Röviden – Dacia Lodgy TCe 130 | |
---|---|
Mi ez? | A Dacia 2012-ben, Genfben mutatta be hatalmas belső terű, öt- és hétüléses modelljét, a Lodgyt. Ez azóta is a legolcsóbb, tágas családi egyterű |
Mit tud? | Ennél olcsóbban, ekkora autót nem igazán találni a piacon |
Mibe kerül? | A Lodgy belépőára 5 149 000 forint, de a legcifrább változatért is csupán 5 649 000 forintot kérnek. Amiből még a 2,5 millió forintos nagycsaládos kedvezményt is le tudják vonni, akik jogosultak rá |
Kinek jó? | Leginkább azoknak, akik igénybe tudják venni az állami támogatást, és máskülönben az életben nem tudnának új autót venni |
Azt mondják, autó és autó között nincs akkora különbség, mint aközött, hogy van autód vagy nincs. Megnézzük, valóban így van-e, mit nyújt a kategória alsó sávja: kipróbáltuk a létező legolcsóbb hétüléses modellt, 130 lóerős benzinmotorral, de azért gazdagon felextrázva.
Külső
2012 óta szinte változatlan formában készül a Dacia irgalmatlan belső terű családi autója, a Lodgy. Karosszériája 4498 milliméter hosszú, szélessége tükrök nélkül, illetve tükrökkel 1751 és 2004 mm, magassága 1680 mm, tengelytávja 2810 mm. Míg szemből egészen vállalható megjelenésű a Lodgy, addig oldalról már elég esetlenül fest, de szerencsére csak a csupasz modell, a jobban felszerelt Stepway és 15th Celebration változatok külsejét sikerült emészthetővé sminkelni a sok műanyag rátéttel.
Itt tényleg nagyon sokat javít a megjelenésen, hogy a fekete plasztiktól nem tűnnek olyan hatalmasnak a fémfelületek, illetve aprónak a kerekek. De ha már kerék, akkor a zseniális, alufelninek látszó, de valójában acél keréktárcsán feszítő dísztárcsát is érdemes megemlíteni. Azért viszont kár, hogy hátul 9 col átmérőjű dobfék kandikál ki a küllők mögül.
Belső
Egy Lodgy belseje nem tartozik az izgalmasabb dolgok közé. Mintha direkt jeleznék a vevőnek, jó, ezt most ugyan megkaptad nagyon olcsón, de azért ne érezd magad túl jól benne. Legközelebb inkább spórolj még, és vegyél valami rendes Renault-t. Míg a Duster utastere már kifejezetten vonzó, tele szép és érdekes részletekkel, addig a Lodgyé elég sivár maradt az évek során. Belseje főleg olcsó műanyagból készül, a fedélzeti rendszer monitorának képminősége, felbontása, elhelyezése is úgy egy évtizeddel ezelőtti szinten van és a kormányra került gombok sem világítanak a sötétben.
Egy dologban viszont nagyon jó a Lodgy belseje: pakolni van hova. Öblös ajtózsebek, rekeszek, textilzsebek és nagy, felnyitható rekesz várja, hogy beléjük pakolják a kisebb úti holmikat, a nagyobbakat pedig a katedrálisnyi csomagtartóba. A Lodgy csomagtartója valóban hatalmas, bár hét üléssel autózva már közel nem pakolható bele annyi cucc, mint öttel. Nem fogy teljesen használhatatlan méretűre, de alaposan összemegy.
Ezen az állapoton a harmadik üléssor székeinek összecsukása sem sokat segít, mert rafinált mechanika híján lehajtva is hatalmasak maradnak, és ott virítanak a hasznos tér kellős közepén. Viszont nem kell állandóan kerülgetni őket, ha nincs rájuk szükség, pár mozdulattal egyesével kiszedhetők. Az ülések nem nehezek, átlagember simán megoldja a ki- és a beszerelést pillanatok alatt.
Nem jellemző, hogy egy hétszemélyes autó legutolsó sora is használható legyen, de a Lodgyban mégis van elég hely, akár felnőttnek is. A komforton viszont sokat ront, hogy a második üléssor biztonsági öve a két leghátsó utas orra előtt lobog. Klassz viszont, hogy került pohártartó és legalább 12 voltos csatlakozó leghátra, illetve a szellőzés is valamelyest megoldott, a kibillenthető hátsó oldalablakoknak köszönhetően.
Literre 207 – ez a hétszemélyes felállásban mért térfogat – illetve 2617 liter között változhat a csomagtartó mérete. Hátul vannak csomagrögíztő fülek, némi gyér világítás is, az emelő és a kötelező cuccok a sarokba kötözve várják, hogy szükség legyen rájuk, a pótkerék pedig legalul, az autó hasa alatt utazik.
