Röviden – Audi A6 55 TFSI e | |
---|---|
Mi ez? | Az Auid középkategóriás szedánja, A6 néven hatodik generációja, 367 lóerős, konnektoros hibrid hajtással: 50 kilométeres hatótávolsággal |
Mit tud? | Szórakoztatni, lenyugtatni és olykor felbosszantani |
Mibe kerül? | 24 265 890 Ft a hibrid alapár, tesztautónk 29,2 millió felett volt |
Kinek jó? | Akinek fontos a kiemelkedő minőség és a jó teljesítmény, és nem okoz gondot a mindennapi töltés. |
A 2020-as év az Audinál sem szólhat másról, mint a villanyosításról, amelynek egyik velejárója, hogy a valódi elektromos autók mellett már az utakon is látni a több mint egy éve beígért hibrid modellekből. Egy apró e betű jelzi az új plug-in hibrideket, amit most az A6 jelzés után is odabiggyesztettek. Nincs vele egyedül, hasonlóan járt vagy fog járni a Q5, Q7, A7, és A8 sorozat is. A hasonló nem is elég kifejező szó, hiszen ezen modellekbe teljesen azonos hajtásláncok kerülnek.
Három különböző benzin / villanymotor kombó választható, a legerősebb 60 TFSI e (449 LE, 700 Nm) változat kizárólag a Q7 és az A8 modellekhez, az 50 TFSI e és 55 TFSI e pedig a kisebbekhez való. Előbbiek 299 lóerősek, 450 Nm-es nyomatékkal, utóbbiak teljesítménye 367 lóerő, nyomatékuk 500 Nm. Érdekesség, hogy ezen motorok mind a győri Audi-gyárból kerülnek ki. Az A6-osból az 55 TFSI e járt nálunk, a gyengébb verziót később mutatják be.
Külső
Sportos, dögös! Az 55 TFSI e változathoz jó pár extra alaphelyzetben jár, és ez sokat dob megjelenésén. Nem kell külön fizetni az S-line Exterieur, külső optikai csomagért, amivel együtt érkezik a méhsejt mintás lökhárító, a mattfekete légbeömlő és diffúzor-betét, valamint a megvilágított küszöbléc is S line felirattal. Krómozott kipufogóvéget viszont ne keressünk, hiába írja az Audi, a plug-in hibriden egyáltalán nem látni a végződést, elbújtatták azokat a hátsó lökhárító alatt.
Szintén alapáron jár a fekete optikai csomag, ami a hűtőrács körül magasfényű fekete keretet jelent, a hűtőrács, a rendszámtartó keret, és az ablakkeretek pedig matt feketék – és ez mind nagyon jól áll neki. Egyéb modellek esetén külön extra a magasfényű fekete külső tükörház és a sötétített hátsó ablakok is. Ezek az extrák mind vadítanak az autó megjelenítésén, bár a kormány mögött ebből a vadságból már nem érezni sokat. Ez nem feltétlenül hiba, de azért van némi ellentmondás.
Az A6-os plug-in hibrid tehát az e betű kivételével nem tartalmaz semmi olyat, amit egyébként ne tudnánk az autóhoz konfigurálni, ha egy másik motor mellett döntünk. Maradtak a méretek is, ami a sportosabb, fekete színű betétekkel sem tűnik aprónak. A 4939 mm-es hosszhoz 2924 mm tengelytáv társul, az autó magassága 1457 mm, és tükrökkel együtt 1 centivel meghaladja a 2,1 métert is a szélessége. A hajtáslánc pozitív tulajdonságai itt is elérték a zöld rendszámhoz kötelező kritériumok szintjét, így eltéveszteni a plug-in A6-ost sem lehet a hazai forgalomban.
Belső tér
Egyedi, össze nem téveszthető belsőt kapott a 2018-ban bemutatkozó Audi A6-os, ami jó szokásához hűen kiemelkedő minőségérzettel párosul. Ezt már ránézésére tudja, de ettől még nem lesz mindenki kedvence. A krómkeretek, a fényes fekete borítások és hasonló színű kijelzők nagyon letisztult képet mutatnak együtt – amit a minimális darabszámban jelen lévő fizikai gombok sem zavarnak össze. Néhány éve ilyet még csak egy tanulmányautóban tudtunk volna elképzelni.
A középkonzol érintőkijelzője viszont lefelé eltolva helyezkedik el a műszerfaltól, ami jobban elvonja a figyelmet az útról, mint például a Mercedes két egymás mellé illesztett képernyője. Itt az Audiban még találunk egy másik kijelzőt is ezalatt, ami alaphelyzetben a hűtés/fűtés vezérlésére szolgál, illetve a navigáció használatakor erre tudunk kézzel rajzolni – amennyiben ezt a körülményes módját választanánk a címbevitelnek.
