Röviden – Opel Corsa-e
Mi ez? Elektromos verzió a hatodik generációs, Zaragozában gyártott Opel Corsából. Kizárólag ötajtós karosszériával és 136 lóerős villanymotorral.
Mit tud? Folyadékkal fűtött, hűtött lítiumakkumulátora akár 100 kW-os teljesítménnyel villámtölthető.
Mibe kerül? 11,4 az egyik, 11,96 millió Ft a másik verzió listaára. Egyelőre nem tudni, mekkora lesz az állami kedvezmény.
Kinek jó? Hosszabb, autópályás utazásokra is bevethető villanyautót keresőknek jó az egyenáramú villámtöltéssel. Nagyrészt városi használatra és AC-töltésre a jóval alacsonyabb árú és még nagyobb hatótávú Renault Zoé racionálisabb.

Múlt hét közepén, amikor még nem volt ennyire fokozott a nemzetközi koronavírus-helyzet percepciója, maroknyi kollégával felkerekedtünk, hogy kipróbáljuk Berlinben az első elektromos Opel Corsát.

Ferihegy aznap olyan szomorúan üres volt, mint most a turizmusból élők pénztárcája. Az összes lengyel autós szakírót letiltotta a munkáltatójuk a külföldre utazásról, mi heten viszont mentünk. Ami két napja még természetes része volt a mindennapoknak, az három nappal később felelőtlenségnek tűnhet. Ennyit változik a hangulat pár nap alatt. Talán jó ideig ez lesz az utolsó nemzetközi autóbemutató, amit a Vezessen olvastok, de legalább egy releváns autó fontos újdonságáról szól.

Külső

Néhány, a villanyos hajtásra utaló jelvényt és a kipufogócső hiányát leszámítva a hatodik generáció elektromos verziója csak az áramvonalasabb felnikkel tér el a többi F Corsától. Hossza 4060, szélessége behajtott tükrökkel 1765, terheletlen magassága 1435 mm.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 1

Öntudatos formatervű, német jellegű autó épül a francia gazda CMP, azaz Common Modular Platform padlólemezére. A világítási csomagban a LED-es ködlámpával együtt 180 000 forintért kapható eco-LED-es első fényszóró magabiztos rajzolatú ívet ad a nappali menetfénynek az orron. Az elektromos Corsa kiállásának jót tesz a nagyobb nyomtáv is, ami elöl 1501, hátul 1500 mm-re, tengelytávja 2538 mm-re nőtt, aminek okára a technika részben kitérünk.

Belső tér

Mivel a karosszéria egyforma, az utastéri térkínálat közel azonosnak tekinthető, de a hátsó utasoknak picit még rosszabb a dolguk, mint a többi F Corsában. A kis ajtónyílás és a szerény lábtér megmaradt, valamivel nehezebb viszont az első ülések alá bedugni a lábfejünket, mert ott is vannak akkumulátorok. Minimális eltérés még a hátsó ülés akkumulátor-elválasztófalának meredeksége, tehát a Corsa-e-ben inkább elöl szép az élet.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 89

Kicsi az ajtókivágás, kevés a hely és nem lehet kényelmesen az első ülések alá dugni a lábfejeket az akkumodulok miatt az elektromos Corsában

Ott viszont igazán szép. Kényelmes az ülés, a német fél odafigyelt az Opel-hangulat megteremtésére a PSA-egyenkapcsolók és slusszkulcs dacára. A minőségérzettel elégedettek voltunk. A digitális műszeregységre lekérhető a navigáció útmutatása, ami nem is ártott a helyenként döcögve működő rendszernek.

130 ezer forintért a téli csomagban az ülésfűtést kormányfűtés egészítheti ki. A fűtőrendszer a takarékosabb, hőszivattyús megoldású. Az autó előfűtése vagy indulás előtti lehűtése megoldható okostelefonról indítva, amikor még a hálózati áramot fogyasztjuk vele, nem az autó hatótávjából áldoz fel értékes kilométereket az utastér temperálása.

Alaphelyzetben 42 literrel kisebb a csomagtartó az elektromos Corsában, mint a belső égésű motoros testvérekben, talán a csomagtérpadló alatti rekeszt foglalják el az akkuk. A töltőkábeleknek nincs hely a padló alatt. A 267-1042 literes csomagtér bőven vállalható kompromisszum a 309-1081 literrel szemben.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 90

Sokat javít az első utas lábterén a műszerfal kimélyítése, így ülése előrébb húzható és többb hely jut a mögötte szorongónak

Ám a mindössze 2,7 centivel hosszabb Zoé nagyobb akkukapacitása ellenére 338-1225 litert nyújt, amin látszik, hogy egy önálló padlólemezű elektromos autó ezen a téren kevesebb megalkuvást kíván, mint a PSA-csoport márkáinak megoldása.

