Röviden – Peugeot Rifter 1,5 BlueHDi 130 L2 | |
---|---|
Mi ez? | A PSA furgon alapra épülő, tolóajtós családi csapatszállítója hét üléssel, erős és takarékos dízelmotorral |
Mit tud? | Hét embert és némi cuccot, vagy öt embert és temérdek cuccot szállítani innen oda |
Mibe kerül? | Peugeot Rifter listaáron 6,515,000 forinttól vihető el – 2020 februári gyártástól – a 130 lóerős dízelmotorral pedig 7,190,000 forint a beugró |
Kinek jó? | Leginkább sokszemélyes családoknak ideális, de igazából bárkinek jó lehet, akinek gyakran kell nagy mennyiségű cuccal jönni menni |
Peugeot Riftert, Citroën Berlingo-t, Opel Combo hármasikreket már tengernyi létező variációban próbáltunk, ezúttal a normál hosszú tengelytávú, erősebb dízelmotoros, kéziváltós Rifter vittük el egy hosszabb útra, hátuljában elméletileg hét, gyakorlatilag viszont viszont csak hat darab üléssel. Mert egyet kiszedtünk.
Külső
Milliószor leírtuk, a PSA azonos alapjaira épülő de háromféle márkaemblémával is kapható tolóajtós családi egyterűje eredetileg haszonjárműként kezdte pályafutását, így nem meglepő a dobozforma, és a magas hátsó rész, illetve a tolóajtók. De hogy mégis emészthető legyen a forma, megkapta a Peugeot-k jellegzetes arcát, nagy oroszlánnal, érdekes hűtőmaszkkal. Hossza az L2-es felállásban 4753 milliméter, szélessége 2107 mm, magassága pedig 1882 mm. Ezzel a mérettel még városban sem problémás vele az élet, a legtöbb, átlagos autóval elfoglalható parkolóhelyre be lehet vele állni. A tetejére azért érdemes odafigyelni, mert tetősínnel még pár centivel magasabb az autó.
A hasa alatt, illetve a kerékjáratokban lévő műanyagoktól kicsit karcsúbb a forma, és elöl hátul vékony ezüst csík is húzódik alul. Hátsó ajtaja egy óriási, felfelé nyíló ajtó, amiben a hátsóablak külön is felnyitható, ha nincs elegendő hely a teljes ajtó nyitásához, vagy csak pár apróságot kell bedobni hátra.
Belső
Utastere aránylag egyszerű, mindent kemény műanyagok borítanak, mindössze a halványkék színezés oldja egy kicsit az egyhangúságot. A tér viszont hatalmas, amit még jobban kihangsúlyoz a kicsike, alacsonyan lévő kormány. Bemutatásakor még kicsit szokatlan volt a hasmagasságban lévő, játékméretű kormány, de azóta már megszoktuk, megszerettük ezt a fura, de jól használható, okos megoldást. A kormány nem takar ki semmit a magasra került, hagyományos mutatós műszerekből, vannak pohártartók, apró rekeszek a középkonzolon, majd a két ülés között a szintén magasra került váltókar alatt is bődületes méretű üreg várja a kacatokat. De van fiók az ülés alatt, lehet pakolni a fejmagasságban lévő polcra, vagy éppen a hátsó üléssor lábterében lévő titkos rekeszekbe is. Utóbbiak idétlen formája miatt túl sok dolgot nem nyelnek el, de amit nem szeretnénk szem előtt hagyni, annak itt jó helye lesz.
Hátra két tolóajtón keresztül lehet bemászni, ahol kényelmes, három különálló ülés várja az utasokat. Van leengedhető oldalablak, árnyékoló és kihajtható asztalka is, leghátra, a harmadik üléssorba pedig az előzékenyen a padlóba lapuló második sori székeken keresztülmászva lehet beülni. A leghátsó sorban is van pohártartó és 12 voltos csatlakozó, hogy az ide száműzött utast se ölje meg az unalom autózás közben.
Három gyerekkel és egy lassan nagykorú Mazdával a hátunk mögött, elméletben nekünk is érdemes elgondolkodni egy állami kedvezményes hétüléses beszerzésén. Persze mindebből leginkább a katalógusok előtti merengés a reális, nem egy állami támogatással és kedvezménnyel is 4,3 millióba kerülő új autó. De mivel a merengés ingyen van, az úton legalább azt sikerült kideríteni, hogy kell-e a hosszabb tengelytávú kivitel a 360 ezer forintos felárért, ha három gyerekkel akarjuk megtömni az autót és néha magunkkal vinnénk a Nagyit is. Mint ahogy most is tettük. (Kell.)
