Röviden – Peugeot 2008 GT | |
---|---|
Mi ez? | A Peugeot kis szabadidő-autója, a 2008 második generációja, amely 2019-ben mutatkozott be. A tesztautó a 155 lóerős benzinmotorral szerelt GT variáns. |
Mit tud? | Rendkívül látványos külsővel, tágas belsővel, erős motorral szerelt divatos családi modell. A műszerfal igazi különlegesség. |
Mibe kerül? | 6 450 000 forinttól indul a Peugeot 2008 árlistája (kedvezmények nélkül). Az itt szereplő GT variáns alapára 10 960 000 forint, a tesztautóba került még némi extra, így 11 880 000 forintba kerülne. |
Kinek jó? | Azoknak, akik valami látványosra, izgalmasra vágynak, a ma divatos formával, erős motorral. |
Öldöklő harc folyik a vevőkért az autógyártók között. Rengeteg modell igyekszik a kisebb méretű autó között vevőt szerezni magának. Így hát kell valami, ami felkelti az érdeklődést. A Peugeot láthatóan a csodaszép 508-asnál bevetett „trükköt” vitte tovább a 2008-asra is: legyen látványos! Ezzel persze csak a visszafogottabb külsővel támadó autók esetén tehet szert nagyobb figyelemre, de nem marad versenytársak nélkül így sem, hiszen a Toyota CH-R, a Ford Puma vagy a Nissan Juke sem mondható unalmasnak. Jól jönne még egy trükk…
Külső
Van is más a tarsolyában az első generációs 2008-ast 2019-ben leváltó új modellnek: nagynak látszik, sőt nagy is. Elődjéhez képest karosszériája 14 centimétert nőtt hosszában, 3 centit széltében, mindezt minimálissal kisebb magassággal, ami nyúlánk, lapos kasztnit eredményez. A Peugeot 2008 4,3 méteres, amellyel majdnem a leghosszabb modell kategóriájában, hiszen a Ford Puma 4027 mm hosszú, a Škoda Kamiq 4241, a Renault Captur 4122, a Kia Stonic 4140, az Opel Crossland X 4212, a SEAT Arona 4138, a VW T-Rock 4234 mm. 4360 mm-rel a Toyota CH-R a francia kocsinál is hosszabb, a Suzuki SX4 S-Cross pedig pont olyan hosszú, mint a Peugeot 2008.
A Opel Corsához és a Peugeot 208-hoz hasonlóan a PSA Common Modular Platformjára épített 2008 tengelytávolsága is bővült, hiszen a korábbi modell 2538 millimétere helyett 2650 mm hosszú. Ezek a számok jelzik, hogy csak a minden kategóriában általános méretnövekedés miatt hívjuk ezt kis szabadidő-autónak, 15 éve ez a méret még kompakt osztály lett volna. Csomagtartója 405 literes, ami 50 literrel bővebb teret jelent elődével szemben. A tesztautóban pótkereket nem, helyette mélynyomót találunk a csomagtartó alatt.
Ám nemcsak a számok terén nagy a 2008, de látványra is: nagynak látszik. A szinte függőleges orr, a magas futó motorháztetővel és a hatalmas kerekekkel komoly kiállást ad a kocsinak. A turpisság szemből vagy hátulról nézve derül ki, mert az autó keskeny és magas, így kissé bután mutat. De ezt kevesen érzékelik, annál is inkább, mert rengeteg izgalmas részletmegoldás vonja el a figyelmet.
Ha érkezik a kocsi, akkor a nappali menetfény három-három csíkja és hatalmas karmai/fogai magukra vonzzák a tekintetet, ha azon túl vagyunk, a nem épp szokványos fényes fekete hűtőmaszk és a hozzá illő, sötétített full LED-fényszórók, szintén fekete visszapillantóházak tűnhetnek fel.
