Röviden – Mazda MX-30 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda első elektromos hajtású autója az MX-30, ami rendszertanilag a kompakt crossoverek közé tartozik |
Mit tud? | Villanyautóként is jó vezethetőséget kínál, az áráért egyedi, különleges, jól extrázható autót kapsz |
Mibe kerül? | A Mazda MX-30 árlistája jelenleg 10.390.900 forinttól indul, a vége pedig 12.180.900 forint |
Kinek jó? | Ingázásra, de tartalmasabb, nem túl messze töltendő hétvégékre is bevethető autóra vágyók boldogak lehetnek vele |
A legújabb kori Mazdákról talán mindenkinek a leszegett fejjel, tökéletesre reszelt, takarékos, szívó benzines motorok jutnak eszébe. Hogy hogyan facsarják ki ebből az állítólag halálra ítélt rendszerből az utolsó cseppeket, amivel még a felszínen lehet tartani a benzinmotort és nem mellékesen még vezetni is jó legyen a végeredményt. De mivel annak, aki életben akar maradni tanácsos az aktuális trendekre is odafigyelni, a Mazda elkészítette az első teljesen elektromos modelljüket, a Mazda MX-30-ast. Biztos, ami biztos alapon rögtön crossover-ként, amivel 2020-ban lehetetlen nagyot hibázni.
Nem vagyok benne biztos, hogy teljes meggyőződésből, valószínűbb, hogy a jól fogyó, nagyobb benzinmotorral felszerelt modelljeik – Mazda6, CX-5, CX-3, stb. – eladhatósága miatt született meg az MX-30, ami viszont egyáltalán nem tűnik zabigyerenek, a japánok ezt is megcsinálták olyanra, amiről azt gondolják, ez így frankó. Ennek szellemében nem egy többtonnás, 800 kilométeres hatótávú villanyszörnyet keltettek életre, hanem egy, a 190 kilométer körüli hatótávval normális kompromisszumot jelentő, a hétköznapokon is jól használható, aránylag könnyű, élvezetesen vezethető, igazi Mazdát. Kipróbáltuk, mennyire lehet valami igazi Mazda, csupán villanymotorral az orrában.
Külső
Jó húzás a Mazdától, hogy nem egy meglévő modellt láttak el elektromos hajtással és pakolták tele akksival, hanem egy teljesen új, messziről is jellegzetes, más Mazdával nehezen összetéveszthető formát találtak ki az első elektromos modelljüknek, ami a Mazda3-as padlólemezére épül. A 4395 milliméter hosszú, 1795 mm széles, 1555 mm magas és 2655 mm tengelytávú autó persze ettől még felismerhetően Mazda, az előre ugró motorháztetővel, hűtőmaszkkal, és a mélyre épített fényszóróval. Oldalról a kissé szögletes kerékjárati ívek, és a műanyag rátétek felelnek a crossoveres hangulatért, de ahogy kinyitjuk az ajtót, szinte minden más elveszti a fényét.
Ugyanis az MX-30-asnak nincs B-oszlopa, a derékszögben, tágra nyíló első ajtó után a vele szembe nyíló, jóval kisebb hátsót is kitárva, hatalmas nyílást kapunk a ki és beszálláshoz. Roppant látványos, csupán a fejre kell vigyázni, mert a nyílás tetején lévő zárszerkezet kissé belóg a hasznos térbe. Hogy mennyire okos dolog ez a megoldás, amit csak az első ajtó nyitása után lehet használni, azon lehet vitatkozni, de hogy menő, az biztos. A Mazda pedig nem most csinál először ilyet, hiszen az RX-8-asba is hasonlóan nyíló ajtópár került és a BMW i3-asának is hasonló ajtórendszere van. Még a hátsó lámpatest formája érdekes, illetve a C-oszlopra préselt Mazda felirat is jól áll az autónak, kár, hogy mellette az Electric betűi már csak egyszerű matricák.
