az SX4 S-Crossból. A 12 voltos megoldás csupán 6,2 kilogrammal növeli az autó tömegét, amiben a vezetőülés alatt lakó lítiumion akkumulátor is benne van, nemcsak az erősített önindító-generátor.
Az ISG, azaz Integrated Starter Generator gyakorlatilag egy villanymotor-generátor: ha áramot kapcsolunk rá, akkor motor, ha pedig hajtást kap, mert a kerekek forgatják, akkor generátor. A motor újraindítását is ez az egység végzi, legalábbis melegen, mert a hagyományos önindítót nem sikerült kihagyni a rendszerből, talán a kemény fagyban végzett hidegindítások biztosítására.
Vezetés
Aki már sokat ment nem hibrid Swifttel, érzékelni fogja a 12 voltos hibridizáció működésének jeleit, aki viszont a Toyota teljes hibridjeit ismerve arra számít, hogy itt valami hasonlót kap, az a létezését is kétségbe vonhatja.
Valami biztosan történik, mert a kis akkumulátor töltöttsége gyakran változik a kijelzőn. Teletöltéséhez elég egy lejtős utcán legurulni gázelvétellel. Meredek utcában leereszkedve az autó ellenállásán érezni, hogy a generátor erősen dolgozik, mert a szokottnál enyhébb fékezéssel tartható a kis sebesség.
Mára a kiskategóriába kezdenek visszaszorulni a saját intenciónk szerint, szabadon vezethető autók, kikapcsolható ESP-vel és manuális kézifékkel. A nevéhez illően fürge és 9,6 méteres fordulókör-átmérőjével városban jól mozgó Swifttel nagyon gyorsan meg lehet barátkozni.
Mivel a kategóriát eluraló sorhármasokkal szemben a motor négyhengeres, finomabb járása és a fülnek kellemesebb hangja miatt a vele árban összevethető alapverzióknál a Swift hajtáslánca kulturáltabban működik.
90 lóerejét igazán jól prezentálja a turbómentes motor. Kis fordulatszámon úgy harap gázadásra, mintha kis nyomású turbófeltöltő segítené, pedig erről szó sincs. Az egyenletes nyomatékleadás nagyon megkönnyíti a vezetést városban, nem kell sokszor a jól megvezetett váltókarhoz nyúlni.
Energikus motorjával a Swift autópályán is használható autó, hiába a kategóriájának legrövidebb darabja a maga 384 centijével. Ötödikben 140-nél 3800 a percenkénti fordulatszám, ennél a sebességnél nem a motor a hangos, hanem a szélzúgás zavaró. A meredek tetőoszlopok árát városban is meg kell fizetni, mert a magasra függesztett közlekedési lámpákat kitakarja az előreugró tetőlemez.
A Swift futóműhangolásán érdemes lenne még dolgozni, mert most pont közepes mindenben. Billenése átlagos, rugózási kényelme is az. Ami fájna az úthibák ütéseiből, azt kiszűri, de hosszabb utakon egy Fiestában vagy Ibizában kevésbé fárasztó az utazás. A könnyű és kezes autó vezetését a motor teszi örömtelivé, nem a kerékfelfüggesztés. Estelente országúton szívesen használtam a vetítőlencsés LED-fényszóró automatikus távfényszabályozását. Bár egy pillanattal később vált vissza reflektorra, mint kézzel tenném, de jól működött.
Mivel a villamos gép összesen három lóereje és 50 Nm maximális forgatónyomatéka nem növeli a hajtáslánc összteljesítményét, gyorsításkor csak a kijelzőről olvasható le, ha a villanymotor épp beszáll az autó hajtásába, amire főleg 60 km/óra alatti sebességnél akadt példa. Városi sebességtartományban a 12 voltos hibridrendszer életjeleiből következtethetünk működésére, de a Swift annyira keveset fogyaszt, hogy érdemi megtakarításra ne számítsatok.
Költségek
Nagyobbrészt városban járva 6,44 l/100 km volt a tankolások alapján mért fogyasztása, ennyit ígért a fedélzeti számítógép is. Autóúton a takarékos vezetési stílust 4,2 literes fogyasztással hálálta meg, mindezt téli gumiabroncsokon. A hajtáslánc ennyire szerény villamosítása egy kolibriétkű autóban nem hoz nagy előrelépést.
Látva a szívó benzines motorú Suzukik értékőrzését, a megbízhatóságot és a kiszámítható szervizköltségeket beárazó piacon a Swift is nagyon jól tarthatja majd az árát. Az autó karbantartási költsége igen kedvező, normál használati körülmények esetén a szervizperiódus 20 000 km vagy egy év.
4 870 000 Ft a tesztelt Suzuki Swift 1,2 GLX Hybrid 12V listaára, amiből a kedvezményt levonva 4 140 000 Ft marad. Ezért a pénzért a Swift felszereltsége igazán gazdag, a biztonsági és a kényelmi egyaránt. Van adaptív sebességtartó automatika, LED-es fényszóró, kulcsfelismerő ajtónyitás és indítás, automatikus légkondicionáló, gyári navigáció és a 16-os felni is könnyűfém.
Sajnos sok extra a GLX kivitelhez kötött, a másik kettőhöz nem rendelhető meg. Ez főleg a biztonsági tételekkel fájó, így csak a csúcsmodellben lehet automatikus vészfékezőrendszer, sávtartó, de még a visszagurulás-gátló is a GLX privilégiuma.
GL és GL+ szinten, első és összkerékhajtással is 200 000 forint a 12V Hybrid Swiftek felára a sima benzinesekhez képest. A GLX-ből nincs is sima benzines az árlistán. A vásárláskor jelentkező többletköltség nem arányos azzal a plusszal, amit a hibridesített hajtáslánc nyújt. A 3 év/100 000 kilométeres garanciánál számos márka kínál kedvezőbb jótállási feltételeket. Egy évvel 49 530, két évvel 73 025 forintba kerül megnyújtani a garanciális időszakot, a futásteljesítmény felső határa mindkét esetben 150 000 kilométer.
Értékelés
Nem sokat tesz hozzá a Suzuki Swifthez a hajtáslánc enyhe fokú hibridesítése. Mivel a rendszer felára 200 000 forint, de az eleve nagyon takarékos autó fogyasztásán alig képes csökkenteni, a Swiftből jobb vételnek tartjuk a sima benzinest.
Akit az autó élénksége, a konkurensekénél csekélyebb környezetszennyezése és a Suzukik borítékolható tartóssága megfog, az gond nélkül együtt tud majd élni a kategória élmezőnyétől elmaradó futóművel és belső térrel. Hibriddel vagy nélküle, de a Swift négyhengeres hajtáslánca kiváló a maga kategóriájában.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|