Röviden – Audi RS Q3
Mi ez? Audi kompakt SUV 400 lóerővel, csodálatos, öthengeres motorral
Mit tud? Négy kerékkel izomból aszfaltot szaggatni, és hétköznapi autóként működni
Mibe kerül? Legalább 18 776 520 forintba, és ennyiért elég szegényes a felszereltség
Kinek jó? Akinek nem engednek otthon sportautót venni, de imád száguldozni

Nem árt, ha hozzászokunk, egyre kevesebb élményautóba tankolhatunk majd benzint a jövőben. Nem hibáztatunk senkit, akit egyelőre nem vonzanak a villanyautóval járó macerák, pláne nem olyasvalakit, akinek benzin csörgedezik az ereiben. Vannak ugyan pozitív jelek, reménysugárnyi felvillanások, mint a Jaguar I-Pace, vagy a Porsche Taycan, de korai még örülnünk.

A sportosabb villanyautók egyelőre nagyok, nehezek, kell még egy technológiai áttörés ahhoz, hogy igazán élvezhető méretűvé válhassanak. De van egy jó hírünk! Addig sem kell könnyes szemmel lefeküdnünk a dicső múlton merengve, mert olyan autókat is bemutatnak 2020-ban, mint az új Audi RS Q3.  Sőt, halkan tesszük hozzá, az RS modellekért felelős Audi Sport 2023-ig megduplázná eladásait.

Külső

Igen, ez továbbra is egy szabadidő-autó, de nem a feleslegesen nagyméretű. 4506/1851/1602 mm a pontos külső méret a normál RS Q3 esetében, az RS Q8-ra hajazó Sportback karosszériakivitel 45 mm-rel alacsonyabb ennél. Szélességük megegyezik, hiába tűnik optikailag vaskosabbnak, azt az eltérő hátsó lökhárító okozza. A sportosabb kupét az Audi az extrovertált vásárlóknak szánja, míg a másikat a nyugodtabb kalibereknek. Annyi biztos, hogy túl nyugodt senki sem lesz, aki egyszer ráérez a 2,5 literes, öthengeres turbómotor ízére.

20 fotó

A modellfrissítés egyébként látványosan jót tett a megjelenésnek, ránézésre látszik, hogy nem csak fodrászhoz járásra tervezték. Az RS Q3 orrán egy új formájú és megjelenésű Single Frame hűtőrács kapott helyett, amely most először alumínium keret nélkül készül.

A normál modellekhez képest természetesen jóval nagyobbak a légbeömlők, 10 mm-rel szélesebbek a kerékívek, 10 mm-rel alacsonyabban ül a karosszéria, hosszabb a hátsó spoiler rajta, és jár a dupla oválkipufogó. Kár, hogy utóbbiból elég csúnyán kikandikál a jóval keskenyebb valódi méret. Ennek ellenére a RS Q3 ad a megjelenésre, extravagáns színekkel és akár 21 col átmérőjű felnikkel rendelhető. Ennél is drágább és exkluzívabb extra a kerámiafék, ami most először választható.

Belső tér

A belsőről itt is sugárzik a minőség, bár a svédországi bemutatóra mind jól felszerelt modellek érkeztek. A digitális műszerfal, az integrált fejtámlás, elektromos állítású, méhsejt mintázatú Alcantara-borítással rendelkező ülés, és az ugyanilyen borítású kormány megadja a jó alaphangulatot.

SUV-ba zárt élmény 6

Az integrált fejtámlás ülések kényelmesek, jól mutatnak, és nem alapáron járnak

SUV-ba zárt élmény 7

Hátul a lábtér elmegy, a fejtér még a Sportbackben is jó

Új a kormányon az „RS Mode” feliratú kapcsoló, amire saját igényünk szerint hangolhatjuk a hajtásláncot és a futóművet, ahogyan lehet azt a BMW M-modellekben is. A középkonzolon egy rakás sportos kijelző megjeleníthető, van teljesítmény- és nyomatékkijelzés, G-erő- és köridőmérő is, ha versenypályára tévednénk. Ez megint kevésbé valószínű egy SUV jellegű autóval, de azért nem áll tőle messze a száguldás.

Hétköznapokon a hátsó sorban is egész kényelmesen elférni, a fejtér 190 centivel is rendben van még a laposabb Sportback verzióban is. A csomagtartó tágas: 530-1525 liter között mozog a térfogata.

Technika

Térjünk rá az RS Q3 legfontosabb részére, az elöl keresztben beépített öthengeres, 2,5 literes turbómotorra, amihez természetesen napokban éppen negyvenéves quattro összkerékhajtás társul. Utóbbi nélkül 400 lóerő elképzelhetetlen lenne egy ilyen autóban, de most a motor a kuriózum. Az Audinál az öthengeres története még a quattro hajtásnál is régebbre nyúlik vissza, 1976-ban jelent meg az első öthengeres motor az Audi 100-as orrában.

