Röviden – Mercedes GLE 350 de 4MATIC | |
---|---|
Mi ez? | 320 lóerős konnektoros hibrid SUV 90 kilométeres hatótávolsággal |
Mit tud? | Mindent, amit ma autó tudhat, és villámtöltésre is képes |
Mibe kerül? | 23 362 001 Ft az alapár, tesztautónk 32 millió felett volt |
Kinek jó? | Azoknak, akik használható hatótávval rendelkező hibrid luxusterepjárót akarnak vásárolni. |
A hibrid hajtáslánc mostanra nem éri váratlanul az utca emberét sem, az új GLE 350 de mégis kiemelkedően izgalmas darabnak számít. Érdekessége, hogy egy gyengébb kétliteres dízelmotorra váltott a korábbi háromliteres, hathengeres benzinesről, másrészről a kategóriában figyelemre méltó hatótávolságra képes a villanymotoros oldala. A vadonatúj modell a szigorúbb WLTP-szabvány szerint is 90 kilométer messzire juthat egyetlen töltéssel, és ezt szépen bizonyította is nekünk a teszt alatt.
Külső
De szép nagy! Ránézésre is tiszteletet parancsol az új GLE az utakon, amin 12 centit nyújtott hosszban a tavalyi modellváltás. Soknak tűnik a változás, pedig méreteivel nem tűnik ki a kategóriából: közel 5 méteres hossza és kétméteres szélessége teljesen átlagos a szegmensben (BMW X5, Mercedes GLE, Porsche Cayenne, VW Touareg), talán csak az 5-10 centiméteres plusz magasság (1797 mm) az, amiért tényleg testesebbnek tűnik.
Vaskos C-oszlopával le sem tagadhatná származását, mégis teljesen átalakult mostanra a modell a 98-as ML-szériához képest. Az új GLE az egyik leglátványosabb SUV az utakon, de ezt agresszívitás helyett arányos formájának köszönheti. Erre utaló jel, hogy a korábban is áramvonalas forma alaktényezőjén sikerült még tovább javítani (0,32-ről 0,29-re csökkent).
Ahogy a kínálat többi modellén, itt is hatalmas csillag uralja az autó orrát, amely mellett még a fényszórók is kicsinek tűnnek. A szabadidő-autós jelleget fekete sárvédőszélesítések és alumínium koptatók fokozzák. Dízel-hibridsége ellenére pedig masszív kipufogó díszíti a hátulját.
A plug-in hibrid Mercedes egyébként nem tűnik ki nagyon belsőégésű motorral szerelt társai közül – a modelljelölés mellett egy EQ felirat árulkodik, illetve, hogy hátul mindkét oldalon találunk töltőnyílást rajta. Eltéveszteni azért nem fogjuk, mert jár neki a zöld rendszám.
Belső tér
Amint bepillantást nyerünk az utastérbe még szimpatikusabbá válik a GLE. Rendkívül megnyerő az összhang az aprólékosan kidolgozott részletek között, és ezáltal kiemelkedő a minőségérzet. Ehhez elég az ajtóra pillantani. A nyíltpórusú fabetét, az elektromos ülésállítás gombjai, vagy a Burmester hifirendszer hangszórója egymagában is látványos, pláne így együtt.
Az üléshelyzet nagyon jó, könnyen átlátni belőle a monstrumot, pihentetően kényelmes a párnázás hosszú távon is, és a feláras masszázsfunkciók nem ügyetlenebbek, mint egy kezdő masszőr 5000 forintos órabérrel.
A látványt egyértelműen a két óriási kijelző dominálja, a műszerfal mögötti és a 12,3”-os kijelző a középkonzolon, amelyek egy keretben kaptak helyet, rátámasztva a műszerfalra. A Mercedes már az A-osztályban is kínál nagyon hasonlót, de a GLE-ben nagyobb és még szebb minden. Hasonlóan mutatós és igényes kijelzőt nem is tudok mondani a konkurensektől. A négy szögletes légbefúvó szintén jó ízlésre vall, sőt még a vaskos kétoldali kapaszkodó is jól mutat, ami terepezéskor lenne igazán hasznos.
Kényelemből a második sor is jeles. A közel háromméteres tengelytáv tágas lábteret enged, de minden más irányban is kiváló a helykínálat. Ahol a hibrid hátrányt szenved, az a csomagtartó. A padlóba épített akkumulátor miatt itt nincs kihajtogatható ülésopció, és a normál kivitelek 690 literjével szemben 140 literrel kevesebbel (490 l) kell beérjük. Ez így nem kifejezetten tágas, de elfogadható kompromisszumnak tűnik. Lehajtott hátsó ülésekkel 2055 liter helyett 1915 literes csomagteret nyújt a villanyosított GLE.
Technika
A GLE szériában nem idegen a villanymotor, a benzinesekben mind van egy 22 lóerős indítógenerátor, illetve hamarosan jön a 350 e névre keresztelt, szintén benzines hibrid a palettára. Először viszont a dízel GLE 350 de érkezett meg, amelyet a belsőégésű motorja mellett a kilencfokozatú automata váltóval egybeépített villanymotor segít. A dízel kétliteres, négyhengeres, 194 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal, a villanymotor pedig 136 lóerővel és 440 Newtonméterrel támogatja a 2,4 tonnára hízott GLE mozgatását.
A gyári adatok szerint a két motor együtt 320 lóerőnek megfelelő teljesítménnyel bír, 700 Nm társaságában. Ez kellemes, 6,8 másodperces százas sprintre elegendő, végsebessége 210-nél korlátozott, de 160-nal még akár a dízelmotor beindítása nélkül is képes száguldani.