Egy síelés aránylag sok cucc cipelésével jár, lécek, botok, cipők, sisakok, mind mind olyan hülye formájú kacatok, amikkel aránylag nehéz hatékonyan kitölteni egy rakteret. Egy darabig aggódtunk is a felnőtt lécek miatt, mert se keresztbe, se hosszában nem fértek be sehová, hat darab ülőhellyel. Aztán kicsit betolva a második sor ülései alá és alápakolva, 45 fokos szögben csak befértek. Ha nem jött volna össze, akkor maradt volna a tetőcsomagtartó-bérlés, mert arrafelé még lehet terjeszkedni.
A harmadik sorban lévő két darab ülés használaton kívül összehajtható – bár ilyenkor elég csúnyán belógnak a hasznos térbe – de ha tudjuk, hogy tuti nem lesz rájuk szükség, akkor egyesével ki is lehet őket szedni a helyükről. Ilyenkor sima, sík felület marad utánuk, az egész összesen két mozdulat és az ülések tömege sem vészes, garázs hiányában még akár a lakásba is fel lehet cipelni sérv nélkül. A hosszú Rifter csomagtartója alapból 1050 literes, amit okos üléshajtogatással 4000 literesre lehet bővíteni.
Technika
Peugeot Riftert kétféle tengelytávval lehet rendelni, és vannak benzines és dízelmotorok is az árlistán. A beugró benzines 1,2 literes, 110 lóerős PureTech, de van szintén 1,2-es, de 130 lóerős benzines is, amik mellett 1,5 literes, 100 és 130 lóerős változatban is kapható dízelmotorok egészítenek ki. A benzineshez hat-, míg a 100 lóerős dízelhez ötfokozatú manuális váltó párosítható, az erősebb dízelhez pedig nyolcfokozatú automatikus váltó is elérhető.
Vezetés
Közel 2000 kilométert toltunk le a dízel Rifterrel, ami leginkább autópályás 130-as – Ausztriában itt-ott 140-es kísérleti szakaszokkal vegyesen – és településen bóklászással gyűjtöttünk össze. Úgy látszik, hiába a rettenetes méretű homlokfelület, a nem éppen ideális autópályás tempó, illetve a teletömött utastér, az átlagfogyasztás mégis megállt 6,59 liternél. Egy hétszemélyes teherautóban. Elképesztő, ilyenkor azért még nagyon lehet szeretni a kiátkozott dízelt.
Mindezt úgy, hogy 130 lóerővel teljesen korrekt tempóval lehet vele haladni bárhol. A kézi váltó ugyan az ideálisnál nehezebben mozog, és a váltásra figyelmeztető jelzések érzésre jobban hagyják pörögni a motort mint azt kéne, de biztos érdemes hallgatni rá. A rengeteg üvegfelületnek köszönhetően a manőverezés is könnyű vele, és kamerás, illetve elöl-hátul radaros segítsége is van a vezetőnek. Futóműve, kormányzása nem csábít száguldásra, de stabil, az osztrák sztrádán az oldalszelet is jól bírta. Komfortos ugyan, de semmi extra tudása nincs, csak működik. De igazából erre is való, hosszú, eseménytelen utazások kiszolgálására.
Költségek
A Peugeot Rifter alapára 6,515,000 forinttól indul, érdekes, hogy ezért az árért dízelmotoros Riftert lehet hazavinni, 100 lóerős teljesítménnyel, alapfelszereltséggel, öt üléssel. A következő lépcső az 1,2-es turbós benzines, 110 lóerővel, 6,640,000 forintért. A Peugeot árlistája mindig tele van kedvezményekkel, így itt is azonnal le lehet vonni 650 ezret a listaárakból. Az ötszemélyes árlista végén a hosszú tengelytávú, 130 lóerős dízelmotoros, nyolcfokozatú automatikus váltós példány áll, 8 250 000 forintért. Illetve itt is mínusz 650 ezerrel lehet számolni. Még bonyolultabb a hétszemélyesek árlistája, ahol az állami támogatás 2,5 milliója is lejön az árból. Itt 6,815,000 a legolcsóbb ár, amiből az összes kedvezmény, támogatás levonása után csupán 3,665,000 forintot kell kicsengetni a pénztárnál. A fullos, hosszú, automata, soküléses Rifter listaára 8,550,000, amiből lejön a szokásos Peugeot kedvezmény, illetve ha sok gyereke van valakinek, akkor még 2,5 millió.
Értékelés
Bár egy tolóajtós egyterű kevésbé szexi, mint mondjuk egy SUV, de sok emberrel, temérdek cuccal nehezen találni nála jobban használható autót. A Rifter az 1,5-ös, erős és takarékos dízelmotorral pedig különösen vonzó lehet annak, aki többedmagával utazik hosszú távokat. De praktikus, jól variálható, tágas belterének köszönhetően még alkalmi teherhordásra is befogható.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|