Belső
Muszáj a hátsó üléssorral kezdeni, annyira hívogató a nagy nyíláson át megközelíthető második sor. Ha sikerül bekászálódni, és becsukni az ajtót, akkor már nem annyira vicces itt ülni. 190 centivel a fejtér már kevés, és a méreteimre belőtt első ülés mögé egyáltalán nem férnek be a lábaim. Ez itt inkább átlagos méretű embereknek nyújt elegendő komfortot autózáskor, és a bentről nyithatatlan ajtók, valamint az apró ablakok sem javítanak a helyzeten.
Másszunk is előre gyorsan, ott jobb lesz. A vidám, világos és klassz tapintású üléskárpit mellett parafa- és szövetbetétek hangsúlyozzák az otthonosságot. Jópofa a lebegő középkonzol, ötletesek a pohártartó fedeleként, vagy a könyöklő első nyílásának elfedésére használható parafa leffentyűk, a 230 voltos és USB, 12 voltos aljzatok pedig praktikusak. A hagyományos automatikus váltó fokozatválasztót viszont nehéz értelmezni egy elektromos autóban, ezt kiválthatták volna valami eredetibb, kevésbé nagy darab akármivel is. A berendezés anyagai zömében jó tapintásúak, igényesek és az összeszerelésbe sem lehet belekötni.
Műszerfala középen egy változtatható információkat mutató monitorból áll, amire energiaáramlás-mérő és akksi töltöttséget és hőmérsékletet mutató műszer került. A középkonzol tetején a már ismert, szélesvásznú monitor található, amiben tekerőtárcsával lehet a menü mélyére ásni, és van még egy kijelző, ami érintésérzékeny és a klímát, ülés- és kormányfűtést vezérli. Általában a hasonló, képernyőn szöszmötölős hőmérsékletállítás elég elfuserált dolog, de itt valahogy ez is működik. Kis csalás van a dologban, mert a képernyő mellett igazi, billenő gombokkal is lehet állítgatni a hőfokot.
Csomagtartója 366 literes, amiből a Bose hangrendszer 25 litert ellop, lehajtott háttámlákkal pedig 1171 liternyi cuccot vihet magával sík felületre rámolva az autó sofőrje. A leghátsó ajtó kézzel nyitható, nincs motoros segítség. Mondjuk nem is kell.
Technika
Hogy a Mazda elektromos autója valóban környezetbarát legyen, a lehető legkisebb, még szinte mindenre elegendő kapacitású akkumulátor került bele. Sokszor leírtuk már, de a nagyjából 200 kilométer körüli valós hatótáv megértéséhez érdemes átismételni, hogy az európai átlagsofőr naponta nem autózik 50 kilométert sem. Szóval a nem túl combos 200 kilométer igazából nem is annyira kevés.
A 35,5 kWh kapacitású, 210 kilogrammos, folyadék temperálású lítium-ion akkumulátorpakk a padlóba került, innen látja el energiával a 143 lóerős – 105 kW-os – váltakozó áramú szinkronmotort, ami az első kerekeket hajtja, és maximális nyomatéka 265 Nm. A jövőben várható hatótáv-növelő Wankel-motorral felvértezett változat is, ami optimális fordulaton, finoman járva látja majd el elektromos árammal az akkumulátorokat. Utcai, váltakozóáramú töltőről tankolva 6,6 kW-os teljesítmény a töltési maximum, míg egyenáramú villámtöltőn 50 kW a plafon. Otthoni konnektorból 3,7 kW a csúcs. Az MX-30-hoz rögtön kétféle kábelt is adnak, így mezei konnektorra és nyilvános töltőkre is lehet vele csatlakozni.
Mobilos alkalmazás nélkül ma már nem is autó egy autó, elektromosnál pedig szinte kötelező is lenne. A MyMazda applikáció segít messziről is nyomon követni a töltést, és az autó állapotát, megtehető távot.
Vezetés
A feleslegesen nagyra nőtt váltókar fura utat jár be, mire sikerül D-be rakni az autót, de innentől élvezetes dolog villany Mazdát vezetni. Előre jó a kilátás, a head up display informatív és szép rajzú, könnyen olvasható, a kormány pontos és a tekeréséhez szükséges erő is jól eltalált. A fék már közel sem ennyire tökéletes, a pedál hosszú úton jár és soká érkezik meg a kívánt fékhatás is. Mivel alapból egy elektromos autó néma csendben megy, a Mazdánál úgy érezték, kell bele valami mestersége zajt préselni és meg is csinálták.