A fizikai gombok hiánya ebben az autóban kevésbé zavaró, mint általában. Ennek oka az érthető logika mentén felépített menürendszer, valamint, hogy a kijelzők nem egyszerűen érintésre, hanem nyomásra reagálnak, amiről egy kattanással adnak visszajelzést. Mindezt nagyon gyorsan, igényesen.
A középkonzolról elhagyták az MMI vezérlőt, és ez kifejezetten jót tesz az A6-osnak, semmi szükség rá, csak az irányítást bonyolítaná. A kormányon lévő vezérlőgombok nem jelentenek újdonságot és nehézséget, aki már ült a Volkswagen konszern egy másik modelljében, könnyen elboldogul majd itt is.
A hibrid változat az utastér helykínálatát illetően sem kíván tőlünk kompromisszumot, elöl-hátul egyaránt bőséges a helykínálat – hosszú távon is kényelmes ülésekkel. Nem így a csomagtér, amiből a padló alá beépített 14,1 kWh kapacitású Li-Ion akkumulátor sokat elfoglal. A felület ugyan sík maradt, de az 530 literből csak 360-at sikerült megmenteni, amit csekély magassága miatt elég nehéz kihasználni. Derékig be kell bújni, ha a végében elkóborolt valami. Ebből a nagyságból még a töltőkábelek táskája is elfoglal egy részt, de itt legalább van mibe tenni azokat, nem kígyóznak szabadon és koszosan.
Technika
Az Audi A6 a hibrid jelzőt minden jelenlegi motorváltozatára rásütheti ugyan, de a tesztelt hajtásláncot leszámítva azok csak mild hibrid változatok. A négy- illetve hathengeres dízel- és benzinmotorok (163-340 LE) egy gázelvételkor vagy fékezéskor generátorként üzemelő indítógenerátort kaptak, ami besegít az autó gyorsításába, és csökkent pár decit a fogyasztáson. Mást nem tudnak, konnektorra nem dughatók.
Nem úgy a kipróbált TFSI e hibrid 360 lóerővel, ami az A6 55 TFSI jelzésű benzineshez képest 20 lóerővel erősebb. A plusz teljesítményt nem adják ingyen: le kell mondanunk a háromliteres V6-os motorról és egy csendes, kevésbé elegáns, kétliteres, négyhengeres, szintén benzines turbóval muszáj beérnünk. Ez eleinte nem is olyan könnyű.
Önmagában ez a benzinmotor nem okozna nagy örömet ebben az autóban, bár 252 lóerővel és a 370 newtonméteres nyomatékkal már tud lendületet tartani. Van szerencsére egy érezhető erővel besegítő villanymotor (142 LE, 350 Nm) – a hétfokozatú S-Tronic váltóval integrálták egy házba -, amivel együtt már szerethető menettulajdonságokra képes az A6. A közös munka gyümölcse 367 LE és 500 Nm, 5,6 másodperces sprintidő százra (55 TFSI: 5,1 mp), és 250 km/h-s végsebesség (tisztán elektromos módban 135 km/h).
Menetteljesítményben tehát elmarad kissé a plug-in hibrid a benzines csúcsmodelltől, fogyasztásban ellenben látványos a javulás: az átlagfogyasztás 100 km-re vetítve 1,9 liter (7,6 helyett) és 17,4 kWh a gyári adat szerint. Ezt azért nem árt fenntartással kezelni, hiszen a 14,1 kWh-s akkucsomag 53 kilométerre elegendő (WLTP szerint) elektromos hatótávot biztosít. Vagyis elméletben (veszteségek nélkül) nagyjából 1250 forintból, azaz 3,5 liter benzin árából tehetünk meg 100 kilométert ha tisztán elektromosan használjuk.
Azt ne gondoljuk, hogy lemerült akkuval a közel 2,1 tonnás limuzinnal gazdaságosan lehet ezek után furikázni. Fontos tehát a rendszeres töltés, ami egy 7,4 kW-os töltővel nagyjából 2,5 óra hosszan tart. Ennél gyorsabb opció nincs. Ráérősen, otthoni konnektorról természetesen tankolható az A6-is, de erre további 5 órát kell számolni a 2,5 órán felül. Rámegy egy éjszaka.
Vezetés
Feltöltött akkuval viszont minden reggel öröm útra kelni. A benzinmotor ilyenkor tovább ágyban maradhat, de ha szükség van rá, azonnal és siránkozás nélkül ugrik neki a melónak. Sokszor egyébként nincs rá szükség. A városi forgalomban nélküle is elegendő a lendület a gyorsításokhoz, így fegyelmezetten használva valóban sokat spórolhatunk a benzinnel. Mindeközben meglepően csendesen suhanhatunk, ami ismeretlen nyugalmat és önbizalmat képes hozni a vezetésbe – és itt most nem motorhang hiányára gondolunk, hanem az összeszerelés minőségét dicsérjük. Az A6-ban nincs oda nem illő hang, zörgés vagy nyiszogás, nagyon masszív és minőségi benyomást kelt. Mint egy igazi luxuslimuzin, aminek nem okoz nehézséget a belvárosi közlekedés sem.
