Röviden – Mazda CX-30 Skyactiv-G150/AWD/AT | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda kompakt méretű szabadidő-autója, amit 2019 márciusában, a Genfi Autószalonon mutattak be és méretben a CX-3 és a CX-5 közé kell elképzelni. |
Mit tud? | Csodaszép, jó vezetni, tele van alapáron is klassz extrákkal, és még egy kicsit hibrid is |
Mibe kerül? | A CX-30-as árlistája 7.674.900 forinttól indul, a 150 lóerős változat ára pedig 9.324.900 forinttól kezdődik |
Kinek jó? | Aki kifinomult, szépre rajzolt, elegáns SUV-ra vágyik, amit vezetni is jó, az ne keressen tovább |
A CX-30-as a Mazda háromdarabos SUV kínálatának legfrissebb darabja, méretben pedig a két már meglévő modell, a CX-3 és CX-5 közé lőtték be, – igen, a CX-4 lett volna akkor logikus névnek, de olyan sajnos már volt, igaz, nem az európai, hanem a kínai piacon – hogy bármekkora autóra is vágyik a betérő vevőjelölt, tudjanak mit mutatni neki. Mondjuk a méreten kívül szinte minden másban baromira hasonlítanak a Mazda jelenlegi modelljei, a Mazda6 dizájnja olyan jól sikerült, hogy szinte ugyanazt az arcot meg lehet venni kicsiben – Mazda3 – nagyban – ez a Mazda6 – és mindenféle méretű szabadidő-autóban is. Nem akkora baj ez, bár izgalmasabb egy márka modellkínálata, ha van benne mókás, komoly és elegáns is. A Mazdánál meg mindegyik elegáns.
Külső
A ferdehátú Mazda3 alapjaira épülő CX-30 4395 milliméter hosszú, 1795 mm széles és 1540 mm magas, tengelytávja 2650 mm. Hogy ez hogy aránylik a márka többi, hasonló szabadidő-autójához, azt talán az alábbi táblázat mutatja meg a legjobban:
CX-3 | CX-30 | CX-5 | |
Hosszúság (mm) | 4275 | 4395 | 4550 |
Szélesség (mm) | 1765 | 1795 | 1840 |
Magasság (mm) | 1535 | 1530 | 1680 |
Tengelytáv (mm) | 2570 | 2655 | 2700 |
Csomagtartó (liter) | 350 | 430 | 506 |
Külsőre a CX-30 remekül eltalált, harmonikus formájú autó, amin látszólag semmi felesleges cikornya nincs, pár lendületes vonalból áll és ennyi. Ha viszont ezt a pár vonalat alaposabban megnézi valaki, kiderül, hogy minden apró részlet a végletekig kitalált, kifinomult rajzú valami. Szemből izgalmas az egy darabból álló króm betét, ami mintha két tenyérben tartaná az autó szintén rafinált ívekből álló fényszóróit és a 3D-s hatású, apró darabkákból álló hűtőmaszk is csinos.
Oldalról nézve kicsit alábbhagy a lendület, pláne a szabadidő-autók, crossoverek kötelező elemének számító műanyag rátét láttán, ami idegenül fest a kasztnin. Ennek ellenére elhiszem, hogy biztos így kell lennie, így a tuti, hogy a kerekek és a hasmagasság is nagyobbnak látszódjon, mint amekkora valójában. Hátul megint lehet csodálkozni, ott a műalkotásszerű hátsó lámpatest és a dupla, króm kipufogó, az alacsonyra nyíló csomagtartóajtóval.
