Röviden – Ford Kuga | |
---|---|
Mi ez? | 2008-ban jelent meg a Ford kompakt crossovere, a Kuga. Ez itt már a harmadik generáció, elsőkerék-hajtással és lágy hibrides turbódízellel. |
Mit tud? | Amit egy szabadidő-autónak tudnia kell, azt jól tudja, tágas, kényelmes, magasan ülsz, mellé ritkán kell vele a kútra járni. |
Mibe kerül? | 8,8 millió a 150 lóerős, háromhengeres benzinessel szerelt Ford Kuga alapára, a 150 lóerős dízel, Vignale felszereltséggel már 11,6 millió forinttól indul. |
Kinek jó? | Sokan örülhetnek egy tágas, jól vezethető, de keveset fogyasztó autónak. Nos, a Kuga épp ilyen. |
Komolyan vették a Fordnál a feladatot, az új Kuga már majdnem mindent bevet, amit ma egy autó tudhat. Biztonságos magasságban lehet ülni benne, 48 voltos hibrid rendszere és takarékos dízelmotorja van. Méretes, jól használható a beltere és egy halom vezetéstámogató asszisztens segíti a közlekedést. Naná, hogy könnyű vele az élet.
Külső
Óriási krómozott mosoly van a Ford Kuga arcán, önmagában ettől is egész barátságos jelenség. Kevésbé merészen használták a fordos elemeket, mint a Pumánál, és az én szememnek ezért napokig unalmas volt a formája. Nem segített sokat rajta a fényezés sem, ez a Panther blue egészen az első tisztességes napsütésig feketének tűnt.
Aztán rájöttem, hogy nem állítottak valótlant, ez mégis inkább kék, és előbújtak a lemezek domborításai is. A kis élek a gépháztetőn, a karcsúsító homorulat az oldalán, és csillog az ujjnyi vastag krómkeret az ablak körül.
Belső
Kellemes térérzetű és tényleg tágas a Ford Kuga utastere, mindenkinek jut elegendő hely, elől-hátul. Kényelmesek az első ülések, de a kanyarképességek határozottabb oldaltartást indokolnának és az ülőlap is lehetne kicsit hosszabb. A hátsó ülések nem csak tologathatóak és állítható támlájúak, de a két szélső hely még fűthető is.
Nehezen teszem magam túl azon, hogy a Ford már a második szép múltú olasz karosszériaműhely nevét lakja le és talán most egy kicsit arcátlanabbul csinálja, mint korábban. Windsor bőrkárpitnak hívják, és ha már az üléseket és a műszerfal tetejét is behúzták vele, akkor igazán megérdemelt volna annyit, hogy legalább szépen varrják meg. A famintásra nyomott dekorbetétek és az alsóbb régiókban használt irdatlan kopogós műanyagok sem illenek ehhez az autóhoz.
Cseppet se szorulna rá az ilyen kamu prémiummegoldásokra, mert jó ötletből van benne egy rakás. Nem kell kupakot csavargatni az üzemanyagbetöltő nyílásról és élvédők ugranak ki az ajtók nyitásakor. Elöl és hátul apró spricnik takarítják a kamerákat, hogy mindig tiszták legyenek.
Pillanatok alatt mindennek lett helye a Ford Kugában. A kaputávirányítómnak a rolós rekesz mellett, a telefonomnak a váltó előtt, mellette elfért a napszemüveg tokja, aztán jöhet a palack a bőséges ajtózsebbe. Ötletes az állítható pohártartó, de mondjuk egy edzésekhez használt shaker nem fér el benne, mert félliteres PET-re van kalibrálva.
Egyszerű felépítésű a műszerfal a kétzónás klíma külön paneljével és a felette lévő érintőképernyős fedélzeti rendszerrel. Előtte van egy kis perem, így a kezet megtámasztva könnyebb taperolni. Megmondja, hogy merre menjünk, közben zenél és gyorsan összetanul a telefonnal. Sőt, illedelmesen szól, ha rosszul tettük be a mobilt a vezeték nélküli töltőállomásra.
Legkisebb formátumában 475, az ülések tologatásával 645 literes a csomagtartó, amiben rengeteg dolog elfér. Ha bringát kell cipelni vagy lapra szerelt bútorokat, akkor az ülések döntése után bő 1,5 köbméternyi sík raktér keletkezik. Sajnos a padló alatt nincs jópofa Megabox, mint a Pumában, hanem a 48 voltos rendszer akksija található itt.
Technika
Látványosan a Focus fölé magasodik a Ford Kuga, pedig pontosan ugyanarra a globális platformra épül, mint a földszintes kompakt. Tele van nagy szilárdságú acélokkal, ami miatt egész könnyű tud lenni. Úgy lett 80 kg-mal könnyebb az előző Kugánál, hogy közben 8,9 centivel hosszabb, 4,4 centivel szélesebb, a tengelytávja pedig 2 centit nőtt. A háromhengeres benzines súlya 1,6 tonna alatt van, az akksival megnehezített, konnektorról tölthető sem lépi át 1850 kg-ot.
2,0 literes, négyhengeres turbódízel motor van a tesztautóban, ez 150 lóerőt tud és 48 voltos mild hybrid rendszerrel egészítették ki. Az emissziómentesen közlekedni képtelen mild hibrid főleg a gyártónak jó, de néhány haszna azért felhasználói oldalon is érezhető. Nagy indítógenerátorával inkább csak besegít a motornak például elinduláskor.