Műszerfala a lehető legegyszerűbb, két mutatós műszer jelzi az aktuális sebességet, fordulatszámot, amit egyszerű fedélzeti számítógép egészít ki, monokróm kijelezővel, de egész hasznos funkciókkal. Van még aránylag zajos ventilátorú manuális klíma, tempomat/sebességkorlátozó, és kihangosítós, érintőképernyős, telefontükrözésre is alkalmas fedélzeti mindenes is. Szóval a fontos dolgok mind megvannak, de a felhasználói élmény fokozása nem igazán volt szempont a tervezésnél.
Technika
Az árlista szerint Lodgyt jelenleg kétféle motorral lehet vásárolni, a 130 lóerős 1,33 literes, turbós benzinessel, illetve a 115 lóerős dízellel. Sajnos a konfigurálásnál már csak a dízel marad a listában, szóval egyelőre muszáj azt választani. Váltóból csak kézi van, de mindkét motorhoz hatfokozatú jár.
Vezetés
Kezdjük gyorsan a jelenleg nem is rendelhető motorral, ami a 130 lóerejével egész fürge autót szab az 1200 kilogrammos Lodgyból. Legalábbis érzésre, mert a katalógusban szereplő 9,2 másodperces 100-as gyorsulás már nem annyira meggyőző. A motor ettől függetlenül passzol az autóba, csendes, nyomatékos és nem is fogyaszt túl sokat, a teszthét átlaga 6,7 liter lett, közel 600 kilométer után, aminek jelentős része autópálya és országút volt, a maradék 100-150 kilométer pedig város.
Lodgyt vezetni nem megy élményszámba, kormánya csak fel és le állítható, ki-be már nem lehet cibálni, és a vezetőülés magasságállítása is furcsa, oldás után a feneket felemelve lehet beállítani a kívánt magasságot. Viszont korrektül működik mindene, jön, megy, megáll, elindul. Rugózási komfortja pedig kifejezetten jó, nem rezel be a rosszabb minőségű utaktól sem, és hiába majdnem 4,5 méter hosszú, a jól átlátható, világos kasztnival könnyű a manőverezés – 11,1 méteres a fordulóköre -, parkolás is. Egyedül komoly oldalszélben rossz vele autózni, a hatalmas felület és a kis saját tömeg miatt ilyenkor érhetik meglepetések a vezetőt.
Költségek
A Dacia Lodgy belépő listaára 5 149 000 forint, amiért az Arctic változatot lehet hazavinni, 115 lóerős dízelmotorral. Egy lépéssel feljebb az 5 349 000 forintos Stepway változat érkezik, ami szintén csak a dízelmotorral rendelhető, míg a csúcsot a 15th Celebration fantázianevű változat jelenti, a maga 5 449 000 forintos árával. Ez szintén dízelmotoros, de itt már 130 lóerős, turbós benzinest is választhat a vevő, amiért még kétszázezer forintnyi pluszt kell fizetni.
Az extralista itt elég kurta, a metálfényezés 135 ezer forintba kerül minden modellnél, a két alacsonyabb felszereltségi szintnél 30 ezres felára van a hátsó elektromos ablakemelőnek, a belépő Lodgynál a bőrhatású kormány és váltógomb is extra, amiért 30 ezer forintot kérnek. 50-50 ezer forint a fűthető első ülések, a teljes értékű pótkerék az Arctic változatnál a tolatóradar, a Stepway és 15th Celebration kivitelnél pedig a tolatókamera.
Különféle csomagokkal is lehet még spécizni a Lodgyt, a bringatartós tetőcsomagtartó és szőnyegszett 72 ezer forint, ugyanez bringatartó helyett tetőboksszal 143 ezer forint. Gyári vonóhorog is rendelhető hozzá, ez gumiszőnyeg-készlettel van csomagban, 145 ezer forintért, a lehajtható asztalka tablettartóval 78 ezer forint.
Értékelés
A Dacia Lodgy teljesen vállalható családi autó, irgalmatlan raktérrel, hét embernek is élhető méretű utastérrel, strapabíró, komfortos hangolású futóművel, megfizethető fenntartási költségekkel. Három vagy több gyerek mellé, állami támogatással pedig még egy jobban felszerelt változat is beleférhet a költségvetésbe.
Fintorogni meg nem nagyon érdemes, hisz még egy szerényebb autóval is sokkal jobb közlekedni, cuccolni, mint tengernyi gyerekkel tömegközlekedéssel szenvedni. A Dacia Lodgy sok ivadék mellé kiváló autó, ebben nem karcolódik meg a fabetét, nem lesz foltos a világos bőrkárpit, és a műanyagokat is gond nélkül lehet tisztára sikálni.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|