Röviden – Kia XCeed 1,4 T-GDI DCT Platinum | |
---|---|
Mi ez? | A Kia Ceed crossover változata, ami kicsit magasabb, szélesebb, hosszabb és tágasabb is lett az alapként szolgáló modellnél |
Mit tud? | Divatos külsővel, modern, jól használható belsővel csavarja el a fejed |
Mibe kerül? | Az XCeed alapára 6,249,000 forint, ami most akcióban 5,999,000 forint, a tesztben szereplő 1,4-es motorral pedig 6,799,000 forinttól indul a listaár, – ami 6,549,000 az aktuális kedvezménnyel. |
Kinek jó? | Akit vonz a megszokottnál csak kicsit magasabb építés, a divatos megjelenés és a korszerű technika az nézzen meg egy XCeed-et |
Manapság mindent el lehet adni, ami csak egy kicsit is hasonlít egy szabadidő-autóra. Így a Kia megragadta a Ceed-et és csinált belőle egy magasabb, menőbb változatot, amit XCeed névre kereszteltek. Viszont a Kia komolyabban vette a feladatot, nem intézték el csupán egy hangyányi emeléssel, és egy halom műanyagelem felpattintásával, hanem mindent rendesen átterveztek, átépítettek. Mi pedig kipróbáltunk egy, a korábban nálunk járt változatnál határozottan harmonikusabb, szerethetőbb összeállítást belőle, 1,4-es, turbós benzinmotorral, hétfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval, és bitang látványos, Quantum Yellow fényezéssel, amit belül további sárga elemek tesznek még kívánatosabbá.
Külső
Nem véletlenül dolgoztak annyit a Ceed felcicomázásával, hiszen nem kevesebbet várnak el tőle, minthogy ez lesz a márka legjobban fogyó modellje Európában. Hogy ez sikerüljön is, nemcsak megmagasították az XCeed-et, hanem valamivel élhetőbbé is tették. Hosszban 8,5 centit nőtt a kasztni, széltében 2,6 centit, magasságban pedig majdnem 5-öt, de az orrát még ennél magasabbra húzta az autó, az 6,5 centimétert emelkedett. Az XCeed 4395 milliméter hosszú, 1826 mm széles, 1495 mm magas – 18 colos kerekekkel – tengelytávja 2650 mm.
Hogy a varázslat működne-e más színnel is, azt nem tudom, de ebben a sárgában igen jól mutat az XCeed, minden irányból. Elölről a négy lámpából álló menetfény, a rafinált mintájú hűtőrács és a matt ezüst betétek klasszak, oldalról a fekete műanyagbetétek, és a króm ablakkeret izgalmas, ami rafináltan a C-oszlopba is belekúszik. Szépen domborodó fenekét pedig a LED-es lámpatest, az ezüst betét, valamint a két, kamu kipufogó teszi érdekessé. Bárhonnan lehet nézni, mindenhol vannak apró, csinos részletek a karosszérián.
Belső
Belsejét egyértelműen a sárga díszvarrások dobják fel. Sosem gondoltam, hogy néhány méter színes cérna mennyire megbolondítja egy autó belsejének hangulatát. Ugyan az XCeed ezen kívül még kapott sárga műanyagkeretet a légbeömlők köré is, de show-t egyértelműen a rafinált mintájú, rikító sárga díszölések viszik el. Jó, de nem kiemelkedő minőségűek a felhasznált anyagok, és nemcsak szemre van minden a helyén, hanem menet közben is tisztességesen használható az utastér minden kis izéje és kellően tágas az utastér, elöl, hátul egyaránt. Pedig a feláras, nyitható üvegtető általában a hátsóknak nem szokott sok örömet okozni, de itt 190 centis testmagassággal is marad elég fejtér.
A kormány mögött 12,3 colos digitális műszeregység néz farkasszemet a vezetővel, sajnos a rengeteg lehetőséget kínáló digitális műszerfalat nem használták ki igazán, úgy tűnik, leginkább az indításkor és leállításkor lejátszott látványos animáción volt a hangsúly. Pedig a váltó melletti sport gombot megnyomva változik a műszerfal grafikája is, igaz, nem nagyon, de például a fordulatszámmérőn a mutató helyét számokkal kiírt értékek veszik át és változik a sebességmérő skálája is.
Középkonzoli monitora szélesvásznú, 10,25 colos, – a gyengébb felszereltségű modellekben kisebb – és a tapizós gombok mellett fizikai gombjai is vannak és jó magasan, szem előtt van. Van elég USB csatlakozó, 12 voltos dugalj és civilizált telefontartó polc, ami itt vezeték nélküli töltésre is képes.
Télen, hidegben jön igazán jól az elöl hátul fűthető ülés – elöl három, hátul két fokozattal – illetve az utóbbi idők legdurvább kormányfűtése, ami nemcsak villámgyors, hanem kifejezetten melegre is fűti a kormányt, olyan, mintha egy nagy bögre forró kávét markolásznánk. Én imádtam, de simán lehet, hogy másnak ez már sok. Szerencsére bármikor ki lehet kapcsolni.
Az autó leghátsó részében, a csomagtartóban is történt némi változás a mezítlábas Ceed-hez képest, ez is nagyobb lett 31 literrel, így alapállásban 426, lehajtott üléstámlákkal pedig 13478 literes a raktér. Hátul van világítás, 12 voltos csatlakozó, szatyorkampó, és a padló is kétféle magasságban rögzíthető, attól függően, hogy a kicsivel nagyobb befogadóképesség, vagy a sík rakodófelület a fontosabb.
