Röviden – Mercedes-Benz E-osztály 2020, W/S/X213 | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes talán legfontosabb modellje a felső-középkategóriás E-osztály, amelynek ötödik generációja 2016-óta a piacon van, így időszerű volt kívül-belül felfrissíteni. |
Mit tud? | Szebb, okosabb, mint amikor négy éve bemutatták, pedig már akkor is elég penge járgány volt. |
Mibe kerül? | 17 678 000 forinttól indul az új Mercedes E-osztály árlistája, a négyajtós kivitellel. |
Kinek jó? | Bárkinek, aki megengedheti magának, vagy megvetetheti a munkáltatójával. |
A Mercedes-Benz egyik alapköve az E-osztály, ha elég lazán kezeljük a nevezéktant, akkor a tizedik E-osztálynál járunk, és akár 1946-ig is visszavezethetjük a modell családfáját. Ha csak a valódi E-ket soroljuk ide, akkor a 213-as modellcsalád az ötödik nemzedék. Ha összeszámoljuk az azóta eladott limuzinokat és kombikat, úgy 14 millió darabot kapunk eredményül. Elég jól áll a jelenlegi E-osztály is, amelyet 2016-ban láthattuk először, ebből azóta 1,2 millió talált már gazdára.
De mivel már négy éve köztünk van, ideje volt egy kicsit felfrissíteni. Persze 1946 óta az E-osztály szép lassan egész családdá terebélyesedett, így limuzin (W213), kupé (C238), kombi (S213) mellett kabrió (A238) és terepesített kombi kivitel (X213) is található a kínálatban, amelyek most rendes családként együtt újultak meg.
Hogy megjelenésekor miket tudott az E-osztály,Rácz kolléga cikkéből tudhatjátok meg, aztán ha futja még a lendületből, érdemes még átfutni Kovács Miklós egyik első tesztjét is. A megújult Mercedes-Benz E-osztályt Németországban próbáltuk ki nemrég.
Külső
Mivel csak ráncfelvarrásról, nem teljesen új modellről van szó, az autó megjelenését nem szabták át látványosan, annyira azonban mégis hozzápiszkáltak, hogy könnyen felismerhető legyen a frissített E-osztály. Apróság, de mégis látványos újítás, hogy hallgatva a vásárlói igényekre, mostantól nem a motorháztetőből kinövő csillag az alapértelmezett embléma – a belépőmodell az Avantgarde lett -, hanem a hűtőmaszkba integrált, sportosabb, tekintélyesebb méretű Mercedes csillag.
Persze aki ragaszkodik a klasszikus 3D-s célkereszthez, lehet neki olyanja. Ha már hűtőmaszk, akkor a függőleges pálcázás – magyarul csíkozás – szintén friss elem az autó megjelenésében, és a krómozás is változott, bár a küllem nagyon függ a felszereltségi szinttől is.
Átdolgozták az autó első-hátsó lökhárítóját, valamivel laposabbak lettek a fényszórók és természetesen már alapfelszereltségtől LED-ek ontják belőlük a fényt a világba, de ebből többféle rendszer is válaszható, a szimpla LED-es fényszóróktól a feláras, adaptív Multibeam-rendszerig. Hátulra kétrészes, az autó fenekét szélesebbnek mutató lámpák kerültek, amelyeknek a belső szerkezete is változott, a korábbi, homogén fényt adó fénytestek helyett különálló LED-darabok világítanak benne. Bővült a színpaletta, új árnyalatokkal, mint a high-tech-ezüst, grafitszürke és Mojave-ezüst metálfényezéssel is rendelhető már az E-osztály, és elérhetők jobb légellenállású Aero kerekek is.
Belső
Egy Mercedes belsejét tovább javítani, finomítani nehéz feladat, komoly fejlesztést igényel, így félidőben az új kormány mellett leginkább a friss színkombinációk, anyagok feltűnése jelent változást. Új a magmaszürke/neva-szürke, a fekete/dióbarna és a magmaszürke/macchiato-bézs kombináció, illetve a szürke nyíltpórusú kőrisfa, a fényes barna diófagyökér, a szálcsiszolt alumínium és a karbon hatású alumínium díszítőelem.
Az autó ülése nemcsak kényelmes, hanem irgalmatlanul okos is lehet, az adaptív vezetőülés például magától felveszi a vezető testméretéhez passzoló elhelyezkedést, ha azt beírják a központi rendszerbe, és utána már csak finomhangolni kell a beállítást. Ilyenektől lesz azért többek között prémium modell egy kocsi.
Alapból két darab, 10,25 colos kijelzőt használ az autó hagyományos műszerfal helyett, de ezekből 12,3 colos méret is létezik, amin a világ összes információja megtekinthető. Csak győzze valaki szemmel.
Asszisztensrendszerek:
Asszisztensrendszerekből szinte minden létező megtalálható benne, olyannyira, hogy itt az S-osztálynál is okosabb vezetőtámogató rendszerek dolgoznak a sofőr keze alá. A parkolósegéd nemcsak merőlegesen és párhuzamosan képes parkolni, hanem már a felfestéseket is tudja értelmezni. Ha van 360 fokos kamera az autóban, akkor beáll a felfestett csíkok közé, sőt, a parkolóhelyet is megkeresi. Emellett van útvonalalapú sebességszabályzás – kereszteződésnél, körforgalomnál magától lelassít -, sőt, valós idejű forgalmi információkat is képes beépíteni a sebesség meghatározásába, így nem zuhan rá a már kialakulóban lévő dugó végére, hanem időben lassít.