A márka sajátosságát, az olykor feltűnően feszes felfüggesztést persze az A6 hibrid is megörökölte, de rossz úton sem hallani a hangját, inkább olyan, mintha valaki némán rázna minket a fotelban. Ez a tulajdonsága előnyére válik, amint kicsit sportosabbra vesszük a figurát: az A6-ossal könnyű gyorsan menni, az 5,6 másodperc kellemesen ülésbe szorít. Az akku csak javít a súlyponton, nem érezni tohonyának, a kormányzás pedig kellően precíz és közvetlen, hogy oda érkezzünk a kanyarban, ahová eredetileg is elképzeltük.
A benzinmotor és a Quattro-hajtás egyaránt észrevétlenül és remekül végzi a feladatát, a fék jól adagolható. Az A6-ost így élmény kormányozni mindaddig, amíg van kraft az akkumulátorban. Utána alábbhagy a jóhangulat. És hiába számít az 53 kilométeres hatótáv elfogadható értéknek a plug-in hibridek között, mégis kevéske ahhoz, hogy meggyőzze a technikában kételkedőket. Napi használatra elég lehet, de egy belváros – külső kerület oda-vissza távolság már könnyen leapasztja a „tankot”. Ez a technika így mindennapi töltést kíván, ami nem lehetetlen feladat, mégis kényelmetlen az egyszerű tankoláshoz fogott közönségnek. Nekik fájó pont lehet a villámtöltési lehetőség kihagyása is.
Amint kifogyott a szufla a villanymotorból, az A6 egy átlagos limuzinná válik, ahonnan gyorsan hiányozni kezd a motorhang és az a lendület is, amit elvárunk egy közel 30 milliós prémium modelltől. Az indulások ilyenkor is villanymotornál kezdődnek ugyan, de ennél többet nem töltődik az akku, azonnal jön a kissé unalmasnak tűnő benzinmotor.
Egy hosszabb utazás során lehet spórolni egyébként a töltéssel a városi forgalomra, erre való az Auto melletti Hold (tart) beállítás a Hybrid üzemmódnál. Benzinmotoros töltési lehetőség itt sincs, ahogy a plug-in hibridek többségénél, mert úgy nem gazdaságos táplálni a villanymotort. Egy autópályás utazással és egy kevés villanymotor nélküli városi szakasszal gyorsan össze is jött így a 10 literes fogyasztás.
Költségek
Az Audi A6 55 TFSI e modell alapára 24 265 890 Ft, ami kétmillióval haladja meg a benzines modellét. A jelentősen magasabb felszereltség miatt ezt még elnézzük neki, de ne gondoljuk, hogy itt nehéz lenne további milliókat elkölteni. A tesztautónk esetében ez sikerült valakinek: felextrázva 29 228 830 forinttal rövidítette volna meg ez a konkrét modell egy alkudozásban kevésbé jártas vásárlót.
Fenntartásban azért sokat spórolhat a plug-in hibrid, amennyiben kellően olcsón és rendszeresen tudjuk tölteni annak akkumulátorát – pl. egy otthoni töltővel és napelemes rendszerrel.
Az Audi A6 55 TFSI és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A6 55 TFSI e (367 LE, 53 km hatótáv) | 24 265 890 |
BMW 530 e xDrive (292 LE, 53 km hatótáv) | 24 711 000 |
Mercedes E 300 e 4MATIC EQ Power (320 LE, 50 km hatótáv) | 21 515 970 |
Volvo S90 T8 Plug-in Hibrid AWD (390 LE, 44 km hatótáv) | 20 990 000 |
Értékelés
Az elmaradó motorhang eleinte fájó pont lehet a benzinvérű felhasználóknak, de a villanymotor töltött akkuval ügyesen kompenzál korán ébredő nyomatékával. Egy igazi átváltozóművész: feltöltve kiválóan szórakoztat, lemerült akkuval viszont csak árnyéka önmagának.
A plug-in hibrid kivitel ezzel együtt minden részletében igazi Audi maradt, egy sportosan feszes limuzin, amely összeszerelési minőségével még a prémium szegmensben is kitűnik. A hibrid csendessége egyértelműen kiemeli ezt, olyan nyugalmat áraszt magából, amire egyik belsőégésű motorral szerelt (mild hibrid) hajtáslánc sem képes a kínálatban.
A visszafogott elektromos hatótáv – néhány kivételtől eltekintve – jellemző sajátosság ebben a szegmensben, ahogyan a villámtöltés hiánya sem szokatlan – ez mégis fájó pont.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|