Amivel a Mercedes veri a konkurenseket, és amiért igazán hívogató, az a 90 kilométeres hatótávolság (WLTP), és az 1,1 literes átlagfogyasztás. Egyik sem ámítás, a visszatáplálásnak hála elment 96 km-t is városban a Mercedes, és eközben a számítógép szerint nem is fogyasztott 0,5 liternél többet gázolajból.
Ez mind szép és jó, de a hosszút töltési idő alaposan megkeserítheti egy hibrid használatát. A Mercedes ezen a területen is piros pontot érdemel, mert 60 kW-ig fogadja a DC villámtöltőket. Ki is próbáltuk egy 44 kW-os egységnél, itt 37 percig tartott a 31,2 kWh kapacitású akkucsomag újratöltése. A 7,4 kW-os alapáras AC fedélzeti töltővel 3,5 órát vett igénybe ugyanez egy normál fali töltővel.
A GLE biztonsági felszereltségével is brillírozik, minden létező asszisztens rendelhető hozzá, persze ezeket meg is kell fizetni. Az asszisztensek működése nem tolakodó, kifinomultan működik egytől-egyig, nem akarják elvenni tőlünk az irányítás illúzióját.
Szépen tereli a sávtartó az autót a vonalak között, és erősen növeli biztonságérzetünket, hogy városban úgy fékez magától az GLE, hogy közben nem tart óriási követési távolságokat. Mintha egy ügyes sofőr ülne a volán mögött, talán itt az ideje, hogy elkezdjünk hinni az önvezető autókban. Az ajtónyitásnál is működő holttérfigyelő nagyon figyelmes, a pirosan villogó hangulatvilágítás megakadályozhatja, hogy kilépjünk egy érkező jármű elé a belvárosban.
Vezetés
Egy ekkora autónál talán túlzás vezetési élményről beszélni, a GLE mégis olyasmit nyújt, ha nem is a hagyományos értelemben. Nem lehengerlő gyorsaságával okoz örömet, a dízel-hibrid pont úgy megy, hogy még nem tartjuk azt gyengének. Kifinomultsága az erőssége.
Indításnál mindig a villanymotor az első, amivel teljesen hangtalanul suhanhatunk – a városban bőven elegendő lendülettel. A dízelmotor megfelelő töltés mellett nagyon ritkán kapcsol be. Amikor megteszi, gyakorlatilag észrevétlenül és átmenet nélkül teszi azt, amihez nyilván hozzátette a magáét az Akusztika komfort csomag is. Kipörgő abroncsoktól természetesen nem kell tartani a négykerék-hajtás mellett.
Manőverezni mérete ellenére is könnyű vele a belvárosban, bár nyilván több figyelmet igényel, mint egy A-osztály. Országúton, autópályán pihentetően csendesen suhan, bár tesztautónknak itt is volt segítsége az extraként vehető légrugózással. A GLE ezzel nagy tempónál is stabil marad, szépen kisimítja az úthibákat, miközben az alacsonyra szerelt akkucsomagok jót tesz a súlypontnak. Talán egy helyen lehetne ügyesebb a GLE, a tempósabb szűk kanyarokban, ahol hirtelen közelebb találtuk magunkat az út széléhez, mint azt szerettük volna. Ezen egy valamivel közvetlenebb kormányzás segíthetne, de félő, hogy az elrontaná a most nagyon kellemes összhangot.
Apropó kormány. A rajta található miniatűr érintőfelületekkel meglepően könnyedén irányítható a műszerfal illetve a középkonzoli kijelző, de a funkciók számát eltúlozták. Rengeteg különböző adat és nézet jeleníthető meg, talán a fele is sok lenne. A head-up display ráadásul egymagában is rengeteg adatot képes megjeleníteni. Jó sok vezetői mód is van, lehet akkumegőrzést és a városra villanyt spóroló módot is választani – utóbbit beállított navigációval.
Költségek
A GLE 350 de alapára 23,6 millió forint, amit tesztautónk extra felszereltsége 32 millió forint fölé tornászott valamivel. Ha lenne ennyi pénzem, akkor már nem lenne – szokták mondani, persze nem árt, ha meg tudjuk oldani az otthoni töltést vele. Az ott elvesztegetett idővel a Mercedes sem tud csodát tenni, de legalább a DC gyorstöltés opció nem maradt ki belőle.
A Mercedes GLE 350 de 4MATIC és vetélytársai – Listaár, forint
A Mercedes GLE 350 de 4MATIC és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes GLE 350 de 4MATIC (320 LE, 90 km hatótáv) | 23 362 001 |
BMW xDrive45e (394 LE, 60 km hatótáv) | 24 711 000 |
Volvo XC90 Recharge (390 LE, 30 km hatótáv) | 24 550 000 |
Aud Q7 TFSI e (456 LE, 40 km hatótáv) | árazás alatt |
Ami a fogyasztást illeti, városban tényleg csak az árammal kell számolni (36,2 kWh/100 km volt az átlag), ami 45 forintos otthoni töltéssel számolva 1629 forint a veszteségek nélkül, ami nagyjából 4,5 liter üzemanyag árának felel meg. Nem rémített meg a GLE akkor sem, ha lemerült az akku: a 400 kilométeres tesztúton (200 km város, 150 km autópálya, 50 km autóút) 7,7 liter gázolaj fogyott száz kilométerenként.
Értékelés
Plug-in hibrid szabadidő-autót nem kínál egyetlen gyártó sem jelenleg jobbat a Mercedesnél. Azt, hogy ezt egy közepesen erős dízel-hibrid képes nyújtani, csak a hab a tortán. Hatótávolsága, kifinomult és összeszokott hajtáslánca, kényelmes rugózása, gazdag felszereltsége és asszisztensrendszereinek sokasága mind-mind mellette szólnak
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|