Röviden – SEAT Leon 1.5 eTSI DSG | |
---|---|
Mi ez? | A negyedik generációs SEAT Leon 2020 januárjában mutatkozott be. A kétféle karosszériaváltozatban kapható kompakt méretű modell kombiját próbáltuk ki, 1.5 literes benzinmotorral |
Mit tud? | A Golf alapjaira épült, hasonlóan kifinomult, de sokkal izgalmasabb külsejű autó az új Leon. Emellett még vezetni is klassz |
Mibe kerül? | Legolcsóbban 6.937.290 forintért kapható kombi Leon, ezért egyliteres, 90 lóerős motorral felszerelt autót lehet hazavinni. A tesztautó – Leon Kombi 1.5 TSI DSG FR mHEV – alapára 9.970.570 forint |
Kinek jó? | Az új Leon azokat teheti boldoggá, akik tesznek a szabadidő-autó, crossover őrületre, és a szívük mélyén inkább egy jól használható, vonzóra rajzolt kombira vágynak |
Bő 1 milliárd euróra rúg az idén bemutatott, negyedik generációs SEAT Leon kifejlesztésének költsége. Ebben ugyan minden benne van, de akkor is felfoghatatlan mennyiségű pénz ez. Persze senki nem költene el ennyi lóvét, ha nem lenne biztos benne, hogy előbb-utóbb azért megtérül a befektetés.
A Leonnal is tutira mennek – az előző három generációból 1999 óta 2,2 millió darab fogyott -, ez a márka egyik legfontosabb modellje, és szerencsére a biznisz is jól megy, tavaly annyi autót adott el a spanyol márka, mint addig még egyetlen évben sem. Így az sem meglepő, hogy a megfizethető árú skatulyából a prémium felé igyekszik a Leon, amihez a hagyományosan erős dizájnt, a modern műszaki tartalmat és a jó vezethetőséget gyúrták egybe, a kombival pedig még egy adag praktikumot is csempésztek a csomagba.





















































Külső
Túl sok játéktere nincs manapság egy autótervező dizájnernek, a gyalogosokra csekély veszélyt jelentő, jó légellenállású, gazdaságos autók főbb vonalai nagyjából egyformák, a fizikával nem lehet szórakozni. Pár trükk azért marad, amivel egyedivé lehet tenni egy típust: ezek közül az egyik a fényszóró, illetve a különböző fények. A SEAT is megérezte a dologban a potenciált és sikerült nekik a bravúr, a sok, magát mind egyedinek gondoló kialakítás után mégis tudtak olyan fényeket kreálni, ami tényleg különleges és ezeket látva messziről is könnyen felismerhető a márka.

Legalább annyira egyedi, mint a BMW, vagy a Porsche saját nappalfény mintája
A full LED fényszórók vékony csík nappalifény betétje, vagy a futófényként világító irányjelző, a különféle üdvözlőfényekkel zseniális lett, aki fogékony az ilyen színházra, az tuti boldog lesz tőle minden nyitáskor, záráskor.
Ebből a videóból kiderül, hogy mire képes sötétedés után a SEAT Leon.

Az MQB Evo padlólemezre épülő Leon 4642 milliméter hosszú – 93 mm-rel hosszabb, mint a harmadik generáció volt – 2686 mm-es a tengelytávja – itt 5 cm a plusz – szélessége 1799, magassága 1448 mm, ami viszont 3 mm-rel marad el az elődétől.
A piros az új, a kék a régi Leon:


Belső
Ha azt hiszed, hogy a külső fényjátékokkal ellőttek minden muníciót, nagyot tévedsz. A különböző színűre és intenzitásúra állítható hangulatvilágítások ugyan már nem számítanak világújdonságnak, azért a műszerfal tetején, szinte kilincstől kilincsig végigfutó fénycsík mégis igen ütős látvány sötétedés után a Leon belsejében.
Ám még mindig nem ez a legizgalmasabb részlet, hanem az ebbe a fénycsíkba integrált figyelmeztető jelzés, ami a holttérben feltűnő dolgokra hívja fel a vezető figyelmét egy napkitörésszerű fénycsóvával. A rendszer álló helyzetben is működik, akkor a biciklistákat, gyalogosokat védi meg attól, hogy váratlanul ajtót nyissunk az orruk elé.