Technika
Az XCeed motorválasztéka elég széles, van benzines, dízel is a kínálatban, aztán ott van az 1,6-os benzinesre épülő konnektoros hibrid, közel 60 kilométeres tisztán elektromos hatótávval. Az alapmotor egyliteres, 120 lóerős, a következő, középső szint az 1,4-es, 140 lóerővel, majd az 1,6-os jön, 204 lóerős teljesítménnyel. A dízel szintén 1,6-os, viszont kétféle, 115 és 136 lóerős változat is létezik belőle. Váltóból hatfokozatú kézi, illetve hétfokozatú, duplakuplungos automatikus választható a motorok mindegyikéhez, kivéve a belépő, 1,0 literes benzinest.
Vezetés
Korábban már járt nálunk kísértetiesen így kinéző, de kicsit talán túlmotorizált XCeed is, szerencsére a mostanival nem volt ilyen gond. A 140 lóerős motor a mindennapos jövés-menéshez bőséggel elég, de közel nem túl sok, a hétfokozatú automatikus váltóval pedig kényelmes is a vezetés. Motorhangja nem zavaró, és a start stop működése is civilizált, finoman, rángatózás nélkül indul újra a motor, ha bezöldül a lámpa. Futóműve elöl MacPherson, hátul oldalanként teljesen független, többlengőkaros szerkezet, amit talán egy leheletnyit keményebbre hangoltak, mint amit egy magasabb építésű crossovertől elvárnánk.
Vezetőtámogató rendszerek közül szinte minden megtalálható benne az adaptív sebességtartótól, a holttér és keresztirányú forgalmat figyelő rendszeren át a ráfutásos balesetektől megmentő és parkolást segítő berendezésig. Ezek mellett van tolatókamera és radar is. Persze az, hogy van, még nem minden, de itt jól is működnek. Az adaptív tempomat gyorsan reagál, az orrunk előtt fékező autó miatt meg tényleg csak akkor kezd hisztériás kormányrezgetésbe és jajveszékelésbe, ha az már valóban indokolt.
Menüjében turkálva is ezernyi ponton személyre szabható az autó működése, például a komfortindexnek választhatunk 3, 5 és 7 villanást is. Mondjuk egy megfontolt sávváltáshoz még az nagymamámnak sem kell 7 villantás, de ez csak lehetőség, lehet kevesebbet is választani. Lényeg, hogy megteheted ezt is. Itt lehet kikapcsolni a motoros csomagtérajtó mozgatást, vagy a pokolba kívánt automata üléstologatást is, ami minden kiszállásnál, beszállásnál másodpercekig utaztat előre-hátra. Fogyasztási átlaga 7,7 liter lett a teszthét végén, amibe városi közlekedés és országutas ténfergés is volt.
Költségek
A Kia XCeed listaára 6,249,000 forinttól indul, ami most akciósan 5,999,000 forint. Ezért az árért az egyliteres, 120 lóerős változatot lehet hazavinni, az 1,4-es motorral felszerelt változat 140 lóerővel 6,799,000 forinttól indul, az 1,6-os, 204 lóerős változat pedig 7,949,000 forinttól. A szintén 1,6 literes dízel változat belépőára 7,049,000 forint és jelenleg mindegyik listaárból levonható negyedmillió forintnyi kedvezmény.
A 141 lóerős, 59 kilométer tisztán elektromos üzemmódra képes, 1,6-os konnektoros hibrid ára felszereltségtől függően 10,349,000 és 11,549,000 forint között alakulhat. Van még néhány extra tétel is az árlistán, a metálfény 160 ezer forintba kerül, az automatikus váltó – amit az 1,4-es, 1,6-os benzineshez és a dízelmotorhoz lehet rendelni – felára 500 ezer forint, 300 ezer a panoráma üvegtető és szintén 300 ezer a navi. Utóbbi szerintem tök felesleges, hiszen a telefontükrözés remekül működik az autóban.
A látványos Platinum Yellow csomag 250 ezerbe kerül, a Bőr csomag, elektromosan állítható, memóriás ülésekkel, szellőztetéssel további 500 ezer forint, a Luxus csomagot, ami az indukciós telefontöltőt, intelligens csomagtérajtót és a JBL hangrendszert tartalmazza, 300 forintért lehet beikszelni. A vezetőtámogató-rendszereket 200 és 350 ezer forintért lehet megrendelni, attól függően, hogy manuális, vagy automatikus váltóhoz kéri-e a vevő.
A Kia XCeed 1,4 Platinum és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Kia XCeed 1,4 Platinum (140 LE) | 7 999 000 |
Ford Focus Active1,5l EcoBoost aut. (150LE) | 8 220 000 |
Peugeot 3008 GT-Line EAT8 (130LE) | 10 314 000 |
Értékelés
Meglehet, hogy ésszerűbb autó egy kombi Ceed, és tágasabb, magasabb egy Sportage, de az XCeed így jó, ahogy van. Csak kicsit lett magasabb, így nem feltétlenül eszik érezhetően többet, mint egy földszintes autó, viszont beszállni már kényelmesebb, és ha ne adj’ Isten földútra tévedsz vele, vagy olyan nyomorultul megcsinált garázslejáród van, mint amilyenen én járok, akkor már ennyi magasítás és bőven elég az örömhöz. Külsőre dögös, belseje jól eltalált, tágas, jól használható, elérhető hozzá rengeteg okos, értékes extra, úgyhogy simán lehet, hogy tényleg ez lesz a család legnépszerűbb modellje.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|