Röviden – Mazda3 G150 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda kompakt méretű modelljének negyedik generációs, ötajtós példánya, 150 lóerős szívómotorral, némi villanyos segítséggel |
Mit tud? | Kívül szép, belül élhető és a 150 lóerős motorral még élénk is |
Mibe kerül? | A Mazda3 belépőára 7 689 900 forint, amiért 122 lóerős változat jár. A kétféle – öt- és négyajtós – változat alapára megegyezik, a tesztautó pedig bő 8,7 millióba kerül |
Kinek jó? | Aki csinos, remekül összerakott, logikusan működő kompaktra vágyik, az üljön be a Mazda 3-asba, lehet, hogy szerelem lesz belőle |
A 2018-ban bemutatott negyedik generációs Mazda3-ból túl vagyunk már a 180 lóerős változaton, vezettük a 122 lóerőst kivitelt is, most pedig a kettő közé belőtt, 150 lovas, továbbra is turbó nélküli, viszont rendes lökettérfogatú motorral ellátott változatot próbáljuk ki, kézi váltóval, ötajtós karosszériával.
Külső
A legutóbbi generációváltásnál Mazdánál zseniális érzékkel faragták még vonzóbbra az eddig is csinos Hármast. Miközben az arányok, a stílus alapja változatlan maradt, a részleteket szinte a végletekig tökéletesítették. A forma valamivel agresszívabb , a hűtőmaszk alakja szinte ugyanaz, de valamivel szélesebb, laposabb lett és rafinált rácsozatot kapott, a szemei vékonyabbak , és minden fölösleges nyílás, ködlámpafészek, akármi lekerült az orráról.
Oldalról a finom króm csíkok mellett csak a küszöb fölötti él az, ami megtöri kicsit a gömbölyded formát, és a nagy fémfelületeket. Aztán ott a széles C-oszlop, majd az autó szintén kerek feneke a fényes fekete felső légterelővel és az alsó diffúzorral, illetve a dupla króm kipufogócsövekkel és a kategória egyik legjobb dizájnú hátsó lámpájával. A karosszéria 4460 milliméter hosszú, – 18 centivel hosszabb, mint a 8-as Golf – szélessége 1795 mm, magassága pedig 1435 mm, és aránylag nagy, 2725 mm-es tengelytáv tartozik hozzá.
A lenti képen a régi és az új Mazda3-asról állapíthatjuk meg, hogy mennyire azonos koncepció mellett mégis mennyire különbözőek:
Belső
Mazdát nem igazán szokás alapfelszereltséggel venni, sőt, a statisztikák szerint kifejezetten a jól felszerelt, puccosabb változatok fogynak jobban itthon is. Mivel a Mazdánál odafigyelnek a vevők igényeire, a visszajelzésekre, így a belső prémium felé tolódása már korábban megkezdődött és ez egész jól érezhető ebben az autóban is. Bútorozása tisztességes anyagokból áll, van fém, bőr, és a műanyagok is puhák, jó tapintásúak, a hangulat is kellemes. Mindezek mellett teljesen jól használható a beltér, semmi izzadtságszagú kínlódás nincs benne, hogy valami extrémet toljanak a sofőr és utasai képébe. Itt minden megszokott, otthonos, és ami nagyon fontos, jól is használható.
Teljesen digitális monitorműszerfal helyett hibridet lehet benne nézni, ami középen kijelző, kismértékben átrendezhető képpel, a széleken pedig mutatós műszerekből áll, hatalmas, álló formátumú központi kijelző helyett hagyományos, fektetett van, simogatós felület helyett pedig a jól bevált, visszajelzést is adó forgótárcsás megoldással lehet a menükben kotorászni.
Ja, van igazi klímavezérlője, gombokkal, kapcsolókkal, amik nagyon kitalált ellenállással, kapcsolási érzettel működnek. Emellett a kormány gombjait is sikerült olyanra tervezni, hogy simán tapintás útján el lehessen igazodni a funkciók között. Tényleg ritka ma már az olyan autó, amiben otthon érezheted magad az első pillanattól kezdve.