Technika

216 darab lítiumelektródás akkumulátorcella alkot 18 modult az elektromos Opel Corsában. A beszállító a kínai CATL. Az 1455 kilós autó tömegéből 345 kg jut az akkucsomagra. A Corsa-e nyomtávját azért kellett elöl-hátul 12, tengelytávját 7 mm-rel megnyújtani, hogy 16 helyett 18 modul férjen el H alakba rendezve. A karosszéria egyforma a dízel és a benzines modellekével, csak a kerekek pozíciója más. Az akkucsomagot csavarozott és ragasztott acélkeret védi.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 91

Ettől rugalmas a CMP-padlólemez: fent a dízel és a benzines, lent a Corsa-e felépítése. Elöl van a váltóáramú, hátul az egyenáramú csatlakozó. 345 kg az akkucsomag súlya

Kell is az ereje, mert a telep és tokozása kicsit lelóg az autó hasa alatt, mérsékelve az új Opel Corsa-e hasmagasságát. 50 kilowattóra a gyári adatok szerinti akkukapacitás, ami bruttó érték lehet. Legalábbis a hasonló méretű és súlyú Zoé WLTP-hatótávja 395 km a 15-ös kerékszettel és ott 52 kWh a kapacitás, de ez a Renault hajtására ténylegesen felhasználható, nettó árammennyiség, az akkuk élettartamának megőrzését biztosító tartalékon felül.

Meglepő ebben a kategóriában a folyadéktemperálású akkumulátor, aminek azonban nagyon is megvan a létjogosultsága. Egyrészt a PSA-csoport el akarta kerülni a Nissan LEAF-ek problémáit, amelyeknél a túlmelegedő akkukat meleg időben nemigen lehet gyors áramfelvételre bírni villámtöltőn. A 100 kW csúcsteljesítményű egyenáramú villámtöltéshez illetve a csúcsérték megközelítéséhhez is tisztességes akkufűtés kell télen és hűtés forró időben.

Ez az autópályás használhatóság alapja, amikor a legészszerűbb módon, mondjuk 5 és 80 százalék közötti töltéssel ugrál egyik villámtöltőről a másikra az okosan tervező villanyautós két Type 2-CCS kombinált csatlakozó között.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 92

Meglepő és örömteli a lítiumion akkumulátor folyadéktemperálása. Így nyáron is 100 kW-tal mehet a villámtöltés, mint a sokkal drágább villanyautókban és csökken az akkucserék kockázata

A gyártó ígérete szerint fél óra alatt elérhető a 80 százalékos töltöttség, ez elég optimista becslésnek tűnik. Az autó fejlesztési vezetője a töltés lassulásáról idézett valakit. A töltési sebesség ezek szerint olyan, mint a parkolóházban a szabad helyek megtalálása: üres parkolóházban gyorsan megy, de az utolsó helyekért már nagyon sokat kell körözni.

Váltóáramú töltési módban az elvárhatót hozza az új Corsa. Alaphelyzetben 7,4 kW-os a fedélzeti töltője, 200 000 Ft felárért 11 kW a töltési teljesítmény maximuma három fázison, 16 amperen. Ez még mindig csak a fele a váltóáramú töltés koronázatlan királya, a Renault Zoé 22 kilowattjának. Az új MINI Cooper SE-ben alapáras a 11 kW-os AC-töltő, ami nagy időnyereség a 7,4-es töltéshez képest.

Jó dolog, hogy ahol adott a 32 amperes, piros fedeles kiállás, és az autóhoz megvették a háromfázisú töltőt, ott egy fázison is 7,4 kW-tal tölthető az akkumulátor.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 93

Ha az akkumulátor kapacitása 70 százalék alá csökkenne 8 éven vagy 160 000 km-en belül, a gazdi friss cellákra számíthat garanciában

Jól jön az autóhoz járó vésztöltési lehetőség is, a sima 230 voltos konnektorba dugható kábel egyfázisú töltéshez. A Corsa vívmánya a rendelhető univerzális töltődoboz, aminek csatlakozóival az 1,8 kW-os háztartási röfitől 11 kW-ig terjednek a töltési opciók a háromfázisú ipari áramos, a kéknél nagyobb, piros csatlakozófedeles háztartásokban. Sajnos ezt nem találtam meg a magyar árlistában.