Oldalt a kupésan szűkülő ablakokról, illetve a hátsó ajtókba préselt háromszög motívumról érdemes beszélni. Hátul a keskeny lámpák és a látványos kipufogóvégek a hangsúlyosak, de az én kedvencem a lökhárító. Már az elődön is hasonló volt, de itt igazán kilóg a karosszériából, mint egy fekete úszógumi. Jól áll egy szabadidő-autónak és be is tölti azt a funkciót, amire született. Védelemből jutott a küszöbök és az első lökhárító alá is.
Belső
A puha, fényezetlen hátsó lökhárító főként azoknak lehet jó, akik nem kérnek tolatóradart vagy tolatókamerát a 2008-ashoz, mert a már említett ablakkialakítás miatt hátra nehéz kilátni a kocsiból. Elöl csak hátrafordulva, de hátul ülve mindig jelen van a bunkerszerű érzés, amit erősít a fekete belső, amely a tetőkárpitra is jellemző, de amit sikeresen old a 380 000 forintért kérhető üvegtető.
Miután a fejünkre vigyázva beültünk hátra, már nem lehet panasz a helykínálatra, 180 centis sofőr mögött simán elfér egy ugyanilyen magasságú utas. Picit lentebb van az ideálisnál a hátsó ülőlap, de alapvetően kényelmes. Sajnos nem jutott ide szellőzőrostély, de USB-csatlakozó és olvasólámpa javítja a kényelmet.
Elöl is jó a helykínálat, de ez szándékosan nem látszik, az autó körbeöleli a vezetőt, ugyanakkor a műszerfal olyan zseniális, hogy az anyósülés előtt óriási a tér szemre is. Az ülések kagylószerűek, határozott tömést kaptak és oldaltartásuk is egy GT-modellhez illő.
Ha az autó külsejét izgalmasnak mondtuk, akkor az utastér méginkább az. Rengeteg forma, vonal és sík találkozik, amelyek nem káoszt mutatnak, hanem egységet alkotnak. Az anyaghasználat nem hagy kívánnivalót, egyedül talán a hátsó ajtók műanyagborítása lóg ki kissé. Szépek az ülés kárpitjai, látványosak a varrások, amelyek szerepét éjszaka az állítható színű LED-csík veszi át. Továbbra is kitart a zongoraszerű billentyűzet mellett a Peugeot, ami itt is különleges, ám a 16 különféle funkció helyének megjegyzésére egy hét nem elég.
Egyre kiforrottabb a Peugeot i-Cockpitnak nevezett megoldása. A lényeg változatlan, azaz, hogy a lehető legkisebb kormány (remek fogású!) mellé a műszeregység kissé feljebb kerül, így nem a kormányon keresztül, hanem a felett látjuk az információkat. A műszerek digitálisak, a két síkban elhelyezett képernyőkkel lebegve jelennek meg az elemek, egyénre szabható, mit lássunk, a hagyományos adatokat vagy épp a navigáció infóit tartjuk fontosabbnak. Az alapvető színséma lehet kék, vörös vagy zöld.
A korábbiakkal szemben a 2008-ban annyira mélyre engedhető a vezetőülés, hogy az a – számomra negatív – érzés is eltűnt, hogy az ölemben lenne a kormány az i-Cocpitban. Klassz így vezetni, közelebb áll a versenyautókhoz, érezni kell az autó határait, mert látni nem látjuk. Akinek ez nem jön be, az felemelheti az ülést és máris megvan a SUV-hangulat.
Az alapesetben 7 colos, de a GT-ben 10 col méretű központi képernyő is a vezető felé fordul, ami fokozza az említett ölelő érzést. Más pozitívum nem nagyon mondható róla, mert a menüje lassú, kitanulhatatlan és pont ezért veszélyes, mert bár nem szabad, sokan fogják menet közben is nyomkodni, viszont nehéz bármit is egyszerűen megoldani. Itt jelenik meg a tolatókamera képe is, ami elmosottan látszik. Képes megmutatni, hogy oldalt mi zajlik az autó mellett, de csak ha már az autó első vagy hátsó kamerája látta azt a részt, de talán nagyobb baj, hogy annyira apróban, hogy én inkább a tükrökre hagyatkoznék.
