Röviden – Toyota Yaris 2020 | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota kisautója, a Yaris 2019 októberében bemutatott, negyedik generációs modellje |
Mit tud? | Vonzó formájú, csinos, jól vezethető, takarékos kisautó hibrid és sima benzines hajtáslánccal |
Mibe kerül? | A legolcsóbb új Yaris 4,8 millió forint, míg a legdrágábbért 7,5 millió forintot kérnek |
Kinek jó? | Aki városban rohangálós, kicsike, roppant takarékos és jól extrázható kisautóra vágyik, az ne hagyja le a listájáról a Yarist |
Jó régóta, egészen 2011 óta volt piacon a Toyota Yaris előző generációja, az útod tavaly megérkezett. 2019 év végén statikus bemutatón nézhettünk meg a negyedik generációs modellt, majd nem sokkal később vezetés közben is kipróbálhattunk. Most hosszabb távon, városi és vidéki utakon hajtva ismerkedhettünk a teljesen új, hibrid kisautóval.
Külső
Jól tette a Toyota vezetése, hogy néhány éve vettek egy mély lélegzetet és hadat üzentek az unalmas formáknak, így nem meglepő, hogy a RAV4, a Corolla, a C-HR és a Camry mellett a Yaris is sokkal vonzóbb, merészebb megjelenésű, mint elődje. A negyedik generációs Yaris már a GA-B névre keresztelt padlólemezre épül, és meglepő módon a trendekkel szembemenve nem nagyobb, hanem éppen hogy kisebb elődjénél.
Ha nem is sokkal, de 55 mm-rel rövidebb, így jelenleg 3940 milliméter hosszú, így a négyméteres lélektani határ alá éppen beférő kasztni, míg magasságából ennél jóval többet, 4 centimétert vesztett, így pont másfél méter magas. Szélessége és tengelytávja viszont nagyot nőtt, ezek az értékek 5-5 centiméterrel lettek nagyobbak. (1745, és 2560 milliméter) Arányai szemnek kellemesek, pláne, hogy a túlnyúlásokból is sikerült lefaragni, elöl 1, hátul 5 centimétert.
Mozgóképen pörög, mutatja meg mindenét az új Yaris:
A szélesebb, lapos Yaris érezhetően sportosabb hangulatú, mint elődje, de ez nemcsak a látszat, hiszen a méretváltozások mellett az autó tömeg-középpontja is 12 milliméterrel lejjebb került és a merevebbé tett karosszéria miatt a vezethetőség is érezhetően javult. De ha már vezethetőség, akkor érdemes megemlíteni a 21 mm-rel alacsonyabbra és 60 mm-rel hátrébb tolt üléspozíciót, valamint azt is, hogy az új Yarisban a kormány állíthatóságának tartományát is megnövelték.
Talán így vehetők észre legkönnyebben a két generáció közötti különbségek. A kék a régi, a piros az új Yaris:
Belső
Átalakult a Toyota Yaris belseje is, ezernyi érdekes extra található meg az újban, a csodás rajzú, nagy méretű és számtalan információt megjelenítő head up display-től a kormányfűtésig, amik ritkaságszámba mennek ebben a kategóriában.
A kényelmet megalapozza, hogy az első utasok között két centivel több helyet alakítottak ki. Jó tartásúak az ülések, magasan, jól látható helyen van a 8 colos fedélzeti rendszer monitora, apró, kellemes fogású kormányt markolászhat a vezető a Yarisban.
Ugyanakkor a hátsó rész is tágasabb – a tengelytáv növelésének jótékony hatása főleg itt jelentkezik -, így 190 centiméteres magassággal a komfortosra beállított vezetőülés mögé is még be lehet ülni. A térdem ugyan épp hogy elfér benne, és annak dacára, hogy alacsonyabb az autó, a fejtér mégis úgy 185 centis magasságig kellő teret ad, a fejbúb nem ér bele a tetőkárpitba. Nem rossz a kilátás sem hátul, közel nem annyira bunkerszerű, mint a C-HR második üléssorában. Beszállni viszont elég macerás, az ajtónyílás alul rettentő szűk és nem is nyílik túl tágra az ajtó.
Csomagtartója dupla fenekű, a próbált hibridben pótkerék nem, csak defektjavító készlet volt. Bár valószínűleg nem a sok csomaggal hurcolkodás lesz a Yaris fő profilja, ennek ellenére mégis jól pakolható a 286 literes csomagtartó, amely a hátsó háttámlák lehajtása után sík rakfelületet kínál.