Méretei miatt 190 centis termettel csak az első ülések nyújtanak elegendő életteret, a második sorban a lábtér és a fejtér is hamarabb fogy el, mint kényelmes lenne, de úgy 180 centiig ott sem lesz probléma, ha valaki már bemászott. Igaz, a vastag C-oszlop és a magasba tartó övvonal miatt kissé nyomasztó a hangulat a koromfekete belsőben, ahol sem szellőző, sem töltőpontok nem találhatóak.
Alapállásban, ötszemélyes módban 327 literes – a 8-as Golfban érezhetően több, 380 liternyi hely van – a csomagtartó, a hátsó ülések háttámlájának lehajtása után 719 liternek megfelelő térfogatú cucc fér be hátra. Ilyenkor sík felületre lehet pakolni, a padlószint alatt pedig további rekeszek várják, hogy megtömjék őket, és itt található a defektjavító kitt is, a Bose hifi mélynyomójával egy légtérben.
Technika
A 122 és 180 lóerős benzines motorok mellett a 150 lóerős változat ugyanúgy 1998 köbcentis, és ugyanúgy turbó nélkül dolgozik, mint rokonai. Ugyan a technikai leírásban még egy 116 lovas dízelmotor is szerepel, de ez már sem az árlistában, sem a konfigurátorban nem található meg. A többi benzineshez hasonlóan itt is van 24 voltos lágy-hibrid rendszer, ami a motorhoz kapcsolt generátor-indítómotorból, áramátalakítóból és egy aprócska, lítium-ion akkumulátorból áll. Ez a hibrid rendszer képtelen az autót tisztán elektromos energia segítségével mozgatni, csupán annyi haszna van, hogy a fékezéskor máskülönben elfűtött mozgási energiát elraktározza, és az így nyert potya energiával táplálja a fedélzeti elektromos fogyasztókat, így végső soron benzint spórol.
Emellett a finom és gyors motorindítást is elvégzi, valamint képes a benzinmotornak is segíteni, illetve a váltásokkor a terhelésváltásokat is segít észrevétlenné varázsolni. De tud ám mást is, ha éppen nincs szükség mind a négy henger munkájára, akkor kettőt képes lekapcsolni közülük és kéthengeresként működni. Mindezt olyan civilizált módon, hogyha nem lenne a rendszer működése nyomon követhető a kijelzőn, nehezen szúrnánk ki, hogy két, vagy négy henger dolgozik-e éppen.
Vezetés
A 150 lóerős motort a Mazda3 közeli rokonában, a SUV őrületben született CX30-ban próbáltuk már és ott is tetszett. Nincs ez másként a hagyományosabb, földhöz közelebbi üléspozíciójú Mazda3-ban sem, bár aki már rendesen hozzászokott a turbós motorok karakteréhez, az furcsállni fogja, hogy a 150 lóerő 6000-es, míg a 213 Nm-es csúcsnyomaték csak 4000-es fordulattól érkezik. A hétköznapi autózáshoz nem kell agyonforgatni a motort, civilizált módhoz is van benne elég tartalék és olyankor még hangja sincs.
Szerethető a start-stop rendszer is, pedig ez elég sok autóban inkább rémes, gyorsan kikapcsolandó hülyeség. Itt viszont nem téved a rendszer, mindössze a furcsa folyamatot kell megszokni, miszerint nem a kuplung benyomásával veszi kezdetét az indítási folyamat, hanem szinte már csak a fokozat kapcsolásakor, az utolsó utáni pillanatban. De a vége mindig az, hogy már jár a motor, mire kell neki.