Ha elektronikában nem is sikerült maradandót alkotni a Peugeot-nak, a praktikum terén zseniálisat dobtak. Itt nem a valóban használható kesztyűtartóról, a váltó előtt és mögött, illetve az ajtókban található rekeszekről beszélek, hanem a középkonzol kis szekrényéről. A belsejébe kérhető vezeték nélküli mobiltöltő, de a csúcs, hogy az ajtaja telefontartónak készült. Állítva és fektetve is elhelyezhető benne a mobil. Ha nem használnánk ki a menü Android Auto vagy Apple CarPlay funkcióját, a navigáció utasítása innen is jól követhető.
Technika
Igazán előremutató a Peugeot 2008 motorkínálata, hiszen a hagyományos benzines és dízelmotorok mellett elektromos hajtással is választható. A 100 kW-os (136 LE) elektromos motor mellé 50 kWh-s akkucsomag tartozik.
Dízelből 1,5 literes lökettérfogatú létezik, 100 és 130 LE-s változatban, 6 fokozatú manuális vagy 8 fokozatú automata váltóval választható. A benzines paletta is egyetlen motorral épül, az 1.2 PureTech 100, 130 és a tesztautóban szereplő 155 lőerős változatokban létezik. A háromhengeres blokk leggyengébb változatát csak kézi váltóval szerelik, a közepes teljesítményűnél már választható automata is. A GT esetében szintén nincs választás, csak az Aisin 8 fokozatú automatikus szerkezetével készül.
Olyan rendszerek segítik a vezetőt, mint az adaptív tempomat, a holttérfigyelő, az automata fényszóróvezérlés, a táblafelismerő, a sávtartó, az automatikus vészfékező rendszer vagy a teljesen automatizált parkolás.
Vezetés
Semmi meglepő nincs a 2008 vezetésében, az ember beül, jön-megy vele és nincs semmi, amit ne oldana meg jól a kocsi. Addig azonban el kell jutni és az némi vérnyomás-emelkedésen át vezet az út. A motorindítás és leállítás sajnos napokig megkeseríti az ember életét, Túl sokáig kell nyomni a gombot, hogy életre keltsük vagy leállítsuk a blokkot. Ez azért különösen fura, mert a kulcsnélküli ajtónyitás és zárás úgy működik, mint a legjobbaknál, odamegyünk és nyitva az ajtó, ha távozunk a kocsitól, bezáródik – tényleg nem kell érintés.
Alapvetően igen csendes a motor és szélzaj is csak autópályás tempónál érzékelhető visszafogottan. Lehetőség van azonban, hogy hangot adjunk a motornak, Sport módban egy hanggenerátornak köszönhetően mélyebb tónusra vált a kocsi. Háromféle menetdinamikai alapbeállítás közül választhat a vezető, Eco, Normál, Sport. Előbbi nevéből adódóan a takarékosságra törekszik, de ezzel közlekedni kínszenvedés, egyszerűen kiheréli azt, amiről az autóvezetés szól, mintha egy úszni alig tudó embert dobnánk az óceánba, eléggé küzdelmes.
Normál módban viszont már sokkal élénkebb az autó, kissé nehezen indul meg gázadásra, abszolút érezhetően jelen van a turbólyuk, de ezen átlendülve vígan pörög a motor és szépen viszi a kocsit. Sportban nemcsak érezhetően megjön az ereje, de a vezérlés tovább is engedi forgatni a motort. Nagyon könnyen indul meg így a 2008, az előzéseknél nem hagy kérdést. A hétköznapokon nincs rá szükség, de ha tudatosan plusz élményre vágyunk, ez megadja a GT-hangulatot.
Nem kelt feltűnést az automata váltó. Normál módban finoman kapcsol, Sport módban viszont határozottabbak a váltások. A hátra és előremenet közötti átmenetet oldja meg a leggyengébben, ilyenkor előfordulnak túlzó rángások.
