Rövid, de tapasztalatokban gazdag próbaúton vezettük az elektromos MINI-t Budapesten és környékén. A BMW Csoport legkisebb autójának villanymotorral is megvan a varázsa. A többi prémiummárka ilyen kicsiben egyelőre nem kínál villanyautót, a volumenmárkáktól lesz testhezálló konkurense. Már csak azt kéne tudni, mi lesz az állami ártámogatással és mennyibe kerül majd.
Külső
Egyelőre csak a háromajtós, F56 kódjelű MINI Cooperből készül elektromos verzió. Az autó hossza 3850 mm, szélessége 1727, magassága 1414 mm. A tengelytávolság 2495 mm, tehát a fősodorba tartozó kisautóknál 15-20 centivel rövidebb, a Swiftnél viszont egy centivel hosszabb az Oxfordban gyártott elektromos kiskocsi. Az autó nagyobb magasságát jól leplezték a tervezők, a kerékjáratok magasságában lehet a trükk.
Sajnos ezzel a generációval odalett a MINI egyik jellegzetessége, az extra rövid első túlnyúlás, az orra majdnem annyira túlnyúlik az első kerekeken, mint az olcsóbb kisautóké. A meredek, feketére fényezett tetőoszlop a márka ezredfordulós visszatérése óta alapelem, a krómfényes kilincs szintén. A lámpákat keretező LED-gyűrű a menetfény, ami irányjelzéskor borostyánsárgára vált.
Tetszett a hátsó lámpában a brit zászlómotívum és engem megvettek az elektromos hajtást azonosító sárga színnel is. A típusjelzés és a küszöbtakaró díszléc S-e is sárga, sárga a jelvény a csomagtérajtón és az első sárvédőkön, sárga a csík az orrmaszkon.
Belső tér
Mély üléshelyzetével és a meredek tetőoszlopokkal az autó tökéletesen adja a MINI-hangulatot, hiába magasabb nagyjából 1,8 centiméterrel a belső égésű motoros testvéreknél. A középső műszeregység digitális kijelző, képátlója 5,5 hüvelyk. Tőle balra az erőtartalék-jelzőt, jobbra az akku töltöttségét mutató műszert találni.
Középen 6,5” az érintőkijelző képátlója. A menüben barangolást az iDrive pogácsáját idéző forgókapcsoló teszi lehetővé, az elektromos kézifék kapcsolója melletti műanyagokon jól kivehető a spórolás.
211-731 literrel a csomagtér apró, az egy centivel rövidebb Swifté 265 literes, de a nagyfeszültségű akkumulátor okos elhelyezésének köszönhetően legalább nem kisebb, mint a benzines és dízel verziókban.
Sport, Mid Green, Green és Green+ üzemmódok közül választhatunk egy kapcsolóval, igen egyszerűen. Green+-ban az autó az utastér temperálását erősen visszaveszi és a légkondicionálást is leállíthatja a hatótáv érdekében. Greenben kissé hervadt a gázreakció, a Mid pont jó, a Sport pedig méltó a nevéhez.
Technika
A MINI Cooper SE villamos gépe nem a hátsó kerekeket hajtja, mint a konnektoros hibrid Countrymanben. Motorteljesítménye 7000-es percenkénti fordulatszámon 135 kW (184 LE). A 270 Nm nyomatékú szinkron villanymotor az i3S-ből ismerős, a nagyfeszültségű akkumulátor viszont eltérő.
Bruttó kapacitása 32,6 kWh, ebből az autó hajtására valóban kihasználható nettó akkumulátorkapacitás 28,9 kilowattóra. A 12 akkumodult a MINI is T-alakba rendezte, a T hosszabbik szára van az első ülések között, a rövidebb a hátsó ülések alatt. Mivel ez nem önálló padlólemezre épülő elektromos autó, az akku az alváz alá lóg, kicsit csökkentve a hasmagasságot. Az odaverés következményeitől erős fémlemez védi az akkumulátort.
Nem volt cél a nagy hatótávolság, mert a súlyosabb, nagyobb térigényű akkuk rontanák az autó dinamizmusát. A WLTP-szerinti hatótávolság 225-234 km, ha ennek a két harmadát veszitek télen és életszerűen haladva, az is a négyszerese annak a 37 kilométernek, amit a MINI ügyfelek naponta átlagosan megtesznek autójukkal.
