Röviden – Fiat 500 1.0 BSG és Panda 1.0 BSG (mild hibrid) | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat 500-as és a Fiat Panda vadonatúj, mild hibrid változata új benzinmotorral és szintén új, hatfokozatú kézi sebességváltóval. |
Mit tud? | Takarékosabb és kisebb a károsanyag-kibocsátása, mint a régi, négyhengeres motorral hajtott modellé. |
Mibe kerül? | A hivatalos listaár 4 065 000 forintról indul, de a bevezetés idején már 3 499 000 forintos áron hazavihető az alapmodell, és a gazdagon felszerelt Launch Edition sem kerül többe 3 999 000 forintnál. |
Kinek jó? | Azoknak, akik egyszerű és olcsón fenntartható kisautót keresnek. A stílusos 500-as inkább egy vagy két személynek, a praktikusabb Panda akár egy kisebb családnak is észszerű választás lehet. |
Autóügyben idén szinte minden a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése körül forog, ami azt eredményezi, hogy most már olyan gyártók is lépésre kényszerülnek, akik eddig nem nagyon csipkedték magukat. Ezek közé tartozik a Fiat, amely most dob először piacra hibrid technikával ellátott modellt. Igaz, nem aprózták el, mindjárt kettőt is: legendás típusuk, az 500-as, és praktikus kisautójuk, a Panda kapott egyszerre mild hibrid rendszert.
A bevezetést pedig annyira komolyan gondolják az olaszok, hogy a kézi sebességváltós modellt választók – márpedig ők vannak túlnyomó többségben – a jövőben csak ilyet vásárolhatnak, míg a korábbi, négyhengeres Fire névre hallgató benzinmotor csak automata váltóval párosítva kapható.
Külső
Amint az a mostanában gombamód szaporodó mild hibrid modelleknél általános szokássá vált, a Fiat 500 és a Panda villamosított kivitelén is csak finoman jelzik, hogy más, mint a többi. Az ajtóoszlopon egy stilizált H betű, a csomagtartó ajtaján pedig egy Hybrid felirat utal az újdonságra. No, és még valami, legalábbis a bevezető, Launch Edition névre hallgató modelleken: az új és egyedi halvány kékeszöld fényezés. Minden más külső jegyet tekintve a hibridek megegyeznek a többi modellel.
Belső
Az utastérben sem ötlenek azonnal szembe az eltérések, sőt, olyan is akad, amit igazán csak akkor lehet megtalálni, ha előtte szólnak, hogy mit kell keresni. Ez pedig nem más, mint az ülés huzata, ami a bevezető modellsorozat esetében a tengerekből kihalászott műanyagpalackok újrahasznosításával készül. A környezetbarát megoldást kis felirat is jelzi az ülések szélén. A típust jobban ismerők pedig még azt szúrhatják ki, hogy a váltó nem öt-, hanem hatfokozatú.
Egy további eltérés csak a gyújtáskulcs elfordítása után tűnik fel. A műszeregység ugyanis mind a hibrid 500-as, mind a Panda esetében egyedi. A Fiat 500 színes kijelzőt is tartalmazó műszere a sokoldalúbb, ez ugyanis a hibrid rendszer akkumulátorának töltöttségén kívül a vezetési stílus takarékosságát és az energiaáramlás irányát, sőt, még annak mértékét is képes kijelezni, míg a Panda egyszerűbb egységén csak az akkumulátor állapota szerepel a hibrid rendszerre vonatkozó alap kijelzések között.
A következő különbséget leginkább az veheti észre, aki hátra, a vezető mögé szeretne beülni. A hibrid rendszer akkumulátorát ugyanis a vezető ülése alá építették be, de úgy, hogy kidudorodik a padlóból, emiatt a cipő nem fér be az ülés alá, és ezért nehezebb kényelmesen elhelyezkedni. Ez a jelenség hangsúlyosabb a Fiat 500-ban, amiben amúgy sem túl sok a hely hátul, igaz, nem is családi autónak tervezték.
Technika
A mild hibrid rendszerek nem tartoznak az agyonbonyolított szerkezetek közé, a Fiaté sem az. A lelke egy nem túl nagy, 3,6 kW teljesítményű indítómotor generátor (angol rövidítéssel BSG, azaz belt starter generator, azaz szíjhajtású indítómotor-generátor), amely lassításkor visszatáplál a vezető ülése alatti 12 V feszültségű, 11 Ah kapacitású, aprócska lítiumion-akkumulátorba. A visszanyert áramot a Start-stop rendszer által dirigált újraindításokra és 30 km/h alatti motor nélküli siklásra (vitorlázásra) használja a rendszer. Utóbbihoz a váltót kell üresbe lökni, aminek lehetőségére műszerfali jelzés figyelmeztet.