Belső
Utasterében ugyanaz a letisztultság köszön szembe, mint amit kint már láthattunk, a lehető legkevesebb dolog vonja el a figyelmet, de a prémiumba hajló, puha, jó illatú belsőnek is megvannak a maga kis meglepetései, az ajtókilincstől a klímakonzolon át a széles, tologatható könyöklőig. Mindenhol igényes, puha anyagok – a középkonzol teteje már szinte vattacukor puhaságú lett – jól működő kezelőszervek várják, hogy nyomkodják, tekergessék őket. Igaz, a kék bőrfelületeket szokni kell, de meg lehet vele barátkozni. A fényes, könnyen és látványosan koszolódó zongoralakk felületekkel már egy kicsit nehezebb együtt élni, pláne, ha valaki molekulafóbiás.
Műszerfala hibrid megoldás, vannak benne hagyományos, mutatós műszerek, de a középső, sebességérő rész csupán egy kijelző. Aminek változtatható a képe, a kilométeróra elfoglalhatja az egész számlapot, de egyéb információkat is szemmel lehet rajta tartani. Nagy kedvenc volt a kilométerórától balra található vékony kis ívbe sűrített fogyasztásmérő műszer, ami egyetlen felületen rengeteg információ grafikus megjelenítésére képes. A CX-30-nak van klímavezérlője is, igazi, tekergetni való kerek, rücsis felületű gombokkal, de a legnagyobb királyság a BMW-szerű nagy tárcsa a középkonzolon.
Japán autóban ennyire ésszerűen és logikusan kezelhető dolgot rég láttunk, egyedül a központi képernyő ultra szélesvásznú kivitele nem a legszerencsésebb. Míg a Renault már íves, függőleges tájolású kijelzőt használ, amin a térképnézet sokkal használhatóbb addig hiába gyönyörű ennek még a betűtípusa is, navigáláshoz kevésbé praktikus. Ami viszont hibátlan, az az alapfelszereltségként már minden CX-30-asban megtalálható Head Up Display. Ez nem is a legolcsóbb fajta, hanem az igényesebb, szélvédőre vetítős. De nemcsak ez az egy, olyan extra található meg benne, ami alapáron ritkán jár egy autóhoz, hanem a távolságtartó tempomat, a LED fényszóró, és az ülés-, kormányfűtés is benne van a belépőszintű autó árában.
Elöl könnyen megtalálni a megfelelő üléspozíciót, bár az ülőlap lehetne valamivel hosszabb is, de a kormány és az ülések is tág határok között mozognak. Az autó méreteihez mérten váratlanul élhető a második üléssor is, ha sikerül áthúzni a lábfejet az ajtónyalás szűk alján és behajtogatni, ahová kell, akkor 190 centivel is van annyi hely térdnél és fejnél is, hogy utazás közben sehol ne kelljen hozzáérni a kocsihoz.
Csomagtartója 430 literes, túl sok trükköt nem tud, de van dupla feneke, a padlót pedig osztva is lehet hajtogatni, a hátsó ülések háttámlájának ledöntése után sík felület is kialakítható hátul. Legalul pótkerék helyett egy Bose mélynyomó trónol, bár kétlem, hogy van a világon olyan basszus, ami egy defektnél feledtetni tudná a pótkerék kínzó hiányát.
Technika
A Mazda a Mild Hybrid, vagyis lágy hibrid vonalat lőtte be magának első lépésként a villanyosítás útján, míg megérkezik a márka első, teljesen elektromos modellje, az MX-30-as. Ez a megoldás a legegyszerűbb, legolcsóbb hibrid rendszer, ami létezik, fékezéskor az amúgy elfűtött mozgási energiát ejti csapdába a motorhoz kapcsolt, indítómotorként is működő generátor, hogy eltegye későbbre egy aránylag kisméretű, 24 voltos akkumulátorba. Persze ez legfeljebb csak besegíteni, motort indítani elég a benzinmotor mellett, illetve az elektromos rendszert is lehet ebből az energiából táplálni. Ahhoz, hogy tisztán elektromos hajtással is menjen az autó, már nem lenne elég.