Mivel az akkucellák hasonló hőmérsékleten érzik a legjobban magukat, mint sok ember is, 21-22 Celsius-fok körül tartja a temperálás a cellahőmérsékletet. A töltésvezérlés itt is árgus szemmel figyeli az egyes cellák egyenletes töltését, cellafeszültségét. A folyadékos temperálásra azért is áldozott a PSA, hogy kisebb várható kiadásokkal adhassa a 8 év/160 000 kilométeres akkumulátorgaranciát. Az autó fejlesztési vezetőjével beszélgetve megtudtam, hogy a vállalás az eredeti kapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozik, ami igazán tisztességes arány.

Mivel a francia tulaj az egy kasztni, háromféle hajtáslánc megoldásban hisz, külön elektromos modellek helyett ugyanazon autó választható benzines, dízel- és elektromos motorral is.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 94

Type 2-es csatlakozóval lehet otthoni 230 voltos vagy közterületi töltőoszlopról tölteni váltóárammal. Az egyenáramú villámtöltés csúcsteljesítménye átmenetileg elérheti a 100 kW-ot, az AC-töltés tejesítménye alapáron 7,4, 200 ezer Ft fejében 11 kW lehet

Így abból gyártanak többet vagy kevesebbet, amire nagyobb az igény, bizonyos határok között rugalmasabb a gyártás. Mert a nagyfeszültségű akkumulátorok ott sem a földből sarjadnak, a sok más típusban használt belső égésű motorból viszont könnyebb így a készletezés.

100 kW (136 lóerő) csúcsteljesítményű szinkron-villanymotor hajtja az elektromos Opel Corsát, forgásiránytól függően előre és hátrafelé. Ezzel működik az áram-visszatermelés (rekuperáció) gázelvételkor és fékezéskor. 0,6 m/s2 a regeneratív lassulás határa normál és 1,3 m/s2 B üzemmódban, fokozott visszatermeléssel, amikor az akku nem túl hideg és nincs csurig töltve.

Vezetés

Sajnos az elektromos Corsa F is megörökölte az indításhoz és a motor leállításához nyomva tartást igénylő indítógombot, nem elég határozottan megnyomni. Érdekes, hogy nem hallottunk figyelmeztető műhangot parkolás közben vagy lassan haladva, és a menüben sem bukkantunk rá.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 95

Berlinben vezettük az elektromos Opel Corsát. A felirat szerint az egykori NDK alattvalóinak 10-15 évet kellett várnia a hazai gyártású Trabant átvételére, az export élvezett prioritást

Kétféle gumit kaphat az Opel Corsa-e, Michelin Primacy4 vagy Continental EcoContact 6 lehet rajta, 16 vagy 17 hüvelykes átmérővel. A futóműhangolás egy ideje az Opelek erőssége, ami a villanyhajtású Corsára is igaz. Felnőtt autóként, nyugodtan fut az úthibák élét elvevő kerékfelfüggesztéssel. Ami egy elöl rugóstagokkal és MacPherson-gólyalábbal, hátul csatolt hosszlengőkarral működő konstrukció.

Sajnos a benzinesek és a dízel menetpróbájának helyszínével szemben a nagyrészt városi tesztút nem tartalmazott olyan kanyarokat, ahol érdemben kiderült volna bármi az autó úttartásáról. Kanyarpotenciálját a tesztautóval, hazai pályán kiderítjük. Mivel a 345 kg-os akkucsomag nemcsak a súlypontot viszi lejjebb 57 mm-rel, de védőketrece merevíti is az autót, várhatóan lesz minek örülni.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 96

82, 109 vagy 136 lóerőt ad le a szinkron villanymotor eco, normál és sport üzemmódban, a forgatónyomaték 180, 220 és 260 Nm

Jól kivehető különbség van az egyes üzemmódok között. Takarékos módban 60 kW (82 LE) és 180 Nm, normálban 80 kW (109 LE) és 220 Nm vehető igénybe a 100 kW (136 LE) és 260 Nm csúcsértékből. Emiatt Eco állásban az addig fürge autó szárnyaszegetten gyorsul, de az akadópontnál mélyebbre nyomott menetpedállal a teljes motorerő lehívható, biztonsági okból, például egy elmért előzés befejezéséhez.

Padlógázzal és sport módban 8,1 mp elég 100-ig, a végsebességet 150 km/órában szabja meg az elektronika. Ha a hatótávba belefér, laza, gyors előzésekkel haladhatunk, némi szélzajjal és gumihanggal áttört, de igazán kellemes csendben.

