Röviden – Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic | |
---|---|
Mi ez? | Középméretű SUV, a Renault Koleos második generációjának enyhén renovált verziója az erősebbik dízelmotorral, összkerékhajtással és csúcsfelszereltséggel. |
Mit tud? | Ár/érték arányával lehet versenyképes. |
Mibe kerül? | Csak fokozatmentes váltós és dízelmotoros Koleos kapható. Az elöl hajtó Zen 150 lóerős motorral 9 799 000 forintról indul, a tesztelt modell listaáron 12,3 millió forinttól felfelé extrázható 13 millió forintig. |
Kinek jó? | Azoknak, akiknek elég két üléssor, nem vezetnek sportosan, értékelik továbbá az autó kényelmét és gazdag felszereltségét. |
Békésebb időkben is jól jön egy biztos pont az életben, most meg pláne. A Renault Koleosig kevesen jutnak el az autókeresésben, pedig a Kodiaqok, X-Trailek, Kugák ellenfeleként vannak értékes vonásai.
Külső
Gyakori a modellciklus közepe tájára időzített átdolgozás, ám a tesztelt Renault Koleoson a diszkrétnél is szerényebb volt a modellfrissítés. Sokat nem is kellett változtatni rajta, mert a formaterv eddig is a típus erős pontja volt.
Anthony Lo, a külső fődesigner jó munkát végzett, most csak a 4673 mm hosszú, 1843 mm széles, 1667 mm magas autó orrát tették kicsit karakteresebbé a lökhárító teljes szélességében futó krómsávval és a nagyobb hűtőráccsal.





Egészen enyhén tér el a fényszórók íve, más a kartervédő-imitáció alul. Megmaradt a lámpák csücskétől kiinduló és egészen az ajtókig ívelő krómcsík, amely az Initiale Paris emblémát határolja. 19-es kerekekkel, ami a csúcsmodellen és az Intense kivitelben is alapfelszerelés, a Koleos jó kiállású autó, eltalált arányokkal.
Kár a kamu kipufogóvégekért, igazi csővéggel szebb volna a hátulról is összeszedett, harmonikus formatervű autó. Sötétben jól mutatnak a lámpákat összekötő, vörös fénycsíkok az elektromosan mozgatható csomagtérfedélen.
Belső
Initiale Paris szinten a tesztelt Renault Koleos perforált bőrüléssel fogad, amelynek minősége – az Espace gyűrött bőrkárpitos, puhán alászivacsozott üléstámlájával szemben – kifogástalan. Az elegáns, világosszürke nappabőr bevonat helyett komorabb, de kevésbé piszkolódó feketét is lehet kérni. A vezetőülés masszázsfunkciót rejt, a pohártartók fűtése-hűtése is ritka szolgáltatás.
Közelről nézve is nagyon igényes a nappabőr kárpit. Felár nélkül választható kosztűrőbb fekete is, de az kevésbé elegáns
Hideg időben járt nálunk az autó, a klímakomfortja nem illik ehhez az árkategóriához. Nem elég auto állásba kapcsolni az igényes gombokkal, a ventilátor kis fokozaton is harsog, a 8,7” képátlójú érintőképernyő lassú reakciói tovább nehezítik a beállítást.
Bár a modernebb Renault-kban, mint a Captur vagy a renovált Zoé, a kormányfűtés az egész volánt körbefűti, itt csak a küllőknél melegszik fel a karima. Talán majd segít megszokni a helyes kormányfogást 9 óra 15 percnél. Az ülésfűtés elindulása éppoly lassúnak tűnt, mint a tartóssági teszten használt Talismanban. A kartámaszt kihajtva a hátsó utasok is aktiválhatják az ülésfűtést, ami a szélvédőfűtéssel és a kormányfűtéssel csomagban 170 000 forintos extra. A téli időben ezt nem használtuk, de az első ülések két fokozatban szellőztethetők is.
Mivel a Renault kínálatában ott a Grand Scénic, az Espace és többféle kisbusz is, a Koleos ötszemélyes. Nincsenek hozzá pótülések a harmadik sorban, mert a fejtér érdekében jóval magasabb tetőível kellett volna rontani a fogyasztásán és az arányain. A padló középen a kardánalagút ellenére sem zavaróan magas, a belső tér igazán tágas.
Nagyon tágas a hátsó lábtér. Az ülésfűtés kapcsolója a kartámaszban található, a 170 ezer forintos téli csomag egyik eleme
Hátul bőven van lábtér ráadásul a háttámla kétféle szögben rögzíthető. 565-ről 1706 literesre bővíthető a csomagtartó, mindkettő bőven van akkora, amennyire a legtöbb helyzetben szükség lehet.
Sajnos az ázsiai partnerrel készülő Renault-kat a Nissan-Samsung rokonság megveri olyan részletmegoldásokkal, aminél az európai Renault-modellek két kategóriával lejjebb és 10 évvel ezelőtt is jobbat nyújtottak.