Motorok
1,5 literes és három hengeres a Kuga alapmotorja, de így is 150 lóerőt és 240 Nm nyomatékot tud. Most a modell bevezetéskor a másik benzinest a konnektorról tölthető hibrid adja, ennek rendszerteljesítménye 225 ló. Ebben 2,5 literes, négyhengeres motor van és 14,4 kWh-s akksicsomag van mellé, ami Type2-es töltőről nagyjából 4 óra alatt szívja tele magát és 56 kilométer elektromos hatótávot ígér. A Kugából érkezik hagyományos hibrid is, az 200 lovat tud majd.
150 lóerős a belépő dízelmotor, amihez hatsebességes kézi váltó és elsőkerék-hajtás jár. Ilyen a tesztautó is. A 2,0 literes EcoBlue dízel 190 lóerős változatához 8 sebességes automataváltót és összkerékhajtást csapnak hozzá.
Vezetés
Már akkor nagyon gyanús volt, amikor összeeresztettük a kompaktokat a Focusszal, aztán jött az alapvetően divatos kiegészítőnek kinéző Puma és most itt egy a Kuga is. Ezekben az autókban az a közös, hogy mindet messze sokkal jobb vezetni, mint a kategóriájukban bármi mást.
Pedig igazából sok érdekesség nincs a Kugában sem, mert ez egy egészen átlagos turbódízel, még csak nem is hajmeresztően erős. Ez a 150 ló és a 370 Nm nyomaték pont arra elég, hogy megadja azt a dinamizmust neki, amivel már érezhetően halad. A mild hybrid rendszerből sem származik sok előny. Mindössze annyi, hogy nem kell kikapcsolni a stop-start rendszert, mert nem idegesítő. Amikor már csak úgy sétál a piros lámpa felé, akkor leállítja, aztán induláskor észrevétlenül indítja újra a motort.
Nem egy különösebben finom műfaj ez, de a Kugában egész puhán jár a 2,0 literes dízel. Bent tényleg csak akkor hallani, amikor hidegen indul vagy indokolatlanul sokat forog. 2000 környékén már jól használható erő van benne. 130-as tempóig – ahol legálisan használhatja az ember – kifejezetten csendes az utastér. Igaz, ebben a Kuga Vignaléban van aktív zajkioltó rendszer.
Elöl a szokásos MacPherson, hátul viszont független futómű van a Ford Kuga alatt, és ez nagyon jót tesz neki. A hangolás ügyesen egyensúlyozik a komfortos futás és a kanyarban szépen tartó között. Kifejezetten közvetlen, épp elég nehéz a kormányzása, a hatgangos kéziváltó pedig pontos – még ha kissé műanyagos érzetű is a kulissza. Nekem a kelleténél már kicsit közelebb van a furgonoshoz ez az üléspozíció, mint kéne. A szabadidő-autós biztonságérzetet, a magasról rálátást viszont tökéletesen hozza.
Sávtartásban nem túl erős, de minden más asszisztens ügyesen működött a Kugában. Tartja a sebességet és a távolságot, a kamera meg mutatja, hogy minek nem kéne nekimenni. A head-up display itt plexilapra vetít és tényleg látható polarizált lencsés szemüvegben, de a képe a motorháztető élének magasságában van.
Enyhe városi forgalomban valamivel 7 liter felett fogyasztott a Kuga, autópályán és országúton pedig anélkül lehet 5 l/100 km körüli átlagfogyasztásokat kihozni belőle, hogy bárhonnan elkésnénk.
Költségek
8,8 millió forint a legolcsóbb Ford Kuga. Ebben 1,5 literes, háromhengeres benzinmotor van 150 lóerővel. A 150 lóerős dízelmotor, amilyen a tesztautó is, valamivel több mint 1 millióval kerül többe. Már a Titanium szint is bőven élhető a sok légzsákkal, kétzónás klímával, vezeték nélküli töltővel, sávtartóval és parkolóradarokkal a két végén.
12 940 000 forintról indul a Vignale, amit a 220 ezer forintos Téli csomaggal (fűthető ülések és szélvédő) meg 430 ezres Vezetési kényelem csomaggal (adaptív tempomat, táblafelismerő, holttérfigyelő) lehet még megtoldani. További 420 ezer a panorámatető, 120 ezer forint pedig a majdnem fekete, de mégis kék metálfényezés.
A Ford Kuga és vetélytársai – Listaár, forint
A Ford Kuga és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Hyundai Tucson 1.6 CRDi (136 LE) | 7 999 000 |
Peugeot 3008 1.5 HDi (130 LE) | 8 349 000 |
Škoda Karoq 2.0 TDI (150 LE) | 9 140 570 |
Ford Kuga 2.0 D EcoBlue Hybrid (150 LE) | 9 860 000 |
VW Tiguan 2.0 TDI (150 LE) | 9 992 740 |
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D AWD (150 LE) | 10 880 000 |
Értékelés
Kiválótól pont egy lépéssel van hátrébb a Ford Kuga, de érezhetően egy nagyon átgondoltan tervezett autó. Észrevétlenül épül bele az ember mindennapjaiba és ezt kevesen tudják jól. Divatos formátum, tágas utastér, kis fogyasztás és még vezetni is tök jó. Kell ennél több?
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|