Motorterében kétliteres, 150 lóerős szívó benzinmotor dolgozik, kiegészítve a már említett hibrid rendszerrel, a nyomaték pedig hatfokozatú automatikus váltón keresztül jut el a kerekekhez. Itt speciel mindhez. Míg a legtöbb városi használatra épített szabadidő-autó márkánál már egyáltalán nem kínálnak összkerék-hajtást a különböző típusokhoz, a Mazda CX-30-as viszont kapható első- és összkerék-hajtású kivitelben is.
Vezetőtámogató rendszerrel már az alapváltozat is jól ellátott : a holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, a fáradtságfigyelő, az adaptív tempomat és navigáció kiválasztása esetén táblafelismerő is jár. A tolatókamera már felszereltségfüggő, de a nehézkes hátsó kilátás miatt ez egy értékes extra lehet sokaknak.
Vezetés
Legelőször a motor hangja tűnt fel, illetve nem a hangja, hanem annak a hiánya. Ugyanis a CX-30-as polgári autózás mellett gyakorlatilag hallhatatlan. Durva padlózásnál már megjön a zaja, kellemetlen is, ami ebből beszűrődik a kabinba, és nem is lódul meg eszeveszetten az autó, de normál használat mellett csendes, finoman járó szerkezet nagyon. Kis teljesítménynél a feleslegesen dolgozó hengereket – legfeljebb kettőt – le is kapcsol, hogy még takarékosabb legyen. Az automatikus váltó motorhoz hangolása nem tűnt tökéletesnek, itt néha voltak megingások, váratlan rángatások. Amúgy nagyon komfortos a CX-30 kormánya mögött ülni, futóműve a Mazdától megszokott módon igényes szerkezet, elöl McPherson, hátul több-lengőkaros felfüggesztéssel, határozott tartással, szerethető menetkomforttal. Egy Mazdát általában vezetni is jó, nincs ez másként most sem, a kormányzás közvetlen és még visszajelzést is ad arról, mi történik éppen az út és a kerekek között.
Bár kétségkívül érdekes mindössze száz kilométereket futott új autókat kipróbálni, akad azért ennek hátránya is. Például a fogyasztás ilyenkor még nem igazán értékelhető. Néhány éve már jártam így, akkor is szinte null kilométeres Mazdát kaptam, ami valamiért hónapokkal később visszatért a szerkesztőségbe és óriási különbség volt a két alkalommal mért fogyasztások között. Szóval a mostani, nagyrészt autópályán megtett tesztút fogyasztása is valószínűleg lesz majd kevesebb is, de most 7,4 liter lett az átlag. Igaz, ez sem rossz – a katalógus 7,3-at jósol átlagnak – csak a hibridség miatt hajlamos az ember takarékosabb üzemet várni egy autótól.
Költségek
Mazda CX-30-ast legolcsóbban 7.674.900 forintért lehet hazavinni, ez a 122 lóerős változat ára, amit egészen 9.484.900 forintig lehet feltornázni. A következő a 150 lóerős, amit csak összkerék-hajtású kivitelben lehet megvenni, ez 9.324.900 forinttól indul, automatikus váltóval pedig 10.074.900 forintot kell a kasszánál hagyni. A fullos, 150 lovas kivitelért 11.304.900 forintot kérnek, a legolcsóbb 180 lóerős ára 8.664.900 forinttól indul és 11.914.900 forintnál ér véget. Van dízel is az árlistában, ez felszereltségtől függően 8.884.900 és 10.864.900 közötti áron kapható. A metálfény felára 127 ezer forint, Machine Grey metál felára 167 ezer, míg a látványos Soul Red Crystal metál felára 210 ezer forint, aki pedig még két év kiterjesztett, teljes körű garanciát is betenne a kosárba, az 162 ezer forintos tételre számítson.
Értékelés
Vonzó külsejével, szépen kivitelezett és okosan, jól használhatóra tervezett belsejével a Mazda CX-30 szerethető járgány, ami az erős, roppant kifinomultan járó benzimotorjával, igényes futóművével még vezetés közben is ad élményt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|