Röviden – BMW M340i xDrive | |
---|---|
Mi ez? | Az M340i xDrive az a hetedik generációs 3-as BMW, amiben 374 lóerős, sorhatos turbómotor van és összkerék-hajtás. |
Mit tud? | Még egy kicsit többet is annál, amit egy BMW-nek tudnia kell. |
Mibe kerül? | 256 lóerővel már 10,6 milliótól is lehet 3-as BMW-t kapni, ez az M340i már 26,8 millió forint. |
Kinek jó? | Aki szereti, ha egy sportlimuzinról nem ordít a teljesítmény és imád vezetni. |
Tudom, hogy azt a borbély előtt fair trade kávét kortyoló, szarukeretes szemüveges fazont, aki unottan pörgeti az Instagramot, egyszerűen nem érdekli, milyen az, amikor az M340i-t hangos ördögi kacajjal terheled át úgy a váltott kanyaron, hogy a harmadikba már lehetőleg inkább lapon érkezz. Mert a BMW M340i-nek nem lesz zöldre festett parkolóhelye a Tripadvisor-on kinézett gasztrokocsma előtt.
Apple CarPlay van, szinte megy is magától, de ez csak a korszak trendje. Mélyen benne ott a sportlimuzinba oltott mérnöki tökély, a zsivány, kalimpáló dugattyúival benzinből örömöt robbantó játékautó. Ha azt hitted, túl vagyunk az utolsó igazi BMW-n, akkor pont akkorát tévedtél, mint én.
Külső
Rádióban is hallottad ezerszer, edzés közben is mindig átsegít a mélypontokon a kedvenc számod. Pontosan tudod, hogy az önfeledt dalolászásban épp melyik sor jön a hangos refrén után, de nem unod meg talán soha. Az igazi vízválasztó a koncert volt, amikor élőben állt össze az egész az első összecsapott dobverőtől az eldobott gitárpengetőig.
Pont ilyen a 3-as BMW is. A klasszikus alapforma sosem változik, mert a sportszedán sziluetten nem kell mit reszelni. A hosszú géptető, a hátratolt kabin és a rövidke far receptje mindig működik. Részleteiben, három dimenzióban nézegetve lett igazán nagyszerű az M340i.
Szürkés minden kiegészítő rajta mint a tükörházak és a hűtőrács kerete, a mintázata egész ékszerszerűen fűzött. A fényszórók vonala az E46-ost idézik, de bennük már nem xenon világít, hanem lézer és LED. Finoman izmosodik a sárvédőknél, ott a Hofmeister Knik is a hátsó ablaknál, meg a dupla kidörgő a legvégén.
Belső
Frivol pirosban üdítően merész a beltér, amiben minden a legjobb helyen van. A bőrbe kötött műszerfal a vezető felé néz és minden szükséges gomb csak egy arasznyira van a kormánytól. Elegáns a kis klímakijelző a szellőzők között és az alatta sorakozó gombok. Mind úgy tikkennek, ahogyan egy BMW-ben illik.
Nagyszerűek a sportülések és nem csak a tartásuk és a hosszútávú komfortjuk miatt, hanem azért is, mert mélyre engedhetőek. Szinte függőlegesben áll a vastag fogású M-es kormány és a váltókar is rögtön kéz alá esik. Holdudvarában pedig ott a módválasztó és az tapipados tekerentyű a fedélzeti rendszerhez. Meg az a gomb, amivel szabadságra küldöd a kipörgésgátlót.
Apple CarPlay-en minden remekül használható, de önmagában is jó az OS7. A menü logikus, a grafikája szép és érezhetően hardver is van a gördülékeny működéshez meg a lehetetlenül sok funkcióhoz. A 360 fokos kamerától a gesztusvezérlésen át egészen a teljesen kikapcsolható vagy finomhangolással élhetővé szelídíthető vezetéstámogató rendszerekig.
