Röviden – Toyota Proace City Verso 1,2 | |
---|---|
Mi ez? | A PSA öt- és hétüléses változatban is kapható tolóajtós, kocka-egyterűje ezúttal Toyota-emblémával |
Mit tud? | Hét teljes méretű embernek nyújt élhető teret utazás közben, de teherhordásra is remekül használható |
Mibe kerül? | A Toyota Proace City árlistája 6 590 000 forinttól indul – ez az ötszemélyes kivitel ára – a legolcsóbb hétüléses pedig 7 485 000 forintos listaárral startol |
Kinek jó? | Aki a hétszemélyes autójában tényleg hét embert kíván utaztatni, annak valami ilyesmi kell. Ráadásként ezen Toyota-embléma díszlik. |
Dobozforma, tolóajtós, egyterű-jellegű autót a PSA-tól a Fordon, Dacian keresztül a VW-ig elég sok márka kínál. Aki viszont hétülésest venne, mert van hozzá kellő számú gyereke, és nem hagyná veszni az autóvásárláskor igényelhető 2,5 milliós állami támogatást, annak már valamivel szűkebb kínálatból kell kinéznie a megfelelőt, de még így is bőven van miből válogatni. A PSA nem bízza a véletlenre, tőlük szinte ugyanazt megkaphatja az érdeklődő Citroën-, Opel-, Peugeot-, vagy éppen Toyota-emblémával is. Mi most a japán álca mögé bújt változatot próbáljuk ki, hosszú tengelytávval, alap benzinmotorral, kézi váltóval, hét üléssel.
Külső
Családja többi tagjához hasonlóan a Toyota-emblémás hétüléses is egy célszerűnek formatervezett, guruló családszállító doboz, oldalain tolóajtóval, hátul pedig felfelé nyíló csomagtérajtóval. A forma, kialakítás adott volt, a toyotás hangulatot legfeljebb a lámpák és a hűtőmaszk formájával tudták rácsempészni az autóra, de hátul már ezzel sem vesződtek, onnan nézve csak a márkaembléma segít beazonosítani, hogy éppen Toyota megy elöl.
Kétféle tengelytávval kapható a Toyota Proace, a rövidebb 4403 milliméter hosszú, a tesztben is szereplő hosszított változat pedig 4750 milliméteres. Szélességük sem egyforma, a rövid 1841, a hosszú 1880 mm széles a tükröknél mérve. Magasságuk egyaránt 1848 milliméter, amihez 259 mm-t még hozzá kell számolni, ha tetősínes kivitelről van szó, a tengelytáv 2785, illetve 2975 milliméteres.
Belső
Beszállás után még nagyobb bajban lennénk, ha a kormány közepén lévő logót leszámítva bármiféle toyotás építőelemet kellene felkutatni a belsőben, ami a PSA építőkockáiból áll össze, az ablakemelő gombjaitól a klímapanelen, műszerfalon át az égvilágon mindenig. Így nem meglepő, hogy a belső sem otthonosabb, mint azokban.
Nagy, egybefüggő műanyag felületek borítják az ajtókat, amikben óriási zsebek várják a holmikat, és ugyanebből a plasztikból készült a középkonzol redőnyös, mindent elnyelő doboza is. Rekeszből, pakolóhelyből van számtalan, ott a két, nagyméretű kesztyűtartó, a kis és nagy polcok, pohártartók és a műszerfal fölött is van egy üreg. Aki itt nem talál helyet minden vackának, az már szinte orvosi esetnek számít.
Hagyományos, mutatós műszeregységek mutatják a sebességet, motor fordulatszámát, a kettő között pedig egy változtatható információkat mutató kijelző található, fölötte pedig a hűtőfolyadék hőmérője és az üzemanyagszint-jelző. Semmi faksznis virtuális műszeregység, mégis majdnem mindent tud, amire szükség van.
A Proace csomagtartóajtaja felfelé nyílik, de ha csak hátra kell bedobni valamit az autóba, akkor elég a külön nyitható üveget felnyitni, ami szűk parkolóhelyeken klassz lehetőség, ahol a termetes ajtó már nem férne el.
A rakodótér hatalmas és három üléssorral, hét emberrel is marad belőle valami, nem úgy, mint a rövidebb tengelytávú változatnál, ahol hét ember mögé már reménytelen betuszkolni bármit, mert a hátuk mögött azonnal kezdődik a hátsó ajtó. Sok más hétülésessel ellentétben a Toyota-emblémás tolóajtós valóban élhető helyet kínál mind a hét ülésen. Ezek közül már a második sor ülései is különálló darabok, sínen tologathatóak előre-hátra, a leghátsó kettő pedig még aránylag messze is van egymástól és mindenhol van elég láb- és fejtér.
Csomagtartójának befogadóképessége hét személlyel 209 és 322 literes is lehet, annak függvényében, hogy tologatható, vagy fix – ez a kisebb térfogatú – második üléssor került-e az autóba. Öt üléssel 1050, vagy 1900 liter, előbbi a kalaptartóig, utóbbi a plafonig pakolt autóban mért eredmény. Akinek ez is kevés, az még ledöntheti a második üléssor háttámláit is, – ezek ilyenkor elegánsan belesüllyednek a padlóba – és rögtön 2950 liter teret tölthet ki cuccokkal.