Csakhogy nem csupán ennyi az újdonság, ugyanis maga a benzinmotor és a hozzá társított sebességváltó is vadonatúj. Illetve a motornak valójában csak a hengerfeje új, ugyanis az egyliteres, háromhengeres hengerblokkot – hengerenként négyszelepes hengerfejjel és turbófeltöltővel felszerelve – Firefly, azaz szentjánosbogár néven már bő másfél éve bemutatta a Fiat. Ennek a motorcsaládnak új tagja a hibrid 500-asba és Pandába beépített hengerenként kétszelepes, hosszú löketű (löket/furat: 1,24), nagy kompressziójú (12:1), szívócső befecskendezéses és szívó (azaz nem turbófeltöltéses) hengerfejjel felszerelt, 6000/perces fordulaton 70 lóerős, 3500/percnél 92 Nm legnagyobb forgatónyomatékot leadó, szintén egyliteres és háromhengeres motor. A fogyasztás csökkentése jegyében az új motorhoz friss fejlesztésű, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltót társít a gyár.
Az új, mild hibrid rendszerrel kiegészített motor és sebességváltó a Fiat-gyár állítása szerint jelentős megtakarítást hoz az előző négyhengeres motor-ötfokozatú váltó pároshoz képest. NEDC szabvány szerint mérve a szén-dioxid-kibocsátás az 500-as esetében 109 g/km-ről 88-ra, a Panda esetében 130 g/km-ről 89-re csökken, ami körülbelül 3,9 liter/100 km-es fogyasztásnak felel meg. Ez nem rossz érték, bár kérdésünkre elárulták, hogy a valós használathoz közelebb álló WLTP szabvány szerint mérve a fogyasztás 5,3, illetve 5,6 liter 100 kilométerenként.
Vezetés
Hasonlóan a legtöbb mild hibrid modellhez, a Fiat 500 és a Panda vezetése sem rejteget különleges meglepetéseket. A kulcs elfordítására elindul a motor, kuplung be, első fokozat, kuplung ki és szépen elindul az autó, majd a gyorsítással párhuzamosan lehet kapcsolgatni egyre feljebb. Az indítómotor generátor rásegítését nem nagyon érezni, de a kis háromhengeres alacsony fordulaton is elviszi akár az 500-ast, akár a Pandát – városban akár ötödikben is simán autózhatunk.
Más persze a helyzet, ha valamiért sietni kellene, mert akkor kiütközik az, hogy a motor szívó és nem turbó, azaz igényli a pörgetést a lépés szaporázásához. Egy hibridnek azonban nem a sportosság, hanem a takarékosság a lényege, aminek jegyében a Start-stop rendszer minden lámpánál leállítja a benzinmotort, majd – ami a lényeg – induláskor a kuplungpedál lenyomására egy szemvillanás alatt és nagyon simán újraindítja azt.
Ám nemcsak az újraindítás zökkenő- és rázásmentes, de a háromhengeres motor menet közben is simán és vibrációmentesen gyorsít már kis fordulatról is – ha nem is egészen annyira simán, mint a régi, négyhengeres Fire motor. De ezt legfeljebb csak az veszi észre, aki korábban rendszeresen olyat vezetett.
Költségek
A Pandának egyelőre még nincs ára, a hibrid 500-as hivatalos árlistája 4 065 000 forinttól kezdődik, de a bevezetés idején már 3 499 000 forintért elvihető a legolcsóbb kivitel. Ezen felül, egy külön, a bevezetés időszakára szánt speciális modell is megrendelhető Launch Edition néven, amely kiemelkedően gazdag felszereltséggel együtt is már 3 999 000 forintért hazavihető.
Értékelés
A mild hibrid rendszerrel kiegészített új motor sebességváltó páros majdnem olyan finoman jár, és olyan halk, mint a régi négyhengeres motor, miközben nem drágább és nem bonyolultabb lényegesen, és várhatóan a fogyasztás is csökken. Igaz, az utóbbiról egy alapos, itthon elvégzett teszt nyomán biztosabban nyilatkozhatunk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|