Ilyen a tükörállítás kapcsolója vagy az egyetlen egy darab akadályérzékelős elektromos ablakemelő a fedélzeten. 2020-ban csak a vezető oldali üveg fut fel egy érintéssel. A külső kilincsen lévő gombot meg kell nyomni az ajtónyitás-zárás működéséhez, ami mesze nem olyan kényelmes, mint a Duster vagy a Captur megoldása, amikor odamész, az automatika kinyitja, aztán kiszállsz, elmész és bezárja az ajtókat a kulccsal a zsebedben. Kár ezekért, mert a Koleosban használt igényes anyagokkal az utastéri minőségérzet kifejezetten meggyőző.
Technika
Ugyanarra a CMF C/D padlólemezre épül a Koleos is, amire a Talisman, a Kadjar vagy a negyedik generációs Mégane és a Scénic. A konszern ázsiai ága ezt a technikát használja a Qashqai és az X-Trail alapjaként.
190 lóerős a kétliteres dízelmotor, 380 Nm a nyomatéka. Szelepeit lánc vezérli, ezt a motort a Nissan konstruálta
Amikor a Renault a méretcsökkentéssel elérhető fogyasztásmérséklés kényszere alatt a Trafictól a Scénicen át az Espace-ig 1,6 literes dízelmotorra váltott, a vevők egy része szkeptikus maradt. Nem a lóerők hiányoztak vagy a newtonméterek, mert az akár 160 LE és 360 Nm versenyképes érték.
De pszichésen mindenképp kevés volt a két liter alatti hengerűrtartalom, amire emlékeim szerint a Koleos volt az első válasza a csoportnak. Ebben 2017-es megjelenése óta benne van a Nissan-eredetű, láncos szelepvezérlésű kétliteres dízelmotor.
Mostani, tisztább verziójában a négyhengeres dízel 190 lóerős, maximális forgatónyomatéka 380 Nm. 10,0 mp a gyorsulás ideje 0-ról 100 km/órára, a végsebesség kettővel marad 200 km/óra alatt. Az autó kereken 2000 kilogrammos fékezett utánfutót vontathat, méretes lakókocsit is utána lehet akasztani.
Lassan reagál a 8,7″ képátlójú érintőképernyő, a belső tükör automatikusan elsötétedik vakító fényre A sebességtartó automatika 160-ig fékez-gyorsít együtt a forgalommal
Az alapesetben előre dolgozó, szükség vagy igény esetén összkerekes hajtásrendszer 2WD, Auto és 4WD Lock állásban működhet, a műszerfal bal alsó részén lévő billenőkapcsolóval lehet váltani közöttük. Terepen a terheletlenül 18,9 cm hasmagasságot lehet beosztani. Az elöl 19, hátul 26 fokos terepszög egyértelművé teszi, hogy a Koleost a Nissantól átvett 4×4 ellenére nem kőkemény offroad autónak szánják tervezői.
Minden Koleoson 225 mm a gumiabroncsok szélessége, csak a felni átmérője változik 18-ról 19 hüvelykre és a gumi lesz peresebb. A tesztautóé 225/55 R19-es.
Vezetés
Ha a jégkaparás előtt beteszed a táskádat az utasülésre, letisztítod a szélvédő utas felőli oldalát, majd átbattyogsz másik feléhez, addigra az autó visszazárja magát, mert az orrában nincs kulcsérzékelő. Vagy hátulról kell körbesétálni a kocsit, a hosszabbik úton, mert a csomagtéri szenzorból tudja, hogy nem mentünk el és megakadályozza a visszazárást.
Automatikusan vált 4×4-re elsőkerék-hajtásról, de kis sebességnél fixre is zárható az összkerékhajtás
Emiatt beülés előtt újra meg kell nyomni a gombot a kilincsen és utána lehet beszállni. Bent aztán jól eltalált üléshelyzettel fogad a Koleos. Nem túl magas az ülés autóhoz képest, nem rajta ülünk a kocsin, hanem benne, mégis jó a kilátás.
Európai autóban még most is ritka a fokozatmentes automatikus sebességváltó, pláne ekkora forgatónyomatékú motor mellé. A Renault az X Tronic nevet használja rá. Hét előre leprogramozott áttétel között zongorázik a rendszer, váratlanul meggyőzően.
Csak nagy gázzal gyorsítva erősödik fel a motorhang és tűnik szokatlanul hosszú ideig változatlannak az áttétel. Mármint a motorhang alapján, jóllehet csak a fordulatszám azonos, az áttétel egyre hosszabb lesz, ahogy az autó gyorsul. 160 km/óráig működik az adaptív sebességtartás, fékezése-gyorsítása jó ütemben működik, ha rábízzuk a követési távolság szabályozását.
Hét előre leprogramozott áttétel között zongorázik az egyébként fokozatmentes automata. Nyugodt vezető alatt váratlanul meggyőző volt
Városban folyamatos a dízelmotor jelenléte, enyhe kihúzatásokkal is zavaróan hangos, melegen is. Városban azért sem jó a Koleosban, mert a tengernyi úthiba között mindig akad olyan, amit nehezen tompít a futómű.