Ha nem lenne benne ez a rengeteg kütyü, akkor is rettentő jó autó lenne a G20-as, mert van benne tisztességes méretű hely négy embernek (ez már akkora, mint az E39-es 5-ös BMW) és az egész átgondolt, mindenhonnan árad belőle a masszívan jól összerakottság érzése.
Technika
20 éve a 330i M54B30-a volt az a kellően erős, de még nem veszedelmes sorhatos, ami ma a B58B30-as az M340i-ben. A méretes plasztik fedél alatt a blokkot szinte nem is látni a rengeteg futkorászó csőtől és egyéb kramancoktól, de ez nem is lényeg. Ha ez kell ahhoz, hogy életben maradjon a 3,0 literes, sorhatos motor, akkor csepp ellenvetésem sincs.
Mérnöki optimum a hosszában sorakoztatott hat henger, hiszen még elég merev tud lenni, kulturáltan jár, de már van miből teljesítményt csinálni. Különösen akkor, ha ráakasztanak egy szép turbófeltöltőt, mint az M340-ben. Így azért már bőven van tüdő a 374 lóerőhöz. A magas üzemanyagnyomás miatt viszont kicsit kerregősebb hang verődik vissza a falról miközben araszolsz ki a McDrive-ból, nincs meg az a nehéz duruzsolás, mint az M54-ben.
Elég négy henger? Jöhet a dízel?
2,0 literes, négyhengeres turbómotor van a 318i-ben 156 lóerővel (320-asban pedig 184 lóval), ami igazi titkos, perverz vágyam. Az egyik legjobb választás viszont a 258 lóerős 330i, szigorúan aktív diffivel és hátsókerék-hajtással. 42 km-es tisztán elektromos hatótávval pedig ott a konnektorról tölthető 330e.
Igazi sláger a 190 lovas 320d, ami megy tisztességesen, szerény az étvágya, csak kissé sótlan. Néhány literrel és millióval feljebb ott trónol a 330d, amit imádtam. Akinek viszont ez nem elég, annak ott az M340d xDrive mild-hybrid rendszerrel (340 mellé még 11 lóerő) és 700 Nm nyomatékkal.
Vezetés
Hatalmas segítség az adaptív tempomat, mert másképp egyszerűen lehetetlen a legális tartományban suhanni az M340i-vel. Szélzaj szinte nincsen, Comfort módban pedig a motor is csendben repíti a 3-ast, közben pedig a 8 sebességes váltó valami lehetetlenül alacsony fordulaton tartja. A Harman Kardon hifiből kellemesen szól a zene, a sávtartó és a holttérfigyelő meg úgyis becsenget, ha baj ront rá a békére.
Épp ezért van az, hogy rendre azon kaptam magam, legutoljára akkor mentem 130-cal, amikor elhagytam a gyorsítósávot. Úgy tűnik, hogy a sebességérzet nem jár szériában az M340-eshez. Kiváló, csendes és rugalmas utazóautó, 8,5 literes fogyasztással. De M340i-t nem a nyílegyenes autópályának és az araszoló városi forgalomnak veszünk.
Hanem a hétköznap gyér forgalmú szerpentinekért, a napraforgómezők között kanyargó vidéki utakért és az autózás kéjes élvezetéért. Azért a pár gombnyomásért, ami után az M430i nem egy fenszi instakompatibilis termék lesz, hanem BMW. Olyan autó, amiben a vezető mindent tud az útról, ami kéri és szereti a fordulatot, mert azzal élesedik ki igazán. Minden kanyar hihetetlenül nagy tempót enged meg az M340-nek, eszeveszett stabil márványtömb az autó.
4,4 másodperces gyorsulást vall be a BMW, de minden mérés szerint sokkal sietősebb tud lenni 100-ig az M340i. Felszívja magát a rajtnál, aztán csak őrülten ugrálnak felfelé a számok a fordulatszámmérőn.