Más elektromos kisautókkal összevetve a MINI tölthetősége nettó csalódás. Egyenáramú villámtöltéssel a CCS Combo 2 csatlakozóval 50 kW a felső határ, amivel 35 perc alatt érhető el 80 százalékos töltöttség. Utána erősen visszaszabályozza a töltőáramot a szisztéma, hogy kímélje az akkumulátort, mint minden elektromos autó. Ez váltóárammal is hasonló: a gyári adat szerint 0-80 százalék között 2,5 óra telik el a 11 kW-os AC-töltőn, a maradék 20 százalékot még egy óra alatt veszi fel az akkumulátor.
Tehát optimális esetben 50 kilowattal mehet a villámtöltés, aminek a Honda e, az elektromos Opel Corsa és a Peugeot e-208 a dupláját nyújtja 100 kilowattos töltési teljesítménnyel. A töltőnyílás ugyanott van, mint a belső égésű motoros MINI-ken, a jobb hátsó sárvédőben.
Sajnos a MINI Cooper SE a töltőinfrastruktúrát uraló váltóáramú töltésben nem éri utol a Renault Zoét, amely 22 kilowattal tölthető AC-töltőkről. Az elektromos MINI-ben váltóáramról a 11 kilowatt annak tükrében mégis jó, hogy sokkal drágább villanyautók is csak 7,2-7,4 kilowattot tudnak. A MINI-vel árban összevethető belépő LEAF 3,6-ot, jobb felszereltséggel 6,6 kilowattot. A töltés indulásakor narancssárga, utána pulzáló sárga, a jóllakottság elérésekor zöld fény világít a töltőcsatlakozó fölül.
Amiben a MINI hagyományosan egyedülálló, az a hátul is független kerékfelfüggesztés. Még az Audi A1-nek is be kell érnie az olcsóbb, de bőven megfelelő csatolt hosszlengőkaros konstrukcióval a Polóból, a BMW viszont a MINI 2000-es újjáélesztése óta áldoz a fejlettebb hátsó futóműre. Ebből a költségek szorításában sem engedett, jóllehet az összes kisautó az európai piacon félmerev hidas hátul.
Villanyautós szinten kedvező az 1365 kilogrammos súly, a csak öt centiméterrel hosszabb, 3895 mm-es Honda e 1542 kilót nyom. A többletsúly mérsékelt, 145 kiló van az automatikus váltós Cooper S és a Cooper SE között.
Jó rajtkészségéhez elég két adat. 0-60-ra 3,9 mp alatt gyorsul, százra 7,3 mp a gyorsulás ideje. A 150 km/órás végsebesség is jó érték egy elektromos kisautótól. Nem azért ennyi, mert nem menne többet, de az egyfokozatú áttétellel itt érdemes megszabni a csúcssebesség határát.
Ha nem vágnák vissza a végsebességet, akkor a villanymotor hatásfoka romlana, tehát az autózás 99 százalékában a kisebb hatótávolság miatt hátrány érné a tulajdonost, csak hogy az esetek 1 százalékában ne 150-nél álljon meg a mutató, hanem valamivel nagyobb sebességnél.
Vezetés
184 lóerő egy ekkora autóban eleve jót ígér. A valóság ennél is szebb, a villanyautóktól megszokott elindulást a MINI Cooper SE kormánycibálás nélkül produkálja. Az ARB (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) a beavatkozás helyéhez közeli keréktúlpörgés-korlátozásnak fordítható.
Mivel a kipörgésgátlás vezérlését nem a menetstabilizáló rendszerbe, hanem közvetlenül a motorirányító számítógépbe integrálta a gyár, pár ezredmásodperccel gyorsabbak a beavatkozások. Kerékkipörgés kikapcsolt menetstabilizálással sincs.
Azonnal lehívható erejével a MINI könnyen okoz meglepetést. Gyorsulása annyira jó, hogy az indexelők előtt könyörtelenül záró középkorú asszonyságoknak sincs ideje reagálni sávváltáskor.
A kétfokozatú visszatermelés erősebbik állásában fékpedál érintése nélkül lehet közlekedni. A másik viszont hagyja szabadon gurulni az autót gázelvételkor, hogy a hektikus vezetés ne zabálja fel az értékes lendületet, amit a villanyautókban a benzinhez és a gázolajhoz képest szánalmas energiamennyiségből kell kigazdálkodni. Kis sebességnél a villany MINI is produkál műzajt, ami kötelező, bár egyelőre kikapcsolható tartozéka a halk autóknak, tehát az elektromos és a konnektoros hibrid modelleknek is.