Technika
A Toyota Proace motorválasztéka 1,2-es benzinesből és 1,5-ös dízelből áll. A háromhengeres, turbós benzines 110 és 130 lóerős teljesítményű lehet, hatfokozatú kézi, illetve utóbbi nyolcfokozatú automatikus váltóval van párban, a négyhengeres dízel pedig 100 és 130 lóerős lehet, a gyengébb csak ötfokozatú kézivel, az erősebb hatfokozatú kézi és nyolcfokozatú automatikus váltóval is rendelhető.
Vezetés
Teljesen másfajta vezetési élményt kínál egy ilyen guruló hasáb, mint amit általában szeretünk átélni a kormány mögött. Itt már azzal elkezdődik a mosolygós autózás, hogy négy gyerekig mindegyik tud ablak mellett ülni – bár a sorkiosztásnál még lehetnek törzsi villongások – illetve a leghangosabbat tudjuk olyan messzire ültetni magunktól, ahonnan már csak hangfoszlányok jutnak előre. Ötüléses üzemben pedig a pakolódráma is megúszható, bili, felfújt gumikrokodil, tésztaszűrő, minden vacak belefér a hátuljába és még csak gondolkodni sem kell a rámolásnál, hogy mit hova feszegetünk be.
Útközben a 110 lóerős motor nagyon barátságos arcát mutatja, a 205 Nm-es csúcsnyomatékot már 1750-es fordulatszámtól leadja, így már-már dízeles hangulatban lehet vele közlekedni, amire még rájátszik a háromhengeres motor is, amitől még alacsonyabbnak tűnik a fordulatszám, mint amilyen valójában. A hozzá kapcsolt hatfokozatú váltó komfortos darab, az ideálisnál talán leheletnyivel nehezebb kapcsolgatni, de igazából nincs vele semmi baj, teljesen jól passzol az autó kisbuszos, megfontolt karakteréhez. Kormányzása, futóműve is hasonló, előbbi semleges, utóbbi pedig kényelmes még hitványabb burkolatú utakon autózva is.
Városban manőverezni sem nagy kihívás, a magas üléspozícióból a nagy külső tükrök segítségével a szögletes karosszéria minden sarka jól látható, érezhető, a problémásabb parkolásokhoz pedig ott a tolatókamera, ami tolatás közben szép lassan felülnézeti képet pakol össze a kamera által látott részletekből. Félmegoldás ugyan, de a semminél sokkal hasznosabb.
Költségek
Listaáron 6 590 000 forint az ötüléses Proace belépőára, – ebből most 500 ezer forint kedvezményt is adnak – a hétüléses modell pedig 7 485 000 forintos árral szerepel a listán. Igaz, a félmilliós kedvezmény ebből is lejön, a 2,5 milliós igényelhető állami támogatáson felül, így a pénztárnál már csak 4 485 000 forintot kell kicsengetni. Az alapfelszereltségű modellben már megtalálható a kormányról vezérelhető rádió, a manuális klímaberendezés, az elektromosan állítható és fűthető külső visszapillantó tükrök, tempomat, elektromos ablakemelők elöl, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, jelzőtábla-felismerő és fáradtságérzékelő, valamint a radaros Pre‑Crash rendszer gyalogosfelismeréssel és a tolatóradar.
A legdrágább változat az 1.2-es 130 lóerős benzinmotorral és nyolcfokozatú automatikus váltóval felszerelt hosszú karosszériás, hétüléses kivitel, amelyért 10,3 millió forintot kérnek.
A Toyota Proace City Verso 1,2 (110 LE) – Listaár, forint | |
---|---|
Citroën Berlingo XL PureTech (110 LE) | 6 235 000 |
Peugeot Rifter 1,2 PureTech (110 LE) | 7 280 000 (6 690 000 akciós ár) |
Opel Combo Life 1,2 (110 LE) | 6 690 000 |
Toyota Proace City Verso 1,2 (110 LE) | 7 745 000 |
Értékelés
Bár az indokoltnál talán még nagyobb, tágasabb is a hosszú, hétszemélyes Toyota egyterű, de aki valóban hét emberrel kíván hosszabb utakat is lenyomni anélkül, hogy közben mindenki elátkozza, annak érdemes kipróbálni és valami ilyesmit választani. Vagy valamelyik klónját, Citroën-, Peugeot-, esetleg Opel-jelvénnyel, ízléstől függően. Aki a hétszemélyes autózást még csomagokkal is szeretné kiegészíteni, annak már muszáj elgondolkodnia tetőcsomagtartó, vagy síboksz vásárlásán, bérlésén, mert ennyi ember holmijának még a hosszúkasztnis kivitelben sem találni elég helyet.
Békés, kiszámítható vezethetőségével, hasáb alakja ellenére sem szélzajos kasztnijával igazán jól használható, nagycsaládos mindenes a Toyota Proace, amihez ráadásként még a Toyota 3+2 éves, vagy 250 ezer kilométeres extra garanciája is jár.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|