SUV-ba zárt élmény 8

400 LE, 480 Nm, és ami a legfontosabb: öthengeres

És hogy miért annyira szerethető az öthengeres elrendezés? Aki próbált már hasonlót, az tökéletesen tudja: a hangélmény miatt.  A 2.5 TFSI motor népszerűségét egyébként jól mutatja, hogy kilencszer is megválasztották az év motorjának. Az erősen átdolgozott egység alumínium forgattyúsházat, üreges főtengelyt kapott, a vízpumpa változó vezérlésű, az alumínium dugattyúkat pedig belső olajhűtés tartja karban. Az eredmény 26 kilogramm megtakarítás, 400 lóerő és 480 Nm nyomaték.

Egy kis ízelítő a hangélményből

a videó a hirdetés után indul

A jellegzetes, különösen szerethető ritmusú motorhang az Audi szerint az 1-2-4-5-3 gyújtássorrend eredménye. Hogy igazán kiélvezhessük az utolsó jó hangú motorok egyikét, az RS sportkipufogó-rendszert már nem spórolnánk el 383 ezerért.

Győrben születik

2019-ben az Audi Q3 volt a legnagyobb darabszámban gyártott (120 230 db) modell az Audi Hungáriánál, és ebbe már beleszámít a szeptember 30. óta készülő RS Q3 is. A helyben összeszerelt motorok száma jóval meghaladja az autókét – közel két millió példányt raktak össze a szorgos győri dolgozók. Az öthengeres benzinmotor persze nem a leggyakoribb darab,  abból 14 927 db készült.

SUV-ba zárt élmény 9

 

Az öthengeres kötelező kellékei az összkerékhajtás (a korábbinál pontosabb hátsókerék-hajtással) és a hétfokozatú duplakuplungos (S tronic) váltó. Vezetői módokból a két RS mód mellett választható még öt másik, ami a futóművel, a kormányzással, a motor- és váltókarakterisztikával, valamint a hangzással variál.

Mivel az RS Q3 akár 280 km/órás sebességgel is téphet felár ellenében, nem árt a jó fék sem. Az is új, az acéltárcsás setup elöl hatdugattyús, 375 milliméteres tárcsával, hátul 310 -essel. A kerámiafék átmérője 380 és 310 mm, ára a színtől függően 1,75 – 1,9 millió forint között van.

Vezetés

Álló helyzetből 4,5 másodperc alatt gyorsul százra az RS Q3, a maximális nyomaték 1950-5850/perc fordulat között érhető el. Az ülésbe szorító erőtől ezúttal el kellett tekintenünk, mivel a bemutatót a svédországi Arvidsjaurban tartották, amely Arjeplog mellett az autógyártók egyik kedvelt téliteszt-helyszíne, és mint olyan, havas, jeges, hideg.

Az állandó hó birodalmában kizárólag szöges gumival lehet közlekedni, így tettünk mi is. Lehet rá mondani, hogy négy folyamatosan tapadást vesztett kerékkel, és ordító motorhanggal autózni nem túl környezetbarát, ámbár arrafelé kevésbé lep meg bárkit, plusz rendkívül szórakoztató is.

SUV-ba zárt élmény 10

10 mm-rel alacsonyabban ül, és 10 mm-rel szélesebb a sárvédőív a legizmosabb Q3-ason

SUV-ba zárt élmény 11

Gázra dobja a farát, nagyon jó az egyensúlya

Ami viszont kiderült az RS Q3-ról, az a rendkívül jó súlyelosztása és kezelhetősége. A befagyott tó jegén kialakított nyomvonalon szinte alig volt kicsúszás, pedig az ehhez hasonló programokon ez alaposan el tudja rontani a mókát. Az Audit minimális kormányzással, a gáz finom adagolásával nagyon könnyű csúszásban tartani, egy kis fékezéssel vagy gázelvétellel átlendíteni a másik oldalra. Ha ebből a tulajdonságaiból száraz aszfaltra is tartogat valamit, akkor imádni való lesz.

Költségek

Az Audi RS Q3 is a gazdagok játékszere (Európában főként a németeknél és a briteknél népszerű), mivel alapáron 18 776 520 forintot kérnek el érte. Asszisztensrendszerekből jó a felhozatal, de a kényelmi funkciókért fizetnünk kell. Ahhoz, hogy a manuális klímánál jobbat kapjunk, legyen tolatókamera, kulcs nélküli indítás, távolságtartó tempomat vagy elektromos ülés, mind felárat kell fizetnünk. Városi fogyasztásnak 11,5 litert ad meg az Audi, vegyesre 8,9/100 km-t.

Értékelés

Az RS Q3 napjaink egyik legszerethetőbb darabja a sportos szabadidő-autó kínálatból. Öthengeres motorhangja olyan előny, amit nyolc henger alatt nehéz felülmúlni. Visszafogott mérete még nem teszi teljesen alkalmatlanná az élményautózásra, így jó kompromisszum lehet a sport- és a családi autók között.

Mellette – Ellene
 
  • Erős, szép hangú öthengeres motor
  • Jó súlyelosztás, könnyű irányíthatóság 
  • Finoman működő hajtáslánc
  • Modern asszisztensrendszerek
  • Tágas csomagtartó
 
  • Visszafogott alapfelszereltség
Hány pontot adnál a szépen duruzsoló RS Q3-nak?
átlag
8.00
szavazat
545
Hány pontot adnál a szépen duruzsoló RS Q3-nak?