Videón az elektromos MINI
Bár a Münchenből a Frankfurti világpremierre vezető 398 kilométeres utat egyetlen DC-villámtöltéssel (50 kW, 80%-ra 35 perc alatt) megtette az autó, a 10 Celsius-fok körüli budapesti tavaszban 152 km hatótávolságot ígért induláskor az egyik autó és 106 megtehető kilométerrel érkeztünk meg a mintegy 35 km-es próbautat követően.
A táv csekély, de autentikus volt, mert a városi szakaszok mellett az M0 autóúton is jártunk az autóval, 130 körüli sebességgel. Melegebb időben, de nem hőségben 180-200 km lehet a hatótávolság, ami értelmes kompromisszum egy városi autónál. Más kérdés, hogy a hasonló árakon nagyobb hatótávot adó elektromos kisautók, így a 208, a Corsa F, pláne a váltóáramú töltés koronázatlan királya, a Renault Zoé lényegesen többet nyújtanak.
Hiába magasabb az autó 1,8 centivel, súlypontját az akkumulátor 3 centiméterrel mélyebbre viszi többi MINI-nél, ami többletsúllyal együtt is kiválóan vezethetővé teszi. Ráadásul az orrnehézségen javít a tény, hogy a motortartó keret ellenére a villanymotorral valamivel kisebb súly hárul az első kerekekre, mint benzinessel. Ha még hátul is hajtana, egy laza ESP-vel tényleg itt volna a Kánaán.
Gázelvételkor nagyon eltérően viselkedik az autó normál és erős visszatermelésre állítva. A beállítás a középkonzoli billenőkapcsolóval módosítható, laza rekuperációval narancssárga fény világít. Visszajelzés híján is feltűnne, melyik aktív éppen, mert fokozott visszatermelésénél nagyon határozott a lassulás gázelvételkor. Az utasoknak ez nem harmonikus, viszont így fékezés nélkül gyorsan megáll az autó, egyedül járva az egypedálos vezetésnek is megvan a vonzereje.
Nekem jobban tetszett a sokkal enyhébb visszatermelés, amely független a választott üzemmódtól. Az autó ekkor is megáll gázelvételre, csak hosszabb úton és ugyanúgy könnyít a megállás pillanatában a féken, hogy bólintás nélkül álljon meg az autó. Sok meló lehet a programozásában, tényleg úgy csinálja, mint egy rutinos sofőr.
Költségek
Ezúttal a MINI nem hajolt ki az ablakon az árazással. A Cooper SE igazán kedvező ár/érték aránnyal követi a zöld rendszámos autók közé a villamosítás sárga színét bevezető Cooper SE Countryman All4-t.
10 500 000 és 13 162 000 Ft között mozog az autó listaára, amiben egyelőre nincs támogatás, mert ahogy a Vezess megírta, átmenetileg megszűnt a támogatás. A régi rendszer szerint ez 9 milliós induló volna, ami egy prémiumtermékért a kis hatótáv ellenére is minimum versenyképes.
Négyféle előre konfigurált kivitel teszi egyszerűbbé a készletezést és a gyártást és csorbítja az ügyfeleknek azt a lehetőségét, hogy egyenként összeválogatott extrákkal a saját igényeikre szabják az autót. S, M, L és XL modellek rendelhetők, az alapverzió is gazdagabban felszerelt a benzines Cooper S-nél.
A hőszivattyú a takarékosabb temperálással fontos energia-megtakarító eszköz egy elektromos autóban, dicséret illeti a gyártót, amiért ezt felár nélkül adja. Szériafelszerelés a telefonos alkalmazással is indítható állófűtés, a netkapcsolatos navigációsrendszer, az elektromos rögzítőfék és a kétzónás automatikus légkondicionáló. Egy kisautótól ma is említésre méltó felszerelés a csúcsmodell mátrix-LED csodalámpája.
Még egy videó: elektromos kisautó mögött 777-es Boeing a kötélen
Értékelés
Egy MINI villanymotorral is belevaló autó, körbeautózza a nagyokat. Megőrizte a hangulatát, a vezetés örömét, a lelkes farcsóválást gázelvételre és új benne az azonnali és intenzív gyorsulás élménye. Azt éreztem benne, hogy a G 63 AMG-s pénzeszsák mellől a következő pirosnál átül mellém a bombanő, mert az elektromos MINI-vel pezseg az élet. Ez a derű és hangulat megfizethetetlen, de kategóriáján belül az autó még csak drágának sem mondható.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|