A bemutatón elhangzott, hogy a hagyományos autót tankolni út közben olyan, mint kézzel mosogatni. Rövidebb ideig tart, mint a mosogatógépre bízni, de időkiesés az embernek. Bizonyára az otthoni töltésre gondolt a költő, aminél a külön költséget jelentő fali töltővel valóban kétszer 10 mp a töltési idő: amikor megjövök, bedugom, amikor indulok, kihúzom.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 97

Kedvező a minőségérzet. A kormányfűtés és az ülésfűtés csomagban 130 ezer forintba kerül. A 11,4 milliós listaárú autóban műanyag a kormánykerék, a bőrbevonat felára 20 000 Ft, ami érthetetlen

Út közben nagyon más a helyzet. Némi bizonytalanságot okozhat a töltők működése, rendelkezésre állása, jóval többet, mint az esetleg épp feltöltés alatt álló benzinkút és a villanyautók szaporodásával egyre valószínűbb, hogy egymásra is várni kell majd. 10 perc alatt 700-800 kilométernyi kőolajszármazékot tankolni annyival kényelmesebb, gyorsabb és biztosabb, mint jelenleg hosszabb utakon elektromos autót tölteni, hogy kár volt ezt a mosógépes dolgot felhozni. Annyira nem mókás a villanyautózás hosszabb utakon, ha bármi malőr becsúszik.

De a töltési nehézségeket az elektromos Opel Corsa enyhíti, amennyire lehet. WLTP-mérés szerint 337 km a hatótávolság, ebből 220-ra hideg időben és a várost elhagyva is számíthat a villanyautós. Vagy autópályán, ha nem vigyáz a jobb lábára.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 98

Kicsit lelóg az autó hasa alá az akkumulátorcsomag. Az akkukat védő acélkeret az autó szilárdságát is javítja

Városi forgalomban viszont lehengerlően jó az elektromos autó és itt a teli akkunál 280 km-re ígért hatótávval átvett autó a tesztút első, rövid szakaszát követően 290-et kiírva hálálta meg a siklást a forgalommal. Merülés (autózás) közben a lítiumionok a cellák negatív pólusáról a pozitívra vándorolnak, az elektronok pedig a villanymotor áramkörén átáramolva hajtják az autót.

Költségek

Egyelőre bizonytalan, mekkora támogatást kapnak majd az új villanyautóra költők az adóforintjainkból, mert a támogatási keret kimerülésével február vége óta a magyar állam nem szubvencionálja a reálisan 8-20 milliós új autók megvásárlását.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 99

11 400 000 Ft az e-Edition belépőmodell, 11,96 millió Ft a jobban felszerelt e-Elegance listaára. Egyelőre nem tudni, mennyi vonható le ebből állami támogatásként

Kétféle felszereltség kapható itthon, az e-Edition és az e-Elegance, 11 400 000 és 11 960 000 forintos listaáron. Ezért a pénzért elég szomorú a műanyag kormánykerék az e-Editionben és az első kartámasz hiánya. Előbbi 20, utóbbi 30 ezer forintba kerül. Mindkét kivitelhez 200 000 Ft a 11 kilowattos, háromfázisú váltóáramú töltés lehetősége.

Hátsó parkolássegítés 60 ezer forintért vehető, tolatókamera radarral együtt 120 ezer forinttól. Széria a táblafelismerés, az automatikus vészfékezőrendszer, a vakító fényre elsötétedő belső tükör esőérzékeléssel és automatikus fényszórókapcsolással. Az állóra fékező és a sorral újrainduló adaptív sebességtartás, a gyalogos- és kerékpáros-felismerés csak a drágábbik Corsához érhető el 150 000 forintos felárért. Új az összes F Corsában most debütáló aktív sávtartás is, ami az adaptív sebességtartással együtt működik a kvázi önvezető csomagban.

Értékelés

Gyors egyenáramú villámtölthetőségével, sebes AC-töltésével, 337 km WLTP szerinti hatótávjával, 136 lóerős villanymotorjával hajtási és töltési oldalról is jól áll az Opel Corsa-e a mai elektromos kisautók között. Hátul szűk, hiányosan felszerelt, de belül nívós, erős, csendes elektromos autó. Már csak azt lenne jó megtudni, mennyibe kerül állami támogatással.

Ez most jó ideig az utolsó külföldi tesztünk 100

Kipufogót hiába is keresnénk rajta. Halk, erős és harmonikus elektromos autó lett az F Corsából

Mellette – Ellene
 
  • Harmonikus külső
  • Kedvező hatótávolság
  • Jól elhatárolt üzemmódok
  • Energikus gyorsulás
  • Kényelmes ülések
  • Tetszetős belső kivitel
  • 100 kW-os DC-villámtöltés, extraként 11 kW-os AC-töltő
 
  • Hiányos alapfelszereltség
  • Kis ajtónyílás és szerény térkínálat hátul
  • Kisebb csomagtér a dízelnél és a benzinesnél
  • Erősen látható Peugeot-rokonság
Hogy tetszik az elektromos Opel Corsa F?
átlag
6.18
szavazat
333
Hogy tetszik az elektromos Opel Corsa F?