A kikapcsolhatatlan, alig hallható, motorzajt imitáló hang nekem elképesztően zavaró volt, főleg hosszú távon fárad tőle hamarabb a vezető, mint indokolt lenne. Nagy kár, hogy nem lehet kikapcsolni. Amit viszont lehet benne állítani, az a motorfék, vagyis a visszatermelés erőssége, amit a kormánykerék mögötti fülekkel lehet beállítani, a normál állásnál két erősebb és két gyengébb fokozatra.
Az aránylag könnyű autó, az alacsonyra épített aksicsomaggal, klasszul vezethető, bátran lehet vele nagyobb tempóval is kanyarodni, egész kiszámítható módon kezd majd el csúszni az orra. Vizes után már okozhat meglepetést a rögtön érkező irdatlan nyomaték, ilyenkor nehéz vele úgy indulni, hogy ne kaparjon el az első kerék. A már említett szintetikus hangon kívül csendes az utastér, se szélzaj, se futóműhang nem zavarja a bent ülőket. Ugyan a katalógus szerinti 9,7 másodperces gyorsulás nem túl izgalmas, az MX-30-as mégis nagyon fürgének érződik.
Költségek
Hasonlóan a többi villanyautóhoz, a Mazda elektromos járgányának árlistája is a lélektani 10 millió forintos határon túl kezdődik. A legolcsóbb változatért 10.390.900 forintot kérnek. Mivel itt nem lehet nagyobb motorra, okosabb váltóra, de még nagyobb hatótávolságot kínáló akksira sem költeni, így csak a felszereltségi szintekkel, extrákkal lehet variálni, ha valaki puccosabb MX-30-at szeretne magának összelegózni.
A csúcsváltozatot a márka százéves születésnapjára készült különleges összetevőkkel feldobott „Edition-100” fantázianevű változat jelenti, amiért 12.180.900 forintot kell adni. Az árban hozzá legközelebb lévő, nem évfordulós kivitel 11.640.900 forintba kerül. Ezeket az árakat még a metálfény különféle variánsaival lehet tovább dagasztani – a sima metál 127, a Machine Grey 167, a Polymetal, Ceramic 450, míg a jellegzetes Mazdapiros Crystal Soul Red plusz 640 ezer forintba kerül.
Különféle csomagok vannak még az árlistán, a 400 ezer forintba kerülő Luxury csomag kétféle is lehet, – Modern, illetve Vintage – ezek tartalmukban teljesen megegyeznek, egyedül az üléskárpitokban van különbség, az ezüst színű könnyűfém keréktárcsák, adaptív LED fényszórók, sötétített üveg hátul, külső/belső dizájn elemek, automatikusan sötétedő belső, keret nélküli visszapillantó tükör, elektromosan állítható vezető ülés, vezető ülés memória funkcióval, külső tükör és HUD memória, parafa belső kiegészítők, középső kartámasz elöl, varrással, első ajtó kartámasz varrással ugyanazok.
További 350 ezer forintért jöhet a Prémium csomag, amiben 360°-os monitor, vezető éberség figyelő (DAA+), kamerával, araszolás segéd (TCS), első keresztirányú forgalom figyelő, 12 hangszórós BOSE hangrendszer, hátsó keresztirányú forgalom figyelővel és fékasszisztenssel (RCTA+), városi vészfék asszisztens hátul (SCBS-R) fér bele. Akinek marad még 300 ezer forintja, megrendelheti az üvegtetőt is.
A Mazda MX-30 és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Zoé (110 LE) | 10 899 000 |
Nissan Leaf 40kWh (122 LE) | 12 490 000 |
Hyundai Kona 39 kWh (136 LE) | 10 999 000 |
Értékelés
Aki nem tervez nagyobb autós utazásokat, de cserébe vonzó külsejű, otthonos belsejű, remekül vezethető villanyautóra vágyik, annak jó választás lehet a Mazda első villanyautója.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|