Az a vakító, narancs fény a holttér-figyelőből jön

Sportos, komfortos, tágas a SEAT kompakt kombijának beltere
Ördög tudja, miért, de a VW konszernnél nagyon megharagudtak a gombokra. Szerintük 2020-ban már csak kabátra valók, nem autóba, így a Leon belsejében nem is találni belőle túl sokat. Hogy ez jó ötlet-e, megszeretik-e a vásárlók, az majd kiderül, de a teszthét alatt sokszor elátkoztam azt, aki simogatós gombokat tervezett a klímának, hangerő-szabályzónak, miazmásnak.
A másik elmebeteg találmány a körömnyi méretű, érintésérzékeny felület, amivel a világítást kell kapcsolni. Pláne, hogy a klíma mellől ide száműzték a szélvédő páramentesítő kapcsolóját és a hátsó ablakfűtést is. A nehezen védhető logikai bukfencet már a 8-as Golf statikus bemutatóján is magyarázni kellett, ott azt mondták, hogy ezek a gombok felelnek azért, hogy a vezető lásson. Hát, engem nem győztek meg, logikailag a szellőzéshez, fűtéshez több köze van ezeknek a funkcióknak, mint a fényekhez.

Ergonómiai zsákutca
A menet közben nehezen eltalálható apró lámpakapcsolóknak egy mentségük van, hogy igazából nem is kell őket piszkálni. Ízléstől függően lehet automatán hagyni az egész miskulanciát, de a felkapcsolt és örökre úgy hagyott tompított fényt is jól kezeli az autó. Mondjuk a ködlámpákat, vagy a párátlanítót még mindig előfordulhat, hogy néha kézzel kell kapcsolni.
A berendezés dizájnja a külsőhöz hasonlóan merész, izgalmas. Kormánya mögé 10,25 colos, akár három részre is felosztható, ezernyi információt mutató műszerfal került, de a Golffal ellentétben itt a legszerényebb felszereltségi szintnél még mutatós műszereket kell néznie a vezetőnek.

Ez épp egy hagyományosabb kinézetű műszerfal
A kormánytól balra a már elátkozott világításkapcsoló panel található, jobbra pedig egy remek felbontású, végtelen mélységű menüvel ellátott, érintőképernyős, éles, szép rajzú központi kijelző díszlik. Alatta a klímavezérlés szenzoros felületei és a hangerőszabályzó csúszkafelülete. Szerintem rémesen használható dolgok ezek, nem autóba valók, bármennyire is jól néznek ki.
Elektromos vezérlésű DSG váltójának vezérlője egész picikévé fogyott, a kívánt fokozatokat a megmaradt, apró billentyűvel lehet kiválasztani. Persze a spanyoloknak van annyi szépérzékük, hogy nem tesznek egy böszme kézifékkart egy ilyen csinos kis izé mellé, így a rögzítőfék is elektromos. Berendezése kellemes anyagokból épül, érezni, hogy a prémium felé kacsingat a gyár. Elöl és hátul is komfortos a Leonban utazni, a 190 centis hosszammal bármelyik sorban boldogan utaznék akár hosszabb távot is, van a hely fejnek, térdnek, mindennek. Az első ülések pedig jól tartanak, kényelmesek és a kárpit is csinos.

Nincs mechanikus kapcsolat a fokozatválasztó és a váltó között. Az információ vezetéken fut
Csomagtartója alapból 620 literes, ami az elődmodellhez képest 30 literes pluszt jelent, az 1/3, 2/3 arányban lehajtható, sízsákos hátsó háttámlák ledöntése után sík felületre lehet pakolni a nagyobb dolgokat. Ha fontosabb még néhány liternyi tér, mint a síkság, akkor a padlót lejjebb is lehet rögzíteni.
Technika
Rokonaihoz hasonlóan a Leon motorválasztéka is igen széles, van benzines, dízel, földgáz üzemű, lágy- és konnektorból tölthető hibrid is a kínálatban. Benzinest 1.0, 1.5 és 2.0 literes változatban lehet a Leonba rendelni, az egyliteres háromhengeres 90 lóerős és ötfokozatú kézi váltó jár hozzá, de van 110 lóerős egyliteres is, már hatfokozatú váltóval, illetve lágy hibridként, DSG váltóval. Az 1.5-ös lehet 130 és 150 lóerős, hatfokozatú kézi-, vagy lágy hibridként hétfokozatú DSG váltóval.

Annyiféle autóba kerül ez a motor, hogy már márkaemblémát sem tesznek rá
A csúcson a 190 lóerős kétliteres TSI áll, DSG váltóval. A dízel paletta a kétliteres TDI 115 és 150 lóerős változataiból áll, hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú DSG-vel. A konnektoros hibrid változat 150 kW-os rendszerteljesítményre képes – 150 lóerős benzinmotor és 115 lóerős villanymotor kettőse -, egy töltéssel pedig 60 kilométernyi távot lehet vele autózni tisztán elektromos energiával. Ha ebből kifogy, akkor pedig ott a benzinmotor. A 13 kWh-s kapacitású lítium-ion akkumulátor feltöltése mezei konnektorból 5:50, fali töltő használatakor pedig 3:40 órát vesz igénybe.
Vezetés
Beszállva a negyedik generációs SEAT Leonba először annak tudunk örülni, hogy rendes helyen, a földhöz közel ülhetünk benne. Használat közben aztán az is kiderül, hogyha nemcsak parádézni kell az autó, akkor mennyivel praktikusabb dolog egy tisztességes kombi, mint a szabadidő-autók, crossoverek döntő többsége. Már nem is emlékszem, mikor volt ennyire fájdalommentes a hétvégi autóba pakolás, amikor nem kellett magasra emelni a hátizsákokat, dobozokat, és még a helykihasználással sem kellett igazán törődni, csak hanyagul bedobálni mindent hátra.