Kapacitív érzékelők kerültek a kormánykerékre, amiknek így elég annyi, hogy a vezető hozzáér a karimához. Más rendszereknél előfordul, hogy autózás közben folyton valami kis nyomást kell érzékeljenek, különben behisztiznek és a reklamálnak, hogy a vezető tartsa a kezét a kormányon. Holott az odáig is ott volt. Na, az új érzékelők már nem lesznek ennyire faragatlanok, nem zaklatják majd feleslegesen a sofőrt. Viszont ha úgy érzik, nem tartják őket kézben, és baj van, riasztás után lelassítják, majd megállítják az autót. Végre egy újabb autó, ami így működik.
Szintén újak a kormányon lévő gombok, amiket már nem nyomkodni, hanem simogatni kell. Ezek így elsőre nem biztos, hogy jobbak egy valóban nyomható, visszajelzést is adó kapcsolónál. Pláne vezetés közben. Modernebbnek tűnik, meg biztos tudományosabb is, de használni nem jó, sokszor semmi nem történik a simogatástól, pedig nagyon szeretnénk. Ha meg történik, akkor nem az és annyira, mint kéne. Ettől függetlenül biztos ez a jövő, de akkor is nehéz szeretni.
Hasonlóan a tapipados központi vezérlőelemhez, amit menet közben milliószor macerásabb jól kezelni, mint egy vakon is értelmezhető, remek visszajelzést adó vezérlőtárcsát. A gesztusvezérlésről meg inkább ne is beszéljünk Mennyivel könnyebb betanult varázsmozdulatokat rajzolgatni a levegőbe, mint megfogni egy igazi gombot, megnyomni egy kapcsolót? Igaz, ezeken felül lehet beszélni is az autóhoz, ha akarunk tőle valamit, de az, ha lehet, még idegenebb, mint ez a simizős izé.
Megállás után is védi még az utasokat a Mercedes-Benz E-osztály, kiszállást szimatolva a holttérben közeledő dolgokra – kerékpárosokra is – is felhívja a bent ülők figyelmét, nehogy véletlenül rányissák az ajtót. De hogy teljes legyen az őrület, Energizing komfortvezérlés is kerülhet az autóba, amely összehangolja a jármű különböző rendszereit, hogy zenével, hangulatvilágítással, és különböző masszázsüzemmódokkal hozzon létre egyéni igényekre szabott hangulatot. Mindez például Garmin okosórával kombinálva – amely figyeli a pulzust, alvásmennyiséget és -minőséget, stressz-szintet – már automatikusan is működhet, kitalálva, mire is vágyik éppen a vezető.
Az éppen magára hagyott E-osztály lopásvédelmi csomaggal óvja magát, az Urban Guard rendszer értesítést küld a tulajnak, ha koccannak az autóval, megpróbálják elvontatni, feltörni. Ezt a jövőben akár képrögzítő rendszerrel is kombinálhatják.
Technika
A Mercedesnél folytatódik a villamosítási projekt, a megújult E-osztállyal már hét konnektorról tölthető hibrid van a kínálatban. Mild hybridből kétféle, szíjas és integrált motoros változat is létezik, amelyek 48 voltos akkumulátorban tárolják a menet közben összeszedegetett energiát. Újdonság az 1598 köbcentis, 160 lóerős 200d, a 300e az 1991 köbcentivel, 211+122 lóerővel, illetve a 3982 köbcentis V8-as is, amely 571, 612 lóerős is lehet az AMG változatokban.
Vezetés
A megújult E kupacból nekünk a meg-SUV-osodott megjelenésű E 450 4Matic terepkombi jutott, világos belsővel, a motorháztető alatt pedig háromliteres, sorhatos, 367 (+22) lóerős motorral. Nem meglepő, hogy az emelt, terepjárósított kivitel lehengerlő magabiztossággal közlekedik szinte bármilyen úton. Csendben, kényelemben, ha kell, a külvilágot teljesen kívül tartva lehet vele autózni.
Nem teher vele a városi szüttyögés és az autobahnos száguldás sem, légrugós futóműve nagyjából minden útfelületből képes autózhatót varázsolni. Menet közben, ha nem kell a fedélzeti rendszert nyüsztetni, akkor teljes boldogságban, nyugalomban lehet vele közlekedni. Ha akarjuk, szinte már magától elmegy A-ból B-be, annyira sok mindenre figyel, illetve annyi mindent old meg önmagától, az adaptív sebességtartástól a parkolásig. Bútorozása pedig elsőrangú, itt nem fér bele, hogy utazás közben valami ciceregjen, zörögjön. Ennek szellemében működnek a megmaradt kapcsolók, gombok is, az irányjelzőtől a légrostélyokig. Mindről elhinni, hogy 30 év múlva is úgy működnek majd, mint most.
Költségek
A legolcsóbb új Mercedes-Benz E-osztály változat a négyajtós, klasszikus kivitel, az E 200 limuzin EQ Boost, ami 16.772.000 forintba kerül, a dízel E 200 d limuzin árlistája pedig 17.058.000 forinttól indul. A E 200 d T-modell – kombi – alapára 17.678.000 forint, kupénál a E 200 Coupé EQ Boost a belépő, a maga 18 297 000 forintjával. A nyitható tetős E 200 Cabrio EQ Boost 20.606.000 forinttól vihető haza, a terepes E 200 4MATIC All-Terrain EQ Boost pedig 20 178 000-tól. A másik véglet képlékeny, a világ összes pénzét el lehet verni az E-osztálynál extrára.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|