Autópályán érzi jól magát a tesztelt Renault Koleos. Ilyenkor a motorhang háttérbe vonul és a kényelmes ülésekben, a Bose hifi zenéjére adja magát a hömpölygés. Üléshelyzetének, masszív építésének és automatikusan működő összkerékhajtásának köszönhetően a Koleos nagyfokú biztonságérzetet ad, nyugodt és kényelmes utazóautó.
Hiába a 190 lóerő, a középméretű SUV átlagos menetteljesítményekre képes. Ha szükséges, van hová nyúlni tartalékokért, de nem késztet vagánykodásra, az autó karakterétől idegen a sportos vezetés. Azok fogják szeretni, akik lenyugodtak, jó hangulatban, biztonságban akarnak utazni és nem késsel a foguk között ülnek autóba.
A Koleos a kanyargós országutat elviseli, de semmi több, egy Tarracóban több az élet és az öröm, ha sietni kell. Szokatlan, de a kormányon vagy mögötte sincs váltófül. Aki kézzel kapcsolna, a fokozatválasztó karral teheti meg ezt, a kart külön utcába áthúzva lehet váltani.
Aki sportosan vezetné, nem értette meg a Koleost. Nyugodt kényelemben szeret mozogni, autópályán van elemében
Legtöbbször a 2WD állás tökéletesen megfelel, az automatikus 4WD használata mellett az a néhány eset szól, amikor nagy gázzal kell elindulni. Ilyenkor a pillanatok alatt hátra is adagolt nyomatékkal az autó sokkal magabiztosabban rajtol és a hajtási befolyás is kisebb a kormányon, ha kikanyarodás közben kell padlógázt adni.
Költségek
Zen, Intense és Initiale Paris kivitel van fent az árlistán, mindegyikhez vagy az 1,7 vagy a 2,0 literes dízelmotor választható. A 150 lóerős dízelből csak elsőkerék-hajtású van, a 190 lóerős kétliteresből csak 4×4-es, mindkét motorváltozatban fokozatmentes automatikus sebességváltóval. Benzines motorváltozat és kézi váltó egyáltalán nem rendelhető itthon.
12,3 millió Ft a 4×4-es Koleos 2,0 dCi listaára igen gazdag felszereltséggel, a kedvezmény hétjegyű. Nincs belőle benzines vagy kézi váltós, listaára a 150 lóerős 1,7 dCi-vel és elsőkerék-hajtással 9,8 millió Ft
9 799 000 forint az elsőkerekes, 150 lóerős Koleos Zen nyitóára, 12 299 000 Ft a tesztelt Initiale Paris-é, mindkettő listaár. Az erősebbik motor és az összkerékhajtás közös felára 900 ezer vagy egymillió Ft, kiviteltől függően. A csúcsmodell listaárából hétjegyű kedvezményre számíthatnak az érdeklődők.
A Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic Initiale Paris és vetélytársai – Listaár, forint
A Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic Initiale Paris és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Nissan X-Trail dCi 150 4×4 Tekna (150LE) | 13 950 000 |
Renault Koleos 2,0 dCi 4×4 X Tronic Initiale Paris (190 LE) |
12 299 000 |
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 DSG Laurin & Klement (190 LE) | 14 262 480 |
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4×4 Executive (222 LE rendszerteljesítmény) | 13 790 000 |
A biztonsági felszereltségben benne van mindaz, amitől egy mai, modern autó mai, modern autóvá lesz, így az automatikus vészfékezőrendszer gyalogos-felismeréssel, az adaptív sebességtartó tempomat, a sebességkorlátozó táblákat felismerő kamera.
Városban 9,6 litert fogyasztott a tesztautó, hosszabb úton, nyugodt tempóval és kiegyensúlyozott stílusban vezetve beérte 7,2 literrel 100 kilométeren.
Hét és 10 liter/100 km közötti fogyasztásra érdemes számítani tapasztalataink alapján. Kedvező az 5 évre vagy 150 000 kilométerig érvényes garancia
Előnyös az 5 év/150 000 kilométerre szóló garancia és vonzó áron vannak szervizcsomagok is a kocsihoz 5 évre és 100, 150 vagy 200 ezer kilométerig 210 és 630 ezer Ft közötti áron. Amilyen értéktelen a nemzeti fizetőeszközünk és ahogy mennek fel a karbantartás költségei, jó lehet kivédeni ezzel az áremeléseket.
Értékelés
Érezni a Koleoson, hogy Nissan-Samsung felségterületen született és vannak nála jobb autók a kategóriában, de praktikus és gazdagon felszerelt utastere, békés hangulata megnyerő benne. A kétliteres dízellel, az automatikus váltóval és az összkerékhajtással számíthatunk rá utazóautóként, amit se a hóesés, se a sár nem állít meg egykönnyen.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|