Hatfokozatú kézi váltója jól kézre áll, elpakoltak az útjából minden felesleges berendezési tárgyat, a kar pedig rövid úton, könnyedén, pontosan jár. Kókásan kis közepű kormányával az irányítás élvezetes, precíz. Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve kanyarokban kellemesen semlegesen viselkedik, ha pedig tovább feszítjük a húrt mint kéne, akkor is csak kiszámíthatóan kezd el csúszni, hagy időt a korrekcióra. Az úthibákat ügyesen kezeli, a kisebbekből nem sok minden jön át, és a nagyobbakból is legfeljebb egy egy tompa, távoli puffanás érezhető.
Kilátás szempontjából nem nyerő a Mazad3, néha már a B-oszlop is sokat kitakar a külvilágból, de a legnagyobb holttér a széles C-oszlopnak köszönhető. Tolatásnál teljesen felesleges hátrafordulni, az égvilágon semmivel nem lesz tisztább a kép, sokkal inkább a tükrökre, vagy a tolatókamera képére érdemes figyelni.
Vezetőtámogató rendszerek közül az adaptív tempomat, táblafelismerő, vészfékasszisztens, holttérfigyelő, hátsó parkolóradar és a head up display, minden megtalálható már a belépő Mazda3-ban is.
Költségek
Legolcsóbban 7.689.900 forintért kapható Mazda3-as, és bár kétféle, négy-, illetve ötajtós változatban is kapható, mindkettő ugyanannyiba kerül, nincs különbség az alapárban. Ennyi pénzért a 122 lóerős változat vihető el, kézi váltóval. Egy szinttel feljebb, a 150 lóerős motorral felszerelt 3-as már 8.949.900 forintba kerül, ebbe már automatikus váltó is kerülhet, de így már 9.699.900 az indulóár.
Választható még 180 lóerős kivitel is, kézi váltóval 8.739.900, automatikussal pedig 9.489.900 forinttól. A legerősebb változatból összkerékhajtású változat is kapható, ez 9.489.900, illetve automatával kombinálva 10.599.900 forint, míg a leglegebb Mazda3-as 11.529.900 forintba kerül.
A metálfény felára 126.900, a Machine Gray metál és a Mazdák mágikus gyári pirosa, a Soul Red Crystal metál pedig további 166.900 és 209.900 forintos plusz költséget jelent. Különféle csomagokkal is lehet még növelni a vételárat, a Sound fantázianevű csomag, ami 12 hangszórós Bose rendszert foglal magában, 150 ezer forint, a Style csomag – adaptív LED fényszórók, LED nappali fény, sötétített üveg a B oszloptól, B és C oszlop dekorpanel, keret nélküli belső visszapillantó tükör, illetve automata váltós esetén kormány mögötti váltó fülek – már 360 ezres tétel, a Luxury csomag – bőr ülések, elektromos ülés (vezető 8 irányban + deréktámasz), HUD – 450 ezer forintba kerül. A Safetyért 270 ezret kérnek és a 360°-os kamera, a DAA+ – kamera alapú fáradtságfigyelő rendszer, az FCTA – első keresztirányú forgalom figyelő, az RCTA+ – hátsó keresztirányú forgalom figyelő, fékezés funkcióval és az SCBS-R – városi vészfék asszisztens hátul, városi haladás segítő rendszer található meg benne.
A Mazda3 G150 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mazda3 G150 (150 LE) | 8 949 900 |
Ford Focus 2.0 EcoBlue (150 LE) | 8 920 000 |
Kia Ceed 140 T-GDI (140 LE) | 6 519 000 |
2.0 Hybrid Dynamic Force e-CVT (184 LE) | 8 255 000 |
Értékelés
Az erős dizájnú Mazda3 formája szinte hibátlan, mindössze a vastag C-oszlopba jelent próblémát. 150 lóerős szívó motorjával, gazdag alapfelszereltségével és hasznos, valóban értékes extráival, élvezetes vezethetőségével, logikus, jól használható, szerethető belsejével igazi csodabogár a mindent maga alá temető szabadidő-autó őrületben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|