Praktiukus, hatalmas csomagtartó pár apró ötlettel
Az 1,5 literes, hengerlekapcsolásra is képes közvetlen befecskendezésű, turbós benzinmotoron ha nem is érezni azt a 150 lóerőt, ami a forgalmiban szerepel, mégis egész élvezetesen lehet vele autózni. Nem egy rakéta – ezt a 9 másodperc körüli gyorsulás is igazolja -, mégis, ha szükség van rá, lehet hajszolni, bár a vezetés közbeni mosoly nem ennek, hanem inkább a futóműnek szól majd. Meg a DSG váltónak, ami képes civilizáltan, finoman, észrevétlenül is váltogatni a fokozatok között.
A különböző vezetési stílusokhoz igazítható futómű tud egész barátságosan lágyként és könyörtelenül stabilként is működni. A kisebb úthibákon úgy megy át az autó, hogy észre sem veszik a bent ülők, de a nagyobbak után is legfeljebb egy tompa puffanást hallani az autó alja felől. Könnyű, inkább kényelmes, mint sportos a kormány, a futómű pedig stabil, kiszámítható szerkezet.

A nagy tengelytávnak köszönhetően hátul is kényelmes a Leon
A lágy, 48 voltos alibihibrid rendszer itt nem képes elektromos energiával mozgatni az amúgy könnyűnek számító karosszériát, itt mindössze a fékezésekkor összegyűjtött energiát teszi el későbbre, illetve az autó vitorlázásakor – amikor nem jár a benzinmotor – látja el energiával a fedélzeti rendszereket. Átlagos stílusban vezetve így 6,8 literes átlagfogyasztással lehet számolni, vegyes használat mellett.
Az extra fényjáték mellett a vezetőtámogató rendszerek gazdagsága is vonzó pont lehet vásárláskor, így az adaptív, a sebességkorlátozó táblák és a domborzat, útvonalvezetés sajátosságait is figyelembe vevő tempomat is rendelhető a kocsiba. Ugyan ez még nem százas, hiszen a 21-esen egymás után sorba jövő óriás körforgalmakból volt, amit megismert, és olyan tempóra lassított, hogy visító gyerekekkel ugyan, de be lehetett vele kanyarodni, míg máshol sokkal merészebb tempóval esett volna be a körforgalomba, ha hagyom. A tempomat mellett automatikus fényszóró szabályzás, sávtartó rendszer, fáradtságfigyelő, gyalogos és kerékpáros felismerő rendszer is dolgozik a Leonban.
SEAT Leon és vetélytársai – Listaár, forint
SEAT Leon és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT (145 LE) | 8 570 000 |
Ford Focus Wagon 2.0l EcoBlue A8(150 LE) | 9 705 000 |
Kia Ceed SW 140 TGDI (140 LE) | 7 599 000 |
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 EAT8 (130 LE) | 7 210 000 |
Költségek
A belépő árú kombi Leon 6.937.290 forintba kerül, ezért 90 lóerős, háromhengeres benzines jár, ötfokozatú kézi váltóval – az ötajtós ára valamivel olcsóbb, 6.693.450 forint. Az 1.5-ös, szintén közvetlen befecskendezéses turbós motor már négyhengeres, és 8.177.440 forinttól vihető haza 130 lóerős motorral, a kicsit erősebb 150 lóerős változatért pedig 8.525.420 forintot kérnek. A kétliteres, 150 lóerős dízel kivitel ára 10.109.580 forinttól indul. A Leonhoz összesen négyféle felszereltségi szint érhető el, ezek a Reference, Style, Xcellence, FR fantázianévre hallgatnak.
Értékelés
Ha látványos formatervre, színes-szagos fényorgiára vágysz, de a színházon túl a műszaki tartalom és a jó használhatóság is számít, akkor nézz meg egy Leont. Rengeteg motor közül választhatsz, rendelheted ötajtós, vagy kombi kasztnival is, és akadnak különféle hibridek is a kínálatban. Ráadásul vezetni is klassz.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|