A kormány kevés információt továbbít, a rásegítése alapesetben nagy, könnyű tekergetni, ami városi használatnál előny. Sportmódban csökken a kormányrásegítés, amitől kissé javul az élmény, de így sem az igazi GT a visszajelzések hiányában. Ugyanakkor a kormánymű direktsége igenis a vezetési élmény része. Összességében nem rossz!
Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű egész jól helytáll, a Peugeot 2008 könnyen vezethető, stabilnak érződik és igen precízen lehet vele átmenni a kanyarokon. Kissé bedől a kasztni, de végig jól fogják az utat a kerekek. A francia autók hagyományaihoz képest feszesebb hangolású a felfüggesztés, ami azoknak lesz előny, akik a vezetési élményt előrébb helyezik a kényelemnél. Alapvetően jól szűri az úthibákat, ám, ha megpakoljuk, akkor a hátulja már durván reagál. Aki több komfortot szeretne, annak érdemes ballonosabb felni-gumi kombinációt választani.
Költségek
Miközben jó kép rajzolódott ki a Peugeot 2008 GT-ről használat során, annál nagyobb csalódás ért a benzinkúton. Sok autópályás, országúti szakasszal és kevesebb városi használattal több mint kilenc litert fogyasztott átlagosan a kocsi. Mindezt úgy, hogy a Sport módot csak néhány próba alkalmával használtam. Sok. Ahogy az autó ára sem kevés.
6 450 000 forinttól indul a Peugeot 2008 árlistája, amely összegért a 100 lóerős benzinest kapjuk meg, Active felszereltséggel. Létezik még Allure és GT Line különböző motorokkal, a GT csak az itt látható kombinációban. Ezért a modellért 10 660 000 forintot kérnek, amiben a sok extra is benne van. Olyan elemekre lehet még pénzt költeni, mint a motoros mozgatású bőrülések (330 000 Ft), parkolóasszisztens (110-170 000), 18 colos felnik + Focal hifi (330 000), panoráma üvegtető (380 000) stb. Így aztán nemcsak méretben, de árban is a kategória legfelső részét célozta meg a Peugeot, elég csak ránézni a teljesítményben egymáshoz közel álló modellek legdrágábbjait összegyűjtő táblázatunkra. Persze nagyon hasonló felszereltséggel az itt sorakozó konkurensek ára is nőne:
A Peugeot 2008 GT és gazdagon felszerelt vetélytársai – Listaár, forint
A Peugeot 2008 GT és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Captur TCe 155 FAP EDC Intens (155 LE) | 8 149 000 |
Suzuki Sx4 S-Cross 1.4 Hybrid 48V 6MT GLX üvegtetős (130 LE) | 7 310 000 |
Škoda Kamiq Style 1.5 TSI DSG ACT (150LE) | 8 708 300 |
Toyota CH-R 1.8 Hybrid E-CVT SBA JBL(122 LE) | 11 325 000 |
Opel Crossland X Ultimate 6 seb. aut. F 1.2 XHT (130 LE) | 7 622 000 |
Nissan Juke DIG-T N Design 7 seb. aut. (117 LE) | 8 309 000 |
KIA Stonic 1.0 T-GDI HP Platinum (120 LE) | 6 399 000 |
Ford Puma 1.0l EcoBoost mHEV ST-Line X (155 LE) | 8 315 000 |
Értékelés
Könnyen megszerethető autó a Peugeot 2008 GT. Ha kell, egyszerű hétköznapi társ, ha kell, izgalmasabb vezetést kínál, sok különleges megoldással. Az egyedi utastér, a remek, kormány és ülés különösen vonzóvá teszi, de a fogyasztása nagyon elgondolkodtató. Talán nem véletlen az árazásban és a minőségben való elmozdulás, lehet, hogy a Mazdához hasonlóan a francia gyár is igyekszik a tehetősebb ügyfeleket megszólítani.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|