Sport Plus-ban a hangja is túllép a selymes morajláson, bemelegedve pedig gázelvételnél visszadurrog és magas fordulaton ércesen trombitál. Már közeleg a pillanat, amikor a Michelin Pilot Sport 4S-ek is ragadóssá hevültek, és akkor az M340i-vel súlyosan arcpirító autózást lehet rendezni. Annyira, hogy nincs az a helyzet, amit az M340 ne tudna egy kis gázadással megoldani. Persze, nagyon jó, hogy ott kéklenek a felnik mögött a négydugattyús fékek és az egész estét betöltő tárcsák. Csak arra a ritka esetre, amikor a gonoszul mosolygó fizika áll nyerésre.
Kanyar előtt elég a nagy fék és a 8 sebességes váltó azonnal visszagangol, hogy mindig talp alatt legyen a teljes tűzerő. Aztán az ív tövénél jöhet a szőnyegre lapított gázpedál és az M340i különös kegyetlenséggel robban rá az egyenesre.
Tűpontosan irányítható és elég a gázon kigrammolni, hogy a rendíthetetlen tapadásra vagy a huligán mód ívre kent gumira segítsen rá. Az összkerék-hajtás csak a precízséget adja, alapvetően a pusztítóan sok nyomaték (500 Nm) egyértelműen a hátsó kerekekre jut. Ahol az aktív M-es diffi és az engedékeny őrangyal (Traction mód) olyan ügyesen osztja be, hogy aztán elhiszed, te lettél a következő Walter Röhrl.
Aranylóan zöld fényezésbe és tökéletesen varrott bőrkötésbe van csomagolva, de a BMW M340i a vas szintjén pont ugyanaz a mohó benzinzabáló, bűnös élvezeti cikk, mint egy sperres E36. Hiába nőtt ekkorára, minden dimenziója érezhető és ez adja igazán a zsenialitását.
Költségek
19,7 millió forintról indul a BMW M340i xDrive, amiben már alapból LED-es lámpák világítanak, eltérő méretű gumikkal szerelik a 18-as alufelnijeit és a küszöb mögül fényszőnyeg terül az utasok elé beszállás előtt. digitális műszeregység helyett mutatós órák, a sportüléseket pedig szélein bőrbe, a közepén alcantarába csomagolják. Élhető ez így és mértékkel extrázva is.
Mértéktelenséggel itatva viszont egészen bámulatos autó lesz belőle. Nagyon okos OS7-tel (ősi nevén iDrive), Business csomaggal (710 ezer), lézerlámpától a szélvédőre vetítő kijelzőn át egészen a tengernyi vezetéstámogatót tartalmazó Innovációs csomaggal (kapaszkodj, 2,1 millió!) már tényleg mindent és még annál egy kicsit többet tud az M340i.
Stílusosan porlasztani a Deák-bérleteket a legjobb: 1,6 millióért költözik át a lemezekre a Lamborghini Verde Ermes (olaszosan kimondva mennyire lehetetlen hozzá nem gesztikulálni) zöldje, közel 600 ezerért pedig jöhet mellé a piros-fekete Individual bőrbelső. Több oldalnyi opciós tétellel együtt 26 825 500 Ft-os az árcédula. Nagy szám, de az utolsó huncut fillérig megéri!
A BMW M340i és sportos, négyajtós vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 AWD (280 LE) | 15 170 000 |
BMW M340i xDrive (374 LE) | 19 712 000 |
Mercedes-AMG C 43 4matic (390 LE) | 20 158 000 |
Volvo S60 Polestar* (405 LE) | 20 840 000 |
Audi S4 TDI quattro* (347 LE) | 20 867 170 |
* Új világ jött, így az Audi már csak dízel változatot kínál az S4-ből, a Volvo legerősebb modelljei pedig konnektorról tölthető hibridek lettek.
Értékelés
Okos fedélzeti rendszere, a sornyi támogató asszisztens és az összkerék-hajtás mögött is egy klasszikus BMW az M340i. A tökéletes balansz a mindennapi használhatóság és az örömautózás között. Ez az a BMW, amire majd húsz év múlva azt mondjuk, ez volt az utolsó igazi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|