Javult a minőségérzet is, már a kárpitok, műanyagok nagyobb része készül puha, jó tapintású anyagból, és látványra is izgalmas lett a berendezés. Van igazi gombokkal állítható kétzónás klíma, és a TFT minitor alapú műszerfal is érdekes a maga csőszerű formájával. Van felhajtható könyöklő és helytakarékos elektromos kézifék és nem spóroltak az automata ablakemelőkkel sem, az összes ablakhoz ilyen jár.
Technika
Az új Toyota Yaris motorválasztéka az 1.0 VVT-i benzinmotorral kezdődik, amely 72 lóerős, és ötfokozatú kézi váltóval érkezik. Ezt a 1.5-ös benzines követi, 125 lóerős teljesítménnyel, hatfokozatú kézi váltóval, illetve automatikussal is elérhető. A sort pedig a 1.5 Hybrid zárja, 116 lóerős teljesítménnyel és fokozatmentes erőátvitellel (e-CVT) szerelve.
Az új, 1,5 literes Hybrid Dynamic Force fantázianevű motor hosszú löketű, 14,0:1 sűrítési viszonyú, amelynek 40 százalékos termikus hatásfoka kiemelkedően jó. Az Atkinson-ciklusú benzinmotor 93 lóerős, és 120 Nm csúcsnyomaték leadására képes, már 3600-as fordulatszámtól. Hibrid rendszerében két villanymotor/generátor kapott helyet, míg az egyik az első kerekekkel áll kapcsolatban, addig a másik a motor indításáért felel, illetve az akkumulátor töltésére használt elektromos áramot állítja elő.
A korábbi fém-hidrid akkumulátorcsomag helyére került lítium-ion csomag 144 helyett már 177,6 voltos feszültségű és 120 helyett csupán 48 cellából áll. A nagyobb energiasűrűségű, a hagyományos 12 voltos akkumulátorral együtt a hátsó ülés alá beférő kompaktabb akkumulátor jobb töltésáramlást biztosít és 12 kilogrammal könnyebb is elődjénél.
A negyedik generációs hibrid hajtáslánc húsz százalékkal takarékosabb, miközben a motorteljesítmény 16 százalékkal nőtt, így jön ki a 116 lóerős rendszerteljesítmény. Jobb lett a gázreakció és a gyorsulás is, amely így 9,7 másodperc 100 km/óráig, és a tisztán elektromos hajtással elérhető sebesség is nagyobb, immár 130 km/óra.
Vezetéstámogató rendszerek közül sávban tartó asszisztens, adaptív tempomat, ütközésveszély-felismerés, amely autók mellett gyalogosokat és bringásokat is érzékel, hátsó keresztirányú forgalmat figyelő rendszer és beforduláskor szükség esetén fékező, az autó és a gyalogosok épségére figyelő berendezés is került a Yarisba.
Vezetés
Hibrid autót a legkevésbé azért vesz valaki, hogy nagyot és jót autózzon vele, inkább a nyugodt, takarékos vezetés a cél. Így nem meglepő, hogy hiába a sportos külső, a laposabb, szélesebb és agyonmerevített kasztni, a módosított, stabilabb futómű, a Yaris leginkább civilizált, takarékos autózásra való.
4,9 méter sugarú fordulókörével városban jól manőverezhető, és átlátni is könnyű az autót. Hibrid rendszere már korántsem annyira élhetetlen, mint amilyenek a korai Priusok voltak, itt nincs folyamatos, kelletlen üvöltés, ha menni kell. Az átdolgozott hajtáslánccal már autószerű a gyorsulás, az új akksinak, vezérlésnek köszönhetően jóval nagyobb áramok jönnek-mennek a rendszerben, így a villanymotor többször szállhat be a benzinmotor mellé a melóba és nagyobb tempóig bírja tisztán elektromos hajtással mozgatni az autót.
Ugyan a háromhengeres benzinmotor hangja nem a legkellemesebb, de ez szinte csak álló helyzetben zavaró, menet közben már ebből nem érzékelhető szinte semmi, annyira finoman, kiegyensúlyozottan dolgozik a hibrid rendszer. Kormányzása szerethető, a karosszéria pedig a komolyabb kanyarokban sem kezd ijesztő dőlésbe, futóműve felől pedig alig jön zaj az utastérbe. Sőt, igazából szinte sehonnan nem jön be zaj.
Költségek
Az új Toyota Yaris már rendelhető, az árlista az egyliteres, 72 lóerős változattal indul 4.800.000 forinttól, ötfokozatú váltóval. Egy lépéssel feljebb az 1,5-ös, 125 lóerős változat tanyázik az árlistán 5.240.000 forintért, már hatfokozatú váltóval, vagy 5.590.000 forinttól CVT-vel. Hibridből 6.290.000 az induló ár, és a legjobban felszerelt kivitel is megáll valamivel 7,5 millió alatt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|